Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Jo, selvfølgelig. Men min forrige båt som hadde 1,29 i lys gikk bare rundt 7 knop på skarp kryss. Så da ville du jo knuse de fleste med den farten på en bav 32. Evt kan det også tenkes at du gikk litt lavere enn det som defineres som skarp kryss?

En liten titt påde siste års ferderseilas og"Tjørn Rundt".Bavaria 38 "knuste" konkurrenter,ikke bare i omregnet tid,men faktisk også seilte ifra fysisk båter de overhode ikkke skulle kunne gjøre.Morro!!Bavaria seiler godt i hele vindregistret.Dessverre (etter min mening) har de nyere modeller ikke utviklet seg seilmessig som forventet.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Ankom akkurat Byne og der stod det en nydelig Porche

 

Hver gang jeg leser Porche så må jeg bare korrigere til Porsche. Vet ikke hvorfor :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En liten titt påde siste års ferderseilas og"Tjørn Rundt".Bavaria 38 "knuste" konkurrenter,ikke bare i omregnet tid,men faktisk også seilte ifra fysisk båter de overhode ikkke skulle kunne gjøre.Morro!!Bavaria seiler godt i hele vindregistret.Dessverre (etter min mening) har de nyere modeller ikke utviklet seg seilmessig som forventet.

mvh

fem@il

Det er den bav 38'en med den hemmelige kjølen som ble seilt av en av landets beste seilere, ikke sant?

 

Og så må man huske at lys er et erfaringstall. Det er på den rene at turbåter som bla bavaria ofte blir seilt av nybegynnere som ikke er trente i regattaseiling. Dermed vil erfaringer derfra holde måletallet nede. Det gjør at lys-tallet etter en tid kan bli ganske gunstig for de som har slik båt og som faktisk er veldig flinke seilere. I motsetning til f.eks x-37 som har 1,32. De aller fleste som har en slik båt er erfarne seilere som har seilt mye regatta. Dermed vil lys-tallet på denne ikke utvikle seg gunstig og det blir vanskelig i vinne med denne.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er den bav 38'en med den hemmelige kjølen som ble seilt av en av landets beste seilere, ikke sant?

 

Og så må man huske at lys er et erfaringstall. Det er på den rene at turbåter som bla bavaria ofte blir seilt av nybegynnere som ikke er trente i regattaseiling. Dermed vil erfaringer derfra holde måletallet nede. Det gjør at lys-tallet etter en tid kan bli ganske gunstig for de som har slik båt og som faktisk er veldig flinke seilere. I motsetning til f.eks x-37 som har 1,32. De aller fleste som har en slik båt er erfarne seilere som har seilt mye regatta. Dermed vil lys-tallet på denne ikke utvikle seg gunstig og det blir vanskelig i vinne med denne.

Sunflyer,denne båten har ingen hemelig kjøl,du må ikke bare "lire av deg ting", den har en standard blykjøl som meg selv.Er det ingen grenser for hva man skal ilegge Bavariaeiere somgjør detbra.Kjenner mannen relativt godt, har seilt sammen (konkurrert) i flere år i samme "onsdagsregatta",ogdet er helt rett at han er blitt en av landets beste seilere,spesielt innen H.båt mm. .Men det var tross alt mange av landets "respekterte" seilere med topp utstyr og topp båter(ingen nevnt og ingen glemt,les resultater fra ferderseilasen,IKKE omregnet tid.) i denne ferderseilasen,som han "banket" Det var ikke "småtterier"av utstyr og båter han seilte fysisk fra.

LYS justreres etter resultater,det vardet hvertfall den gang jeg selv varaktiv i regatta,oppjusterinegr i forhold til resultater.

Kan man snart ikke innrømme at Bavaria 32-34-36-38-42 produsert mellom 2000 og 2005 er veldig bra seilbåter som gir stor seilglede i hele vindregisteret????Og merkelig nok,så holder de uforandret god kvalitet sesong etter sesong!!Jegskjønner godt at de som eksempelvis har betalt 1-2mill.mer enn eksempelvis meg er litt engstelig for verdien av sine båter PÅ SIKT,men sånn er det bare blitt!!

mvh

fem@il

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

En ting til,Sunflyer,jeg går selvsagt ut ifra iflg alle dine innlegg at du er en erfaren seiler gjennom mange år,så istedet for å hele tiden diskutere Bavariakvalitet,kunne det kanskje for mange vært veldig inntressant å diskutere seiltrim,rigging mm,spesielt for alle nybegynnere??

Kanskje alle "seilspesialister" på forumet kunne bidra til at alle de påståtte "uerfarene Bavariaeiere" kunne få et bedre og morsomre seiliv??

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noe nytt at enkelte etablerte seilere her lirer av seg udokumenterte påstander når noen tar til ordet og sier de etablerte imort i denne saken... Det er vel snarere reglen enn unntaket her på forumet etter mitt syn. Vi vanlig dødelige må huske på at her på forumet finnes det en del som virkelige har inngående kjennskap til enkelte båtmerker som faktisk ikke noen andre kjenner til, ikke engang eierne av båtene... Det er nok derfor en får slike veldokumenterete påstander om hemmelig kjøl og lignende.

