Jump to content

Onsdagsregatta...utfordringer og resultater...


moosewine

  

195 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Joda i litt mer vind så er jeg nok litt mer comfortabel men her er det veldig ofte veldig lite vind og den båten min er ikke noe å stille opp med i en regatta , det blir bare tull. Men for min del så betyr det ikke så mye dette med regatta , hadde det gjort det så hadde jeg kjøpt en annen båt. Men jeg må si at jeg hadde håpet den var litt mer mottagelig for endringer ved trimming , slik den er så skjer det liksom 20% av endringen som skjedde ved samme trimendring i forhold til forrige båt

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å høre neste ukes erfaringer Bjoris!....hva er ditt reelle lystall?

 

Ja, det er det som er litt usikkert da. Det har til nå ikke vært målte noen i Norge, men det er spekulert i 1,23 til 1,25. 1,25 vil da være med genoa (har bare kryssfokk) og spinnaker. Jeg med min kryssfokk og gennaker bør kanskje komme ned på 1,23 så det er det jeg har fått lov å seile med i tirsdagsregattaene nå. På annen regatta måtte jeg bruke 1,50. Helt greit, men pinlig at det ikke stod i lokalavisen, bare at jeg hadde en sinnsykt dårlig tid og at jeg var sist. Har blitt rimelig mobbet ja...

 

MEN, i dag begynner arbeidet med føste å dokumentere at storseilet er feil, så kreve nytt fra leverandøren som sier det er ok, bare jeg kan dokumentere det og så få nytt seil og så få målt det. Blir neppe noe målebrev før til våren er jeg redd, men det går nå greit...

 

 

Enig...har inntrykk av at disse Jeanneau båtene er litt oppskrytt!

 

Mja, denne 40.3 har blitt nr. 1 eller 2 i alle tirsdagsregattaene i år så jeg var meget fornøyd med å ta den igjen... MEN, det var nok slik at de fulgte litt dårlig med på det ene vindskiftet så derfor tok jeg 100 meter i et jafs... Det har sine fordeler å seile singelhanded også, ingen som forstyrrer rormannen med unødvendig prat... :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Var foran samtlige Bavariaer på lørdagens regatta, inkludert Surprise. :seeya:

 

(Rett nok var faktisk en 32 AC en halv pulpit lengde foran oss i mål, men de endte opp med DSQ...antagelig grunnet en grov tjuvstart)?

 

Gleden var stor når vi ble utropt til vinnere (Bedriftsklassen) etter å ha å allerede være rimelig fornøyd med en fin andreplass.

 

...det ble mye feiring... :cheers:

 

Anbefaler forøvrig ikke å ligge i Vågen natt til søndag en fin sommernatt, om en har tenkt å sove iallefall. Det var vel ikke direkte overraskende, men det er ikke bare New York som aldri sover...

 

...videre vil jeg mene at en ikke trenger den dyreste, raskeste båten for å ha det gøy i en regatta. I klassen vår på onsdager nå er det 10 stort sett "utrangerte" 32-36 fotere med LYS 1.15-1.19. Forskjellige er de men det jevner seg vel litt ut. I mye vind går Kaskeloten, Nessyen og Halvtonneren bra. I lite vind er det kjekt med en Omega :wink:

 

Expressklassen er dobbelt så stor...

 

R40 er nå 4 båter...X35 er vel blitt tallrike, men neste år er det vel "X38" eller no anna som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Her har du vel en gylden sjanse til å få oppgradert litt , kanskje tilby noen få lapper mellom og få et triradialt laminatseil

 

Nå hadde vi seilet av i går og inn i en gymsal... Hmmm. lagt ut var det 13,02. Rett mål skal være 13,18. Antar jeg strekker det opp mot rett mål når det står i riggen, men det er neppe altfor langt nei. Det er nok bommen som er for høyt montert. Se bildet fra topp og bom her...

 

seilet_topper_i_masten.jpg

bommen_staar_for_hoeyt_ifht_merket.jpg

 

Mja, det må uansett gjøres noe med seilet slik jeg ser det, jeg vil ikke ha justering av bommen, nå har jeg tilpasset cockpitteltet slik at jeg kan seilet med dette oppe etc så det blir uaktuelt. Har sendt inn dokumentasjon på alle feil i går så nå får vi se hva Nelson sier.

 

Nå husker jeg Bjoris, du hadde fått for stort storseil ved levering?

 

Er du ellers fornøyd med båten?

