Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Motorboats Monthly dumpet ned i postkassen idag.

Og der leser jeg "Bavaria shakes off 'Germanic' image".

 

Det tilbys nå noe som kalles "Project Highline"; for £10.000 så får man muligheten til å velge temmelig fritt interiørfarger - tresorter - putefarger +++. Foreløpig tilbys dette bare for 37 Sport og Hardtop

 

Dette skal vises på Southampton Boatshow i September

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

The 37 Highline has a new cabinetry design throughout and luxury fixtures and fittings have also been added. Customers will also have four different choices of upholsteries to choose from, complete with five different cockpit upholsteries to select from for individual style. Further customization is available in the form of three different interior woods - Mahogany, Oak or Walnut. Each wood has its own corresponding floor finish.

 

Bavaria går nye veier-.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Bavaria går nye veier-.

De nye eierne skal nok ha avkastning på investeringen sin - og da er det flere båter og høyere marginer som teller. Blir spennende å se hvordan Bavaria løser dette. En sak er nye materialer - en annen sak er at når man beveger seg oppover i pris/kvalitet krever nok markedet også en litt høyere kvalitet på den manuelt utførte delen også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå som vi har nevnt finish.. Jeg må si jeg blir litt skuffet når jeg ser Bavaria'er med en finish som dette under og når det tyter ut isolasjon i drenshull osv. Kunne godt tenkt meg en Bavaria selv jeg, pene båter med god plass.. Synd det skal gjøres så fort slik at finishen blir dårligere..

 

bavaria35sport.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå som vi har nevnt finish.. Jeg må si jeg blir litt skuffet når jeg ser Bavaria'er med en finish som dette under og når det tyter ut isolasjon i drenshull osv.

 

Enig at Bavaria ikke er de som bruker mest tid og penger på perfekt finish. Bildet av drenshullet er jo ikke en stor sak og enkelt å rette på en ettermiddag med litt pussepir og rubbing, men blir det mye småting kan det være irriterende. Men ut fra hva jeg har hørt fra andre eiere av andre båter (snakker om seilbåter her) er det ytterst få båter som er 100% når de er levert, og at minst like viktig er å ha et forhandlerledd met serviceaparat som raskt tar barnesykdommene etc. Snakket med en som har seil Hallberg Rassy i alle år og vil ikke bytte, men å f.eks. legge ut på langtur met helt ny båt mente han var galskap. Man få først seile et par år for å utbedre svakhetene. Mulig at dette er anderledes på motorbåtsiden.

Link to post
Share on other sites

legge ut på langtur met helt ny båt mente han var galskap. Man få først seile et par år for å utbedre svakhetene. Mulig at dette er anderledes på motorbåtsiden.

 

Når det gjelder bil ville en slik tilnærming vært totalt uakseptabelt. Merkelig at båtfabrikantene kommer unna med det egentlig. En ny bil selv til 150.000,- vil man kreve at skal fungere prikkfritt på ferietur rett fra butikken.

Link to post
Share on other sites

Referer litt fra testen av 43 foteren i seilas.

 

* 43foteren har fått de samme vinduene som 40foterne , om det er et desingmessig løft kan diskuteres.

* Har tatt ut endel utstyr for å senke prisene men du får mindre for pengene da prisen i realiteten har økt 4%

* Mye båt for pengene.

* Seilegenskapene er temmelig like 42 foteren , 43foteren de testet hadde fast propell og fikk grisebank av arcona 430.(dette hører ikke inn under negativt)

* Vi var 3 mann om bord og testseilingen ble som en dag på helsestudio , det ble nesten så jeg kviet meg for å baute (vinsjene sørgelig små)

* Båten fortjener en mer moderne rigg med mindre forseil og større stor.

* I vindkast har båten tendens til å skjære opp i vindøyet.

* Savner gripetak i framkant av bord i cocpit.

* Mistet smart rom midt i cocpitbord

* Trangt bak rattet og lavt ratt

* Meget tynne ratt som virker billige.

* Tung og upresis på rattet.

* Skapdør foran forpig for lav

* Dører kan være en utfordring å åpne ??

* Kjøleskap med dør i front (kulde og innhold kommer ut)

* Kun 1 vaskekum ??

