Pelle Parafin Startet 18.August.2008 Del på Facebook Startet 18.August.2008 Hvor mye skal vi akseptere av tullekjøring med joller/gummibåter når vi ligger i uthavn? Det er blitt ett skikkelig uromoment med unger som kjører rundt i rundt ,og kun lager støy og bølger.Finnes det noe regelverk for dette?Jeg er ikke sur eller gretten,men synes det er herlig med litt stillhet av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Dessverre må en si er det nok slik at om ønsket er total stillhet, fred og ro så finner en ikke det i uthavner hvor det ligger flere båter sammen. Da må en nok legge seg på plasser hvor det ikke er plass til mange. Og heldigvis finnes det flust av slike plasser å frekventere enda langs vår langstrakte kyst. Joller og gummibåter er kommet for å bli enten en liker det eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Dette tema ble grundig debattert i en tråd for noen dager siden...men finner den ikke igjen Men det er ingen tvil om at dette er et voksende problem. De som selv har barn i den aktuelle alderen er vel tilbøyelig til å "se litt mellom fingrene" med fenomenet. Mens vi litt eldre....hehe..har lettere for å irritere oss over dette. Selvsagt er det en uting. Men det blir vell full krig hvis vi prøver å stoppe uvesenet. Får nok heller se om vi finner oss ei stille lita vik for oss selv.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Al Capone Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Dette tema ble grundig debattert i en tråd for noen dager siden...men finner den ikke igjen Her debatten. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44960 Er det tullekjøring å farte rundt på vannski,tube o.s.v. i trådstarter`s øyne og da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Som sagt, det ble debattert i en annen tråd hvorvidt man hadde krav på fred og ro i uthavn. resultatet ble etter hva jeg kan se at det har man ikke. Dette kravet måtte vike for kravet til å kjøre maskinen for å varme vann og å lade, og kravet til å kjøre generator for å støvsuge. Så da man man vel også tåle påhengsmotorer. Men nå er det jo riktignok også kommet båtmotorer og generatorer som er så stillegående at jeg støyer mer når jeg pisser over rekka. Så jeg får holde meg til jeg kommer hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Men nå er det jo riktignok også kommet båtmotorer og generatorer som er så stillegående Vi hadde gleden av å ligge ved siden av en båt med en slik generator i helgen. Meget mye bedre enn mange andre, men likevel, å sitte å høre på en eksos som raper, bobler, freser og suser, selv på lavt volum, er også slitsomt, spesiellt om man er litt uheldig å innta frokosten samtidig. Det er vel mitt verste tidspunkt. Min definisjon på plagsom støy er vedvarende, monoton lyd. Ungeskrål og ett- og annet påhenger vræl er ikke på langt nær så ille. Unntaket er naturligvis en Marna eller Sleipner motor som tøffer av gårde med sin karakteristiske lyd Tullekjøring med påhenger går innunder delvis monoton støy, sånn for å holde meg til tråden, da Redigert 18.August.2008 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snuppa Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Jeg er fersk som båtferierende, men har oppdaget at vil man ha ro finner man en plass for seg selv og nyter freden. Det er stor forskjell på hvor de voksne setter grensene for bruk av gummibåt for ungene. Jeg har blitt så fasinert av unger som leiker på land og koser seg med å utforske hva som er under vannskorpa eller i fjøra. Trist om man må lokke ungene med på båtferie der gulrota er å kjøre gummibåt uten mål og meining i timesvis. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Problemet for trådestarter er vel ikke at det er lyder, men at det er feil type lyd (?) Barnas påhengsmotor er tydeligvis feil lyd, mens en bråkete snekkemotor som smeller sine dunk i skjærgården sikkert oppfattes som bare koselig.... På samme måte disco fra svenske ungdommer ble kritisert i en annen tråd hvor de heller ville ha akustisk gitar.... La barna ha det gøy.....det er de voksnes motorer som sørger for mesteparten av støyen i skjærgården....og håper da indelig at både voksne og barn også i framtiden driver med "tullekjøring".....jeg elsker tullekjøring hvis det er litt store fine bølger utaskjærs man kan leke seg i. Så jeg sier ja til tullelkjøring for store og små ! Redigert 18.August.