Jump to content

Er Finnmaster kvalitet?


Bjerknez

Recommended Posts

Står dog fast ved at baugen opp betyr mindre våt flate hvilket gir mindre motstand og resulterer i høyere fart og /eller mindre forbruk. Er det utifra en generell betraktning noe feil med denne "påstanden"? :confused:

 

Noen som har sett alle disse Musling 430 med 40 til 100hk bakpå der de farer avgårde med nesa høyt i sky og en våt flate på fem centimeter? :eek:

Mindre våt flate gir som regel mer fart - så lenge båten ikke begynner å gallopere (men da øker jo den våte flata igjen)

 

Og ikke alltid så mye vits i å løfte baugen mer enn nødvendig, da går det endel motorkraft til for å løfte båten som heller kunne vært brukt til å skyve den framover. (Noe som er grunnen til at man flytter motoren bakover på enkelte hurtiggående båter - man kan få bedre løft med mindre trim)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vert over middels ivrig en stund hva båtvalg angår, men jeg kommer med oppdateringer om hva jeg mener og evt. endringer av synspunkter underveis.

 

Etter at forsikringen ble såpass lav hos Norwegian Broker, så tror jeg at jeg sikler litt ekstra på Uttern T55, med Mercury 135 Optimax.

Dette koster meg 4.800 kr. i året. Noe som jeg slett ikke synes var så skrekkelig mye.

 

Av de tre båtene som er nevnt, så er også Uttern den båten såm kan leveres med størst motor til en overkommelig pris.

Askeladden blir for tung i skroget (ikke for at dette bør være direkte negativt) for å opprettholde en fart rundt 40 knop med største motor.

 

Yamarin 53BR er fortsatt en god kandidat av disse tre båtene hva fart angår, men Yamarin 53BR er 50cm. kortere enn Uttern og med alt utstyret som Uttern blir levert med på Yamarin blir den neeesten like dyr, og det er da med en mindre motor (100HK'er)

 

Jeg har hørt litt rundt, og det er fullt mulig å få en ny Uttern T55 med 135 Opimax for rundt 270-280.000 kr. Dette synes jeg selv er en ganske god deal.

Da får jeg også en rask båt som skal gjøre rundt 45-46 knop.

 

Jeg har også prøvesittet (ikke kjørt) en Uttern i dag, og synes det var overaskende god plass i båten. Spesielt plassen mellom førerseteryggene og knærne når du sitter på benken helt bak. Bedre plass en på de to andre båtene.

 

Derfor så har jeg igjen satt Uttern på en førsteplass....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Var å så som sagt på en Uttern i dag (mens den lå på land) og synes ikke det var noe forskjell på skroget under jeg (mange sier det er flatt) sammenlignet med Askeladden 535 Bowrider.....

 

Tror nok kanskje disse testene "juger" litt, i og med at når man tester, så blir det liksom alltid en taper... Og selv om taperen også er en veldig god båt, så virker det kanskje på mange som om taperen er direkte dårlig i forhold til vinneren.

 

Ikke for at jeg har sett Uttern tape i den forstand, men jeg har en følelse av at hvis noen skal snakke "dritt" om Uttern, så er det skroget som blir nevnt.

I praksis så tviler jeg sterkt på at en som meg vil merke "ulempene" hvis man kan kalle det det.... ?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt litt rundt, og det er fullt mulig å få en ny Uttern T55 med 135 Opimax for rundt 270-280.000 kr. Dette synes jeg selv er en ganske god deal.

Da får jeg også en rask båt som skal gjøre rundt 45-46 knop.

Derfor så har jeg igjen satt Uttern på en førsteplass....

 

Hei, jeg forstår du går for Uttern. Bakken Motor har Uttern D 55 med 135 hk Optimax til 251.900,-, for "your information". Løp og kjøp. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg forstår du går for Uttern. Bakken Motor har Uttern D 55 med 135 hk Optimax til 251.900,-, for "your information". Løp og kjøp. :yesnod:

Vil ikke ha båt med dekk jeg da... hehe.

 

Dessuten så er det ne del ting jeg må ordne før båt bli aktielt....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Etter at forsikringen ble såpass lav hos Norwegian Broker, så tror jeg at jeg sikler litt ekstra på Uttern T55, med Mercury 135 Optimax.

Dette koster meg 4.800 kr. i året. Noe som jeg slett ikke synes var så skrekkelig mye.

 

Har fått sjekket hva jeg betaler hos Gjensidige og det er faktisk ikke mere enn 2.401 kroner i året med kasko. Båten er forsikret for 250' og egenandel er 4.000. Oppgitt fart 26-30 knop. Synes det er en bra pris!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo lav fart så... Du får vel mere med 90hk vel?

Prisen øker jo mye fra 30-40kn og oppover mener jeg å huske...

