Gerhard Startet 19.August.2008 Del på Facebook Startet 19.August.2008 (redigert) På vei fra Strømstad til Koster, i 16 knop / 3800 rpm, faller turtallet plutselig og det ryker fra motoren (eksosen). Motoren stoppes og sjekkes. Oljenivå OK, men det ryker litt fra turboen. For øvrig ingen synlige problemer, ingen varsellys eller lyd. Motoren startes igjen. Det ryker fortsatt, men ikke så ille på tomgang. Båten kjøres på tomgang det siste stykket til Koster og legges i første og beste havn. Etter å ha forsøkt å få hjelp noen dager kommer vi til slutt til et verksted på Herføl. Kim på Herføl marina ser på motoren. Han får telefon support fra Steyr importøren og det blir konstatert at det blåser i veivhusutluftingen og det kommer olje. Det betyr gjennomslag i et stempel og en stor reparasjon. Båten blir slept videre til nærmeste Steyr verksted, og der ligger den og venter på at mekanikerne kommer tilbake fra ferie. Gjennomslag på en 4 år gammer motor! Det er da altfor tidlig å få så store problemer? Dette må da være en reklamasjonssak? Det blir spennende å høre hva de finner når de åpner den. Gerhard Redigert 19.August.2008 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Heisann! Du kan jo sjekke min historie her hvis det er noe trøst. Jeg hadde også gjennomslag med denne skaden. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=42481 Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Ja, jeg så den saken din. Jeg kjøpte båten i våres. I permen som fulgte med ligger brevet fra Univa hvor de ber om at de byttes. Disse har i følge selger blitt byttet. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Det blir jo interessant å høre hva som faktisk har skjedd. Er det pluggene hadde jeg vært skeptisk til at de faktisk var byttet. Og er det de "nye" som har forårsaket dette er det meget interessant. Har selger kvittering? Har han gjort det selv? Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Er det naturig å marsje 3800rpm? Er ikke dette mye? Klarer du å kjøre motoren opp i 4300rpm med ferielastet båt? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Det er helt naturlig å marsje på 3800, gjerne høyere og. Blir spennende å høre om denne motoren har nye glødeplugger! Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Så nå at denne motoren har 4300rpm som maks! Da skal du kunne marsje 3800rpm (75% last) (Så lenge du har propell som gjør at du oppnår 4300rpm med full last!). Mylig at steyr har andre regler for max kontinuerlig ytelse. Yanmar tillater høyere kontinuerlig ytelse enn volvo feks. Kunne ikke finne noe om dette på internettsiden deres! Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Uansett så skal ikke en 4 år gml motor blåse på det turtallet uten og ha gitt noen meldingsfeil om at den var overbelastet Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Hvis det er slik at en av glødepluggene har løsnet og falt ned i sylinder - da får du ikke noe forvarsel! Ellers så er det selvfølgelig kontinuerlig overvåking av alle parameter og motoren sier i fra hvis overbelasning, temp her og der er feil - for deretter gjøre tiltak som å redusere rpm osv. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Gerhard! Hva er status? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 21.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2008 De har ikke begynnt ennå. Den har ligget der i 4 uker nå, men jeg viste at de ikke kunne begynne før mekanikerene kom tilbake fra ferie. Jeg pratet med dem i dag og håper det begynner å skje noe snart. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 (redigert) Kjedelig at det skal ta så lang tid selv om det er ferie. (ref dere som kritiserte VP for 2 uker). Håper det går i orden som reklamasjon. Takk for sist Gerhard. Redigert 22.August.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Noen fremgang i denne saken,Gerhard? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 6.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2008 Nei, lite nytt. Selve jobben blir nok en vinterjobb så det tar en stund før vi får svar. Nå diskuterer vi hvordan båten skal bli tatt vare på i vinter. Ettersom det blir vinterjobb så må jo også båten bli der med de utgiftene det fører med seg. Forsikringsselskapet er sier at opplag kan dekkes, men vil først se på årsaken, men årsaken blir jo ikke klar før båten er i vinteropplag. