Jump to content

Jording vs. landstrøm (nok en gang)


Fantino

Recommended Posts

Hei,

 

Tror det kan være vanskelig å definere hva som er dokumentert. Har hørt om flere tilfeller der folk har blitt funnet druknet i småbåthavner, hvor dødsårsak har vært hjertestans. Er ikke så sikker på at strøm er det første folk tenker på i en slik situasjon.

 

Men spørsmålet er allikevel veldig relevant

Link to post
Share on other sites

Interessant spørsmål. Jeg er fristet til å tro at det er som å bare ha forbindelse med den ene ledered (trå på trikkeskinne eller tog skinne).

Det går jo også an å sveise elektrisk under vann, uten at dykkeren får støt.

 

På den annen side, dersom den ene fasen befinner seg ute av vannet og den andre har forbindelse til vannet, så får du støt selv om du svever fritt i vannet når du tar på den.

 

Det er forresten ikke farlig å berøre strømførende utstyr når du ligger i badekarret hvis du har et IT nett, så lenge det ikke er feil på det strømførende utstyret. Eller at det strømførende utstyret er beregnet på TI nett.

Link to post
Share on other sites

På den annen side, dersom den ene fasen befinner seg ute av vannet og den andre har forbindelse til vannet, så får du støt selv om du svever fritt i vannet når du tar på den.

Ja, så lenge man tar på en av fasene og noe av kroppen befinner seg i vann kan det medføre døden, det vet jeg har skjedd her i landet ifm badekar.

 

Når det gjelder folk som bader fritt i ferskvann kan jeg vanskelig skjønne at det kan være farlig. Teorien er vel at det vil ligge en spenning over kroppen, og at den fører til en strømgjennomgang. At strømmen velger denne veien siden menneskekroppen har bedre ledningsevne enn ferskvann.

Men scenarioet høres veldig søkt ut.

Link to post
Share on other sites

El-sikkerhet handler først og fremst om å sikre mennesker og dyr mot farlig strømgjennomgang. Selv om korrosjon absolutt er et etter hvert økende økonomisk samfunnsproblem så er dette tross alt underordnet.

 

Alle elektriske anlegg skal ha et minimum av beskyttelse som er dokumentert gjennom krav til design, installasjon og prøving. Hvis man begynner å svekke forutsetningene for å utjevne potensialene i beskyttelsesleder vil elsikkerheten svekkes på sikt.

 

Ut av stolen og begynn med målinger ute i felten for det er der man finner svarene. Det kommer snart en artikkel i Båtmagasinet som gir de svarene dere leter etter. Det er ikke lett å få noen konkrete uttalelser fra kontrollerende myndigheter på slike områder, men jeg skal gjøre mitt for å få DSB til å bidra med noen avklarende ord.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder folk som bader fritt i ferskvann kan jeg vanskelig skjønne at det kan være farlig. Teorien er vel at det vil ligge en spenning over kroppen, og at den fører til en strømgjennomgang. At strømmen velger denne veien siden menneskekroppen har bedre ledningsevne enn ferskvann.

Men scenarioet høres veldig søkt ut.

 

Det tror jeg de fleste er enige i!

 

Men det jeg er redd for er at folk som sitter på en kaikant eller på en badeplattform kan få støt idet de går ned i vannet.

 

Jeg går barbent mer eller mindre hele sommeren og har selv opplevd i regnvær å kjent kribling i kroppen fra en strømstolpe på et bryggeanlegg i en marina

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder folk som bader fritt i ferskvann kan jeg vanskelig skjønne at det kan være farlig. Teorien er vel at det vil ligge en spenning over kroppen, og at den fører til en strømgjennomgang. At strømmen velger denne veien siden menneskekroppen har bedre ledningsevne enn ferskvann.

Hva dersom man står på bunn og tar f. eks. bort i propellen?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Når man bader i ferskvann kan man risikere farlig strømgjennomgang i kroppen av følgende grunn:

Det dannes et elektrisk felt mellom båten og jord. Jord er i dette tilfellet bunnen eller land.

Dette feltet dannes fordi det oppstår en potensialforskjell mellom båt og jord fordi ferskvannet er en dårlig leder.

 

Styrken på det elektriske feltet er omvendt proposjonal med utbredelsen. Det betinger at for en gitt jordfeil i båten, vil feltet svekkes med avstanden fra båten.

 

Hvis man bader i en slik situasjon vil den badende representere en lavere motstand enn vannet. Strømmen som går i feltet vil dermed foretrekke å gå gjennom den badende fremfor den høyere motstanden i vannet rundt. Den badende trenger ikke å være i kontakt med verken bunn, båt, land eller annet for at dette skal inntreffe. Derfor vil en jordfeil i ferskvann alltid representere en fare for badende i umiddelbar nærhet av der jordfeilen er. feltstyrken trenger heller ikke å være stor. jeg har ikke tall akkurat nå, men tror at så lite som 10V/m vil være mer enn nok til å drepe et menneske.

 

 

I saltvann er ledningsevnen til vannet så mye bedre at det ikke dannes slike potensialforskjeller og derav elektriske felt. Samtidig representerer menneskekroppen i saltvannstilfellet en stor motstand sammenlignet med vannet. Strømmen tar forholdsmessig minste motstands vei, og problemet for badende med jordstrømmer i saltvann er dermed i praksis ikke eksisterende. Dette faktum gjelder selv uten bruk av jordfeilbryter. Enkelt forklart: Det kan gå så mye strøm det bare vil, så lenge den likevel aldri går gjennom den badende.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne referansen: http://www.batboer.no/korrosjon.pdf og side 25 i presentasjonen skjønner jeg ikke at dette er et argument mot skilletansformator? Spørsmålet er selvfølgelig kvalifikasjonene til produsenten av lenken. Men denne siden stemmer etter mitt skjønn overens med de tidligere rådene jeg fikk fra Ole Petter og Jørg. Eller har jeg forstått side 25 feilaktig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...