Jump to content

Er Finnmaster kvalitet?


Bjerknez

Recommended Posts

På bildene du har lagt ut ser det ut som Finnmasteren har mye høyere vindskjerm og at du sitter helt beskyttet kontra Yamarinen hvor du har hodet over. Nå kan selvsagt bildene lyve litt i forhold til vinkler osv men du bør sjekke det ut. Å ha vinden i panna kan være deilig en varm sommerdag, men når temperaturen og nedbøren faller, kan det være fint å sitte helt beskyttet.

 

Har du sjekket ut AMT ? Fabrikken som bygger Yamarin lager også en serie båter under eget navn. Fikk kjempeomtale i en test jeg leste for en stund siden, uten at jeg husker hvor det var...

 

Da slipper du diskusjonen Yamaha/Mercury, for de leveres med Honda... :lol:

 

Redigert..Etter å ha lest side 2 i tråden etter at jeg svarte, ser jeg at flere har tipset om AMT.... (Huskelapp til meg selv..Les hele tråden før du svarer :crazy: )

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viktigere enn den ene knopen er kjørecomforten. Mye bedre grep i sving, mer stabil i høyere fart, og du kan trimme båten mer ut av vannet (du får mer følelsen av å fly). Alu. propellen som følger med er bra den, men det er større forskjell enn folk flest tror...

 

Nettopp! Det å kjøpe riktig og hensiktsmessig propell til 100-hestingen erstatter ikke forskjellen du får med å kjøpe en 115HK. Men stålpropell er smart like fullt. Jeg byttet fra standard alu-propell til en ballistic stålpropell. Fikk 2-3 knop mer i toppfart, men atskillig mer merkbart og gledelig var forskjellen i kjørekomfort. Forskjellen i toppfart skyldtes såvidt jeg kan skjønne at båten med ny propell kunne trimmes mer opp enn alu-propellen klarte uten å kavitere.

 

Tror det er viktig å kjøpe båten og motor ut fra egenskapene i marsfart og ikke på grunn av noen få prosent mer i toppfart. Hvis det er toppfart man vil ha, bør man kjøpe seg en Zodiac-rakett eller noe. Men hva skal man egentlig med det?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Viktigere enn den ene knopen er kjørecomforten. Mye bedre grep i sving, mer stabil i høyere fart, og du kan trimme båten mer ut av vannet (du får mer følelsen av å fly). Alu. propellen som følger med er bra den, men det er større forskjell enn folk flest tror...

En god stålprop gir også bedre løft i hele båten , dvs den går lettere i sjøen. Men, ikke alle båter som tjener like mye på stål, er nok mest å hente med båter som bikker 35 knop. Og ja, alu propene til Yamaha er ganske bra kvalitet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Askeladden 525 Exell, dette er samme skrog som 535 Invader og er et utrolig godt skrog som tåler mye sjø. Det du burde vurdere når du ser etter en bowrider er hvor god bæring/løft det er i forskipet. De aller fleste av disse båtene har en egen evne til å "gå på nesa" om du putter mer enn et menneske i baugen. Ta med noen venner og prøv båtene i sjøen.

 

Når det gjelder stålpropell kan du se bort fra farten, økningen er marginal. Dert som derimot er possitivt er at grepet er bedre og du kan trimme ut motoren mer slik at du til en viss grad kan kompensere for manglende bæring i forskipet. Stålpropell gir også mindre kavitering i sving om du skal dra på vannski/leker. Jeg skiftet fra standard alu til Balistic stål på min Askeladden og angret aldri, men fartsøkningen var bare 1 knop.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for mange gode svar her folkens!

 

Men kan noen forklare en enkel sjel hvordan båten reagerer på å tilte motoren opp og ned?

 

Hva skjer med egenskapene til båten på godt og vondt med de forskjellige tiltene?

 

En skisse elle revt. link til en nettside som forklarer dette hadde vert å foretrekke....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Trimmer du inn (propellen inn mot båten) presses baugen (fronten) ned, brukes for å få båten til å gå bedre i lav fart, og for å holde plan i lavere hastighet

Trimmer du ut (propellen ut fra båten) løfter du baugen, brukes for å få max hastighet (mindre av båten i vannet) og for å ta bølgene bedre (for mye trim vil resultere i kavitasjon/spinn, så rett mengde merker du på båten) Ståpropell tåler mer trim en tilsvarende dimmensjonert alu propell før den kaviterer.

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

Ahaa.... da ble jeg litt klokere :)

 

Men er det ikke også mulig og tilte motoren helt opp (ved kjøring på grunt vann etc..) også?

