Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Når man leser her på forumet, og ikke minst denne tråden, samtidig som man ser på nyehtene på TV, spesielt konflikten Russland/Georgia m.m. så lurer jeg faktisk på om det er noen som kan sende inn et :wflag: selv om jeg vet at det i forumets regler for etikette står noe om "bare la dem holde på....., det er ikke sikkert at de krangler selv om det kan se sånn ut...."

 

:rolleyes:

 

:wflag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når noen stiller spørsmål med hvorfor Bavaria folket er her, så har det vel en årsak i at vi ikke er særlig ønsket her vil jeg tro..... Så andre linker en det har jeg ikke..

 

Det hadde jo vært mye bedre for Bavaria debatten om de som debatterer ikke møter noe motstand og dermed feier av kommentarer med at

for meg kan du ha revelina di hvor som helst
når man forøker å svare på et spørsmål som skulle være vanskelig å diskutere med Bavaria eiere..

 

Det vitner jo ikke akkurat om serøsitet i debatten etter mitt syn...

 

Men jeg bør vel passe meg med hva jeg skriver her før jeg havner i uføre igjen.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten - du henviste til meg i ditt innlegg om revelina - jeg har aldri spurt deg om revelina - derfor den humoristiske kommentaren fra meg. Du får anmelde meg om det støtet deg :smiley:

 

At denne tråden har mistet sin seriøsitet for lenge siden er klart for meg. Det er også klart for meg at jeg har skyld i det :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å neida Bitteliten, dette er ikke laber bris engang... :wink:

 

Men jeg skjønner at mine kommentarer om revelina ikke passer inn resonementet om Bavaria eiere, eller var ønsket... Det repekterer jeg selvsagt... Så dermed er det "case closed" fra min side.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har lagt den på rekkestøttene ved bruk av Spinlock sine løpere. Enklere håndtering og mindre slitasje på lina.

 

 

Har valgt samme løsning : 3 x kr. 99,- + kr. 198,- et betydelig beløp i tillegg til "kjempeinvesteringen" som Bavaria er :tongue:

 

Men hadde jeg kjøpt en dyrere båt, ville det selvsagt vært inkludert, det skjønner jeg jo :sailing:

Link to post
Share on other sites

Er nok klar over at det hadde vært ønskelig at vi ikke var på dette forumet, det har jeg fått med meg for lenge siden....

 

Deler ikke denne oppfatningen. Selvfølgelig ønsker vi å ha Bavaria eierne på dette forumet. Tror i såfall kun noen svært få er så negative til Bavaria eierne at de ønsker et eget forum uten. Og det sier mer om disse enn Bavaria eierne.

Link to post
Share on other sites

Du må først "manne" deg opp??

Så melder du deg på en av Shorthanded seilasene på sørlande (Doyle eller Flødeseilasen) til neste sessong.

 

Så kommer du nok til å få oppleve det.

 

Da får du heller ikke anledning til å skylde på mannskapet, vist noe ikke er som det skal??Etter at seilasen er seilt. :smiley:

 

Det har du helt sikkert rett i, planen neste år er å delta i noen av disse og vi kommer garantert til å bli forbiseilt av mange, men tviler på at noen Bavaria tar oss :wink:

 

Vet ikke om jeg trenger å manne meg opp så mye, har vært med på en del tøffe seilaser allerede :wink: ...det spennende er å se om den gamle smale båten min tåler belastningen eller om den faller fra hverandre... :lol:

.

Link to post
Share on other sites

For å slippe å vente så lenge som til neste år. Kan vi ta noen onsdagsseilaser, nå i høst? :smiley:

 

Jeg skal likevel teste ut noe mere nytt, som er tunet opp på båten. For å se om det holder og om det er praktisk for shorthanded. :wflag:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Har lagt den på rekkestøttene ved bruk av Spinlock sine løpere. Enklere håndtering og mindre slitasje på lina.

 

Skulle gjerne hatt en mer fiffig løsning på den digre svaenhalsen til kabelgjennomføringen forran masten min også.

 

- Lurer rett og seltt på om jeg ikke skal påberope reklamasjon ovenfor Lunde båt. Det er ikke mye jeg er veldig misfornøyd med på båten, men akkurat den løsningen irriterer meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror markedet vil difrensiere seg ytterligere i fremtiden, masseprodusentene som Bavaria, Jeannetau vil bli enda større, de vil bli enda bedre på masseproduksjon. De vil alikevel kunne tilby flere valg til kunden MEN inenfor de valg produsentene ønsker å gi.

Ligger for tiden i Hunnebostrand, og en vandring bryggelangs gir mye vakkert å se. På den ene siden av oss en staselig Sweden Yachts 45, på den andre en stor Bavaria 39. Vår 39 foter ser liten ut der den ligger midt i mellom. To båter bortenfor en flunkende ny og særdeles linjevakker Linjett 40.

Den hvasse Arcona 37'en er neppe mer enn et år gammel. Vurderte den selv før siste båtbytte. En ny og stooor Jeaunneau 42i har lagt seg longside inne ved kaia.

