Jump to content

Onsdagsregatta...utfordringer og resultater...


moosewine

  

195 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Bra jobba Bjoris! Jeg skal en tur til Stord helga etter Færdern hvis du trenger mannskap på en lørdags ettermiddag...

 

Ellers så har konkurransen tatt seg kraftig opp de siste ukene her i Arendal og vi faller på lista, men går på igjen på onsdag..:)

 

 

Dessverre er jeg bortreist både Færder helga (har fått tilbud om å seile Færderen) og helga etter... Bare gi en lyd om du er her jevnlig, spes moro om du hadde kunne vært med en tirsdag:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris: Vi har ikke fått noe referat fra deg for hvorledes det gikk på Seilmakeren?

 

Nei, jeg var innom Seilmakeren 2010 tråden, men så ikke at andre hadde lagt inn noe så det ble til at jeg skulle ta det senere og så kokte det litt bort. Men her kommer kort versjonen, først, vi hadde en fantastisk fin tur begge veier, resultatmessig ble det svakt. Starten gikk greit, vi måtte ta en kuvending ved vestre bøye pga at det ikke ble plass til alle og båter som kom fra styrbord lavere presset oss over, uerfarent av oss, men ikke lett å finne sin plass med så mange båter til start, dette har vi ikke så mye peil på, men det ble en udramatisk kuvending og vi kom ut midt i feltet og gikk lagt vest i starten, satte gennakeren når vi begynte å falle, men det ble for flatt så etter en stund der vi håpte å unngå jibbing som vi ikke er gode på måtte vi jibbe, og dessverre ble det kluss igjen, i så lett vind burde dette går fint, men jeg webbingen på gennakeren som skulle hindre skjøte og fall i sjøen funker ikke, denne gangen kilte skjøte seg mellom spydet og bolten som fester rulla så det satt sinnsykt fast og før jeg fikk dette opp hadde vi fått 8 tall... Vel, det ordnet seg, men vi var da blant de siste. Vi var heldige og fikk god vind ned mot kobbeleia og tok igjen mange båter som lå i stilla der, det skulle likevel vise seg at vi skulle bli sist ut derfra. Det var bingo (for oss iallefall) hvilken side av øyene en skulle velge når det var havblikk over alt. Vel, vinden kom fra nord-vest og vi lå øst og hadde dårlig strategi for å komme oss i vinden som førte til at alle rundt oss lurte seg videre, mens vi ble liggende sammen med en annen Hanse 370. Vel, den klarte å komme seg i vinden før oss den også, men vi lå ganske jevnt når vi fikk vind. Da røyk vairen i gennaker strømpa og hele stasen havnet i sjøen. Det ble mye styr før vi hadde berget den uten skader. Det blåste da såpass at vi gikk med genao en stund nedover i Leøyaosen, men så løyet det og vi fikk den opp igjen. Derfra og ned til Røvær gikk det greit, ingen problem og vi tok nå igjen noen få båter som vi også burde mtp LYS-tallet vår. Men makkeren min ville ha gennaker ned før mørket kom, det fristet ikke med jibber i mørket der nede når vi ikke klarte det i lett vind om dagen. Så det ble spredte seil ned til Skudnes derfra, innenfor Ferkingstadøyene. Vi ser i ettertid at vi tapet en del på det, men safety first, det er viktig.

 

Vi var fast bestemt på å gå utaskjærs hjem, ryktene om at vinden skulle dreie vestlig var jo helt feil og det ble bare mer og mer nordlig. Tror vi tapte stort på det, spesielt i starten ved Karmøy og så ble det veldig mye strøm utenfor Goddo og ikke minst Slåtterøy, her burde vi nok lurt oss innom holmer og skjær, men vi valgte å kjempe oss nordover i stampesjøen. Vi burde nok innsett at vi skulle gått inn ved Røvær, på vei nordover. Vi var nære på, men bestemt at vi skulle holde oss til valgt strategi i stedenfor å bli vinglete. Vi hadde nesten tatt igjen Vito (Hanse 320) da (vi hadde tatt ca 30-40 min på dem fra Skudesnes og var fornøyd med det). Utenfor Espevær ble vi overrasket av at Vito gikk inn, det ble en stor omvei for dem, men likevel var det ikke lagt bak når vi kom i Selbjørnsfjorden... Det forteller at vi ikke har seilt bra til Slåtterøy (eller det var mye mer strøm ute i havet, i tillegg til stampesjøen)