* Stor romvirkning men krevende å oppholde seg i grov sjø

* Kartbordet ikke godt designet med for lav krakk , ikke noe å holde seg i på sb halser

 

 

Nå kan du spørre hvorfor jeg bare har listet opp det negative , det er ikke fordi jeg vil snakke ned bavaria for det vil jeg ikke , det er bare å lese testen selv så ser du at det er endel positivt også , det som derimot slår meg er at journalisten i seilas denne gangen har sagt mer negativt om en bavaria i test enn jeg noensinne har hørt før.

Jeg har lest et par tester av 42foteren som denne avløser og de testene var da nesten bare positive. Bav 42 er faktisk en fin Bav som er blitt populær , lurer på om denne blir like pop

Har bavaria driti seg ut her nå ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

* Mistet smart fom midt i cocpitbord

 

Eh?

 

Har bavaria driti seg ut her nå ?

 

Var innom Bavaria 43 på båter i sjøen, og reagerte også på en del av detaljene i innredningen, som f.eks. kjøleskap fremfor boks. Nok et steg i retning av å være mest tilpasset "campinglivet" i havn. Men de er jo ikke alene om det, det er tydligvis en generell trend for mer eller mindre alle båter nå. Om de har driti seg ut er ikke sikkert for det, de har vel bare tilpasset seg hva markedet etterspør.

Link to post
Share on other sites

Sorry.

FOM er nå endret til ROM :smiley:

 

Jeg var også i den båten på messa sammen med mange andre folk og det var mange som stilte spørsmål om hvor i alle verden skal man nå plassere ting og tang i byssa osv pågrunn av at de har fjernet noen skap , men som jeg kunne se så har de erstattet skapene med skuffer osv , synes ikke det var så verst egentlig , knirk og lukt var det jo men en knirkete dørk som ikke verftet klarer å lage med maskinene sine det kan man enkelt rette på selv og lukten den går vel bort. Personlig synes jeg som sagt bav 42 er penere. Hekken har de gjort veldig fin det skal de ha

Link to post
Share on other sites

Ja det har jeg også konkludert med , at det er "fersk" båt men jeg har kjent samme lukten i brukte bavver også og har sett på bavariaforum at enkelte nevner det og prøver å få det bort. Synes det er merkelig siden de båtene når de er nye neppe er spesielt mye ferskere enn andre merker. Jeg har jo ikke sånn båt så jeg skal ikke uttale meg , dere som har brukt bavaria , går den lukten bort etter kort tid ?

Link to post
Share on other sites

Kan det være at de bruker så lite herder at det tar år og dag før det herder]? Jeg ser for meg en person som går med en bøtte og klatter her og der (i etterproduksjonen da selvfølgelig), da er det åpenbart at det er en fordel at bøtta "varer" så lenge som mulig (helst til skiftet er ferdig)

 

Dette er helt logisk for meg siden de som bygger disse båtene jo er industriarbeidere, ikke båtbyggere.

 

Når er ikke Bavaria de verste i klassen, Hunter i USA tar folk inn fra gata for å jobbe i støperiet. Dette har vært omtalt i Seilas for en tid tilbake.

Link to post
Share on other sites

Faktisk er støp håndopplagt his Bavaria. Men det lukter da styren i alle nye glassfoberbåter, ikke bare Bavaria. Det som er spesielt med Bavaria er at det er meget kort tid fra støping til båten er ferdig produsert, gjerne bare 10 arbeidsdager, så det er vel mulig mer fersk styrenlukt i en helt ny Bavaria enn mer håndlagede båtere der det tar lenger tid fra skroget støpes til båten er på vannet. Men det forsvinner da ganske raskt, har ikke plaget meg i noen av de Bavariane jeg har vært i ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Det lukter ikke på samme måten i andre billigbåter som bavaria selv om disse produseres omtrent like raskt. Leading Edge antydet at lukten forsvant etter to år. Tviler på at konkurrentene har båtene stående og herde så lenge. Men uansett så er lukta en del av "pakken", så hvis man ikke liker det er det jo mange andre båter å få kjøpt...

 

Når det gjelder 43 cr likte jeg den godt etter en sporadisk gjennomgang på en messe for ikke lenge siden. Eneste jeg reagerte på nede var at døren til forpiggen var så lav. Jeg klarte å skalle hodet både på vei inn og ut... :headbang:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...