Jump to content

Onsdagsregatta...utfordringer og resultater...


moosewine

  

195 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ja, da måtte det komme en skikkelig nedtur. I dag hadde jeg med ekspert hjelp og satset høyt, men det endte med forsmedelig tap. Jeg syns det er modig bare å skrive om det her. Hør bare. Vi ender opp med å bli forbi seilt av ikke bare en Bav 38, men også en grønn liten j... med LYS 1.05!!!! GRRRRRRR. Nei, i dag gikk det dårlig, vi fikk en dårlig start (igjen) og lå selvsagt også på feil side av første legg ned mot Ystøya. Så langt ned at gennakeren måtte ned en periode. Så ble det platt lens mot Hidle og utrolig dårlig båtfart. Denne før nevnte grønne saken tar oss igjen med sin spinnaker, men ved runding formelig fosser vi forbi når vi endelig får rett vinkel. Helt på slutten oppdager vi at vi kan seile med "spridde" seil, dvs stor på ene siden og gennaker på andre i 15 grader off platt, det gav oss nesten 2 knop mer båtfart og var et lyspunkt blant elendigheten. Den virkelig stor nedturen kom på kryssen tilbake. Jeg har til nå opplevd at den seiler meget bra mot andre på kryss, tross fokka. Men i dag var ikke det tilfellet, med ca 4-5 knop vind falt vi gjennom totalt. Vi hadde ikke sjanse hverken på båtfart eller høyde på Bav 38 og ikke spørr hvilken type storseil han hadde... Jeg får frysninger bare med tanken... Bare det lille laknet oppe, men selvsagt en diger sak framme som jeg mistenker er problemet mitt... Selvslående fokk i under 8-10 knop vind er en utfordring.

 

MEN, vi må være konstruktive, vi ser at fokka står dårlig på den selveslående skinna, plan A er å sette på vogner på skjøteskinnene på hyttetaket og nytt skjøte så får vi se om vi unngår så mye brems som vi føler båten har nå. Som straff til meg selv seilte jeg hjem igjen etter målgang, da vippet vinden mot 8-10 knop og plutselig ser jeg 6 tallet på loggen og steady 5,6-5,7. I regattaen lå vi jo under 4 en periode med bare ørlite mindre vind... Konklusjonen er at det går en grense for selvslåeren når den faller gjennom totalt, men jeg er ikke sikker. Vi fikk det liksom ikke til, forrige regatta var det heller ikke mye vind, men da fliste vi denne grønne saken... Grrrr...

 

Er det ikke dette som er moro ? Vi ble nest sist 2 sek etter denne grønne, ja... Trøsten er at vi var 3 kvarter før 39 fot Beneteauen... igjen. Så nå blir vi ikke sist lengre, bare nest sist...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bav 38ac kan være irriterende i lett vind på kryss...

 

Ja, det kan jeg skrive under på. Jeg har kanskje et litt stort konkurranseinstinkt i forhold til evne og materiell, så jeg gav ikke med dørene heller, prøvde å loffe han opp mot en stake når vi lå i vindstilla slik at han måtte gå bak, men det var visst ikke lov fikk jeg beskjed om pga at det var så lite vind at jeg ikke kunne bevise at jeg loffet... Mja, lurer litt på den der, men det er nok slik. Det var jo relativt mye som tydet på at han gikk høyere enn meg så...

 

Skal du klare å slå fra deg i veldig lite vind så må du nok gjøre en investering i en genoa , den lille selvslåeren punkterer nok farten din betydelig i så lite vind

Du er nok inne på noe, spørs om ikke det nye kjøkkenet til mor går dukken... :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jaja, en liten nedtur idag selv om det var en nydelig kveld å være ute å seile, bare 2 båter bak oss! Blåste friskt så vi fikk aldri kontakt med Maxi'en, tror kanskje vi må skrape bunnen før neste uke, virker som det har grodd litt her siste uken :wink:

 

Hallaron ble med som mannskap, og det var meget hyggelig, er en veldig bra ting med båtplassen at man blir kjent med andre båtfolk!

 

Satser på å komme sterkere tilbake neste uke Maxi95, så ikke hvil på laubærene :lol:

.

