Jump to content

Er Finnmaster kvalitet?


Bjerknez

Recommended Posts

I følge det jeg kan se så ligger båtene til Finnmaster en del under Yamrin i pris.

 

Er Finnmaster båtverdenens svar på Skoda, eller er det en annen grunn til at Finnmaster er billigere?

 

Hvis man feks. sammenligner Finnmaster 5300BR og Yamarin 53BR.... Hvilken er det beste kjøpet og hvorfor?

 

Under er det bilde av de to nevnte båtene:

Finnmaster 5300BR

finnmaster-5300-br_bild-1_tcm35-242035.jpg

Yamarin 53BR

yamarin-53-br_bilder_1_tcm35-100030.jpg

 

Ganske like rent utseendemessig dog...

 

*mener jeg la inn en tråd om dette for en stund siden, men fant den ikke igjen...*

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

I følge det jeg kan se så ligger båtene til Finnmaster en del under Yamrin i pris.

 

Er Finnmaster båtverdenens svar på Skoda, eller er det en annen grunn til at Finnmaster er billigere?

Spørs hva du mener med det? At Finnmaster/Skoda er billig og dermed dårlig kvalitet? Når det gjelder Skoda så er vel de fullt på høyde med de fleste bilmerker. Skal være billigmerket i Møller-konsernet (der VW er medium og Audi best). De fleste undersøkelser viser at Skoda kvalitetsmessig er minst like bra som VW. I en stor forbrukerundersøkelse kom Skoda helt på topp!

 

Men nå svarte jeg ikke på Finnmaster... :rolleyes: Men tror nok det sammen gjelder her. Mulig båter som f.eks. Yamarin har høyere detaljkvalitet og finish, Finnmaster-eiere kan sikkert svare bedre på dette.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Mener ikke direkte at Skoda er dårlig.. men de sliter vel ennå med ett litt dårlig rykte blandt mange.. og kanskje også med god grunn (uten at dette er noe å bekymre seg for lenger med dagens Skodaer)

 

Noen med Finnmaster her som kanskje har eid en Yamarin, som kan fortelle litt om forskjellene på disse?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har du sett denne testen?

 

http://www.helping.no/bow.htm

 

Ikke så lystig lesing!

Håper ikke jeg tråkker noen på beina her nå.... men denne siden virket veldig useriøs spør du meg.

Nå vet ikke jeg hvem som står bak siden, og spesielt kjent er den heller ikke, da den ikke dukker opp på googlesøk.

 

Animerte GIF er ut for lengst og generelt sett så klarer jeg rett og slett ikke å fordøye det som står skrevet på slike sider.

Ikke for at jeg ble skuffet over testene... Yamarin (som jo er båten jeg skal ha) kommer ganske godt ut.

 

Det står også at Finnmaster har fordeler som mye plass kontra pris, men ligger bak Yamarin hva finnish angår.

 

Men... jeg tar ikke resultater fra en side som dette veldig seriøst.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har flere kamerater som har Finnmaster, ikke hørt noe spesielt negativt. Annet enn han ene med 520 Troller, enkelte detaljer i innredningen som var for spinkle for hans bruk. Kjørte f.eks istykker stolene en gang. Men da i vær der de fleste andre ville holdt seg i havn. Skrogmessig så virker Finnmaster å være på høyde med Yamarin.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har Finnmaster 5700 open med 90 hk Evinrude E-tec frå 2005. Har hatt den siden den var ny og er fornøyd. Har ikkje erfaring med Yanmarin men frå det eg har sett på messer so har den kanskje litt bedre finish. Det einaste som har skjedd etter 3 sesonger med min båt er ein gassdemper til kalesjen knakk, fekk ny på garantien. Skrog og innerliner er heilt fint. Ikkje ei sprekk eller ting som har løsna, so byggekvaliteten er bra. Dersom valget står mellom Finnmaster og Yanmarin ville eg ha prøvekjørt begge båtane og sett om Yanmarinen er verd meir penger.

