Bjerknez Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Javel - jeg trodde de bare leverte Mercury/Mariner ettersom de er eid av Marine Power som også eier Mercury/Mariner Ok.. Askeladden får bestillt med Yamaha ja... Litt synd at Mercury har litt dårlig rykte på seg (hvis dette stemmer). Rent visuelt så synes jeg motorene er skikkelig stilige og bedre å se på enn Yamaha sine motorer. Synes de kler seg bedre på hekken enn Yamaha-motorene. Jeg snakker nå om de nye Mercurymotorene og spesielt da 4-takteren. Svart elegant avrundet bakgrunn med hvis "Mercury" skrift. Skikkelig kule synes jeg da.. men så klar.. dette er rent visuelt da :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Los Endos Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Mercury har da ikke dårlig rykte! Men Yamaha har vært testvinnere i 30 år, og fungerer perfekt. Mercury fungerer helt sikkert strålende de også. Men JEG ville valgt Yamaha, etter mange års gode erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) Mercury har da ikke dårlig rykte! Men Yamaha har vært testvinnere i 30 år, og fungerer perfekt. Mercury fungerer helt sikkert strålende de også. Men JEG ville valgt Yamaha, etter mange års gode erfaringer. Jeg mente ikke akkurat at dem har dårlig rykte... men de fleste anbefaler meg som nybåtkjøper en Yamaha.... men enkelte ganger har jeg vert inne på tanken å velge Mercury kun for utseendets skyld.... Synes rett og slett att Mercury-motorene ser veldig bra ut bak på hekken. Men... det er jo det indre som teller... Har selv ikke noe grunnlag or å snakke nedlatende om Mercury hva kvalitet angår, da jeg praktisk talt ikke har eid en båt med motor på over 15 år(!) Men man ser jo rundt på nett att de fleste, om ikke alle anbefaler Yamaha... Er det forresten noe Mercury er bedre på enn Yamaha? Bortsett fra selve utseendet (som jo er en smaksting) Redigert 18.August.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Daffy Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) Men man ser jo rundt på nett att de fleste, om ikke alle anbefaler Yamaha... Det har nok sin årsak Ok.. Askeladden får bestillt med Yamaha ja...Dette var nytt for meg også...Hvor får du bestilt Askeladden med Yamaha motor? Redigert 18.August.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bjerknez Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Det har nok sin årsak Dette var nytt for meg også... Hvor får du bestilt Askeladden med Yamaha motor? Vet du hva.... jeg beklager så meget. Jeg var ganske sikker på at jeg fikk ett tilbud på mail hva Askeladden og Yamaha angår.... men det var bare jeg som blandet kortene. Det ser faktisk ut til at man ikke får Askeladden med Yamaha..... Noe som egentlig gjør valget mitt enda enklere.... Men jeg mener ganske sikkert at jeg spurte på "Båt-Holm" i Skjeberg om jeg kunne få Askeladden med Yamaha F100, og det sa han gikk fint, men da med ett pristilleg på 10.000 kr. da standard motoren var Optimax. Er 70% sikker på at han sa dette..... Men jeg spør igjen: Er det noe Mercury kan by på som ikke Yamaha kan? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Daffy Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Hodebry Neida klarte bare ikke å styre meg Vet ikke jeg. sort farge? Smart craft kanskje. Mesteparten av infoen får du vel i Yamaha sine instrumenter også men. Har ikke satt meg veldig inn i dette... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Stoner Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Uansett hva du kjøper, så får du lyst på noe nytt og minimum 3 fot større før garantitiden har gått ut Da jeg kjøpte en bowrider for et par år siden stod det til slutt mellom en Bella og en Finnmaster. Endte opp med Finnmasteren på grunn av motoren, som var en Yamaha. Etter to år fikk jeg 7-fotssyke og kjøpte større Finnmaster. Skal bli spennende å følge med på hva du ender opp med til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 de er eid av Marine Power som også eier Mercury/Mariner Hei `Bitteliten`, Marine Power har skiftet navn til "Brunswick Marine" og motorene er like bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Hva er egentlig "Smart craft"? og er dette noe Yamaha ikke har? Det kan nok hende jeg kommer til å gå for en større båt ved neste annledning, men jeg tror ikke det vil bli aktuelt med feks. 58BR som bare er noen cm. lengre og koster vesentlig mere. Skal jeg først ha en større båt, så er det forde vi evt. hadde fått smaken på båtlivet for fult og kanskje ønsket å reise lenger på en behageligere måte, og eller hvis det skulle bli en familieforøkelse.. ingen vet :) Da måtte det i så tillfelle blitt en båttype man kunne overnatte rimelig komfortabelt i, og da ender man fort opp med en daycruiser ala Yamarin 64-69. Prisen rykker da også opp ca. 150.000 kr. til i forhold til båten jeg nå kommer til å kjøpe meg. Noe som egentlig føles mer fornuftig hvis man tenker på hva man får i forhold til pris kontra å kjøpe en 58BR. Men jeg kommer ikke til å kjøpe meg en større båt bare for å kjøpe det. Båt av typen "snekke" ala Tresfjord 27 etc. blir ikke aktult what so ever. Jeg vil ha en båt jeg kan "leke" litt med og komme meg fort ut på sjøen sammens med kammerater hvis madammen skulle slå seg vrang... hehe. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