Link to post
Share on other sites

Det var bare to akterspeil vi så ved målgang på denne flåtte onsdagskvelden, 13 var med. Vi feiret stort med en øl :cheers: . Ser bare forover mot champanje plassen,vi ser veldig lite bak oss sorry. vi wasa litt noen ganger så det er ennå mer å gå på (det er det jo alltid).

Etter en kjempe duell mot mål med en CB33 kjørte vi spinnaker topp konsentrert og klamret oss til pallplassen med fattige 2m. Det rant svette ut av armen på skøtekjøreren.

Vi var rimelig høyt oppe har ikke kommet ned ennå. Tror at vår følelsen var vel så stor som Kongen og de der når de vinner store mesterskap.

Ser ut som det hjelper å ta et bad under båten fjerne ruer på prop aksel kjøl og ror. Koste vannlinja hjelper også, en liten treningstur til slutt. Da er vel den uka fullbokket for det er vel ikke noe annet som må prioriteres ?.

Så seilere som ligger inne på onsdager prøv å få en gjeng med ut på banen, du trenger ikke båt som går fort og kunnskapene kommer etter hvert. Hos oss er starten ganske ufarlig da vi seiler etter gunder metoden. De båtene som går seinest starter tidlig etter en tabell som også tar hensyn til vindstyrke og det er få båter samtidig på startlinja. Vi trenger heller ikke noen som må arangere på land. Det blåses fra en av båtene. Vi med saktegående båter kommer da i mål samtidig med di raske, hvis vi ikke Waser :wink: oss vekk.

Så "Lange Orm" Vi hviler godt denne uka. Vet ikke om du har sterk nok kikkert Men det står "BØR" med ganske stor skrift på akterspeilet vårt :lol:

Møtes vel på onsdag.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med pallplassen, veldig bra!

 

Vi stiller selvfølgelig igjen neste uke, og satser på å komme litt nærmere akterspeilet ditt!

 

Så at du wasa litt med spinnakeren i begynnelsen men den sto da veldig fint etter en stund, vi valgte å ikke prøve oss på den igår da vi synes det blåste litt i meste laget. Vi hadde nok også litt mye seil oppe på kryssen oppover, lå veldig på skeiva, men det var ikke så veldig mye fremdrift, så hvis du har litt å gå på har vi masse å gå på! Så Maxi95, se opp for Ormens vrede neste uke :lol:

.

Link to post
Share on other sites

Wasagutta , passer dere inn i denne karakterisitikken ? :smiley:

 

Wasa 55:

Tystlåtna typer i stickade tröjor och snickarbyxor som seglar långa kryss och halvvindsbogar längs kusterna (precis vid ytterskären). Ofta lärare eller civilingenjörer över medellängd. Är nog sambo eller gifta men seglar alltid med andra män. Har revat storen 2 ggr på 23 år. Älskar att segla in i fulla gäst- och naturhamnar för att skrämma slag på alla andra. Äter enligt GI-metoden. Kör Volvo AWD.

 

Hentet fra http://www.blur.se/fordomar/

 

Edit !

Fant en for bararianerne også :smiley:

 

Baviaria:

Glada och aktiva. Färglada kläder. Golfar. Har många barn och/eller bekanta ombord. Som charterturister typ. Tacksamma för hjälp och tips. Tycker det fladrar trevligt i storseglet när man kör rakt mot vinden för motor. Kör Skoda eller Svenskt.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Baviaria:

Glada och aktiva. stemmer

Färglada kläder. stemmer ikke

Golfar stemmer ikke

Har många barn ombord. stemmer

Som charterturister typ stemmer

Tacksamma för hjälp och tips. stemmer

Tycker det fladrar trevligt i storseglet när man kör rakt mot vinden för motor stemmer ikke

Kör Skoda eller Svenskt stemmer ikke

 

 

4 av 8 det er jo ikke værst :smiley:

Link to post
Share on other sites

Morsom den lista der , ifølge den så bør jeg være over 60år , ikke kunne reversere ruter i plotteren osv

Kjører 7 år gammel halvsliten fransk bil i størrelse XS gjør jeg og :smiley:

 

Hallberg-Rassy:

60-åringar som sålt sitt företag (eller tagit time-out som bankdirektör) och drömmer om att segla till Västindien, men kommer aldrig längre än till Skagen. Har alltid shorts på sig och piké-tröja för minst 1.200:-/st. Har aldrig fattat hur man inverterar rutten i GPS-navigatorn. Svär när barnbarnen råkar repa teaken. Kör BMW X5 eller Range-Rover.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wasagutta , passer dere inn i denne karakterisitikken ? :smiley:

 

Delvis vil jeg si, drømte om å bli ingeniør i tenåra inntil jeg fant ut at det gikk ann å leve av å spille piano og synge :smiley: Har ennå ikke funnet et kvinnfolk som holder ut med meg, så den stemmer :smiley: I utganspunktet er jeg vel en temmelig stille fyr, men våkner til liv utover natta!

