Jump to content

Askeladden, Uttern, Yamarin, hva er det beste valget?


Bjerknez

Hva mener du er det beste valget?  

169 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ja, vet det kommer reaksjoner på dette (hei chagall :wink:) men må sette det litt på spissen vet du...

 

Hei `roesok`, som en av Optimax`ens `mange venner, tror jeg du tar feil når du sier at den er mer tungsolgt enn en 4-takter. Disse nye 2-takterne (Optimax/ Evinrude E-tec) har en annen teknologi enn det gamle 2-takt systemet. Gamle fordommer henger nok noe igjen. :yesnod:

Ble forresten fortalt av en av Norges største forhandlere av MERCURY, at salget av Optimax var omtrent likt med 4-taktere i klassen 75-115 hk. :wink: Vedlagt følger en link til sammenligningstest mellom 2-4 takt Mercury. http://80.239.2.218/baatweb/bm.nsf/c125626...ac?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Hei Bjerknez

Du virker litt vinglete og usikker på valget ditt. Du forandrer jo mening mange ganger for dagen. Besøk forhandlerne, ta og kjenn på båtene, de fleste har også muligheten til å foreta en demonstrasjon for deg.

Ja, jeg kan nok virke litt vinglete....

 

Man forandrer litt mening ettersom man leser og erfarer.... sån er vel vi alle?

 

Til et spørsmål du hadde over: En 58 BR er en flott båt, men den har dessverre ingen kalesjegarasje. Hvor mye det har å si for deg vet jeg ikke. For meg var det viktig. Skroget er nok litt vassere enn 53 (ikke så butt i baugen), men plassen i båten er nesten lik.

Jeg sitter med litt motsatte opplysninger jeg da... (rett meg hvis jeg tar feil)

 

Jeg mener da plassen i kupeen (spesielt plassen fra førerstolene til akterbenken) er en del romsligere enn 53BR.

Men om plassen i 53BR er FOR dårlig til at det kan sitte 3 voksne mennesker der uten at knærne stikker hull i førerstolene vet jeg ærlig talt ikke, da jeg enda ikke har lykkes å oppdrive en 53BR for prøvesitting.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hei `roesok`, som en av Optimax`ens `mange venner, tror jeg du tar feil når du sier at den er mer tungsolgt enn en 4-takter. Disse nye 2-takterne (Optimax/ Evinrude E-tec) har en annen teknologi enn det gamle 2-takt systemet. Gamle fordommer henger nok noe igjen. :yesnod:

Ble forresten fortalt av en av Norges største forhandlere av MERCURY, at salget av Optimax var omtrent likt med 4-taktere i klassen 75-115 hk. :wink: Vedlagt følger en link til sammenligningstest mellom 2-4 takt Mercury. http://80.239.2.218/baatweb/bm.nsf/c125626...ac?OpenDocument

I følge denne testen (hvis denne er pålitelig og "up-to-date") er Mercury Optimax vassere, bråker mer, og er mer tørst enn 4-takteren.

 

Men den er jo en hel knop raskere da, på toppfart, samt at den er ca. 3 sek. raskere i akselerasjonen opp til 25 knop.

Synes da 3 sek. er ganske mye jeg da men....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Vedlagt følger en link til sammenligningstest mellom 2-4 takt Mercury.

 

Det blir litt søkt å la Mercury representere 4-takterne, når det finnes oppdatert teknologi der ute. Uten å fornærme noen, går det vel klart frem av modellprogrammenes fornyelser at både Mercury og Yamaha helst hadde sett at de slapp og selge disse hersens 4-takterne.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Plassen i 53 BR er overraskende god. Men det blir trangt å komme seg forbi hvis du har bordet oppe. Har ikke forhandleren din en 53 utstilt? Og det er ikke mange cm som skiller plassen bak konsollene på 58 og 53.

Har du en 53BR selv?

 

Hvordan fungerer egentlig bordet i den båten?

Er det ett teleskopbord, eller slike bord som man klaffer ned på hver side?