 

Hmmm, det var nok Goddo som ødla for vi syns det gikk bra fra Espevær til Goddo, men der gikk det som nevnt veldig dårlig, men mange slag og div problem en ankerboks som sa takk for seg, mye krøll plutselig med skjøtene i slagene... Fra Slåtterøy reiste vi kjerringa, hadde vi flott seilvind og god båtfart til vi kom til broen som går over til Storebø, da løyet det og vi (jeg roret da) følte jeg seilte på ingenting, men vi snirklet oss gjennom og fikk vind under broen. Da tok vi igjen to båter (Vea Flyer og Sumar eller noe slikt) som lå nesten stille ved utløpet til Korsfjorden. Vel, så ble det bytte, jeg la meg og våknet når vi drev bakover med 1 knop nesten opp til Liholmene, null vind og mye motstrøm og så dypt at ankeret ikke ville nådd i bunnen... Vel, vinden kom vel i 1100 tiden fredag og vi fikk en flott kryss der vi kjempet med nettopp Vito igjen, som i løpet av natten hadde tatt oss igjen. Det var interessant å seile mot en helt lik båt som "bare" er 3 fot kortere ellers svært lik, vi følte vi gikk mye fortere, men den hadde en fantastisk høyde ifht oss og selv om vi nesten var på siden to ganger, tapte vi både faktisk og selvsagt på LYS. Vel, den har løygang og det var lett å se at storen deres var mye lengre inn i båten, men farten ble også lavere med det oppsette så hadde vi hadde vi ikke seilt inn i lettvind rett før mål, da vi lå mye lavere (østlig) ifht dem tror jeg vi hadde gått forbi dem greit, men de holdt på høyde-strategien og tjente på det:) Hehe en finner jo alltid en motpart som er artig å seile fra selv om resultatet totalt ble dårlig og vi selvsagt visste at vi ville tape mot dem på LYS...

 

Oppsummert en flott tur, men det ble et problem at jeg og makker ikke har fått seilt en eneste gang sammen i år spesielt når jeg da ikke hadde fått gjort noe med probleme vi har med jibbingen av gennakeren, samtidig som det ble dårlig med tid til å sett seg inn i vær og strømforhold på forhånd. Vi skulle ha en mann på land som skulle følge med på strøm og ikke minst hva proffene foran oss gjorde, men det ble ikke gjort skikkelige avtaler om dette og det er jo slik at folk faktisk er på jobb og har det travelt... Uansett, vi stiller nok igjen, men har blitt veldig enig om at vi skal være bedre forberedt og meir samseilt før vi stiller neste gang så det er ikke sikkert det blir stilt igjen til neste år, det tar fantastisk mye tid også...:) Ble visst langversjonen likevel:) Gir du meg linken til der du har rapportert? Flott at dere fikk båten i orden og stod på nordover

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Etter 3 X DNF de siste regattaene begynner det å slite litt på selvtilliten selv om vi ikke har så høye forventninger til oss selv :flag_bp:

Derfor var det en flott opplevelse sist tirsdag å for det første klare å fullføre og som en bonus var vi heller ikke sist men telte hele 3 båter bak oss på resultatlisten.

4-5 sekundmeter like før start ga flotte forhold denne tirsdagen. Men i tråd med meldingene døde vinden hen og ga arrangørene store utfordringer med å finne passende avkortningssted. For vår klasse traff de fint med kun en båt som ikke kom i mål, men for de større klassene som seilte nesten 2 runder før avkortning ble det DNF på mange båter som ikke rakk inn til makstid.