 

Den siste tiden uten motor har det blitt en del seiling til havn ja, det være seg Pollen eller til bøya hvor vi ligger...igår seilte vi Hallaron til kai, han hoppet av i fart :lol: men dette er en av tingene som faktisk er litt gøy uten motor, man må seile og kommer ut for en del ting man vanligvis ikke gjør :wink:

.

Link to post
Share on other sites

X-yacht:

Mycket duktiga seglare med känsla för stil. Har alltid det dyraste Musto HPX-stället. Täcker gärna brunnen för att inte bleka tamparna och älghuden på ratten. Kör BMW diesel med trimkit.

 

 

Hmmm så om min neste båt blir en X så er sjansen tilstedet for at jeg endelig lærer meg å seile :crazy:

Link to post
Share on other sites

Ja vi slepper av folk i fart. Enda bedre er det når vi plukker opp folk i fart langs bryggende.. Hvorfor ta ned seil bare fordi folk skal komme ombord.. De får stå med god avstand så vi kan ka drikkevarene trygt ombord.. Så får folk hoppe ombord når vi seiler langs bryggekanten. Må alltid finne på noen sprell så en blir bemerket.. Som festen ombord her for noen få uker siden da Moosewine klarte å få en gatefeier ombord kl 7 om morgen og skjenke han rimelig skakk.. Hehe Måtte hjelpe han på land etter en liten time..

Her serveres Gin/bitter i halvlitersglass.... :flag:

 

 

Jammen er det helg igjen... Snart onsdagsregatta......

Link to post
Share on other sites

Ingen for Omega 34, men Albin Nova var i sin tid et av alternativene...og ikke så ulik.

 

 

Albin Nova: Fördomsfull man som inte vill fylla 40 som borde ägna sig åt viktigare saker än segling (som familj och jobb). Teoretiker som optimerar båten för att vinna LYS-kappseglingar som ingen annan bryr sig om. Gillar att segla om båtar som har team-kläder. Ringer Harken varje vecka och frågar efter nya katalogen. Är skyldig segelmakaren en förmögenhet. Måste kolla mail varje timme. Kör Saab Aero i nån sportig kulör.

 

Jeg er 35, riktignok uten familie, (men har ofret jobb til fordel for seiling). Har teknisk utdannelse, har hele tiden ideer om optimalisering, noen tilogmed gjennomført. Hva mener de med at ingen andre bryr seg om å vinne LYS regattaer? Å seile jevnt/forbi 34.7, 36.7. Dufour 34, Rainbow 42, Grand Soleil 43 er jo ustyrlig morsomt. (Det skjer ikke så ofte...men i lite vind har det hendt). Og er vel VIP kunde hos Gran....(Skulle jo hatt en ny spinnaker...). Har Blackberry...Men bilen er en en eldre Golf...(selv om jeg har lyst på ny...Saab Aero...hm..tja...)

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

MEN, vi må være konstruktive, vi ser at fokka står dårlig på den selveslående skinna, plan A er å sette på vogner på skjøteskinnene på hyttetaket og nytt skjøte så får vi se om vi unngår så mye brems som vi føler båten har nå.

 

 

Ser du ikke er helt fornøyd med kryssfokka og selvslåeren.

Har byttet fra snekke til seilbåt i sommer så er ganske grønn på dette og er milevidt unna å seile regatta. min båt har også selvslåer til kryssfokka, er jo greit for en nybegynner det da, får jo noe mindre å tenke på. Men de siste gangene vi har vært ute har jeg rigget til 2 vanlige skjøter på fokka sånn at vi har kunnet trene litt på dette med å slå med fokk også. Funker jo bra det og får noen flere muligheter mht skjøtepunkt.

Såvidt jeg forstår har du sålangt kun kjørt fokka via selvslåeren?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...