 

Jeg har ennå ikke funnet en 53BR de stedene jeg har verdt desverre... Men jeg har som sagt sittet bak i en Uttern T55, og denne hadde overaskende god plass.

Selv med begge klaffebordene oppe, kunne man lett reise seg opp og gå rundt i båten. Men Uttern er jo da også 35 cm. lengre....

 

Man sitter liksom å sikler litt på 58BR hvor man også kan montere en F-150, og prisen blir ikke veeeeldig mye dyrere hvis man fjerner teak og plotter...

Men stikker man fingrene i jorda, så hadde jeg sef. klart meg utmerket med en 53BR.

 

Det er bare det at når båten først er godkjent for 7 personer, så mener jeg vertfall at 5 personer bør ha det komfortabelt på lengre turer.

Det er akkurat det jeg er litt usikker på.....

 

Kom gjerne med erfaringer....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har hatt som jeg svarte deg i en annen tråd.

 

Bordet er løst. Hadde det stort sett liggende under aktertoften. Setter søylen i et hull i dørken, og setter bordplaten oppå. Fungerer greit, men klaffebord hadde vært bedre. Bordet er ikke standard i 53 BR, husker ikke hva det kostet.

 

5 personer har det utmerket i en 53. Det er også plass for 4 voksne på benken bak.

 

Nå det er sagt ville jeg gjerne hatt en 58 med F150, men du må jo ha plotter. Teak også for den del. Det hever båten fra å være en kald og steril båt til noe mer.

Link to post
Share on other sites

Uten å fornærme noen, går det vel klart frem av modellprogrammenes fornyelser at både Mercury og Yamaha helst hadde sett at de slapp og selge disse hersens 4-takterne.

:confused: kanskje du kan utdype dette litt nærmere...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

1. Ja. Helt uproblematisk. Men med bordet oppe er det vanskelig å forflytte seg i båten. Uten bord er alt greit.

2. Ja. Men det blir en mye mer markert planingsterskel med så mye vekt bak.

3. Gi full gass, og den går lett i plan. Dårlig sikt i noen sekunder.

Takker for svar :)

 

Kanskej den beste opplysningen jeg har fått til nå :)

 

Kom gjerne med fler erfaringer angående denne båten....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

:confused: kanskje du kan utdype dette litt nærmere...?

 

Yamaha har oppdaterte 2-taktere, mens 4-takterne er gammeldagse. Svære klumpete greier sammenlignet med konkurrentene. Forgasseren henger vel med ennå på de minste. Samme modellprogram i flere år for 4-takterne, mens 2-takterne oppdateres. Jeg har etterhvert fått det inntrykket at den fanatiske Yamahamenigheten hovedsaklig består av 2-taktseiere, mens de som har en båt med Yamaha 4-takter ikke tar ting så tungt.

 

Mercury, samme sak. Det tydeligste eksemplet er likevel kanskje Skibsplasts stand på Sjøen for alle, hvor representanten fra Wave presterer å si at Suzuki's 4-taktere egentlig ikke passet 655, og at totakterne fra Mercury passet båten mye bedre. Da takket hvertfall jeg for samtalen, og dro heller til andre stand'er med litt klarere definerte skillelinjer mellom båtmotorer og religion...

 

:eek:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ikke nå lenger, nei.

 

Men 4-takterne er jo selvsagt fortsatt de samme...

 

:rolleyes:

Okay...

 

Dette har ikke jeg noe peiling på... men hvorfor fikse noe som funker perfekt?

 

Edit:

Kan noen er forklare meg den egentlige forskjellen rent teknisk på en 2-takter kontra 4-takter?

Jeg er litt usikker på hva som egentlig er det siste og nyeste....

 

Har da lenge trodd at 4-taktere er det "nye" jeg da som skal overta etter 2-taktere.... men man ser at feks. Mercury satser hardt på 2-taktere, mens yamaha har kuttet helt ut...

 

Må si jeg blir litt forvirret....

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jaja.