Link to post
Share on other sites

Titter man på skroget på en yanmarin er ikke finishen noe serlig bedre enn på andre båter (heller omvendt), ble gjort oppmerksom på dette av en som var i bransjen. min far har dog en yanmarin å er skrekkelig godt fornøyd med sjøegenskapene. alt i alt en veldig bra båt. Det skulle ikke forundre meg om man betaler litt ekstra for merket, noe du kanskje kan regne med å få igjen hvis du skal selge båten senere!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar igjen folkens! :) Hyggelig å snakke om båt med noen som forhåpentlighvis vet hva dem snakker om... hehe :)

 

Men som vanlig så lurer jeg på ett par ting til:

Har vert ute en runde i dag sammens med en kammerat å tittet på noen båter, å jeg må vel innrømme at interessen for Yamarin daler noe når jeg fikk sitte oppi en Uttern T55 i dag.

 

Uttern blir jo levert med MASSE standardutstyr som ikke de andre båtene blir levert med. Radio/cd(!), teak, kartplotter +++

Jeg ser også at denne båten har vesentlig høyere hastigheter enn Yamrin/Askeladden... noe som er ett pluss for meg.

Noen sier at den har en flatere bunn og slår litt mer i sjøen.... stemmer det? og er det snakk om vesentlig forskjell fra de andre båtene?

Dette er så absolutt en sterk kandidat! Vil gjerne ha litt mer objektiv informasjon angående denne båten hvis det er noen som vet noen fakta på godt og ondt om denne båten?

 

Samlet pris for denne ble ca. 295.000,- med Mercury F-115ELPT 4-takt.

 

Askeladden overasket også stort egentlig. Men fikk høre at den er litt tyngre i vannet (som medfører noe lavere hastigheter sammenligknet med andre) Da tenker jeg på 535 Bowrider.

Meget stilig båt med skikkelig tøffe stoler(!) Teak er også standard her.

Denne kom på ca. 295.000,- MED kartplotter. (10.000,-)

 

Yamarin 53BR er jo den båten jeg har siklet på lengst nå, men her må man punge ut ekstra for Teak, bord, kalesje.

Med Yamaha F-100 4-takt med utstyret over havner denne på ca. 275.000,- MED Kartplotter.

 

Dermed så er Yamarin den klart billigste båten av disse, men om det er den jeg faller mest for er jeg usikker på.

 

Det er ett par faktorer som jeg ble fortalt i dag som gjør at jeg går mer og mer bort fra Uttern:

Jeg ble fortalt (av en som driver med båter på Herføl Marina) at Mercury motorene er litt "kranglevorne" Fikk greie på at de støyet en del mer enn feks. Yamaha og at jeg kanskje ville synes dette ville bli litt plagsomt i lengden. Det som er litt trist er at man ikke får uttern med Yamaha-motor(?)..... Er dette bare tøv, eller er Mercury like bra som yamaha hva kvalitet/driftsikkerhet/støy angår?

 

Som dere ser så er det MYE jeg lurer på enda, men foreløpig (ut fra fakta jeg har blitt fortalt) så holder jeg faktisk en knapp på Uttern T55 m/115HK'er Mercury 4-takt.

Jeg synes faktisk prisen på Uttern etter hva jeg har blitt fortalt faktisk kan forsvares, hvis man sammenligner med feks. Askeladden som jo koster like mye.

 

Yamarin er jo billigst av disse, noe som jo lover godt for lommeboken... men jeg synes bare at de andre båtene som er nevnt her har det lille ekstra liksom.....

 

Ahh.... hjelp meg da folkens!! hehe.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Dette blir vel nesten som ved alle kjøp. Flere du spør flere svar får du. Jeg har en Finnmaster 7050 og er fornøyd med den. Etterkommeren 7600 (som vel egentlig bare har små endringer ble testet og ble kalt "familiens kjøremaskin" (Vi menn). Mye dreier seg jo om hva du selv liker.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

Joa.. sant nok det...