yzfr17 Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Er det virkelig så enkelt, at det finnes ett motormerke som er best på alt, alle modeller i alle hastigheter på alle type båter.... Sitér dette innlegget Kim Link to post
Daffy Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) Hva er egentlig "Smart craft"? og er dette noe Yamaha ikke har?Spesielle instrumenter.som koster like mye som varmeapparat Er det virkelig så enkelt Redigert 18.August.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bjerknez Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 I følge det jeg har lest og hørt så har jeg ikke direkte fått inntrykk av at Mercury lider av dårlig kvalitet... men det ser ut til at de ter støyen som folk klager mest på.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Daffy Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Er det noe Mercury kan så er det jo gromlyd Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
yzfr17 Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) lyd varerier jo ekstremt med turtall på alle motorer, nye totaktere er sinte på lavt turtall så jeg antar det er de du mener når folk "klager" på støy, men syns de (stille) 4 takterene bråker minst like mye når man har normal fart... så det er litt av poenget mitt, det er så mange variabler at et enkelt svar på "best" tror jeg ikke på smartcraft Redigert 18.August.2008 av yzfr17 (see edit history) Sitér dette innlegget Kim Link to post
Bjerknez Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Okay.... tror vi gir oss der, mens leken er god kanskje.. hehe. Men jeg lurer på en ting til: (kanskje ikke overaskende) Jeg så på finn.no at det er en som selger en Yamarin 56SC med 115HK'er Yamaha.... Maks motorstørrelse for båten er jo 100HK'er... Hva skjer hvis man monterer en 115HK'er på en slik båt? 1. Kan skroget bli ødelagt? 2. Mister man garantien på motor/båt? 3. Leverer forhandleren en slik båt med 115HK'er hvis man ønsker det? Bare tenkte på muligheten for å få det "lille" ekstra jeg da..... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 ikke direkte fått inntrykk av at Mercury lider av dårlig kvalitet... men det ser ut til at de ter støyen som folk klager mest på.... Ikke uten grunn at de vinner de fleste racing løp, som også kommer de vanlige standardmotorer til gode. Lydbilde er ikke vesentlig forskjellig fra 75-90-115 Optimax som er 3 sylinder til en 4 takter i samme størrelse ved høyere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Okay. Men lurer fortsatt på dette jeg da: Jeg så på finn.no at det er en som selger en Yamarin 56SC med 115HK'er Yamaha.... Maks motorstørrelse for båten er jo 100HK'er...Hva skjer hvis man monterer en 115HK'er på en slik båt? 1. Kan skroget bli ødelagt? 2. Mister man garantien på motor/båt? 3. Leverer forhandleren en slik båt med 115HK'er hvis man ønsker det? Bare tenkte på muligheten for å få det "lille" ekstra jeg da..... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ivar Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 De aller fleste båter har endel å gå på , 10-15% økning i effekt er ikke all verden. Klarer man å kjøre istykker båten med 115hk så hadde man sikkert også klart det med 100hk også... Hvorvidt forhandlere leverer (og aksepterer garantikrav) med større motor enn anbefalt maks varierer nok fra tilfelle til tilfelle. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tintin Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) 1: Sannsynligvis ikke siden forskjellen er så liten, men 2: Hvis du får trøbbel med skroget som kan relateres til hard belastning på hekken, risikerer du å stå uten arantien. 3: Det får du spørre forhandler om. Men enda mer viktig er hvorvidt forhandler garanterer noe som helst når de selger noe som ikke følger spekken. 15 hester ekstra gir deg noen få (jeg vil tippe rundt 3) knop mer guffe på flatt hav, ingen forskjell i marshastighet, lite eller ingen merkbar forskjell i dårlig vær. Men det gir et større tall på hekken da :) Jeg har Yamaha100 på en båt som er beregnet til "opp til 115" hk. På det taper jeg 2-3 knop i toppfart (ifølge tester jeg har sett på denne med 4 personer ombord). Hvis jeg skulle velge ville jeg heller hatt større kartplotter enn større motor. Det gir høyere marshastighet. Eller varmeapparat da :) Redigert 18.August.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Bjerknez Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 1: Sannsynligvis ikke siden forskjellen er så liten, men 2: Hvis du får trøbbel med skroget som kan relateres til hard belastning på hekken, risikerer du å stå uten arantien. 3: Det får du spørre forhandler om. Men enda mer viktig er hvorvidt forhandler garanterer noe som helst når de selger noe som ikke følger spekken. 