Med det så mener jeg... hvordan vet jeg når jeg skal stoppe med å tilte motoren opp under fart? Stopper den selv, eller bare fortsetter den til propellen er over vann?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Du vil nok ha et instrument, tiltindkator, som viser i hvilken posisjon motoren er. Etter hvert så lærer du deg også omtrent automatisk hva som er riktig tilting av motoren. Jo mere du tilter motoren ut jo mer løfter baugen seg og jo mindre våt flate får du. Det betyr mindre motstand og høyere fart. Du vil også se at rpm øker når motoren blir tiltet ut. Man skal ALDRI tilte motoren så høyt at den ikke får kjøling så blir det veldig grunt så får du heller slå av motoren, tilte motoren opp og padle! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det skal vel godt gjøres egentlig.

 

Man har som regel fri eksos før man ikke har kjølevann så du hører nok det :tongue:

 

Da vipper du den litt ned igjen. (sjekk at det stemmer før det blir rutine)Sikkert ikke likt på alle selv om jeg tror det.

 

 

 

På Yamaha sin Turteller er det integrert tiltmåler.

 

Litt dårlig bilde her :tongue:

 

yamahatach5000rpm.jpg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

For å komme inn på grunne områder kan du på tomgangskjøring få trimmet motor "veldig" høyt, antagelig subber kjølen før propellen ;-)

Gir du litt mer gass vil motor automatisk trimmes litt frem igjen, så for å ha max trim må du altså ha tomgang turtall. Dette fungerer forsåvidt ok for å snike seg over/inn på grunne områder men alt har en pris; Du vil få mer avdrift dersom det er sidevind eller strøm, samt at du har veldig lite tak i vannet dersom du må bakke. Dersom du skal fortøye på eller finne frem på grunne områder med diverse vanskeligheter kan det derfor være smart å ha dreggen ute, så kan du dra deg ut igjen med dreggtauet dersom det blir problemer. (Det finnes også heiser å få montert, som heiser motor rett opp og ned)

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

Jo mere du tilter motoren ut jo mer løfter baugen seg og jo mindre våt flate får du. Det betyr mindre motstand og høyere fart. Du vil også se at rpm øker når motoren blir tiltet ut.

Lurer på om det er så enkelt. Om en tilter motoren ut så vil baugen løfte seg, men det betyr vel ikke automatisk høyere fart? På en tiltindikator er det ofte satt et strek som vel skal bety anbefalt justert tilting under marsjfart. Har funnet ut at den markeringen er temmelig ideell i forhold til fart og turtall.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det går en grense på hvor mye man trimmer ut - man merker det på at båten begynner å galloppere - baugen går opp og ned- trimmer man mer ut suger propellen luft.

 

På på henger/drev og flatt vann trimmer jeg til båten begynner å galloppere - så litt inn. Stoler ikke på hva produsenten mener er rett (ref strek på instrument etc) - er vektfordelingen litt annerledes i en liten båt stemmer ikke det lenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett spørsmål angående båtforsikring....

 

Er disse seriøse: Nautic Insurance Brokers ?

 

Fikk nemmelig tidenes beste tilbud derfra!

Koster meg 2.700,- i året med 4.000,- egenandel ved forsikring av Yamarin 53BR m/Yamaha F-100. Til informasjon skulle Storebrand (ett sted hvor jeg også har prisfordeler) ha 7.900 kr. for samme båt.

 

Har nå sendt en "søknad" til, for å sjekke pris på 58BR med 150HK'er. Storebrand skulle ha 21.000,- for sistnevnte(!) blir morsomt å se hva "NIB" tar....

 

Anbefaler dere NIB, eller lukter dette litt surt... ?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Sjekk hvilket forsikringsselskap som de bruker. Om det er et av de store internasjonale(som Lloyds) er det nok greit. Men les alle detaljer i vilkårene. Særlig viktig kan det være om en såkalt speed boat clause er opphevet. Det er en klausul som ofte sier at båter som går fortere enn 17 knop ikke dekkes for skader ved kollisjon med objekter i vannet og at skade på drev/motor ikke dekkes.

 

Norske selskaper er håpløse på en del båter - sjekk også Quality Broker og Norwegian Broker.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er så enkelt. Om en tilter motoren ut så vil baugen løfte seg, men det betyr vel ikke automatisk høyere fart? På en tiltindikator er det ofte satt et strek som vel skal bety anbefalt justert tilting under marsjfart. Har funnet ut at den markeringen er temmelig ideell i forhold til fart og turtall.

 

Ikke uenig i hva du skriver, men forsøkte å gjøre det så "enkelt" som mulig m.a.o. hva som vil gjelde for de fleste/meste av tiden heller enn å (forsøke) å lage en lang og komplisert utredning som muligens hverken ville være opplysende eller nødvendigvis enkel å forstå, ei heller å skrive, hvis jeg overhodet ville være i stand til det! :wink:

 

Selvfølgelig grenser for hvor mye man kan/skal/bør trimme ut, sågar en grense for hvor mye man kan trimme inn siden akterspeilet vil stå "i veien"!

