Hansi Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Forsåvidt enig i det. Kjøper ferdigblandet til motorsaga. Mest praktisk da en slipper all blandinga. Brukes også på den motoriserte kanteklipperen. Ellers er det jo ikke noe problem, i hvertfall ikke på mine kanter å få tak i totaktsolje. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Har aldri kjøpt ferdigblanda bensin til noe. Det at ingen blander selv lengre er bare bull**it! 2-takts olje for du på alle bensinstasjoner ihvertfall.. Motorsaga og gressklipperen greier seg nok fint på 2T olje for både moped og påhenger.. Får den smurning blir den nok fornøyd. Ta heller i en skvett for mye enn for lite, billigere og skifte en nedsotet tennplugg enn en skjært motor. Har blandet endel 2T bensin da jeg drev med motorsport (trial) for en stund tilbake og da brukte jeg som regel det som var på bensinstasjonen.. Skulle jeg brukt ferdigblanda hadde jeg ihvertfall blitt fattig... Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Hei! ser om det blir liv i denne tråden igjen.... La ut denne i går, grunnet trøbbel.... https://baatplassen.no/i/topic/111170-johnson-gt-10-tomgangstroebbel/ tok med tank og kanner hjem. Har en sil som ikke slipper igjennom vann og urenheter, og begynte og tømme all bensinen igjennom denne - sølte & koste meg Fra tanken til motoren (som jeg ikke kjenner historien til) ble det samlet i bunnen av silen noe som minnet om "diesldyr" bare mer flytende. Ser for meg at forgasseren ikke er veldig begeistret for dette...... Hvilket også kan forklare problemet mitt. Motoren gikk fint, og lenge, på tomgang etter at jeg hadde hatt gasser`n ute. Men etter litt planing med jolla, var problemet det samme igjen. Mulig for de bensingjennomstrømmingen er større, og den har sugd opp "det" som lå på bunnen i tanken. Er i utgangspunktet blant skeptikerne i forhold til at gammel bensin ikke kan brukes, men det er i alle fall helt åpenbart at "noe" skjer når oljeblandet bensin står lenge. Til helgen blir det renset tank, og ny bensin. Blir ikke veldig overrasket hvis gasser`n må ut en gang til...... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Når oljeblandet bensin blir stående over vinteren kan 2-taktsolja "levre" seg. Det spørs om det ikke var denne guffa du fikk i silen. Det er disse egenskapene som gjør at det er viktig å kjøre forgasseren på en 2-takter tomme for bensin før vinteropplaget (stenge bensinkranen og la motoren gå til den stopper av seg selv). Deretter bør tanken tømmes. Jeg ser at det er forskjellige erfaringer med dette, men når det gjelder bruk av overvintret oljeblandet bensin, så har jeg aldri hatt noen problemer med dette (Mariner 5hk). Pleier bare å ryste bensinkanna grundig før jeg fyller på tanken. Du bør nok drenere flottørkamrene på forgasseren (som regel en tappeskrue i bunnen av kamrene), slik at du får ut alt av levret olje/bensin før du forsøker å starte motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 (redigert) Det er ikke noe enten eller med hensyn til at bensin forringes over tid. Om man vil unngå startproblemer på motorer som brukes sesongmessig, så er det en god tommelfingerregel å holde seg til fersk bensin, og ta problemene deretter (plugg, luftfilter etc) Bensin er flyktige greier. På en gressklipper, påhenger eller hvilken som helst tank som er avluftet, vil tempraturvariasjoner og bensinens egenskaper medføre at de flyktige og forbrenningsmessige godsakene til en viss grad forsvinner, og at volumet opptas av vanlig, fuktig omgivelsesluft. I forgassere/flottørkammer vil man oppleve at bensinen over tid settler avleiringer som bl.a kan skape problemer i dyser og på flottørnåler. Totaktsolje som er innblandet kan også reagere over tid. Det er et faktum, og ikke noen myte. Om noen produsenter leverer olje som klarer seg bedre i utblandet form enn andre vet jeg ikke. Men av og til er totaktsolje kilde til problemer når den får stå for lenge utblandet i bensin. Den "levrer" seg på en måte, og da har man det gående. Selv har jeg gamle motorsykler som fyrer på første spark på fjorårets bensin. Har kun stengt kranene og drenert av forgassere året før. Men har også opplevd ryddesager og snøfresere som har vært umulige å få i gang før tankene var tømt, og ny bensin var fylt på. Har også plukket fra hverandre og ultralydrenset en haug med mindre og større eldre, trøblete forgassere som har hatt et grått belegg som skriver seg fra avleiringer fra bensinen. Seinest til en Ford Flathead som har stått i 8-10 år. En kikk i den bør renske enhver tvil av veien omkring at noen tilsetningsstoffer i bensin vil settle seg over tid. Så alle har vel sin historie rundt slike ting. Men at gammel bensin kan gi startproblemer og driftsforstyrrelser er et faktum. Det er bare å se på de fysiske egenskapene til bensinen for å skjønne. Redigert 1.Juli.