Jump to content

Askeladden, Uttern, Yamarin, hva er det beste valget?


Bjerknez

Hva mener du er det beste valget?  

169 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Grunnen til denne lille spørreundersøkelsen er at jeg får vite hvilken av kombinasjonene som båtentusiaster helst ville valgt.

Dette vil være med på å gjøre min besluttning litt enklere.

 

Gi gjerne også en begrunnelse.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hva er det beste valget. .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

den eneste med Yamaha :lol:

Annenhåndsverdi vet du

 

Men vanskelig å velge dette uten å ha prøvd og sett båtene i virkeligheten selv...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svarene så langt folkens :)

 

Hadde faktisk ikke forventet en såååå stort forsprang hva Yamarin angår, men må vel også si meg enig.

Alle alternativene er gode her mener jeg, men jeg mener nok at Yamarin er den mest prisgunstige båten her.

 

Men det skal sies at jeg også sikler litt på en Yamarin 58 Bowrider m/Yamaha F-150......

Kan få denne til under 300.000,- hvis jeg velger bort teak.... lurt?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det kan nok se ut som om jeg igjen glir tilbake på Yamarin...

 

Enten Yamarin 53BR m/Yamaha F-100 + Teak/kartplotter

 

ELLER... Yamarin 58BR m/Yamaha F-150 UTEN teak/kartplotter (noe må man jo spare inn på ved valg av større og heftigere båt)

 

Hva ville dere gjort?

 

Det skal sies at 58BR UTEN teak/kartplotter kommer på rett under 300.000,-. Altså rundt 40.000 kr. dyrere enn 53BR (som dog har Teak7kartplotter)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Du vet vel ikke egentlig om det er Yamarin som er foretrukket eller om det erYamaha motoren som er foretrukket? Kansje det flertallet hadde ønsket seg var Askeladden med Yamaha motor?

Sant nok...

 

Men nå får man da ikke Askeladden med Yamaha-motor, så det er jo uansett ganske irrelevant å ha dette som alternativ.

 

En Askeladden med Yamaha F-115 hadde nok gjort lysten på Askeladden større for min del, men siden Yamarin er såpass mye gunstigere i pris enn askeladden, samt at Yamarin også har ett lettere og dermed mer lettdrevent skrog, som jo også betyr litt større fart, så faller nok valget uansett på Yamarin.

 

Det att Yamarin også vinner de fleste tester hva skrog/sjøegenskaper angår beviser jo at kvaliteten på skroget opprettholdes, selv om det er en del lettere en Askeladden sitt skrog.

 

Askeladden vinner dog noe på selve finnishen hva putetrekk og inventar angår, men man må huske at båten skal brukes også.

Hvis båten er for fin til å brukes, så er man like langt.

 

Askeladden synes jeg for all del er en kanonflott båt, men det er liksom mer enn båt man viser seg frem i...

Har for meg at jo mindre "dilldall" jo mer funksjonalitet....

 

Men.. mulig jeg tar feil...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hei Bjerknez, virker som du har svar på det meste selv :confused:

Tja... man har jo lest litt rundt om kring vetu :)

 

Men er jo alltid greit å få andre komentarer også da... Jeg mangler tross alt selve erfaringen.

Det å faktisk ha opplevd de forskjellige alternativene i virkeligheten veier nok litt mer enn det som man finner rundt om på nett.

 

Jo mer erfaringer som kommer frem fra andre entusiaster her inne, jo bedre er det.

Slår man disse erfaringene sammens med mine teorier, så kan man til syvende å sist gjøre seg opp en mening utfra postene som er skrevet her inne.

 

Er det ikke slik forum fungerer da?

 

Uansett... det er morsomt å diskutere båt! :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg må helt ærlig inrømme at jeg ikke forstår noe som helst av at en 2008 modell Yamaha F100 skal være noe bedre enn Mecury 115 EFI. Her tror jeg mange forstår seg på mye de ikke egentlig skjønner noe av. Vist har Yamaha stukket av med mange første-plasser hva angår tester i båtbladene, men hvis man leser hva som ligger til grun er ofte forskjellene helt marginale.

 

Jeg tror jeg heller hadde vektlagt båten enn motoren. Båtene har langt større forskjeller enn motorene. Hvis du er ute etter krefter er da også 115 EFI en sterkere motor enn F 100....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I følge denne testen, så sies det at Yamaha F-150 er fullt på høyde med to-taktere hva akselerasjon angår....

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...a5?OpenDocument

 

Men jeg skal nok være enig i at jeg også tror at de fleste motorene er gode, men man blir jo hele tiden formet etter hva man faktisk leser.

Jeg har bla. lest at Honda hadde stooore problemer med driftsikkerheten på sine motorer.

 

Jeg har også lest noe grums om Evinrude E-tec. Men dette gjelder da først og fremst støy.

 

Mercury har jeg egentlig ikke funnet så mye negativt om... bortsett fra rykter om at Optimax støyer og spyr ut olje... Men dette har jeg nå funnet ut er veldig overdrevet.

Noen tester viser at Optimax støyer mer, og andre tester viser det motsatte.