 

Vi hadde en brukbar start og båtene delte seg i 2 felt hvorav vi tydligvis valgte det som fant minst vind. Men det var tette forhold hele regattaen og vi holdt følge med og tidvis dro i fra våre kollegaer i feltet. Seilas i lite vind er tydeligvis der hvor vi har lettest for å følge med våre kollegaer. En opptur for selvtilliten kombinert med en flott tur på sjøen var det i alle fall :flag_bp:

 

Desverre blir det stadig vanskeligere å kombinere regatta med barn,jobb og andre aktiviteter så det ser litt svart ut de neste to tirsdagene men vi får se hva vi får til.

tett.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter en veldig bra start på sesongen har vi hatt en del utfordringer de siste onsdagene. I går seilte vi Tromøy rundt, 8 båter til start og god vind. Vi fikk en bra start, var tredje båt ved runding makrellbåen og fikk heist spinnakeren, de 2 som rundet før oss heiste ikke, mulig pga for mye vind, men vi følte det gikk fint. Jibben etter tromlingene gikk ikke helt etter planen,spinnakeren tok seg en runde rundt forstaget men etter litt knoting fikk vi den til å stå igjen. Så ved runding østerenden av Tromøya fikk vi en broach, endte med at kapteinen slapp ene skjøtet og det ble en del styr...jeg fikk spinnakerbommen i hodet bla. Fikk reddet spinnakeren inn i salongen og begynte kryssen opp Tromøysund, det blåste fortsatt en 23 - 24 knop og vi lå godt ann.

 

Det frustrerende var at vi på kryssen tapte en masse og ble tatt igjen av flere båter...kryss som skal være vårt sterkeste kort??? Mulig vi burde revet storseilet, vi hadde vann i cocpit et par ganger? Men at båter med lavere Lystall skulle ta oss så vannvittig på kryssen var skikkelig deprimerende, lurer på om vi ikke bør spare til nye seil...

 

Det endte på 7. plass av 8...

 

Men det var en flott dag på sjøen : )

 

Nå er det avgårde til Færdern, satser på medvind!!

.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I dag stilte vi svært uforberedt så det endte med at tømmingen av båten for verktøy etter monteringsarbeid til langt på natt i går og å sette på seilet tok for lang tid og vi glippet starten med 4-5 minutt, det var likevel litt artig å starte bak de andre og ha noe å jobbe mot, ikke allverdens konkurranse i dag, men vi klarte på 58 minutt å ta igjen alle og være 45 sek før en Mamba 33, 2 min før en Express og 3 min før en Jeanneau 39 DS. Artig for oss å ta de andre i mål, det har ikke skjedd før at vi er først på faktisk tid (ikke korrigert heller for den del). Det er åpenbart at vi (jeg) har fått mer fart på Hansemann nå i det siste (etter Seilmakeren), seiler med mye slakker uthal enn før og det ser ut til å gi mye effekt i kombinasjon med mye mer aktiv håndtering av storseilet med det nye skjøte...:cheers: Det er hyggelig å føle litt fremgang :wink:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Da var sesongen igang i arendal med første regatta i går. 11 båter på start er ikke dårlig såpass tidlig, vi kom på en hederlig 6. plass og slo vår værste konkurrent med god margin : ) Litt lite vind for oss i går så håper på litt mer neste uke, da tror jeg virkelig vi kan hevde oss!

.

Link to post
Share on other sites

Forrige tirsdag, 3. mai gikk årets første tirsdagsregatta av stabelen. Bare 3 båter stilte, flere stod på land for vårpluss, blant andre oss. Her på Stord er det mye reiseaktivitet også som gjør at alle seilerne aldri er hjemme samtidig! Vi sjøsatte søndag kveld og er veldig klar for årets første regatta for ss, opptil 10 m/s er meldt så dette blir en flott tur.

Nytt mannskap for året med begrenset erfaring, nå får vi bare håpe de stiller jevnlig så vi kan komme oss litt videre (oppover på resultatlisten)... Hansemann fikk redusert LYS til 1,22 i fjor høst og med vår genao 3 og gennaker er vi nede på 1,20 og har fint lite å klage på iflg Karl Otto Book som på treningssamlingen syns båten gikk fortere enn 1,22 skulle tilsi:) Det var hyggelig sagt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at du kommer deg igang igjen Bjoris!

 

I år er jeg kaptein på ny skute med nytt mannskap så vi har litt å sette oss inn i her også. Etter å ha målt inn en spinnaker og en Code 0 for noen dager siden spratt LYS tallet opp til 1,29 fra 1,26 så tror vi skal jobbe hardt for å få topplasseringer, men båten virker rask så det blir spennende å se når vi begynner å få litt dreis på det!

