Jump to content

Er Finnmaster kvalitet?


Bjerknez

Recommended Posts

Yamaha Kontra Mercury i dag?

Så vidt jeg vet er det ikke mange år siden Mercury sine 4-takts motorer ble produsert av Yamaha eller på lisens.

Om jeg husker rett var det slik at Yamaha produserte motorblokkene for de mindre 4 takterne til Mercury. Samarbeidet endte i rettssak, og jeg tror leveranse samarbeidet er avsluttet nå

Link to post
Share on other sites

Blander meg litt jeg å.....

Når det gjelder forskjellen på Yamarin/Finnmaster/Uttern/Askeladden så har det de siste årene vært slik at alle tester viser at Askeladden er den mest påkostede båten. Den har også kommet meget godt ut i tester hva gjelder modellene 525 Exell - 535 Invader og 565 Wasper. Alle disse båtene er bassert på samme skrog, men i litt forskjellig skala. Uttern har altid fått benevnelsen "Folkebåten" fordi den er enkel og bruksvennlig. Yamarin kjemper om de samme kundene og disse båtene omtales også som enkle og med god kvalitet. Finnmaster skal jeg ikke si så mye om da jeg ikke har lest så mye om dem. Det har forøvrig også kommet en Finsk nykommer som får meget bra tester, AMT. Denne skal være mer i segmentet med Askeladden, altså en mer påkostet båt med høy kvalitet. AMT leveres forøvrig med Honda 4-takt.

 

Jeg tror personlig jeg ville vurdert å fått gode tilbud på en av disse mer påkostede båtene...

Et par gode kjøp:

 

AMT 185 BR (høstkampanje)

 

Askeladdden 535 Invader (Kampanjepris)

 

Smaken er som baken og min ser slik ut..... :cheers:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at AMT er en båt som det er verdt å se nærmere på. Vurderte denne selv i fjor, men de ville bare selge den med en "gamle" Honda-motoren og forhandler var mere opptatt av sin hårpomade enn å selge båt så da takket jeg for meg og kjøpte en Morgan!

 

Selv opplver jeg AMT til å være mye likt Yamamarin, kanskje fordi det etter sigende er en tidligere Yamarinansatt som står bak båtene? Synes design og fargekombinasjon på AMT er veldig bra, men det er jo som baken!

 

Som det står i en test;

 

AMT er nykommer, men bygger på en basis som består av mer enn 20 års leieproduksjon av diverse Yamarin modeller. 185 BR er en direkte konkurrent til Yamarin 58 BR. De to båtene er så like at det mest blir spørsmål om smak og behag hva man velger.

 

Resten av testen her; http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder type båt, så tror jg ganske sikkert at det blir Yamarin/Askeladden/Uttern.

 

Skal snart flytte, så da blir det ett lån til båt i samme slengen, men hvor mye lån man kan få ekstra til båt er en stor faktor her.

Får vi mulighet til å låne 300.000 eller mer, så blir det nok mest sannsynlig en litt påkostet Askeladden.

 

Hvis man må knipe litt på pengene, så blir det en Yamarin.

 

Når dte gjelder følelsen av fart i segmentet 35-40 knop, så får man kanskje best inntykk (bortsett fra at man prøvekjører selv) hvis noen hadde lagt inn en video av sin båt... ?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Selv opplver jeg AMT til å være mye likt Yamamarin, kanskje fordi det etter sigende er en tidligere Yamarinansatt som står bak båtene? Synes design og fargekombinasjon på AMT er veldig bra, men det er jo som baken!

AMT var "leiestøpere" for Yamarin i mange år - de støpte skrogene deres - helt til de bestemte seg for å satse på egen hånd.

 

I alle testene jeg har lest av Yamarin fremheves gode skrog med gode sjøegenskaper. Det er egenskaper erfarne båtkjøpere nok vektlegger mer enn fargen på motoren. Jeg hadde definitivt ikke kjøpt Uttern igjen i hvertfall

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde definitivt ikke kjøpt Uttern igjen i hvertfall

 

Med denne kommentaren fra deg har jeg to spørsmål:

 

1. Har du eid en Uttern og snakker utfra hva du har opplevd?

2. Hvorfor ville du "definitvt" ikke kjøpe Uttern igjen?

 

Ordet "Definitivt" er ett ganske sterkt og sikkert ord i denne sammenhengen, og jeg mener at hvis en du er en erfaren båtbruker så er dette virkelig interesant lesning.

Jeg kan med dette filtrere bort Uttern fra listen min, hvis dette stemmer.

