Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Ble ikke noe på pallen i går gitt.. Det er ett manskap som trenger å pusse litt på å sette spinnaker under regatta. Fikk litt problemer i går..

Kan du utdype litt hva som skjedde evt ikke skjedde når spinnakeren skulle opp? Hadde elgen smakt for mye på vinen?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kan du utdype litt hva som skjedde evt ikke skjedde når spinnakeren skulle opp? Hadde elgen smakt for mye på vinen?

 

Hadde ikke drukket vin! Første problem var at spinnakeren hadde tvinnet seg et par ganger inni strømpa så jeg fikk bare strømpa opp halveis! Så etter masse knoting fikk jeg den endelig opp men da holdt Per en kurs som gjorde at vinden kom ca 90 grader på båten og den ville ikke stå...endte med at spinnakerbommen fløy rett til værs og spinnakeren tok noen runder rundt forstaget, så da ga jeg opp! Etter litt styr fikk jeg den ned og fikk opp genua'en igjen, men da var vi nesten i mål! Man lærer så lenge man lever :lol::lol::lol:

 

Det viktige var å slå De Costa, og det gjorde vi med glans!

.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo bli med som mannskap hos oss neste onsdag! Dessuten trenger vi kanskje å få målt seilene våre...men det vet jo du!

 

Aha, ikke målt inn seila og på gunderstart?? Du starta vel ikke 15 minutter for tidlig da? :smiley::smiley:

 

Jeg må snakke med LYSkomiteen og høre hvor mye en får gå ned i handycap på blåskjella....det føltes, i allefall som å ha 2 bøtter på slep.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig ikke hets av Bavaria vi driver med her da.. Bare forteller hvor mye bedre vår båt fra tidlig 80 tallet er enn alle de andre tyske "Tupper" båtene med mast.. Og jammen fikk vi bevist det.. Jammen holder jo løygangen vår fremdeles da. Var forresten ute i dag. Da fikk vi vann inn i cokpit.. Damene synes det var kjempeartig. Mooswine var heller noe mere skeptisk og satte kursen for Pollen.. Hehe

Link to post
Share on other sites

...endte med at spinnakerbommen fløy rett til værs og spinnakeren tok noen runder rundt forstaget, s

I tillegg til å feste den hyssingstumpen Sun Flyer nevner, kan det lønne seg å la fokken eller genuaen henge oppe til spinnakeren står og å sette fokken/genuaen før spinnakeren skal ned for å hindre at den tvinner seg rundt forstaget. Og alle skikkelige spinnakere står helt fint med relativ vind litt forenom tvers, særlig i lite vind. (Siden trådens emne ellers er grundig utdebattert, må vi jo ha noe annet å snakke om, eller kanskje en av forumets teknisk priviligerte er snille og klipper alle onsdags-regatta- og spinnakersettingsinnlegg over i en ny tråd... :rolleyes: )

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

110 bavaria båter til salgs på finn. Hvordan tolker vi dette? Er det fordi mange hater Bavaria, eller kanskje skal de kjøpe nye Bavaria?

 

Det kan være at noen Bavaria eiere vil sjekke markedet for salget av brukt markedet for bavaria. Uten at de behøver å selge for en lav pris?

 

Noen Bavaria eiere har fått med seg at noe er på gang, at det muligens kommer cruis/racere rundt hjørne. Bavaria har sammenlignet med andre båter i samme klasse, lavere LYStall. Er vanskelig å hevde seg på banen i liten vind.

Kanskje vil handle seg opp i LYStall på samme størrelse uten at det går utover bo og comfort (Bavaria Cruise/racer).

 

Når en ser startlisten på det hotte tøffe racene, ser en at snart alle har handlet seg opp på LYStallet.

 

Førstegangs Bavaria kjøpere handler seg oftere opp i størrelser få år etter, derfor større aktivitet i Bavaria markedet en i det andre båtmerkene.

 

Og etter å ha sjekket, eier noen Bavaria eiere mere en en Bavaria seilbåt. Av slikt, blir det stor aktivitet på Bavaria bruktmarkedet.

 

:sailing:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Noen Bavaria eiere har fått med seg at noe er på gang, at det muligens kommer cruis/racere rundt hjørne. Bavaria har sammenlignet med andre båter i samme klasse, lavere LYStall. Er vanskelig å hevde seg på banen i liten vind.

Kanskje vil handle seg opp i LYStall på samme størrelse uten at det går utover bo og comfort (Bavaria Cruise/racer).

Det var overraskende stor regattainteresse i Bavariasegmentet. (Er det derfor Hanse har satt T-kjøl som standard på båtene under 40'?)

Link to post
Share on other sites

dette er den første bavariatråden jeg kan huske som har hatt en "positiv utvikling" så det er nesten for galt å slå ned på det... fortsett gjerne diskusjonen om vennskaplig kniving i en annen tråd i hvertfall fremfor IM.

 

Da har jeg laget en ny tråd om onsdagsregatta hvor alt er lov! :smiley:

.

Link to post
Share on other sites

En liten "sitrap" fra seiltur i går:

Vind: 7-9 m/s

Hastighet kryss: 6-7 knop

Hastighet slør: 8-9 knop, surfet på 1 1/2 - 2 meter bølger - topp speed 11,7 knop (SOG)!!!

Med disse hastighetene burde det være en smal sak å vinne alt av regattaer med båten din med det lave lys-tallet. :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Seilasen var fantastisk. Holdt på i flere timer i går ettermiddag. Hastighet gjennom vann viste over 10 knop på surfen. Så du trodde ikke en Bavaria kunne seile?????

 

Men rett skal være rett. Det er mulig at vindhastigeten var høyere enn 9 m/s i kastene. Skal vi si rundt liten kuling...eller noe sånt. Uansett...helt topp.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, selvfølgelig. Men min forrige båt som hadde 1,29 i lys gikk bare rundt 7 knop på skarp kryss. Så da ville du jo knuse de fleste med den farten på en bav 32. Evt kan det også tenkes at du gikk litt lavere enn det som defineres som skarp kryss?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...