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Fant i fjor min avdøde svigerfars gamle påhenger (Evinrude) i garasjen...rustet og fæl, med full bensintank fra før han døde for ca.16 år siden. Satte motoren i en dunk med vann, koblet til tanken med den gamle bensinen og startet opp. Motoren gikk som ei klokke. Den ble deretter flyttet til en båt og tatt i bruk igjen. Den fikk ikke ny bensin før den gamle var brukt opp. Går fortsatt som en klokke... Oljeselskapene operer med en "holdbarhet" på 6 mnd. fra pumpe, såvidt jeg husker. Og det er ingen spøk. Alle som har levd noen år og har erfaring med småmotorer, vet at gammel bensin betyr trøbbel. Så derfor kjører jeg tvert på alkylatbensin på hageredskaper, motorsager osv, som ofte blir stående veldig lenge mellom hver gangs bruk. Alkylatbensin er ca 2x vanlig bensin i innkjøp, men er garantert i to år, og på småmotorer er det svært vel anvendte penger. På storforbrukerne - biler og båter, må man rett og slett holde ting og tang i drift gjennom året, eller så må man tømme tank/forgasser fullstendig ved sesongslutt. Det finnes anekdotiske holdepunkter for at bensin kan holde seg lenge - men min egen erfaring tilsier at "bensinfabrikkenes" egne anbefalinger er fornuftige. Og så må man for all del skille mellom bensin og diesel. Det er BENSIN jeg snakker om her. DIesel er noe helt annet. Dersom du skulle leve av å selge vann ville nok du også sagt at vannet bare holder seg i kort tid, og at det deretter må skiftes ut med nytt. Jeg har brukt bensin i motorsykler, biler og båter i over 40 år og det har aldri falt meg inn å la være å bruke opp gammel bensin. Men så har heller ingen sagt til meg at bensinen bare har holdbarhet i 6 mnd. Det en ikke vet har en tydeligvis ikke vondt av. Men, for all del, skift til "fersk" bensin , du... Sitér dette innlegget Link to post
nordtrucker Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Gjør som mæ. Kjøp en Mercury 135 Black Max v6 så blir det ikkje nokka bensin ståanes over. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 (redigert) "Alle" har slike historier som du og den påhengeren. Og om ikke, så har man ihvertfall hørt slike historier til det kjedsommelige. Men slike historier er ikke ensbetydende med at man ikke vil oppleve driftsproblemer, og i særdeleshet startproblemer, på grunn av gammel bensin. De fleste av oss ville vel ikke nølt med å bruke bensin som har stått på ei god kanne i 6 måneder. Tror nok man skal se på akkurat den opplysningen fra oljeselskapene på lik linje med Best Før datoen på matvarer. Redigert 1.Juli.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Oslo Marineservice sier at bensin over 3 mnd ikke bør brukes. De anbefalte 98 istedet for 95 oktan til oljeblandet bensin. Kjøp heller ikke totaktsolje på Biltema sa de, den skulle vissnok være dårlig. Når det gjaldt driftsproblemer med at påhengsmotoren plutselig stoppet etter en tids gange, så var deres erfaring at 95% skyldtes at kunden ikke hadde overholdt det ovenstående. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Kjøpte for 2 uker siden ein båt med 9,9 å ca 2 år gammel bensin.Gikk greit i starten men så ble den ugjevn på turtall. Men siden det var så mye bensin i tanken så brukte eg den opp til den var tom.Ny bensin og plutselig null prob Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Ben Sin Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Jeg skal snart på båtferie. Vennligst send meg en IM dere som har gammel bensin dere vil bli kvitt. Klarer å brenne av store mengder på kort tid så gammel "ubrukelig" bensin kommer godt med......... Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Jeg skal snart på båtferie. Vennligst send meg en IM dere som har gammel bensin dere vil bli kvitt. Klarer å brenne av store mengder på kort tid så gammel "ubrukelig" bensin kommer godt med......... Du er vel #10 i køen ut i fra antallet likelydende innlegg. Men det blir sikkert en skvett til deg også. