Jump to content

Askeladden, Uttern, Yamarin, hva er det beste valget?


Bjerknez

Hva mener du er det beste valget?  

169 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Fleip.....??

 

Så du tror virkelig at jeg sitter her å fleiper forde jeg spør om Uttern kommer med hvitt skrog til neste år? Hvis du leser gjennom postene som er skrevet vil du finne ut HVORFOR jeg spør om dette, men siden jeg mistenker at du ikke har gjort, eller kommer til å gjøre dette så kan jeg forklare dette med det samme, slik at du ikke tror at resten jeg kommer med bare er "fleip"

 

Grunnen til at jeg spør om dette er forde mange sier at den blå gelcoaten er veldig tynn og det blir fort stygge merker. Derfor så er det ett pluss hvis båten kommer med helhvitt skrog. Dette igjen vil styrke mitt valg når det gjelder Uttern, da jeg nettopp blir kvitt dette lille problemet.

 

Ja, jeg har fått utrolig mange forslag fra medlemmer her inne, og de aller fleste ville valgt kombinasjonen Yamarin, og andreplassen er en Askeladden med 115 4-takter....... (?)

Er som sagt ikke mange dagene siden jeg satt på Kenbjork en tur med sin Bella med 115 optimax, og må si jeg ble overveldet hvor stille denne motoren gikk. Det at den også leverer høyere fart, raskere akselerasjon og mindre bensinforbruk enn en 4-takter gjør ikke valget så veldig vanskelig hva motor angår.

 

Blir det en Askeladden eller Uttern blir det helt klart Optimax. Blir det Yamarin, så blir det sef. en Yamaha. Ville sef. hatt en optimax på Yamarinen også, men siden det faktisk er en Yamaha, så er det greit.

 

Hadde askeladden gjort over 40 knop med 115 optimax, så hadde det blit denne.

 

En ting till Chagall:

Jeg er en mann på 32 år som registrerte meg her på båtplassen for å fyre av noen spørsmål (for mange kanskje dumme spørsmål) angående båt, da jeg kommer til å kjøpe meg dette, men på EN måte har du helt rett. Jeg synes jeg har funnet ut mer på egenhånd enn det jeg har funnet ut fra medlemmer her i forumet. Svarene jeg får her er ofte overdrevet. Det eneste som slo "spikern i kista" hva motor angår er prøveturen sammens med Kenbjork. Ellers så var det jo mange her som sa at 2-takteren bråker etc etc.

Det har sef. blitt sagt fra flere at jeg burde prøvekjøre for å gjøre opp min egen mening, noe jeg sef. er fullstendig klar over er den beste måten, men det er ikke så veldig lett å få prøvekjørt de tre båtene med den motoren man ønsker. Er liksom ikke gjort på en uke.

med dette så undrer du kanskje på hvorfor jeg da i det hele tatt poster her inne? Rett og slett forde jeg håpet noen her satt med skikkelig kunnskaper om skrog/motor. Slik at jeg fikk litt fakta ved siden av "jeg ville gjort ditt" og "jeg ville gjort datt" innleggende. Da får man liksom en pekepinn på hva folk VIL ha og kanskje hva dem BURDE hatt. Men hitill så har det altså nesten kun vert meninger uten særlig fakta, noe som jo også er veldig bra, men man sitter liksom å venter på en "geek" (som man ofte blir kalt når man vet mye om feks. pc) som kanskje også har prøvd en del båter gjennom sitt liv og kan komme med sine objektive meninger.

 

Har du feks. ett pc-problem du mener selv er umulig å rette, kommer man til å få så mange innviklede svar mange steder, at man må be personen om å "oversette" innlegget. Men det finnes veldig lite rundt om på nett når det gjelder matriale om båter kontra ting og tang som angår pc eller kanskje bil. Jeg har lenge lett etter video av Uttern T55 i fart, men har ennå ikke funnet en eneste video på nettet av Uttern T55. Det eneste jeg finner er videoer av Yamarin, men dette er noe de har laget selv og som ligger på deres egne servere. Slike reklamevideoer legger jeg ikke særlig mye vekt på. Det samme gjelder videoen av 525Excel på Askeladden.no. Jeg gir fullstendig F... i den lettkledde dama som legger seg forran båten, og eller han klissete typen som heller vin i glasset mens dem koser seg med hummer.

 

Du spør meg også om jeg har noen båterfaring fra tidligere:

Tja... jeg hadde ne GH10 m/ 1979mod. Yamaha 9,9HK'er (og styrekonsoll) for 18 år siden. Var myyye på sjøen da jeg var mindre. Men båten ble solgt da mine foreldre også solgte båten, og siden det har jeg vel knapt verdt på sjøen.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg spør om dette er forde mange sier at den blå gelcoaten er veldig tynn og det blir fort stygge merker. Derfor så er det ett pluss hvis båten kommer med helhvitt skrog. Dette igjen vil styrke mitt valg når det gjelder Uttern, da jeg nettopp blir kvitt dette lille problemet.

 

Viktig poeng! Var selv skeptisk til farget skrog da jeg kjøpte ny båt i fjor, er enda mere skeptisk etter å ha hatt den i to sesonger! :headbang:

 

Tror bare det er produsenten som kan gi deg svaret på ditt spørsmål om farge neste år eller kanskje du kan spesialbestille?