 

Poenget? Når man vandrer langs bryggene og ser de ulike linjer, uttrykk , volum, prioriteringer, komfort, fartpotensiale osv. osv. er jeg ikke i tvil om at det i fremtiden også er rom for mindre produsenter - til glede for både eiere og bryggepromenerere. Båtfolk er så forskjellige, vi bruker båtene ulikt, har ulik økonomi, noen er lidenskapelige eiere, andre vil ha tilgang til sjøen noen helger og et par uker i ferien.

 

Engelskmannen i SY45 kjøpte neppe båten med tanke på 2. håndverdien. Hans liv dreier seg om og rundt seiling. For andre er et båtkjøp en midlertidig greie der 2.håndverdien er helt vesentlig, i alle fall til man har idealbåten på hånden.

 

Nå er ikke det å være stor nødvendigvis noen garanti for suksess. Det skulle være nok å vise til Maxi.

De store verftene har hatt høye investeringskostnader for å oppnå en rasjonell drift. Og de vil være avhengig av et jevnt og stort salg fremover. Dersom økonomien skubber, slik det nå ser ut i USA og Europa, er det mildt sagt spennende hvordan de store takler dette. Greier de å være fleksible nok, kjapt nok? Konkurransefordelen Bavaria hadde med en rasjonell produksjon er vel bortimot tatt igjen av konkurrentene på dette markedet. Tviler på at marginene nå er all verden.

Mange mindre vil også slite og noen sikkert falle fra. Men som sagt, jeg både håper og tror de fleste vil greie seg. For en del båtkjøpere er ikke produktene fra de fire fem største noe reelt alternativ. Sånn sett er det ikke annerledes for båter enn for de fleste andre luksusprodukter. Vi har alle våre særheter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
For å slippe å vente så lenge som til neste år. Kan vi ta noen onsdagsseilaser, nå i høst? :smiley:

 

Jeg skal likevel teste ut noe mere nytt, som er tunet opp på båten. For å se om det holder og om det er praktisk for shorthanded. :wflag:

 

Vi lurte litt på hvor du ble av? Selv om vi startet 5 min etter deg så gikk det jo bare et kvarter til du var så langt bak at vi lurte på om du hadde brutt? Tror du må tune litt mer :lol:

.

Link to post
Share on other sites

Skjella har tatt over plassen til bunnstoffet, uten at jeg vet hvorfor?

 

Den har ikke vært på land på 2 år. Jeg tester ut bunnstoffet jeg bruker. Så jeg er spent når den kommer på land, på hvor det har grodd.

 

Men ble sjokkert selv hvor redusert farten hadde blitt på båten.

 

For eksempel med fullt gasspådrag skal være 6,8-7 kn, men fikk max 4,5kn.

 

Da må det være groe eller noe annet som har lagt seg på, en eller annen plass.

 

Ja, ja du slo meg på banen, med glans. Men det var ikke noe farlig, for da fikk jeg sett den elegante båten din fra alle vinkler. :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Ormen lange var i ferd med å ta igjen alle til vi skulle heise spinnakeren, ett eller annet merkelig skjedde, jeg legger skylda på Per, han på meg, men hele returen fra bøya ble uten spinnaker! :wink:

 

Stemmer nok det Da Cåsta sier om litt groe for han klarte ikke å ta oss igjen med motor engang! Vi rakk å seile helt til bøya og fortøyde før han tøffet forbi og det blåste vel max 2 m/s...

.

Link to post
Share on other sites

Ble ikke noe på pallen i går gitt.. Det er ett manskap som trenger å pusse litt på å sette spinnaker under regatta. Fikk litt problemer i går.. Så da ble halve seilasen seilt med bare storseil.. Men det gikk jo bra det også.. Har jo fortiden en båt Uten motor.. Uten ratt.. Så det går litt på halv tolv for tiden gitt.. Men får hvertfall testet nødroret da..

Men vi kommer stertk tilbake neste onsdag..

Link to post
Share on other sites

Skjella har tatt over plassen til bunnstoffet, uten at jeg vet hvorfor?

 

Da må det være groe eller noe annet som har lagt seg på, en eller annen plass.

 

Vi har masse erfaring med å fjerne blåskjell og slikt under vannlinja, så vi kan gjerne bistå med hjelp før neste onsdag selv om jeg tviler på at det hjelper så mye... :wink:

.

Link to post
Share on other sites

Vi har masse erfaring med å fjerne blåskjell og slikt under vannlinja, så vi kan gjerne bistå med hjelp før neste onsdag selv om jeg tviler på at det hjelper så mye... :wink:

 

Å nei, det hjelper ikke å hive noe på bålet så det fyrer opp her..

 

Jeg velger å psyke meg opp til neste år, med tip top båt til neste vår.

 

Dette tar jo en hel vinter å komme seg over, når en blir fra seilt så borte i hampen, med en hel blåskjell farm på slep. :smiley:

 

ps. har jo vinner caps fra Færdern i år da og trøste meg med... :wflag:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...