 

Jeg har full respekt for den kompetansen disse har :lol: :lol: Det er like morsomt vær eneste gang, storkoser meg rett og slett..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sunflyer,denne båten har ingen hemelig kjøl,du må ikke bare "lire av deg ting", den har en standard blykjøl som meg selv.

Har du sett kjølen hans?

Jeg har nettopp vært gjennom prossessen det er å få lys-bevis. En så proff seiler skriver ikke noe annet i lys-beviset enn det han har.

 

Kan man snart ikke innrømme at Bavaria 32-34-36-38-42 produsert mellom 2000 og 2005 er veldig bra seilbåter som gir stor seilglede i hele vindregisteret????

Jeg skal si det: bav'en mellom 32 og 42 fot fra perioden 2000-05 gir stor seilglede i hele vindregisteret man forventer å treffe om sommeren spesielt hvis man har tuned båten f.eks ved å skifte seil, løpende rigg, bygget om roret og har hemmelig kjøl... :wink:

Og merkelig nok,så holder de uforandret god kvalitet sesong etter sesong!!

Borstett fra ved hard seilas med moderne seil da man må regne med at enkelte ting må skiftes og dimensjoneres bedre. :smiley:

Jegskjønner godt at de som eksempelvis har betalt 1-2mill.mer enn eksempelvis meg er litt engstelig for verdien av sine båter PÅ SIKT,men sånn er det bare blitt!!

Jeg er heldigvis ikke i den kategorien da min båt kostet like mye som en tisvarende størrelse bavaria.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Beklager Sydvesten,vet du har hatt B39,og den kommer etter min "ringe erfaring" innunder meget gode seilegenskaper vedr.Bavariabåter,men ble litt skuffet da den kom,at de ikke hadde klart åutvikle seilegenskapene vidre fra b38C.Forøverig sammen med 42 er 39 av den fineste Bavaria(harmoniske).

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

En ting til,Sunflyer,jeg går selvsagt ut ifra iflg alle dine innlegg at du er en erfaren seiler gjennom mange år,så istedet for å hele tiden diskutere Bavariakvalitet,kunne det kanskje for mange vært veldig inntressant å diskutere seiltrim,rigging mm,spesielt for alle nybegynnere??

Kanskje alle "seilspesialister" på forumet kunne bidra til at alle de påståtte "uerfarene Bavariaeiere" kunne få et bedre og morsomre seiliv??

 

Da måtte det ultimate være om eieren av den bav 38'en du kjenner kunne fortelle litt om hva han har gjort for å tune båten slik at alle kan få se hvor lite som skal til for å gjøre en standard bavaria om til en vinnerbåt. Så kunne vi også regnet litt på om bavaria fremdeles er billigst etterpå.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Du verden,Sun Flyer,jeg er ikke imponert over dine argumenter.Har du sett kjølen?Detr har jeg!!!!!Hva er forskjellen på "Kasita`s"kjøl og min???

Erdet forbudt for Bavariaeiere å oppgradere seil etc,eller er det bare alle andre som kan gjøre dtte år for år.

Argumentene faller på sine egene urimeligheter.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Bavaria seiler godt i hele vindregistret.Dessverre (etter min mening) har de nyere modeller ikke utviklet seg seilmessig som forventet.

mvh

fem@il

Bavaria Cruiser serien seiler dårlig i lite og vekslende vind. :nono: I Hollenderen for 2 år siden fikk vi slike forhold og Bavaria Cruiser`ne var sjanseløse. Resultater her:

http://www.sandaker.no/resultatliste.asp?n...63&klasse=0

 

Det er vel ikke noe nytt at enkelte etablerte seilere her lirer av seg udokumenterte påstander når noen tar til ordet og sier de etablerte imort i denne saken... Det er vel snarere reglen enn unntaket her på forumet etter mitt syn. Vi vanlig dødelige må huske på at her på forumet finnes det en del som virkelige har inngående kjennskap til enkelte båtmerker som faktisk ikke noen andre kjenner til, ikke engang eierne av båtene... Det er nok derfor en får slike veldokumenterete påstander om hemmelig kjøl og lignende.

 

Jeg har full respekt for den kompetansen disse har :lol: :lol: Det er like morsomt vær eneste gang, storkoser meg rett og slett..

