Jump to content

Jording vs. landstrøm (nok en gang)


Fantino

Recommended Posts

Har lest og lest på føljetongene rundt dette emnet, samt snakket med en del elektrikere. Jeg har oppfattet det slik at den enkleste, rimeligste og _temmelig_ sikre metoden for å hindre korrosjon pga. bruk av landstrøm er:

 

1. Kutte jord inn til landstrømsentral.

2. Etablere lokalt jordplan (min ca. 1/2 m2) og jorde båtens el-anlegg til dette.

 

Mener at Lotus også forfektet at dette er helt lovlig. En elektriker jeg traff på båttur var enig i dette.

 

Spørsmålet er da:

 

Kan jeg bruke flapsene mine som jordingsplan? (syrefaste, ubehandlede, gror lite/ingenting pga. stor badeplattform, samlet overflate ca. 1/2 m2, påmontert hver sin 1/2 kg zinkanode, lette å kople til da de gjennomgående skruene "står klare" på innsida av hekken)

Link to post
Share on other sites

Kravet er en 0,2 m2 kobberplate eller annen metallplate som gir tilsvarende ledningsevne som dette.

 

Ja, flapsene dine er pr definisjon en slik plate. At de i tillegg har en annen funksjon - flapsfunksjonen spiller ingen rolle.

 

Og ja. Selvsagt er det lovlig. Direktoratet sier det er en forskriftsmessig godkjent løsning.

Er det sikkert? Ja direktoratet sier så, for hadde det vært den minste tvil, ville ikke løsningen vært godkjent ihht forskriftene. Tenk hvilket ramaskrik det ville blitt hvis direktoratet hadde godkjent en usikker løsning? Heldigvis har de ikke det for alle tester viser at overgangsmotstanden til jord faktisk er mye mindre enn jord via bryggeanlegget.

 

Det koker ned til følgende: Vil du stole på en landstrømsjordledning du ikke kjenner tilstanden til og der du vet at det ofte er problemer med bryggestrømsjord eller vil du stole på en lokal jordingsplate som er fullstendig uavhengig av tilstanden på bryggestrømsanlegget og i tillegg gir en bedre jordforbindelse enn selv en 100% feilfri bryggestrømsjord?

 

Valget er lett. Meget lett. Hvis man da ikke er typen som liker å oppsøke farer og ikke har noe i mot å legge livet sitt i hendene på en bryggestrømsjord man ikke aner tilstanden på.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, flapsene dine er pr definisjon en slik plate. At de i tillegg har en annen funksjon - flapsfunksjonen spiller ingen rolle.

I følge DSB er dette mer komplisert enn som så. Se innlegg nr 39 her.

Propellhylse eller andre ledende konstruksjonsdeler på skipet (kjølerør, ror etc) anses ikke å være veldefinerte jordingsforbindelser og kan ikke benyttes til dette formål.

Link to post
Share on other sites

Nå er det gjerne slik at 90% av tiden ligger en fortøyd på sin faste brygge. Iallefall all den tid landstrøm er tilkoblet.

Det enkleste da er å gjøre nettopp denne bryggen sikker for din båt. Ved å bytte ut jorden i skapet på land med jord fra sjøen vil du ikke få jordstrømmer i båten din på din faste brygge. Dette forutsetter selvsagt at man gjør dette på fordelingen på marinaen og ikke bare den ene båten. Jordfeilbryter er en selvfølge.

Link to post
Share on other sites

Ingar: Har lest tråden du linket til, men er litt usikker på hvilket konkret spørsmål du sendte til DSB. Var spørsmålet om Dynaplata var god nok?

 

Uansett må vel to stk flaps på ca. 30x40 cm (= 0.48 m2 når en regner begge sider) i syrefast være adskillig mer "veldefinerte" enn diverse andre metalldeler som befinner seg under vann?

 

Ser at DPH-drevet er behørig forsynt med diverse vaiere som tydeligvis forbinder alle metalldeler. Vil det være noe problem at drev/flaps koples sammen elektrisk, så lenge begge er forsynt med sink?