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 (redigert) Jeg kan bekrefte at det kan være er stor forskjell på de forskjellige to-taktsoljene. Jeg tror jeg har dratt denne før her på forumet - men bare for ¨"bevise" at "besserwisserne" som tror at alle oljer er like bra og at olderfars arvegods av 20 liter superbensin fra 1980 er like bra ennå - for 33 år siden hadde jeg store problemer med ett spesielt merke totaktsolje. Dette var før Biltema var påtenkt unnfanget her i landet - så det var de store selskapene den gangen - Mobil, Esso, Shell. Men jeg husker ikke lenger hvilken olje som var bra eller dårlig, Men en totaktsolje fra en bestemt leverandør klogget til pluggen på få mil. Esso Aquaglide muligens? - av en lokal, garvet servicemekaniker omtalt som "den der hel#&&* rødolja" Når det gjelder dagens bensin og holdbarhet, så er mitt inntrykk at ny bensin tåler dårligere å stå i forgassere, blir mer avleiringer osv. Og bensinkvaliteter som f.eks Statoil 95 er tilsatt bioetanol - som er hygroskopisk. Vet ikke hvor mye vann som må til før det blir faseseparasjon...? Redigert 1.Juli.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dykker Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Nettopp det Oslo Marineservice sa; Bruk 98, den inneholder ihvertfall ikke "sprit", ref tidligere innlegg. De burde ha god erfaring som er en av Oslo's største påhengsverksteder. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Flaks jeg.. Fylte på 120 liter før vinterlagringa. Har kjørt bort det meste nå.. Ingen store problem sett bort fra nordavinden... Fylte på noen liter igjen i dag og sannelig ble det sol og smeigevær.. Men hvordan tapper jeg Evt av bensin fra min innebygde tank i båten? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Søringen Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Har ikke lest alle innleggene her, men har sett bensin med 2 taktsolje på tanken som har sett ut som gele på bunnen. Så etter dette er jeg nøye med å tømme tank helt og rengjøre, for så å fylle på med fersk bensin. Er det mistanke om at bensin kan forårsake problem på påhengsmotor, gjør jeg dette tvert. Er det ren bensin uten oljeblanding, tapper jeg av denne og bruker på gressklipper, moped etc, altså landgående motorer. Mindre farlig med evt motorstopp da, men kaster alltid "bunnslarpen" som blir igjen på båttanken. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Du er vel #10 i køen ut i fra antallet likelydende innlegg. Men det blir sikkert en skvett til deg også.En til her som bruker gammel bensin på 2-takteren uten problemer, men det teller visst ikke siden bare dårlige erfaringer gjelder.Forøvrig; i et samfunn der målet for endel er å tjene mest mulig penger, mener jeg det er naivt å ikke utvise sunn skeptis til "råd" fra forhandlere. Feks. når motorselgeren anbefalte meg å bytte mine to innenbords ti år gamle VP2030, uten å ha sett dem og vite noe om tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Har opplevd at påhengsen fusker litt med fjorårets bensin (15hk totakt). Både på tomgang og når jeg gir full gass. I fjor gikk det greit, men nå i vår oppnådde jeg ikke toppfarten på jolla før jeg skiftet ut bensinen med fersk bensin. Den gamle bensinen gikk rett i tanken til Chevyen, den slurper i seg det meste Har en teori om at grunnen til at det kan merkes så godt på små påhengser er at motorene er såpass små og nøpne at det skal svært lite til å merke effekttap. Mens på en større og flersylindret motor merkes gjerne ikke småfusking i like stor grad. Om dette faktisk er tilfelle eller ikke vet jeg ikke, det er bare tanker jeg har gjort meg i drøs med andre som har lignende erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 (redigert) Her er det mye rør som presenteres som "sannhet". Det er kun ett sted man ikke skal lagre oljeblandet bensin og det er i forgasseren. Utover det er det ikke noe problem. At man i tillegg presenterer bensin uten oljetilsetning som "ferskvare" er det rareste jeg noen gang har hørt. Har aldri hatt problemer med "gammel" bensin og har heller ingen betenkeligheter med å fortsette med det. På fredag startet jeg en Tohatsu 9.8 4-takt som hadde stått i 2 år. Den startet på 2dre draget og går akkurat like bra som når bensinen var "fersk". Ikke "lag" problemer...... Redigert 2.Juli.