 

Hva som er riktig på tiltindikatoren tror jeg også vil ha en sammenheng med f.eks hvordan motor er montert (høyde) og hvilken propell man bruker. På min nåværende båt så er er midtstilling på tiltindikator nokså "riktig", på min forrige båt måtte/kunne jeg tilte langt mere ut, det samme på båten før det.

 

Står dog fast ved at baugen opp betyr mindre våt flate hvilket gir mindre motstand og resulterer i høyere fart og /eller mindre forbruk. Er det utifra en generell betraktning noe feil med denne "påstanden"? :confused:

 

Noen som har sett alle disse Musling 430 med 40 til 100hk bakpå der de farer avgårde med nesa høyt i sky og en våt flate på fem centimeter? :eek:

 

Forsikring:

 

Bruker selv Gjensidige og fått beste pris der og med gode dekninger. De har så vidt jeg husker en grense på 250.000 og hvis du går over det så må du ha noe ekstra, og dyrt, sikringsutstyr. Har tegnet et medlemsksap i Bondelaget (åpent for alle uansett om du bor i blokk eller har egen gård!) og får kjemperabatter gjennom dette medlemsskapet på absolutt alle skadeforsikringer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder trimming av motor, så har jeg skjønt at hvis man tilter motoren opp (propellen fra båten) så er argumentet for dette at nesa kommer opp og den bryter sjøen/bølgene lettere... ?

 

Men hvilken situasjon krever at motoren bør tiltes HELT ned (propellen mot båten)? Nesa på båten går jo ned, men hva er poenget... bedre sikt?

 

Når det gjelder forsikring, så er det totalt utelukket og betale over 20.000,- i året hvis jeg skulle velge en båt med 150HK'er. kontra litt over 7.000,- med en båt med 100-115HK'er.

Men hvis jeg havner under ett stykke under 10.000,- i året hos NIB eller Norwegian Broker, så er jo saken biff. Da kan det nemmelig muuuligens bli en 58BR med 150HK'er.

Eller kanskje en Uttern T55 med 135HK'er Optimax/Verado.

 

Askeladden blir uansett for dyr i dette segmentet synes jeg...

 

EDIT:

Fikk nylig svar fra Norwegian Broker, og de skulle ha 4.800,- pr. år for en Uttern T55 med Mercury 135HK'er Verado/Optimax.(!)

 

Dette er hele 14.000,- billigere enn Storebrand hvor jeg er totalkunde og har prisfordeler.

 

Er jo helt sinnsykt billig!! Er det ikke det da?

Nesten så jeg tror det er noe lureri.....

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Men hvilken situasjon krever at motoren bør tiltes HELT ned (propellen mot båten)? Nesa på båten går jo ned, men hva er poenget... bedre sikt?

For å få båten raskere opp i plan bruker man tilten aktivt. Man tilter motoren helt inn før man gir på - så når båten begynner å plane tilter man motoren utover. Dette får de fleste fingrene etter kort tid i båten.

 

Man tilter også motoren inn når det ikke er helt flatt vann og man har sjøen forfra. Da får man mindre slag i båten ettersom baugen da kløver bølgene og skyver vannet unna det flatere akterpartiet på båten.

 

EDIT:

Fikk nylig svar fra Norwegian Broker, og de skulle ha 4.800,- pr. år for en Uttern T55 med Mercury 135HK'er Verado/Optimax.(!)

 

Dette er hele 14.000,- billigere enn Storebrand hvor jeg er totalkunde og har prisfordeler.

 

Er jo helt sinnsykt billig!! Er det ikke det da?

Nesten så jeg tror det er noe lureri.....

Nei - jeg vil heller si tvert i mot. Det er lureri fra de norske selskapene å ta slike priser. Det har nok sammenheng med at NB og andre forhandler internasjonale forsikringer. Der er din båt del av en stor flåte båter - og da blir den statistiske risikoen for selskapet mindre enn for de norske selskaper der din båt er del av en relativt liten flåte. Men sjekk hvilket selskap du er forsikret i og les alle vilkårene. Jeg har også forsikring i NB. Har ikke engang brukt tid på å spørre norske selskaper om pris på vår forsikring.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok Storebrand som er dyre, sinnsykt dyre! Har ikke papirene her, men mener jeg betaler ca 4000 for min båt, forsikringssum 250.000 en Morgan5250 fra i fjor med 90hk Suzuki av samme pårgang.

 

Tilting; ikke bekymre deg så mye over dette for det er ganske enkelt i praksis! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Bitteliten!

 

Har nettopp snakket med (på telefon) en kar fra Norwegian Broker og det stemmer som du sier.

Hyggelig fyr og lynrask respons!

 

Dette er mitt opplagte valg av selskap for forsikring av båt, og dermed blir det også muuuligens aktuelt med litt større motor :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...