Link to post
Share on other sites

Du må i hvert fall sørge for kabelforbindelse mellom flapsen og festeboltene til skroget. Hengslene/lagrene som flapsen beveger seg rundt er ikke en god og stabil leder. Litt korrosjon eller oksyd i lagerflatene vil redusere forbindelsen fra festeboltene til flaps-platene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ingar: Har lest tråden du linket til, men er litt usikker på hvilket konkret spørsmål du sendte til DSB.

Spørsmålet var om man kunne bruke jordingsplate i annet material enn kobber, f.eks. messing eller bronse (dynaplate).

Jeg nevnte propellhylsa som som en mulighet, forutsatt at arealet var stort nok.

Link to post
Share on other sites

Har vært ute med båten min i 6 uker nå, undervegs kikket jeg over anodene mine og syntes de var faretruende tæret. Den på skroget var faktisk borte.

Satte på ny og la båten på fast båtplass med landstrøm, etter 1 uke var 50% av den nye anoden borte!

 

Hva gjør jeg her for å sikre meg mot problemet? Ser båtene rundt meg bruker skjøteledning ombord istedet for fast anlegg, også relativt nye båter.

Link to post
Share on other sites

Satte på ny og la båten på fast båtplass med landstrøm, etter 1 uke var 50% av den nye anoden borte!

 

Hva gjør jeg her for å sikre meg mot problemet? Ser båtene rundt meg bruker skjøteledning ombord istedet for fast anlegg, også relativt nye båter.

 

  1. Du bør ikke ligge for vedlikeholdslading mer enn høyst nødvending.
  2. Sjekk spenningen på forbruksbatteriene minst en gang i uken og minst et døgn før overnattingstur til steder uten landstrøm.
  3. Start lading når spenningen er nede på 12,4 og lad i 24 timer med en intelligent lader, f.eks tre-trinns lader.
  4. Dra ut støpselet til laderen og varmtvannsbereder når disse ikke brukes.

 

Ellers kan du ligge for landstrøm så mye du vil til f.eks. til oppvarming (220V) uten at dette skader.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

har ni noe jordfeil i land.....???

 

kansje ligger litt spenning på jordledningen?

 

Beklageligvis har alle litt eldre landanlegg i Norge stort sett jordfeil. Ikke får man rettet på dette heller i overskuelig fremtid.

 

Problemet til Lanber er nødvendigvis ikke landstrømmen. Det kan være internt på båtens 12V-anlegg.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste innlegget til Lanber med stor interesse.

Mitt hovedråd etter en sesong med svært lite tæring på anodene sammenlignet med mange tidligere år er å montere en skilletransformator.

 

victronsea.jpg

 

Jeg har anskaffet en Victron skilletransformator fra Seatronic. Grunnet noen spesielle forhold har jeg installert den på 30 A, men den finnes også i versjon 1800 og 3600 W. Jeg ser argumentet om kostnad, men dersom man er opptatt av strøm ombord og benytter endel landstrøm er bruk av skilletransformator den "optimale" løsningen - etter mitt skjønn. Jeg tror prisen til Seatronic er svært konkurransedyktig. (Har ingen aksjer i Seatronic). Jeg må i tillegg tilføye at jeg i absolutt hele sommer har hatt god jording ombord, uansett i hvilken havn jeg har vært i.

Link to post
Share on other sites

Skilletransformator er etter mitt syn sløsing med både plass og penger.

 

Når Lamber skriver at anodene hans tærer opp og at han ikke vet hva han skal gjøre med problemet, viser at det er vanskelig å skjønne hvorfor man får tæring.

Jordledningen til land skaper tæringen. Bli kvitt jordledningen og man er kvitt tæringen. Så enkelt er det faktisk.

 

Problemet er jo latterlig enkelt å løse:

 

1. Klipp jordledningen fra land og kast den langt vekk!!

2. Kobl så jord til en lokal jordplate under båten.

 

Niks mer tæring og 100% sikkert. Det blir ikke enklere enn dette.

I tillegg har man altså en jordforbindelse som nå er bedre enn den man har klippet vekk.