 

*Nå må jeg jobbe litt igjen, og får ikke svart på videre tråder før senere i dag*

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg skriver at definitivt ikke hadde kjøpt Uttern igjen er det nok fare for at jeg har hatt en slik båt tidligere :wink: Det har jeg også skrevet over - jeg hadde en D55 i to sesonger. Har skrevet erfaringene mine over.

 

Jeg ville ikke kjøpt Uttern igjen fordi jeg mener skroget ikke har bra nok sjøegenskaper og fordi kvaliteten er for dårlig.

 

sakset fra mitt innlegg

 

Jeg har hatt en D55 et par sesonger . Ikke topp kvalitet på de båtene mener jeg. det døttes på masse stæsj for å blende kundene. tynne skrog, flat bunn, sladder i svinger, slår i motsjø. Utover det er det en grei båt. Uttern har hatt en meget stygg garantisak der de har sendt ut D/T55'er med skjevt forskip. Det var en støttebalk fra en underleverandør som hadde feil mål om jeg husker rett. Ble ikke oppdaget før Båtnytt ble tipset av en frustrert eier. Sier litt om kvalitetskontrollen der i min verden .
Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med denne kommentaren fra deg har jeg to spørsmål:

 

1. Har du eid en Uttern og snakker utfra hva du har opplevd?

2. Hvorfor ville du "definitvt" ikke kjøpe Uttern igjen?

 

Ordet "Definitivt" er ett ganske sterkt og sikkert ord i denne sammenhengen, og jeg mener at hvis en du er en erfaren båtbruker så er dette virkelig interesant lesning.

Jeg kan med dette filtrere bort Uttern fra listen min, hvis dette stemmer.

 

*Nå må jeg jobbe litt igjen, og får ikke svart på videre tråder før senere i dag*

 

Hvis du leser din egen tråd finner du svaret på dine egne spørsmål i et av Bittelitens tidligere innlegg...

 

Edit: Bitteliten kom meg i forkjøpet..

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Filtrere bort T55 ?

Erfaringene som Bitteliten referer til er ikke samme båt som du er intressert i, selv om de er bygget på samme skrog vil jeg tro at dekksoverbygget m.m endrer vektfordelingen, og derav også kjøreegenskapene i forhold til en bow/skjærgårdsjeep av samme skrog. I en 18fot/5.5m båt er det ikke mye som skal til for å endre trimmen/balansen. I følge Utterns data er det 640 vs 720kg, relater det til å flytte en 80 kilos fyr rundt i en 5.5m båt så ser du at kjøreegenskapene påvirkes. Kanskje D55 krever mer vekt akter/evt bedre propell for å minske følelsen av å gå på nesa. Men ikke missforstå -det er viktig og riktig å melde fra om negative erfaringer. Jeg har kjørt D55 m/115 4-takt & syns den oppførte seg bra, men jeg har kun noen timer ikke 2 sesonger å refere til.

 

Yamaha leverer vel til Selva også, så hvis det skulle gå å velge motormerke fritt, så hadde man kanskje spart mest (innkjøps) kroner på å velge "rebranded" Yamaha med Selva logo ;-)

 

Bjerknez -har du vært å sett/tatt på alle alternativene -hvis du er ute å ser så er det vel en eller annen som blir favoritt? Hvis ikke så lag deg en liste over det du syns er viktig og så vekter du hver ting i listen, så kjøper du den som fikk mest "vektpoeng".

 

Det Bitteliten skriver om bensinforbruk har jeg hørt andre steder også, at bensin brukes til kjøling må være en hårete kamel for de som liker å kjøre på max ;-)

Kim

Link to post
Share on other sites

Du har et poeng men husk at de 80 kg blir jevnt fordelt.

Ikke plassert i et hjørne. Er det skjevheter spiller det liten rolle.

 

Nå er det vel noen år siden Bitteliten hadde denne båten så man får da håpe de har fått rettet på det.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er endret så mye på D55 (fra 02 til nå). Men vektøkningen på DC vs T modellen er ikke jevnt fordelt, den stammer fra dekket/cabinen og er derfor "relativt" høyt plassert & langt frem (som å ha en person sittende i baugen og det reagerer i alle fall min båt på)

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

Tror ikke Uttern har rettet på det, men det kan selvsagt være at T55 er bedre enn D55 i sjøen. Det er jo en annen vektfordeling.

 

Noen nevnte AMT. og det er en båt du kan vurdere. Min bror har en 185 BR med 90 hk Honda av den nye typen. Fin i sjøen, fin motor. Faktisk hadde min gamle Yamarin 5220 "AMT" i HIN nummeret. Pga at AMT bygde båten.