Det sies også at menneskets oppfattelse av lyden er minst like viktig som selve Decibel-nivåen som kun måler lydtrykket.

 

MEN.... Yamaha har jeg faktisk ikke funnet noe som helst negativt om. Verken av rykter, eller annet som har ligget ute på nett.

 

Nå har det seg jo slik at man ikke lenger kan velge motoren man vil ha når man kjøper ny båt, og dette i seg selv begrenser mulighetene betraktlig.

Siden jeg har et veldig godt øye til Yamaha (har hatt dette før) så blir dte vel stort sett Yamarin og Finnmaster som kan velges (av de båtene jeg har sett på)

 

Jeg har ikke veldig lyst til å kjøpe en båt (som sikkert kan være utrolig flott på alle måter og kanskje også bedre enn Yamarin) med en feks. Honda-motor.

Jeg har som sagt ingen erfaring med Honda selv, men man er jo ikke blind og man hører og ser at Honda har hatt problemer.

 

Kan nok hende at feilene er rettet for lengst og Honda nå er like god og kanskje bedre en sine konkurrenter, men det hjelper lite på min magefølelse.

 

Men jeg skal innrømme at en Askeladden med Yamaha hadde vert knall :)

Men heldighvis så er det Mercury på Askeladden/Uttern og ingen andre motorer.

 

Kan nok hende jeg tar mye feil her nå, og at noen kanskje føler seg tråkket på, men jeg sitter altså ikke med erfaringer selv, men kun det teoretiske. Ting som er rotet frem via tester/blader/prat med andre osv osv.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg har bla. lest at Honda hadde stooore problemer med driftsikkerheten på sine motorer.

Hvor har du dette fra? Har lest en test der det var noe problemer med en 90 hk Honda, men dette må være et unntak. Ellers er Honda-motorer av topp kvalitet, minst på høyde med Yamaha og Suzuki. Det er disse tre merkene jeg hadde vurdert ved kjøp av motor. Legg merke til at både når det gjelder bil, MC, gressklippere, snøfresere m.m. så er Honda-motorer blant det ypperste.

 

Ellers er det flere båtermerker som bør tas mes i betrakning enn de du nevner: Bella, Flipper, Ryds, Skibsplast ...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Vel... jeg har da lest denne artikkelen:

http://www.helping.no/bow.3.htm

 

Samt at jeg har sett noen poster her inne hvor noen har dratt frem at Honda sliter med driftsikkerheten. (husker ikke nøyaktig hvor jeg leste dette her inne)

Ikke nok med at motoren det her er snakk om ikke startet og hadde katastrofale problemer, men kundeservicen var også helt på bånn.

 

Dette kan som sagt være ett enkelttillfelle, men lest er lest og magefølelsen for ble ikke akkurat bedre.

 

Ser det er mange som gir meg hint om flere båttyper.

Bella har jeg ikke sett så veldig mye på for å være ærlig. Men det ser ut til å være flotte båter. Muligens så er det noe med selve fargen på skroget jeg ikke liker. Altså logoen på siden.

Uansett, det blir litt tullette av meg, men jeg synes ikke Bella har det utseende som tiltrekker meg.

 

Flipper har så vidt meg bekjent ikke noen Bowrider og det har vel heller ikke Skibsplast?

Ryds har jeg egentlig ikke funnet noen tester på... så det er vel kanskje litt av årsaken til at denne har blitt litt "glemt".

 

Noen liker dattera og andre liker mora.... sån er det bare..

 

Men Yamarin som flere ganger har vunnet tester for sine sjøegenskaper, samt Yamaha som er verdens mest kjente/største(?) motorprodusent kan da uansett aldri slå feil....?

 

Askeladden er jo veldig kjent og typisk norsk. Tung og trygg båt med påkostede detaljer.

 

Så har man da Yamarin som foreløpig står mitt hjerte nærmest:

Enkel og solid båt med en enkel og solid motor.

Yamarin synes jeg også har ett litt klassisk utseende og det mener jeg selv er en båt som er bygget for å brukes.

En askeladden kan sef. også brukes, men det er liksom mer enn Merchedes på vannet. Noe prisen også tillsier. Problemet er at jeg er ikke på vannet for å vise meg frem til andre, men for å bruke båten til det den er verdt.

 

Uttern var jo lenge min favoritt... men jeg får en litt blandet magefølelse når jeg sitter i en Uttern T55:

Plassen er veldig god, men blå puter, samt litt kjedelige klaffebord gjør at båten ser litt gammel ut....

Jeg opplevde også at klaffebordene var litt skrøpelige. Kunne liksom ikke forestille meg at disse ikke laget ulyder under hard sjøgang.... Altså ikke noe alvorlige ting.. men man får en litt følelse av at man blir prakket på mer enn man trenger. Har også hørt at skroget er flatt på Uttern og at denne slår mer i sjøen enn sine konkurrenter.

 

Noen her som har Uttern T55 som kanskje har andre erfaringer?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg har bla. lest at Honda hadde stooore problemer med driftsikkerheten på sine motorer.