15 hester ekstra gir deg noen få (jeg vil tippe rundt 3) knop mer guffe på flatt hav, ingen forskjell i marshastighet, lite eller ingen merkbar forskjell i dårlig vær. Men det gir et større tall på hekken da :) Jeg har Yamaha100 på en båt som er beregnet til "opp til 115" hk. På det taper jeg 2-3 knop i toppfart (ifølge tester jeg har sett på denne med 4 personer ombord). Hvis jeg skulle velge ville jeg heller hatt større kartplotter enn større motor. Det gir høyere marshastighet. Eller varmeapparat da :) Grunnen til at jeg lurer er ganske enkelt forde jeg ikke vet i praksis hvor fort 37-38 knop er (noe båten jeg er interisert i gjør med største motor). Joa.. jeg vet at det er rundt 70km/t, men vet liksom ikke hvor fort det føles ut som på vannet. Derfor så vil jeg gjerne putte på maksimalt av det som er mulig og gjerne ett liiiite hakk ekstra hvis dette øker opplevelsen. Jeg har jo sett de reklamevideoene på yamarin sine nettsider hvor båten har 100HK'er, men man får ikke noe inntrykk av hvor fort det faktisk går, da kameramannen følger båten hele tiden. Hvis båten går så "trygt" i sjøen på full guffe at det nesten blir litt kjedelig, så får man liksom ikke følelsen av at det er noe fart på en måte. Sikkert litt klundrete forklart detta her... Det er jo bare morro at det hopper og spretter litt liksom... Er 37-40 knop såpass fort at man kan ha det litt morro, eller er dette bare en grei og trygg fart? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ivar Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 15 hester ekstra gir deg noen få (jeg vil tippe rundt 3) knop mer guffe på flatt hav, ingen forskjell i marshastighet, lite eller ingen merkbar forskjell i dårlig vær. Men det gir et større tall på hekken da :) Vil si det kommer an på motorene. Ikke nødvendigvis størst forskjell på flatt hav. Men heller en mer uanstrengt marsjfart, samt mer krefter å gå på med litt last og bølger med større motor. En F100 er 1.6 liter, F115 er 1.8 liter... Og, hvis du ikke har kjørt båt før så er 37-38 knop fort! Ikke så ofte sjøen er så flat som i reklamevideoene. Som regel er del bølger fra vind, strøm og andre båter, disse er ofte uregelmessige så det krever sin mann å passe på når farta øker. Hopping & spretting styrer du selv,vha power trimmen, trim ned og båten går som et strykjern. Trim opp og få løft i båten og litt følelse av å fly (selv om det ikke nødvendigvis går så mye fortere) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tintin Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Jeg tror du bør ut på demotur. Det du spør om kan og bør ikke forklares Forskjellen mellom 36 og 39 knop på flatt hav er etter min mening minimal. Et par og tredve knop er fin marshastighet hvis du er kjent eller har planlagt, og hvis det blir litt vindbølger er du fort langt under det. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
ivar Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Enig med tjeh, høres ut til at en demotur trengs. Som han sier, på flatt vann så kan man fint holde god fart, men får man f.eks vindbølger rett imot så kan 20 knop være en mer realistisk fart (og enda mindre dersom det f.eks i tillegg er strøm i motsatt retning..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjerknez Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Okay... Det eneste jeg kan sammenligne med (som ikke er all verden forøvrig) er en GH10 med 9,9 HK'er når jeg var 14 år gammel. Den gangen synes jeg det gikk greit og fort nok. Men når jeg satt på en med 10" with med 15 Hk'er så merket jeg at denne gikk mye fortere og dene var mye mer morsom. Sistnevnte synes jeg da den gangen var mer enn nok. Mens min båt var helt OK. Nå vet ikke jeg hvor mange knop en 10 fot with med 15HK'er gjør, men jeg mener at min båt gjorde rundt 20-25 knop(?) Nå kan man da sef. sikkert ikke sammenligne en 17-18 fots båt med 100HK'er med en GH10 med 9,9 hva fart angår (selv om de skulle gå like fort) men man får en viss indikasjon på hvor mye fortere de ekstra knopene er. Men sef... en prøvekjøring må kanskje til... men som sagt så haster det ikke, da båtkjøp ikke blir aktuelt riktig enda. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Daffy Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Tipper din gjorde 20-22 jeg og Withen 23-24 eller noe sånn Dette du lurer på er også litt som du nevner her 35 knop kan føles råfort i en båt mens nesten kjedelig i en annen. det er så mange variabler at et enkelt svar på "best" tror jeg ikke påNeida. Alt er jo avhengig av hva man liker. Jeg synes alltid at Mercury (fra 50 hk og opover) har hatt gromlyd på sine to-taktere både på Tomgang og WOT Skal man ha stillegående motor så er det vel Suzuki som er vinneren generelt. Iallefall på tomgang. Når det kommer til dette er det vel også slik at Både Suzuki og Honda begynner å bli vel annerkjent. Personlig er ikke jeg helt sikker på om Yamaha er så veldig bra på firetakterne sine. Men det vil vel tiden vise... Yamaha Kontra Mercury i dag? Så vidt jeg vet er det ikke mange år siden Mercury sine 4-takts motorer ble produsert av Yamaha eller på lisens. Skal man kjøpe noe nytt i dag tror jeg forhandler og følelsen man får i magen er det viktigste Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.