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får vel mere med 90hk vel?
Spørs hvor mye groing det er det :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo lav fart så... Du får vel mere med 90hk vel?

Prisen øker jo mye fra 30-40kn og oppover mener jeg å huske...

 

 

Jeg spurte damen i Gjensidige om hvor fort hun trodde det var riktig at båten ville gå for selv var jeg ny og uerfaren eier av båten og ville jo nødig gjøre noen feil! Hun sa hva hun trodde og som det høflige mennesket jeg er så ville jeg jo ikke si henne imot! :lol:

 

Hmm, kremt kremt, hmmm, kremt kremt! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte damen i Gjensidige om hvor fort hun trodde det var riktig at båten ville gå for selv var jeg ny og uerfaren eier av båten og ville jo nødig gjøre noen feil! Hun sa hva hun trodde og som det høflige mennesket jeg er så ville jeg jo ikke si henne imot! :lol:

 

Hmm, kremt kremt, hmmm, kremt kremt! :wink:

Hahaha..

 

Uff nei.... kan jo ikke si imot forsikringsagentene.... de vet jo tross alt dette mye bedre enn båtentusiaster..... ehm...

 

Synes jeg ser dem sitte der forran pc'en og blar i statistikker når nye kunder ringer for å finne gode priser.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ikke for å tråkke på noen,men jeg mener at folk som kjøper nye mercury er litt gærne, hatt det en gang aldri mer...

Yamaha er klart førstevalget, kjører selv tohatsu 50 og er fornøyd med den bortsett fra starting når den har stått noen dager.

Men hadde en annen tohatsu en gang med 4 takt 25 hk var veldig fornøyd med den og, men vil si det samme der hadde den stått noen dager så må en kime litt. men når den er varm ingen problem, hadde service på motorn til min onkel og det var mariner 40 hk 4 takt og den var ganske identisk med min tohatsu 25 bare litt større, ellers veldig lik.Men er kanskje sann at mercury og mariner egentlig er tohatsu?Hatt en 1999 25 hk yamaha 4 takt, den var velig start villig alltid andre drag så starta den, men der var det verre vis den klarte å stoppe før den var varm, kunne man bare glemme å starte den før den var kald igjen, ellers stå å dra i 15 min med påfølgende krampe i rygg og armer.så har du verditapet på yamaha må være vesentlig mindre enn andre merker spesielt da mot de amerikanske...

Eller for å si det sann ser etter motor til guttungen og alt som ikke er japansk hopper jeg glatt over,da skal den være til halve prisen av en japansk.og tviler fortsatt jeg ville hoppet på.

Det som var feil på min mercury var at den ikke tålte bensinen på skjærhalden , måtte tømme bensinfilteret gang på gang, fylte samme bensinen oppi yamahaen og fungerte helt greit. og ikke nok med at jeg slet med bensinen, etter hvert så ble både jeg og motorn bløt med at jeg fik støt bare jeg kom nær motorn og dagen etterpå den skulle startes fortsatt fuktig og måtte stoppe den ved å ta av bensinpluggen på tanken.

 

Men lykke til.

Link to post
Share on other sites

Er veldig fornøyd så langt :)

Har ikke hatt noe problemer ennå vertfall...

 

Men blir nok en 4-takter ved neste veiskille... føler jeg bruker mye penger på olje. Sån rundt 4 liter pr. 150-200 liter bensin. En 4-liter koster rundt 400,- så det blir omtrent 200,- pr.tank i olje. (tanken er på 90 liter)

 

Men er fornøyd ellers ja... :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

det er bra da hvertfall, har en 50 tohatsu 2 takt 2006 selv nå,går en del olje ja, tror 4 takt for deg som har større jolle er vel å foretrekke, jeg irriterer meg over bråket baki der når jeg dorger da, hadde vært litt deilig med stille og rolig, men da må jeg ned på størrelsen pga vekt så er ikke aktuelt for meg,ville heller hatt større motor.fått vært på sjøen noe spesielt i år da? blåser jo kuling i gjennomsnitt vist.

Men kan hende på økonomideler eller felleskjøpet har større kanner med olje?så liter prisen blir rimligere?

Redigert av okeido (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du TLDI versjon? eller den vanlige gammle 2takteren?

TLDI versjonen skal ha olje for direct fuel injektion.

Har du den gammle 2-taktern så er de hipp som happ så lenge det er tcw3 olje.

 

Har en kjenning som har 50TLDI versjonen og han kjørte tcw3 olje på den, og det gikk reint skjeis for å si det sånn.

Link to post
Share on other sites

Ja DFI olja er noe dyrere, men til gjengjeld så DFI-motorer justerer oljeblandinga alt ettersom hvor tungt og varmt og mange rpm motoren går.

DFI motorer smører separat i motoren, mens gammle 2-takere får oljen via bensin.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...