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Det var da dårlig at det skal ta så lang tid da. Hvis de har så mye å gjøre, kunne de ikke nappet ut motoren og sendt den til Univa eller et annet verksted med tid? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Bare en tanke som slo meg.... Kansje glødepluggene faktisk er skiftet men at det med et uhell er blitt montert nye plugger som er av gamle typen. Noen som vet om det er forskjell på hvordan disse pluggene ser ut? er det lett å se forskjell eller må man se på delenummer for å se om det er ny eller gammel type. Er det kun nummeret som skiller så er det lett å ta feil på et travelt verksted. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Tror jeg hadde demontert glødepluggene for raskt å få konkludert om det var disse. Slik du beskriver hendelsen så høres det misstenkelig ut som det er hull i et stempel som følge av deler av glødeplugg i sylinderen. Og om det skulle være dette så følger jo spørsmålet om tidligere eier faktisk fikk disse byttet, og om han gjorde det hvordan kunne også de nye feile? Håper du holder oss oppdatert. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
dante Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Heisann! Hvordan går det med motoren din Gerhard? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Nei, ikke noe nytt. De er opptatt med å ta opp båter nå. Når det er gjort skal de vinterkonserveres, så er det min tur. Greit for meg, bare den er klar til påske. Jeg var der forrige uke og hentet puter. Da sa han noe som overrasket meg: Det kunne ikke bli en reklamasjonssak fordi motoren var ikke kjøpt der. Hvordan virker pengeflyten i en slik sak: man kjøper noe hos en merkeforhandler og går til en annen merkeforhandler med en reklamasjon / garantireperasjon. Jeg forstår godt han han ikke jobber gratis på en motor han ikke har solgt selv, men det kan ikke være nødvendig å gå til samme forhandler som solgte motoren. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Det kunne ikke bli en reklamasjonssak fordi motoren var ikke kjøpt der. Gerhard Tull og tøys . De skal reparere motoren din. Så lenge de er forhandler av merket. Nå har de nok mest sansynlig ikke noe reklamasjonsrett direkte til fabrikk. men importør må dekke dette. (så sant du ikke har gjort noe feil da) Husk at det er veldig viktig med dokumentasjon på alle servicer og evt tilbakekallingskampanjer. Får du problemer med forhandleren tar du direkte kontakt med importør og lar de håndtere saken videre for deg. Synes jo også dette har tatt veldig lang tid. motoren gikk jo i stykker i august. Lykke til! og hold oss oppdatert ps: Jeg jobber hos en bilimportør, Så jeg har litt greie på reklamasjoner Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Slagskibet Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Enig med Draco aq140. Har kjøpt bil i en annen by og har fått gjort garanti feilretting på verksted i hjembyen min. Ingen vanskeligheter av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Det kunne ikke bli en reklamasjonssak fordi motoren var ikke kjøpt der. Enig med overnevnte... skulle bare mangle. Jeg ville ringt Univa og fått bekreftet din sak der. De er helt klare på hva du har rett til! Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Interessant å følge service-nivået i denne saken. Denne saken er jo parallell til noen av Volvo-havari-sakene som har vært drøftet opp og i mente i andre tråder. Ikke imponerende måte å bli møtt på dette. En kan mene hva en vil om Volvo, men oppfølgingen har iallefall vært på et annet nivå en dette. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Uttalelsen til verkstedet hadde gitt meg gåsehud. Skjønner at det er vanskelig å få flyttet båten til et annet verksted, men det kan ende opp med at det blir enda vanskeligere å la dem ta jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Ta ut motoren og kjør den til Arendal, da tror jeg du sparer deg for mye bryderi. I motsatt tilfelle kan du selvsagt vente på at noen skal gjøre jobben for deg, om du har god tid da... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.