 

Men når en jeg kjenner (som forhåpentlighvis vet hva han snakker om, siden han driver med båter) sier at Mercury (og da spesielt Optimax) er motorer som er mindre driftsikkre enn Yamaha, da dem statistisk sett får inn mange flere Mercury i forhold til Yamaha til reparasjon....

 

Siden da Uttern KUN kan bli levert med Mercury, så blir jeg litt tilbakeholden...

 

Er det noen her med bred erfaring angående Yamaha/Mercury (som kan se dette objektivt) som kan forklare dette?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen venner med en D55 (altså ikke bowrider, men samme skrog). Den har en tendens til å "gå på nesa", og er ikke særlig trimme villig. Ellers en grei båt.

 

Min båtnabo i havnen hadde en Finnmaster 5700 i fjor, og var godt fornøyd med den.

 

Så det ender nok opp med at du ikke får gjort de helt store blemmene hvis du velger et kurant båtmerke.

 

Smaken er som baken, og jeg synes Yamarinen er den peneste av disse, og skroget er herlig (har ikke kjørt Finnmaster, så jeg kan ikek uttale meg).

Link to post
Share on other sites

Er det noen her med bred erfaring angående Yamaha/Mercury (som kan se dette objektivt) som kan forklare dette?
Jeg har hørt dette av flere. Og har også sett det på enkelte eldre motorer.

Dog er det ikke sikkert at det er sånn selv om jeg har sett det. De motorene jeg har lagt merke til kan jo være dårlig behandlet fra begynnelsen.

 

Det som er et uomtvistelig faktum er jo at Yamaha er ansett som skikkelig kvalitet og har vært bestselgere i over 20 år på rad.

 

Som følge av det er det lettere å få solgt når den tid kommer når du velger en Yamaha motor.

 

At det ikke skal gå an å få kjøpt båt uten motor er skikkelig irriterende og burde vært forbudt :smash:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg kunne kjøpe en Uttern med Yamaha F115 4-takt så tror jeg jammen det hadde blitt en Uttern T55...

 

Kanskje det er noen her som vet om det går ann å kjøpe Uttern med Yamaha?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en D55 et par sesonger . Ikke topp kvalitet på de båtene mener jeg. det døttes på masse stæsj for å blende kundene. tynne skrog, flat bunn, sladder i svinger, slår i motsjø. Utover det er det en grei båt. Uttern har hatt en meget stygg garantisak der de har sendt ut D/T55'er med skjevt forskip. Det var en støttebalk fra en underleverandør som hadde feil mål om jeg husker rett. Ble ikke oppdaget før Båtnytt ble tipset av en frustrert eier. Sier litt om kvalitetskontrollen der i min verden .

 

Jeg ville valgt Yamarin. Har ikke hørt om ett eneste dårlig skrog fra dem, finishen ser bra ut og merket er godt anerkjet - jeg tror det holder seg godt i pris.

 

Skulle jeg kjøpt meg en båt i denne kategorien hadde det blitt Yamarin.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en D55 et par sesonger . Ikke topp kvalitet på de båtene mener jeg. det døttes på masse stæsj for å blende kundene. tynne skrog, flat bunn, sladder i svinger, slår i motsjø. Utover det er det en grei båt.

 

Jeg ville valgt Yamarin. Har ikke hørt om ett eneste dårlig skrog fra dem, finishen ser bra ut og merket er godt anerkjet - jeg tror det holder seg godt i pris.

 

Skulle jeg kjøpt meg en båt i denne kategorien hadde det blitt Yamarin.

Okay... setter pris på meninger.

 

Jeg har også lest at Uttern er noe flat under og at den kan slå litt i sjø, så det du sier bekrefter i grunn bare det jeg har lest.

 

Jeg ser du ville valgt Yamarin av disse båtene, noe som helt sikkert er ett godt valg, men hvorfor ville ikke DU valgt Askeladden 535 Bowrider?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...