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Søringen Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Selvsagt ikke noe problem å få start på en motor med gammel bensin, startet forleden en 4 hk Yamaha som hadde stått ubrukt i garasjen i 4-5 år. Startet som bare det den. Solgte den, og ny eier ville skifte bensin før han tok motoren i bruk. Men etter at jeg med selvsyn har sett hva som KAN befinne seg på tank som er i båt som ligger på sjøen hele året, tar jeg det som forebyggende å gjøre ren tank og fylle opp med ny bensin. Er vel nok av tilfeller i trådene her på BP som viser at det ofte er bedre å være føre var, enn etter snar... En tank som utsettes for temperatursvingninger med fare for kondens, kanskje står med lufteskrue åpen deler av tiden, fylles med ymse 5 og 10 liters bensinkanner, etc. Nok av kilder som skaper urenheter i bensinen. Er mer obs på forurensninger enn at nødvendigvis selve bensinen blir så fryktelig mye "slappere". Jeg gjør denne lille jobben for å slippe å mekke på forgassere / filtre etc i eninga. Tar du en liten slange og suger ut noe av innholdet i bunn av tank over på en 1,5 liters flaske, kan det være at mang en båteier får seg en a-ha opplevelse når han ser hva som samles i nederste skikt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Jeg sier ikke at det ikke skjer noe som helst, jeg sier bare at det ikke oppleves som noe problem. Er derfor vi har filtre..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mizar Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 (redigert) Gammel tråd, men unødvendig å starte en til... - om bensinkvalitet. Kan jeg bruke spesialbensin for gressklippere (den for 4-T, uten oljetilseting) på tanken til min 2T Yamaha med autolube, uten å få problemer? Jeg spurte motorverkstedet for min nye Husquarna gressklipper om dette, men han ble da svært formell av seg: "Yamaha anbefaler ikke det". Det er greitt å være lojal til sin leverandør, men det var heller ikke mulig å få noen faglig begrunnelse eller forklaring på hvorfor det ikke anbefales. Selv da jeg spurte om han som motormann ville FRARÅDE det rent generelt, serverte han monotont det samme svaret. Og han driver også service og salg av båtmotorer så det var neppe for å dekke over "uvitenhet" at han luikket munnen om de tekniske fakta. Når fagfolk bare slavisk repeterer hva en motorfabrikant "ikke anbefaler", blir jeg automatisk både litt skeptisk og veldig nysgjerrig. For da er det som regel noe som ikke skal sies til alle. -Og det kan jo være rene forretningsmessige grunner og ingen tekniske grunner til slikt. -Så altså - er det noen som VET hva som kan være problemet- rent teknisk- FINNES det et slikt problem med å bruke ren alkylatbensin på en totaktsmotor som har autolube? - Og i såfall hva? Det anbefales jo å kjøre slik bensin i gressklippere før de settes bort for vinteren. Så da tenkte jeg at kanskje det var bra for en påhengsmotor også, jeg da. Redigert 13.Oktober.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
John_Kr Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Det er nok svært få personer som har fagkunnskap om dette, det er fult av de som har en mening og tror ... Jeg vil nok heller satset på å benyttet tilsetning til bensinen (bensin conditioner) som Yamaha anbefaler før vinteren lagring. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Ingar Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Har lagt til meningsmåling. Har 50 års erfaring med starting av alle mulig motorer etter lagring, 2- og 4-takt påhenger, biler, gressklippere, snøfreser, kompressor, strømaggregat, motorsag og andre motoriserte hageredskaper, aldri opplevd problemer. Startet nylig en 2-takt påhenger på over 10 år gammel oljeblanding, gikk som da den ble satt bort. At mange får problemer med start av motorer som har stått lenge, og tror det skyldes bensinen, er noe annet. Typisk forklaring kan være at flottørventilen har satt seg. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 4T Alkylatbensin er helt uproblematisk å bruke i en 2T motor med separat oljetank. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.