 

Du nevnte i en annen tråd at du gjerne ville ha jukseteak. Da ville jeg faktisk ha foretrukket den grå dørken som er standard på AMT båtene. Du blir ikke blendet, møkka synes ikke så godt, og så ser det ikke så juglete ut. Det gir seg ikke ut for å være noen annet enn det det er.

Link to post
Share on other sites

Har nå lest trådene over her og det virker som om veldig mange missliker skroget til Uttern....

 

Derfor så velger jeg å fjerne Uttern fra listen og heller gå for enten Yamarin eller Askeladden.

 

Uansett, så takker jeg for alle svar så langt.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Uttern og er da ikke en av de mange.

Bare så det er sagt. :wink:

 

Men jeg må si jeg synes det er merkelig hvis de har et skrog med feil i og ikke rettet det på 8 år...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

ok

Det var likevel betryggende å høre :tongue:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder min utfasing av Uttern grunnet deres kommentarer, så er det ikke forde jeg tror at skroget har dårlig kvalitet i seg selv... men forde den har en flat bunn og dermed går mye hardere i sjøen.

 

Spurte en forhandler i dag angående montering av Yamaha F-115 på en Yamarin 53BR (som maks er godkjent for 100 HK'er). Han sa at båten tålte dette helt fint og at jeg også kunne montere en 150HK'er på hekken uten problemer. Men ikke overaskende kommer problemet når noe skulle skje med båten. Da ville det bli store problemer med forsikring.

 

Men istede for å hente 2-3 knop på en 115 kontra 100 HK'er, så kan jeg vel montere en annen propell?

 

Fint hvis noen her forklarer litt i dybden rundt det med "propelltrimming"... ?

Vil gjerne høre positive/negative sider med dette. Han sa forøvrig at en såkalt "racingpropell" koster rundt 5-6.000 kr. og ville gi meg rundt 2-3 knop.... (?)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Står en god del om forskjellige propeller i denne artikkelen/testen ;

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0

 

Kjøpte i fjor en Morgan5250 m/90hk SUzuki og så ingen grunn til å bruke en del tusenlapper på en stålpropell. Har tidligere hatt en båt, Ibiza 20 m/150hk på og hadde da stålpropell. Båten gjorde ca 45 knop og rakerpropellen som kostet 7000 ga meg nok noe mere fart og "satt" bedre i krappere svinger. Hvor viktig, eller uviktig, det er med stålpropell kommer nok en del an på den aktuelle båten, kjøremønster og hvor mye penger man vil bruke på "må ha det, bare må ha det"! :wink:

 

Hvor ofte vil du f.eks kjøre med flatt jern og max rpm? 1% av tiden? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde stålpropell på en 53 BR jeg solgte i vår. Båten hadde F100 med alu. som standard. Med standard propellen klarte den i underkant av 38 knop. Med stålpropell i overkant av 39 knop. Det var imidlertid Yamaha sin vanlige stålpropell (helt ordinær sort farge), og den kostet bare 2.500 kroner (i mellomlegg mot den originale alu.propellen).

 

Viktigere enn den ene knopen er kjørecomforten. Mye bedre grep i sving, mer stabil i høyere fart, og du kan trimme båten mer ut av vannet (du får mer følelsen av å fly). Alu. propellen som følger med er bra den, men det er større forskjell enn folk flest tror...

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg var og kikket på nye båter i forrige uke.

 

Yamarin 53 BR - Finnmaster 5300

Yamarin 53BR virker bredere enne Finnmaster 5300, begge med 100 HK. Det er også bedre å sitte i den bakre benken i Yamarinen. Yamarinen kan kan man også få installert vindusvisker, det ble for trangt på Finnmasteren. Prisforskjellene er jo betydelig, så det er ikke opplagt at Yamarinen kommer best ut totalt sett.

 

Yamarin 58BR - Finnmaster 5700

Jeg så deretter på Yamarin 58BR og Finnmaster 5700 Open, begge med 115 HK. Her er Finnmaster vinneren for meg. Den har garasje for kalesjen, hydraulikk for kalesjen. Den har 2 dreggluker bak, mens Yamarin har bare en. Prisen er betydelig høyere for Yamarin enn for Finnmaster.

 

Det er også interessant at Yamarin 53BR og Finnmaster 5700 Open er nær hverandre i pris, noe som gjør at det er Finnmaster 57oo Open jeg nå har mest i tankene som det beste kjøpet.

Redigert av Kjellarne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...