 

Forøvrig tror jeg at jeg har ramla litt av videre diskusjon i tråden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har sendt mail til produsenten, men venter fortsatt på svar derfra :)

 

Har også spurt flere forhandlere om dette. (venter også svar fra dem)

 

Nja... kan jo kanskje være en mulighet å spesialbestille.... skal forhøre meg litt om dette. Men hvis dette koster skjorta, så tror jeg nok ikke det blir aktuelt... hehe.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Bjerknez: Det var da en meget lang og surkete måte å si at "Nei det var ikke fleip".

 

Baatplassen er et forum og man må da også regne med at innleggene er slik de er på forumer: De er slik at foks meninger kommer fram. Beklager, men slik er det. Og siden det er et forum står deg på samme måte fritt å klage over de svarene du har fått. I den grad det er mine svar som plager deg, får jeg bare beklage og si at de ikke kommer til å slutte så lenge du fortsetter å spørre slik du gjør - om båter alle i utgangspunktet er bra. Mitt inntrykk er forresten at du ved hjelp av svarene og hjelpen her har fått et meget vesentlig bidrag den verktøykassen du trenger for å spørre og sjekke videre selv og danne din egen mening. Dette bør du absolutt verdsette.

 

Etter å ha hørt og kjørt Optimax og Yamaha var ikke jeg i tvil om at Yamaha var å foretrekke for mine ører og mitt bruk og det er selv om optimaxen er 'usedvanlig stille' :smiley: Hvorvidt du mener at jeg da har minimalt med kunnskap og snakker "dritt" om optimaxen får stå for din regning.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Så du tror virkelig at jeg sitter her å fleiper forde jeg spør om Uttern kommer med hvitt skrog til neste år?

Hadde askeladden gjort over 40 knop med 115 optimax, så hadde det blit denne.

 

men på EN måte har du helt rett. Jeg synes jeg har funnet ut mer på egenhånd enn det jeg har funnet ut fra medlemmer her i forumet. Svarene jeg får her er ofte overdrevet.

 

Hei igjen, blir jo litt forundret når du ikke godtar de svarene du har fått fra medlemmene her på forumet. Mange av svarene kommer fra medlemmer som selv har hatt/eller har den aktuelle båt og gitt deg sine erfaringer. Du sier jo at du har funnet ut mer på egen hånd enn det du har fått opplyst her på BP.? :confused:

Om Askeladden gjør 36-37 knop eller 41 knop, kan da vel ikke være helt avgjørende for valg av båt etter min mening, når den ellers tilfredstiller mine/dine krav.

Det jeg mente med "fleip", var vel at denne tråden (etter min mening) begynte å nærme seg slutten og da kan du jo fortsette utover vinteren med en ny "gallup"vedrørende skrogfarger. :wink:

Link to post
Share on other sites

Er som sagt ikke mange dagene siden jeg satt på Kenbjork en tur med sin Bella med 115 optimax, og må si jeg ble overveldet hvor stille denne motoren gikk. Det at den også leverer høyere fart, raskere akselerasjon og mindre bensinforbruk enn en 4-takter gjør ikke valget så veldig vanskelig hva motor angår.

 

 

Optimax gir ikke alltid høyere fart, bedre aks osv enn 4T, noen båter trives bedre med en 4-takter på hekken. Og bensinforbruket varierer gjennom turtallsområdet, i noen områder bruker den ene mindre, og andre områder den andre. Kommer igjen an på båten. Forskjellen er uansett ikke så stor. Men for deg som er ute etter litt fart&spenning så er sikkert optimaxen et godt valg.

 

 

Ser også at du etterlyser objektivitet. Med bra båter som disse , så vil de bli gjenstand for subjektive vurderinger - folk vektlegger ting forskjellig.

Blir på samme måte som en bilblad-test av f.eks dyrere Audi mot BMW og Mercedes. 3 biler som er bedre enn det de aller fleste av oss kjører til daglig. Men likevel må man ha en vinner og en taper. Så kan man se i bladet ved siden av i hylla, der testes de samme bilene, men resultatet er omvendt.

Så selv om en (selvoppnevnt?) guru hadde kommet med "fakta" (dvs sine bastante meninger..?) her,så vil det fortsatt være subjektivt.

 

Brukte følgende metode når jeg skulle kjøpe bil: (tror den er ganske gjengs...?)

- pløy gjennom alt tilgjengelig materiale. Med total forvirring som følge. Deretter prøverkjør det som er tilgjengelig.

- kjøp så den du hadde mest lyst på hele tida

- finn så alle tester og artikler som underbygger og bekrefter at du gjorde det rette valget :D

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Chagall:

Tror vi har tatt litt av her nå. Alt jeg sa var ikke myntet direkte til deg, men til de svarene jeg har fått generelt.

 

Var ikke ment så sarkastisk som det kanskje fremsto. Jeg beklager det.

 

Men det er jo uansett irrelevant, når jeg nå endelig har bestillt meg en båt.... :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Chagall:

Tror vi har tatt litt av her nå. Alt jeg sa var ikke myntet direkte til deg, men til de svarene jeg har fått generelt.

Men det er jo uansett irrelevant, når jeg nå endelig har bestillt meg en båt.... :)

 

"No problem" Bjerknez, dette er jo et diskusjonsforum så alle må få ha sine egne meninger.

Gratulerer forresten og :cheers: med valg av båt og motor. Vinteren blir nok lang for deg, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...