 

Kan da ikke huske å ha hørt/lest noe om Honda og problemer med driftssikkerhet, kan du huske hvor du leste dette..?

 

edit: ser du henviser til en side lenger opp... Men tror ikke denne er så typisk for Honda , og kundeservice kommer mest an på forhandleren (Men importøren Kellox har vel vært frempå i andre sammenhenger og ikke akkurat utmerket seg - ref Tohatsuen der festebraketten brakk slik at motoren gikk på sjøen, en diskusjon her fra ca en måneds tid tilbake)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan da ikke huske å ha hørt/lest noe om Honda og problemer med driftssikkerhet, kan du huske hvor du leste dette..?

http://www.helping.no/bow.3.htm

 

Nå vet ikke jeg noe om kvalifikasjonene til folkene bak denne siden det linkes til... men dog...

Har som sagt også lest flere poster her inne som medlemmer sier at Honda sliter/har slitt med driftsikkerheten....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

En ting til:

 

Jeg ser mange her hadde valgt Askeladden med Mercury 115 4-takt... men hvis man ser på finn.no ser man nesten ingen askeladden med Mercury 4-takt...

De fleste har Optimax motorer.

 

Noen spesielll grunn til det tror dere?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

http://www.helping.no/bow.3.htm

Har som sagt også lest flere poster her inne som medlemmer sier at Honda sliter/har slitt med driftsikkerheten....

Fester liten tillit til denne testen, virker ikke spesielt seriøs. Kan ikke huske å ha leste noen poster her inne om at Honda sliter med driftssikkerheten. Honda = topp kvalitet og topp driftssikkerhet :yesnod:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det var vel en her inne på båtplassen som ikke fikk kjøpt en ny Skipsplast uten å måtte kjøpe med en Mercury, tror han løste det med å reise til Sverige for å handle der og kjøpe ny motor når han hadde impotert sin båt til Norge. Det koster ikke noe å undersøke denne muligheten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg ser mange her hadde valgt Askeladden med Mercury 115 4-takt... men hvis man ser på finn.no ser man nesten ingen askeladden med Mercury 4-takt...

De fleste har Optimax motorer.

 

Noen spesielll grunn til det tror dere?

Ja, for å si det litt forenklet: Optimax = tungsolgt, 4-takt = lettsolgt. Ja, vet det kommer reaksjoner på dette (hei chagall :wink:) men må sette det litt på spissen vet du...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det er levert mandags-Yamahaer på markedet også. Spørsmålet er hvor raskt forhandleren løser floka. Jeg har to nye Honda 90 på havna, og eierne er meget fornøyde. Raskere i plan enn E-tec 90, på makan båt!

 

Det blir feil å laste et helt merke for en håpløs forhandler. Ikke kjøp Honda-påhengs fra denne forhandleren! , burde tittelen på viste side vært.

 

Honda har alltid vært, og er fortsatt, helt i tet hva angår pålitelighet og økonomi. Og på de nye modellene, er teknologien atter en gang overlegen.

 

:smiley:

 

Det er forresten litt rart at ingen har kommentert hvor fysisk store Yamahas firetaktere er? Yamahas 100-hester er jo større fysisk enn Hondas 150hk? :wink:

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei Bjerknez

 

Du virker litt vinglete og usikker på valget ditt. Du forandrer jo mening mange ganger for dagen. Besøk forhandlerne, ta og kjenn på båtene, de fleste har også muligheten til å foreta en demonstrasjon for deg.

 

Forhandleren må ikke undervurderes oppe i dette. Du kan oppleve dårlig service og oppfølging hos en Yamarin forhandler, og god hos en Uttern forhandler. Og motsatt. Uansett kjøper du en anerkjent båt, og får ingen kjempeoverraskelser. Derfor bør du også tenke litt på hvilken forhandler du føler deg best ivaretatt hos.

 

Til et spørsmål du hadde over: En 58 BR er en flott båt, men den har dessverre ingen kalesjegarasje. Hvor mye det har å si for deg vet jeg ikke. For meg var det viktig. Skroget er nok litt vassere enn 53 (ikke så butt i baugen), men plassen i båten er nesten lik.

Link to post
Share on other sites

Har noen tatt seg til til å lese annet enn båt på den der "helping"-sida?

 

Jeg ler så jeg rister. Det tilbys blant annet alternativ medisin til greie priser, og religionshjelp mot betaling. Ja, dette er nok det beste stedet å innhente motorerfaringer.

 

:lol:

 

Denne testen er kanskje mere balansert?

 

http://www.sportfishingmag.com/engines/eng...roke-44814.html

 

Ellers kan man jo se det humoristiske i at motoren kommer fra en av Hondas biler, også? Nedenstående link har hvertfall noenlunde samme tekniske troverdighet som helping.no

 

http://www.humorkanari.com/art.aspx?artID=1805

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Den helping.no sida er vel grei nok som en brukererfaring.... Ang den Hondaen så var det vel forhandleren som sto til stryk heller enn motoren.

Som ModeraTore sier , så kan man oppleve å få mandagseksemplarer av alle merker - og høre skrekkhistorier om forhandlere av alle merker.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...