Jump to content

Er varierende oljetrykk under marsjfart normalt for dieselmotorer?

GeirV

Recommended Posts

Hei,

jeg har en volvo penta MD2B, og den har et oljetrykk på rundt 3 kp/cm3 ved oppstart av motor (da har jeg rundt 1000 omdreininger pr min). Etter hvert som jeg tusler av gårde så synker oljetrykket gradvis, og til slutt ligger det i overkant av rundt 2 kp/cm3. Iht serviceboka skal trykket ligge mellom 2 og 3 på marsjfart, og det skal ikke under 0,8. Er dette en normal adferd for en dieselmotor?

Det er helt normalt at ved oppstart med kald motor så er oljetrykket noe høyere, etter hvert som motor og olje varmes opp så vil trykket synke noe for så å stabilisere seg.

Dersom du har et stabilt oljetrykk ved varm motor som er i henhold til serviceboka så er alt sannsynligvis ok.

Hei,

jeg har en volvo penta MD2B, og den har et oljetrykk på rundt 3 kp/cm3 ved oppstart av motor (da har jeg rundt 1000 omdreininger pr min). Etter hvert som jeg tusler av gårde så synker oljetrykket gradvis, og til slutt ligger det i overkant av rundt 2 kp/cm3. Iht serviceboka skal trykket ligge mellom 2 og 3 på marsjfart, og det skal ikke under 0,8. Er dette en normal adferd for en dieselmotor?

Erfarer også det samme på min MD11D. Har eksperimentert med noe forskjellige olje og oljefilter, og nå landet ned på original filter og olje fra VP forhandleren. Fikk noe mer stabilt oljetrykk da, men med utvalgte oljer og filter hadde jeg ett trykk langt under 1 kp/cm3

Vivvi, det spørs om ikke motoren din begynner å bli en del slitt siden du får såpass mye lavere trykk enn rekomandert fra fabrikken. Kan være du har litt slitasje i veiv og rådelager. Ett forsøk kan jo være å hive inn f.eks en 50 single-grade olje for å få opp trykket, men sjekk med ett merkeverksted hva de vil rekomandere. Så holder du kanskje liv i den i noen år til :cool:

Oljetrykket ligger veldig stabilt og fint nå, som jeg selv skrev var dette en følge av eksperimentering av diverse oljer og filtre. Tok problemet opp med VP forhandler og prøvde VP filter og olje. Trykket ligger nå veldig stabilt og fint under lange kjøreturer.

Under forsøket med andre oljer, kunne jeg knapt kjøre 45 min føre lampen for oljetrykket lyste. Skal nevne at dette var filter og olje fra Biltema, og min lokale VP forhandler og verksted hadde vært borti dette problemet tidligere. Har altfor lite kunnskap til å uttale meg om oljens egenskaper o.l. så jeg bare fulgte forhandlerens anbefalninger da dette gjorde underverker.

Nevner i tillegg at jeg i fjor hadde motoren på full service og at ingen ting feil ble funnet...