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Al Capone Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 La barna ha det gøy.....det er de voksnes motorer som sørger for mesteparten av støyen i skjærgårdenSå jeg sier ja til tullekjøring for store og små ! Helt enig i dette,la barna kose seg også,ikke bare dem voksne! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Vi må også ta hensyn til de som eier barna, gummibåten og påhengeren. De har vel også rett til litt fred. Fred fra ungemas. Jeg synes jeg minnes at unge mas - Ærkke no å gjørra her, når ska vi dra, åffer skal vi bare ligge her'a, pappa - han lugga meg - er mye verre en selv en påhenger på fri eksos. Ikke vær så egoistiske. Se på livet med åpne ører. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Skjønner godt dem som sender barna ut med jolla , så får dem fred den stunden .For dem er motorstøy og litt småbølger mye bedre enn mass å små krangling ombord tipper jeg , men det er et men her . Hvordan skal barn lære å kjøre båt , når dem får lov å fise ut å inn i bukta fra tidlig om mårran til langt på kveld . Her er det foreldra det er no galt med , i noen tillfeller skulle en nesten tru dem ikke har bedre vett .Har en stor bukt inne i fjorden her som det ligger mye båt i helgene , her bader det også mange barn i hele bukta . Så at det ikke har skjedd noe enda er vel bare flax , da unga kommer susane inn i bukta i fint driv . For så å ta en u sving , vinke til mamma å fise ut igjen. Sånn går det i time etter time , er det riktig båtopplæring av barn i båt ? Jeg syntes det er helt på tryne , men å si i fra til dem rette er jo så godt som døfødt det også. Så for meg er det best å holde seg unna , så slipper jeg å irritere meg over dette . Da ungane mine var små , fikk dem klar melding . Ikke kjør fort i nærheten av båtane og stranda , det er nok av vann å bruke lengere ut eller's blir det årer heretter . Ungane mine kjørte langt ute og pent når dem kom inn ,sikkert for at dem ikke ville miste motoren . Trur kansje det at , jo flere som snakker til foreldre med unger i joller som ikke kjører bra , jo mere kansje det hjelper ettervært . Det er mye bra kjøring av barn i joller også , bare så det er sagt . Men det er jaggu nok av dustekjøring også , som dette .Inne i Horten gjestehavn , full fis fram å tilbake og ut å inn . Den slår det meste , men etter at mange snakka til ungene og foreldra så hjalp det litt til slutt. Det at folk kjører motor for å få varmt vann eller trur dem lader opp batteriene på tommgang time tter time , er vel ikke stort bedre vil jeg mene. Men alt dette har det bare blitt mer å mere av og mere blir det kansje , så da er det vel bare å slå seg til ro med det da vel ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Unntaket er naturligvis en Marna eller Sleipner motor som tøffer av gårde med sin karakteristiske lyd Hilsen Marna eier Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
murmel Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Helt enig med salt. Helt uproblematisk med typen støy som her bringes på banen. Enten det er unger som har det gøy med båt, noen som leker seg på vannski, eller har en Båt-nabo som støvsuger. Etter all sannsynlighet er det den som "oppfatter" dette som støy som oppsøker det!!! Poenget mitt er at det finnes utallige bukter eller steder der det ikke er folk. Ingen folk ingen støy. :) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Selvsagt finnes det stille rolige bukter hvor det ikke finnes andre folk..... Men der finnes det ikke noe annet heller. Slikt som landstrøm....tråløst internett....mulighet til vasking av tøyt....mulighet til bunkring...etc....etc... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Dette har blitt diskutert nå på alle mulige måter, i haugevis av tråder. Alle har en mening om dette men kun ut i fra sitt eget ståsted, unger i gummijoller blir aldri borte, selvfølgekig er det irriterende noen ganger men så j**** surmaga kan vi vel ikke være. Legg nå dette dødt da Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