 

Ja, vi er veldig fornøyd med båten. Den har altfor mange feil og finishen er grei nok, men noen skjønnhetsfeil er det som blir spennende om blir bra etter at reperatørene har vært på båten.

 

Det beste med båten bortsett fra prisen som er under Bavaria pris i praksis er at den seiler godt, den er utrolig kjekk å seile og byr på massevis av seilglede. I tillegg er den pen syns jeg, den har et moderne og stilig design (helt objektivt sett selvsagt :lol: ), men det beste med båt er egentlig hvor god den er som turbåt, cockpiten er kjempepraktisk både til seiling og opphold i havn, vi var f.eks 9 personer på tur søndag og det var ikke trangt. Ganske bra til å være 35 fot. Vel, nok skryt. Vi er happy, bruker båten nesten hver dag!

 

Nå er jeg spent på hvordan videre oppfølging fra Nelson blir når listen med alle store og små feil nå ble sendt i går. Jeg har vært fornøyd til nå, fått raske tilbakemeldinger og fikset de to store feilene før sommerferien, det er godt nok til meg. Nå kommer listen med alt smått, samt noen store fortsatt, f.eks storseilet så får vi se hvordan de takler det...

 

Vel, igjen klart for tirsdagsregatta her. I går blåste det 15-20 meter og i dag er det stille... 15 til 20 syns jeg er litt mye, sliter med å få revene skikkelig. Får ikke dratt det nok ned bak... Noen tips der, har kicken osv løs... Føler at det blir for mye friksjon bak, fremme er det jo en blokk, mens bak går tauet bare igjennom en ring... Slik skal det være sies det...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Var foran samtlige Bavariaer på lørdagens regatta, inkludert Surprise. :seeya:

Det var jo artig aa seile sin egen baat i regatta igjen - vi kom i maal sammen med 'feltet' selv om det var noksaa sist.. (bare et par stykker bak..).

Med noen oppgraderinger som ble noksaa tydelige paa veien, og litt trimmet mannskap (seilte med lag fra jobben - kun meg og min bedre halvdel som noengang hadde satt sine ben i en seilbaat) saa er det et forbedringspotensiale der...

 

MVH Surprise

p.t. Milano - italiensk tastatur :crazy:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det var jo artig aa seile sin egen baat i regatta igjen - vi kom i maal sammen med 'feltet' selv om det var noksaa sist.. (bare et par stykker bak..).

 

Båtene bak var jo i samme klasse. Og First 47.7 er vel rimelig hot...alt teller.

 

Hadde med meg førstegangsseilende jeg og. Og som nå er superklar for å være med på fremtidige regattaer. Stor mannskapsbank er greit.

(...og det skader ikke at hun er veldig søt...) :tongue:

Link to post
Share on other sites

Etter den lille bunnberøringen sist onsdagsregatta i Arendal er det blitt flere forbedringer: Tatt ut en del turutstyr mye forut og akterut. Dermed når den helt sikkert ikke helt ned til bunnen igjen :wink: .

Dykket under :diving: (godt vann fortsatt) hvitt bunnstoff var svart, 6 stk skjellruer under kjølen 10 på propellen. Allt fjernet og bunnen lyste hvit igjen. 0,4 knop mer for maskin med samme turtall. Pluss trening med spinnakeren.

Ifølge Yr skal på Torungen bli økende fra mellomvind styrke som er fordel for oss. Da er det baaaare resten igjen. Mon tro om di

andre ikke vil bli skremt :wink: Vi satser i alle fall selv om vi er litt for nærme bunnen en skjelden gang :sweat:

Link to post
Share on other sites

Huff og huff nå blir vi virkelig redde her onbord hos oss.. Hehe Vi skal også ha med oss ett nytt mannskap i morgen. Han har vært med å seile en gang tidligere. så da regner jeg meg at han er en kløpper på å sette spinnaker. Hehe

Hos oss er det ikke mange forbedringene ombord.. Skuta lekker.. Ingen motor og fremdeles ikke noe annet enn nødror.. Men nød lærer jo som sagt naken kvinne å spinne.. Jobber febrilsk men å få roret opp å gå til i morgen. Eneste problemet er jo at en må jobbe mellom alle regningene som skal betales. Håper vi rekker å sette ting sammen på veien ut mot seilerhytta i morgen. Har fått en liten pekepinne at vi skal få en del som vi mangler i morgen i va 16 tiden.. Da blir det nok bedre. HEhe Når rattet er på plass går nok skuta sikkert 1 kt raskere og det blir lettere å holde kurs.. Lykke til i morgen.. Dere ser nok hekken vår raskt M95.. Hehe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...