Hakk i plata, stakkars deg som må håndtere så mye udokumentert....har ikke du minst to ganger tidligere fått link til Helgesens lysbrev som aviker fra standarden? (ifølge lysbrevet da)

 

Forresten, vi var rimelig uenige om laminattykkelser i kjølområdet på Bavaria her for noen måneder siden. Du påsto 80 mm laminattykkelse, hvorpå jeg hevdet dette var feil. Men min dokumentasjon i form av fotografi som viste ca. 1/4 part ville du ikke høre av? Har du fått gjort videre undersøkelser? Slik at vi kan unngå udokumenterte påstander mener jeg? :wflag:

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Håper virkelig du har dokumentasjon for det du nå hevder,at den omtalte Bavaria 38 har annerldes kjøl enn standard. Min Bavaria 38 har standard dyp blykjøl(2m),rullestorseil(såkalt high tech),og LYS1,23. .Forøverig kan du bare gå inn på min båt`s Lys opplysninger kontra den båten du omtaler!! Mitt seilnummer er 11164.Kom med bilder,bevis på din påstand om kjøl.Venter i spenning.Du kan lett fåmine bilder vedr.min kjøl.Din påstand,din bevisbyrde,jeg oversender mine bilder etter behov.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Det er den bav 38'en med den hemmelige kjølen som ble seilt av en av landets beste seilere, ikke sant?

 

 

Har du tenkt på hvorfor en av landets beste seilere velger Bavaria? Samme person og jeg krabbet gjennom Bav 42 og han mente den hadde potensiale. Men mest av alt att

kristiske punkter var av god kvalitet. Casita heter den Bav 38 som har hemmelig kjøl for de som holder til 1 nm fra eier.

 

Men

Fortsatt har mannskapet en viss innflytelse på resultatet. Kanske ikke så mye på modellbåter :lol: .

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Forresten, vi var rimelig uenige om laminattykkelser i kjølområdet på Bavaria her for noen måneder siden.

Barsk II :sailing:

 

Send meg en IM, så kan du komme hjem til meg å sjekke tykkelsen i baugpartiet på en 42 cr. Og det kunne vært hyggelig om du sjekket tykkelsen på Benetau Oceanic, SO,

Dufour osv. for å sjekke konkurrentene. Men dette er ikke kjølpartiet.

 

Så kan vi også snakke med kompisen som gikk på grunn med en 42 Match i sommer i 8 knop. Det var ikke han som sto med rotet,. Han ble nr 2 i seilasen mellom Bergen- Stavanger tur-retur. Kjølen ble skjev, men ingen kritisk sit.

 

 

Jeg sier ikke at båten er bedre, men heller ikke dårligere.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Svar tilBarsk ll.

For det første blir desverre Bavariaeiere oppfordret til å starte i Bavariaklasse,istedet for i "Lysklasse",ogdet er ikke bra i forhold til dine argumenter. Videre så må du skillemellom Bavaria`s seilegenskaper før og etter 2005. Jeg er enig i at erstatteren for 36,37 Cruiser og erstatteren for 38,39 cruiser ikke hadde den etterlengtede seilmessige utviklingen.Derfor ser som tidligere nevnt,etter min oppfattning,debeste "seilbåter" Bavaria har levrt hitil:

32-34-36-38-42 f,produsert fra 2000-2005.

Forøverig har du jo selv(Comfortina 32??) en glimrende seilbåt(hadde selv en Maxi 999 i 18år),men den har til ettertanke ikke noe bedre LYS enn enn en Bavaria 32!!

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Send meg en IM, så kan du komme hjem til meg å sjekke tykkelsen i baugpartiet på en 42 cr. Og det kunne vært hyggelig om du sjekket tykkelsen på Benetau Oceanic, SO,

Dufour osv. for å sjekke konkurrentene.

 

Jeg sier ikke at båten er bedre, men heller ikke dårligere.

Uinteressant for meg, jeg bare spratt i været av "dokumentasjons-general Sydvesten"`s påstand om 80 mm. laminat tykkelse på en eller annen Bavaria Cruiser (tror det var 39). Jeg spratt i været fordi jeg beviselig visste at det var galt.

 

Og det attpåtil av en som alltid maner til dokumentasjon fra oss "bedrevitere"

 

Beneteau, Dufour er relativt uinteressant for meg å diskutere, jeg har knapt seilt de. Liker best å diskutere det jeg kan noe om, ellers holder jeg helst kjeft.

 

Jeg stoler litt mer på Beneteau`s kjølkonstruksjoner enn Bavaria`s, men jeg har ingen dokumentasjon for det, kun min magefølelse etter flere uheldige episoder med Bavaria`s kjøler.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Så var vi der igjen........hemmelige kjøler, laminat tykkelser, bolt dimmensjoner...........men om noen tusen innlegg vil alle ha lært at Bavaria er like gode båter som andre båter i samme sjanger (ingen nevnt, ingen glemt). Dessuten er all PR god PR, og i løpet av de tusener av innlegg som nå kommer i denne tråden vil minst 3 personer som er kritiske til bavaria kjøpe seg en bavaria. Lundebaat vil dessuten bli skrytt opp i skyene for god service. De som kritiserer vil irritere seg over at folk kjøper seg bavaria midt under diskusjonen, og så lurer de på om det er lurt å diskutere slikt når det bare ender med at folk kjøper ennå flere slike ####### båter.

 

 

 

Høsten er nær???

 

Jeg seiler heller litt til, og ser hvor dette ender ute i oktober engang.....da er det vel fortsatt full fart

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...