Jordforbindelsen vil alltid være bedre da jordstrømmen nå slipper å gå en omvei for å komme tilbake til kilden sin. Og man slipper i tillegg mulige feil på en skilletrafo da man ikke trenger å ha noen skilletrafo :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått mange gode råd av deg. Det siste rådet ditt virket imidlertid ikke hos meg.

Jeg klippet jordledningen forrige år og hadde Dynaplate. Likevel "rant" anodene vekk.

I år er anodene nesten ikke tæret i det hele tatt. Jeg har god jord ombord på landstrøm, og ingen problemer i forhold til at badende kommer i kontakt med propeller og annet utstyr av metall ombord i vår båt.

Jeg synes du trekker det litt langt når du skriver at bruk av skilletransformator er sløsing med plass - det må vel være relativt.

Hvordan definerer du "sløsing"?

Link to post
Share on other sites

Vel roaldbj, når du putter noe i båten din som ikke trenger å være der, ja da sløser du med plassen. Hadde du i stedet puttet inn noe som trengte å være der.... :smiley:

 

Er definisjonen god nok for deg? Vil du ha flere definisjoner av sløsing? Da må du spørre andre. Koner f.eks. pleier å ha helt andre definisjoner på hva som er sløsing når de er ute og handler.

 

Og ja. Skilletrafo er sløsing. Synd ikke klipping av jordlederen virket for deg, men faktum er at når man klipper jordledningen kan man umulig få tæring fra landstrømsjord, av den enkle grunn at man ikke har noen landstrømsjord. Tæringen din må derfor skyldes andre forhold. Garantert. 100% garantert faktisk. For du har vel ikke stående jordfeil ombord, har du vel?

 

PS: Badende har da ingen problemer med å komme i kontakt med noe som helst, selv uten skilletrafo. Det var dette med ledningsevnen til vannet og den greia der som gjør dette til en absolutt umulighet. Skulle dette være et problem må man drite i alt som heter jordfeilbrytere og sikringer og la en person være serieforbindelse med jord. Det er også absolutt 100% sikkert :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorvidt installasjon av skilletrafo oppfattes som sløsing av plass eller penger får hver enkelt fritidsbåteier vurdere. Skilletrafo er uansett og fremdeles ansett for å være den beste tekniske løsningen blant fagfolk i proffbransjen.

 

Flere verft i Norge har nå på tross av advarsler fra fagfolk (SKIPSELEKTRIKERE) kuttet ut skilletrafo på grunn av vekt og installerer IT nett. Nye utfordringer har nå oppstått i kjølevannet av dette og det kommer med stor sannsynlighet til å koste en del penger for å bygge om disse båtene.

 

Kanskje det er en fordel å se på helheten i koblingen mellom landstrøm og båt før man uttaler seg om hva som er best. IT nett i en komplisert sammensatt enhet som flyter i saltlake har vist seg å ikke være det samme som på land, og utfordringene er derfor store på dette området.

 

Som en avrunding så kan man jo gjette hvor mye strøm som lekker til jord i de mange marinaene rundt omkring og gjøre seg opp en mening om det er en fordel å isolere problemene fremfor å tillate vagabondstrøm i stor skala.

Det er relativt stor fare for at situasjonen i marinaene forverrer seg i takt med at flere klipper jordledningen og har elektriske anlegg som ikke tilfredsstiller kravene, og flere marina eiere har fått øynene opp for denne problematikken.

Link to post
Share on other sites

PS: Badende har da ingen problemer med å komme i kontakt med noe som helst, selv uten skilletrafo. Det var dette med ledningsevnen til vannet og den greia der som gjør dette til en absolutt umulighet. Skulle dette være et problem må man drite i alt som heter jordfeilbrytere og sikringer og la en person være serieforbindelse med jord. Det er også absolutt 100% sikkert :smiley:

Det er korrekt om Lotus sier. Faren for badende ved jordfeil har vært litt misforstått i debatten. Faren er først tilstede når den badende er i kontakt med bunn på samme tid som han tar i en strømførende del på båten, som igjen må være koplet til landjordet landstrøm med jordfeil. Med lokalt jordplan i båten er denne muligheten for å få strøm i seg kuttet.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...