BMP Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Når trådstarter definerer barnas kjøring med gumijoller som tulkjøring får det meg til og undres. Hva er det som gjør hans kjøring i sin lystbåt til mindre tullekjøring en en unge som koser seg med sin gummibåte? Tåler man ikke dette tror jeg nok mann er mest kjent med og holde seg jemme så sparer man geg for mange iritasjonsmomenter. Redigert 19.August.2008 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Slikt som landstrøm....tråløst internett....mulighet til vasking av tøyt....mulighet til bunkring...etc....etc... Hva med å bare bli hjemme hvor man har alt dette og mere til? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
murmel Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Slikt som landstrøm....tråløst internett....mulighet til vasking av tøyt....mulighet til bunkring...etc....etc... Har man behov for det, for man da tåle det negative det medbringer også! Redigert 19.August.2008 av murmel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hva med å bare bli hjemme hvor man har alt dette og mere til? Vi vil gjærne ha i både "pose og sekk" vet du.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
avmønstret5 Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Dersom målet med barnas aktiviteter er å støye mest mulig, forurense mest mulig, sitte på rumpa mest mulig, ta minst mulig hensyn til omgivelsene - sett dem i jolla med en 9,9hk påhenger. Det har i flere innlegg vært vist til utmerkede alternativ for aktivitet for barn og unge som utvikler det motsatte, hvorfor ikke satse på det? Sitér dette innlegget Link to post
Al Capone Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Dersom målet med barnas aktiviteter er å støye mest mulig, forurense mest mulig, sitte på rumpa mest mulig, ta minst mulig hensyn til omgivelsene - sett dem i jolla med en 9,9hk påhenger. Det har i flere innlegg vært vist til utmerkede alternativ for aktivitet for barn og unge som utvikler det motsatte, hvorfor ikke satse på det? Hva er voksnes mål med å ferdes på sjøen da? Sitte på rumpa i båten sin,og kose seg! Hvf ikke unne barna det samme? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Noen steder finnes det regler. I et område der vi ligger en del er det meget godt merket 5 KNOP. I sommer kom det 3 båter inn, og hver og en hadde en RIB hengende etter. Til å begynne med var det 10 voksne og 7 unger, men noen av de voksne dro senere sammen dag. Hørte at de klagde litt på at en del ikke holdt 5 knops grensen gjennom sundet, men med RIB`ene kjørte de selv i 20-25 knop. Frem og tilbake ørten ganger. Først barna, så far og til slutt mor. Så forsatte de med å leke med en tube. Kjørte frem og tilbake en del ganger for så å bytte slik at en ny kunne sitte i tuben. Holdt på i lang tid. Ja, alt foregikk i 5 knops området selv om det var kort vei ut til et sted der de kunne ha kjørt lovlig uten å forstyrre andre. For min del betyr det ingenting om man kjører fortere enn 5 knop til/fra et "oppdrag"med gummibåten eller en liten RIB. Den lager lite bølger, og er til lite besvær. Å kontinuerlig støye i langt tid blir noe annet. At voksne mennesker med tilsynlatende forstand i andre sammenhenger kan holde på slik som nevnt ovenfor er meg rart. Jeg mener det tyder på ren egoismne der det kun er meg, meg og mine som gjelder. Andre får tåle det. Ja, slike folk med en slik innstilling kommer seg sikkert frem i livet de, men hele tiden på bekostning av andre. Virker som det blir flere og flere av dem også. Er det slik vi vil at det skal være? Skikkelige rollemodeller dette Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hva er voksnes mål med å ferdes på sjøen da? Sitte på rumpa i båten sin,og kose seg! Hvf ikke unne barna det samme? Jeg ser det nå ikke slik på båtlivet - hver enkelt for snakke for seg, men jeg er klar over at her er noen "kulturforskjeller", også med tanke på "kosen" for både voksne og barn og det kommer tydelig til uttrykk her. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 For min del gjelder tre regler når guttungen kjører RIB`n. 1. Sakte fart der det ligger båter og badebøyer, generelt hvor folk oppholder seg når han skal på "Oppdrag handletur" eller lignende. 2. Skal det svies av litervis bensin for fornøyelsens skyld skal det gjøres der folk ikke bader eller oppholder seg. Det vil si midtfjords eller uttaskjærs. I år kom også regel nummer tre for de som har lagt merke til tråden om "Tohatsu rett til bunns" : Ikke mist motoren ! (har etter uhellet benyttet wire+hengelås på motoren samt stram line på dødmannsknappen) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.