 

Minnes nå fortsatt en diskusjon jeg hadde med en som skulle kjøpe etec90 til en identisk båt som min (som har en Yamaha 100 firtakt). På grunn av etec-ens fantastiske egenskaper, lave vekt, gode dreiemoment og jegvetikkehva (som demonstrert på youtube

, ville nok det nok vise seg at jeg hadde kjøpt dårlig og dyrt og der HK-tallet ikke var mer verdt enn klistremerket. Det gikk nå ikke helt slik men endte i stedet med 5 knop i min favør. Men han har nå fortsatt en bedre motor da :crazy: Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

representanten fra Wave presterer å si at Suzuki's 4-taktere egentlig ikke passet 655, og at totakterne fra Mercury passet båten mye bedre.

Ja av selgere kan man høre mye rart! Virker nå som at Suzuki's 4T er midt i blinken på Skibsplast.

 

 

Yamaha er kanskje ikke de flinkeste til å oppgradere i tide og utide, og er heller ikke så opptatt av teknikk for teknikkens egen skyld. Konservative og trauste kan man kanskje si, noe som passer meg bra. (Og de gjør det da fortsatt bra i tester..)

F.eks forgassere, - man må ikke ha EFI på motoren for enhver pris.

 

En arbeidsbåt i havna hjemme hvor de byttet fra Honda 90hk av gamle modellen (m/ forgassere) til den nye typen m/ EFI. Største forskjellen de har merket er at den nye motoren er tørstere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Så lenge på Yamarin vi også. Yamarin 53 BR var og i lyset. Men plassen i cockpit var for liten, det skal godt gjøres å sitte i fører- eller copilotstol rundt et oppsatt bord. De to stolene som var standard på 53en (da) var hvite plaststoler med en blå pute i rygg og bak (så amatørmessig ut), mens i 58en var det ordentlige polstrede stoler som var standard. 58en har også den plassen 53en ikke klarer å oppfylle. :smash:

Redigert av 27 knop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja. Helt uproblematisk. Men med bordet oppe er det vanskelig å forflytte seg i båten. Uten bord er alt greit.

 

Så lenge på Yamarin vi også. Yamarin 53 BR var og i lyset. Men plassen i cockpit var for liten, det skal godt gjøres å sitte i fører- eller copilotstol rundt et oppsatt bord

 

Tydelighvis to forskjellige synspunkter her...... ??

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Forskjellige kroppsbygninger?

 

Vi har som sagt hatt en 53 BR med offshorestoler, og vi har hatt en 5220 med de hvite stolene som er referert til over.

 

Vi hadde ihvertfall ingen problemer med å sitte rundt bordet å spise.

 

En bekjent hadde en 5820 (58 BR), og jeg syntes den var overraskende liten forskjell i innvendig størrelse.

 

Men som sagt, du bør ta og føle på de selv!

Link to post
Share on other sites

En arbeidsbåt i havna hjemme hvor de byttet fra Honda 90hk av gamle modellen (m/ forgassere) til den nye typen m/ EFI. Største forskjellen de har merket er at den nye motoren er tørstere.

 

Syntes dette hørtes litt merkelig ut. Må vel gjelde kun for Honda dette vel :confused: . Det er vel stort sett opplest og vedtatt at EFI (Electronic Fuel Injection) er mer bensinbesparende enn forgassermotorer. :wink:

Link to post
Share on other sites

Fin lesning dette....

 

Men det jeg lurer på er om det kommer til å bli en av de som tar over markedet?

 

Noen mener ditt, og andre mener datt... men hva kommer egentlig til å skje, hvis man tenker litt logisk?

 

Måtte jo blitt en krise hvis det på sikt viste seg at 2-takteren vant kappløpet til slutt. Greit for Mercury sikkert, men hva med Yamaha som har kuttet ut produksjonen av 2-takt?

Det blir jo som å innrømme at "mercury skjønte det før oss, vi gjorde feil" til alle båteiere......

 

Kanskje det er noe slikt Mercury streber etter?

 

Altså at Mercury kliner til med utvikling av 2-taktere, mens Yamaha gjør det samme med 4-takter.

Forskjellen er jo at Mercury "vinner" uansett da de har begge deler....

 

Hva mener dere?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...