 

Gleder meg veldig til i morra :thumbsup:

.

Link to post
Share on other sites

Min første regatta med båten var forrige tirsdag i rekrutteringsklassen. Fikk målt for LYS på lørdag, og om alt går bra seiler me klasse idag. LYS-tall 1.21 med spinnaker. The race is on Bjoris, om me da møtes på regattabanen!

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Hvor seiler du JGH? Vi er med på korsfjordtrimmen idag.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Da var det endelig onsdag igjen : ) Det er meldt lite vind idag så da skal Code 0en prøves for første gang, blir spennende å se hvor mye fart og høyde vi får med denne. Målet er å slå min egen båt, Ormen Lange, klarer vi det er jeg fornøyd : )

.

Link to post
Share on other sites

Nok en onsdag her i Trondheim og.. klar for å snappe til oss to seire i dag og.. klarte en 1 og en 2 plass forrige uke.. Målet er å repetere fjordårets sesong, altså må vi vinne både vårserien og høstserien.. seiler på en X332 sport.. morsom båt å seile regatta med.. Her er det meldt vind og, så dette skal bli artig..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Flott seilas i går, bare 5 båter stilte til start. Kanonene står på land så i går hadde vi alle muligheter for vår første seier, men ut av det blå dukket det opp en Bavaria 35 Match med kelvarseil og genao 1... hmmm. Vi ble nr. 2, 1 min og 48 sek bak denne flotte Bavariaen på korrigert tid så det var nesten. Karl Otto anbefalte oss på treningsseilasen vår i april å kaste strømpa langt bort og ting går jo så mye lettere nå, håpløst at vi ikke har prøvd dette før, nå er gennakeren mye raskere oppe og bergingen gikk som smurt, men det var mye vi kunne gjort bedre. Nå håper jeg at mannskapet dukker opp igjen jevnlig slik at vi kan få litt orden i sysakene ombord...

 

JGH, 1,21? DET kan vel ikke stemme, hehe 1,24 tror jeg vi sier eller har du fast propell? Håper du stiller i regattaene våre, du er hjertlig velkommen, vi ordner plass til deg i Eldøyane om du må forlate båten eller komme med den tidligere, det ryktes at prisen nå er 300 pr natt i havna på Leirvik... grr... talentløst om det er riktig... Blir sikkert plass ombord hos meg også, men nå er det altså bedring i sikte, har egentlig 5 faste nå som har lyst til å lære selv om de dessverre ikke har særlig erfaring fra før. Vi planlegger til og med en treningstur for å få tatt ting i fred og ro...

 

Her har det løyet mye, starten gikk i ca 7 m/sek... (vindmåleren er ute av drift, propellen har falt av)

tirsdagsseilas_10._mai.jpg

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bra vær i går, så dermed var det masse båter med. 4 i den minste klasse, 17 i vår klasse og 9 i største klassen... med andre ord mange båter på fjorden i går..

Liker det når man kan seile i shorts og t-skjorte i mai!

Dagen gikk slik vi hadde satset på. første start gikk veldig bra, ca midt på linjen og med maks båtfart, gikk det ikke mange minuttene før vi hadde fri vind. Vi måtte slå ganske tidlig, fordi vi ble loffa av en båt i le, men det førte til at vi fikk to perfekte legg til toppmerke. Første lensen var det litt rusk i maskineriet, men vi dro fra da og. 2 kryssen gikk som vanlig som smurt, og siste lensen likeså.. vant med over 3 min på korrigert tid etter 30 min seiling..

 

Starten på andre regattaen ble noe mer spennende, vi kom litt tidlig på linjen og endte med å måtte gå mot le merke før starten. nok en gang kom vi ganske bra ut av det og etter noen minutter hadde vi fri vind og kunne slå foran feltet. Når vi nærmet oss startlinjen på første lensen måtte vi jibbe mellom en first 40.7 og en x35 som var på tur på andre kryssen, det gikk fint (greit å få noen utfordringer underveis..).. Endte med nok en 1. plass... grei start på sesongen 3 seire og en 2 plass..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...