Jump to content

Bo i båt i Oslo området

Medalen

Recommended Posts

Hei

Jeg og kona skal til Oslo neste høst, og vurdere om vi skal kjøpe oss en båt og bo i den.

Finnes det andre plasser enn akerbrygge som det går ann å ligge hele året, eller skole året. Og hva koster det der?

Hvordan gjør enn me septiken ombord, går det ann å kobel seg på septik på land, eller må en gå ut og tøme den. Og hvor ofte pleier du å gjøre det.

Hvilke båter er oftes brukt?jeg kunne godt tenkt meg en båt i stål på 45-65 fot, men har hørt at jeg burde heller kjøpe meg en seilbåt, noen ider om dette.

takker for alle tips som kommer.

De mest aktuelle stedene for å bo på helårsbasis er aker brygge og killingen (sjøsenteret). Det er noen andre steder også, men der er det bortimot 20 års venteliste. Jeg ligger på killingen i sommerhalvåret og på aker brygge om vinteren. Denne vinteren skal jeg seile i karibien istedet, så da vurderer jeg å legge den på Kongen. Det ryktes at d et er forholdsvis rimlig å ha båten liggende der i boblehavn om vinteren, men det er visst egentlig ikke lov å bo i båt der, selv om jeg kjenner flere som gjør det.

Bodde selv i 5 år på Kongen i en 50foter fra 2000-2005. Plassen leide jeg av norhavn og betalte 13.500 pr. år. På kai er det vann og 3~32A kontakt. Bobler om vinteren.

Jeg hadde en 4m plass og de som leide samme plass på fremleie betalte 30.000.

Av fordeler i forhold til Aker Brygge kan jeg nevne BILLIG parkering, egen postkasse og myyyye roligere. Aker brygge kan nok bli litt slitsom på sommerstid med mye festing i nabolaget.

Det er en kro og bensinstasjon m/kiosk på Kongen. Butikk ligger på Skillebækk rett over gangbroen.

Vi var på det meste 10-12 båter med båtboere på denne kaia, men dette var vinterstid med enkelte som kun overvintret i boblebadet. Tror vi var 7-8 i sommersesongen de første årene. Ikke så mange igjen nå.

Lykke til med jakten på båtplass.

Av en eller annen grunn er det ingen som nevner septiktømming :rolleyes:

De fleste som bor i båt velger nok en havn hvor det er toalett, og helst også dusj og vaskemaskin i havneanlegget. En annen viktig ting er at det er mulig å fylle vann om vinteren. Har du stor nok båt er dette kanskje ikke så viktig, men det kan nok være vanskeligere å finne plass til en stor båt. (Jeg tror ikke det er så mange plasser til en 65' på Hovedøya, nei.)

Har du stor nok båt bestiller du septiktømming fra bil. Har du en mindre båt må du ta turen til en tømmestasjon eller satse på et eller annet dypvannsdeponi.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...