Jump to content

Askeladden, Uttern, Yamarin, hva er det beste valget?


Bjerknez

Hva mener du er det beste valget?  

169 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Kjenner ikke sannhets-gehalten, men jeg hørte i helgen at en Windy 37 hadde blitt solgt forrige uke for 1.100.000,- (noen har kanskje fått besøk av en "penge-innkrever")

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det ser slik ut ja... uten at jeg helt skjønner hvorfor egentlig....

 

Forde en Yamarin gjør (i følge produsenten) 38-39 knop med Yamaha F-100, og en Askeladden 535 BR gjør 34 knop med 100HK'er. ...

 

Greit at Askeladden veien 50 kg. mer enn Yamarin'en, men dette skal da ikke utgjøre så mye?

 

34 knop med 90hk ( 535 BR )

Link to post
Share on other sites

Så en Yamarin går rett og slett bedre enn Askeladden med samme motorytelse...?

 

Hvordan går det med forsikringen og annet hvis man monterer en 115HK'er på en Yamarin 53BR da?

Er dette "godtatt" eller blir det det samme som å chippe en bil (altså at man mister all garanti tvert?

 

Frister litt å få en Yamarin 53BR/Askeladden 535 over 40 knop seru.... Er liksom ett magisk talle detta... hehe.

 

Kenbjork i forumet her har en Bella 530 Excel med Mercury 115 Optimax (stålprop.) og denne gjorde over 41 knop med oss begge i båten. (GPS) Han skal vist ha hat rundt 44 knop med denne båten alene når alle forhold lå til rette.

Derfor så lurer jeg på hvorfor ikke Askeladden/Yamarin "klarer" det samme... er jo stort sett like båter, både i størrelse og vekt....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ulike skrogformer krever ulik kraft for å oppnå en gitt hastighet. En dypere V-bunn krever mer kraft enn en flatbunnet båt, og utforming av steglister osv. har også innvirkning.

 

Men, den samme dypere V-bunnen vil trolig være mer sjødyktig og mer behagelig å kjøre fort med når det er litt sjø (og det er det jo som oftest). Så, selv om om mer flatbunnet båt i teorien kan kjøre fortere, så vil man i realiteten kunne holde en høyere snittfart med det mer tungdrevne dypere skroget.

 

Her er noen nyttige kalkulatorer å leke med. I disse vil den sk. Hull-faktoren være et uttrykk for hvor lettdrevet skroget er.

 

http://continuouswave.com/cgi-bin/crouchcalc.pl

http://continuouswave.com/cgi-bin/propcalc.pl

http://www.go-fast.com/Prop_Slip_Calculator.htm

http://www.go-fast.com/boat_speed_predictions.htm

 

 

Det beste rådet er å kjøpe den største motoren som båten er godkjent for. Ikke mer, for da stiller du svakt forsikringsmessig dersom noe skulle skje, og det øker jo også sjansen for at en uerfaren fører kommer i problemer med for høy fart ift. forholdene og evnene.

Link to post
Share on other sites

I følge denne kalkulatoren skal en Askeladden 53BR gjøre rundt 40 knop...

 

Merkelig at ingen har "skrytt" på seg disse knopene på finn.no da...

 

De fleste har skrevet rundt 38 knop...

 

En Uttern med 135 Optimax derimot, skulle i følge denne kalkulatoren gjøre rundt 47 knop. Da begynner vi å snakke :)

 

Ahh... skulle ønske jeg fikk prøve en Uttern......

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har ikke Bakken motor Uttern du kan prøve heller?

 

Har fått Tilbud på Uttern D55, 115 opti. til 250.000 med henger?

 

Kanskje du kan høre med `peterka om han kan høre om et tilbud til deg også?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sendt en del mailer som jeg venter svar på .... så får vi se...

 

Jeg har tidligere sagt at jeg har eliminert Uttern, men jeg satt i en Uttern D55 (som jo er den samme båten som T55 med med dekk) i dag og kan ikke skjønne at noe kan løsne fortere i denne båten enn konkurrentene. Jeg var litt "slem" og røsket og dro i feks. klaffebordene, konsollen, stolene, vinduer, dører og synes ikke det virket som om det var dårlig sammenskrudd i det hele tatt. Har også gjort det samme i en Askeladden 535, men til min overaskelse så knirket det veldig i søylebordfestet når jeg dyttet forsiktig på bordet, samt at hendelen som man drar i for å skyve setene frem og tilbake var sprukket... (begge båtene var nye og lå på land)

 

Dette kan sef. være tilfeldigheter, men jeg nekter altså og tro at Uttern er noe dårligere enn sine konkurrenter.

 

Har også gjørt det samme i en Yamarin 53BR, men der er det faktisk ikke så mye å røske i, da det er færre deler og mindre dilldall, som igjen tilsier at mindre kan gå galt og løsne.

 

Det det står igjen med da når det gjelder Uttern er følgende:

 

1. Den "flate" bunnen som mange mener slår voldsomt i mye sjø....

2. Samt at det var en her inne som sa at man ikke kunne ha noe særlig mindre fart enn 20 knop før båten gikk ut av plan...

3. Att båten "sladder" i svingene...

 

Når det gjelder punkt 1., så nekter jeg også og tro at Uttern kan være sååå mye hardere i bølgene enn sine konkurrenter grunnet dette. Punkt 2., er kanskje den mest alvorlige, hvis dette stemmer? Punkt 3., synes jeg kanskje ikke er så voldsomt farlig...

 

Det positive er jo at denne båten gjør 47-48 knop med en 135 Optimax, noe som totalt overgår konkurrentene...

 

Skulle båten slå LITT mer i bølgene enn sine konkurrenter, så er det vel bare å slakke av litt og tilte riktig, slik at nesen løfter seg?

 

Jeg vet ikke, men det er akkurat som om alt det negative som er sagt om Uttern her inne er kraftig overdrevet. Jeg synes faktisk att Uttern T55 er den desidert peneste/tøffeste båten rent utseendemessig av bowriderene jeg har sett (bortsett fra de to klaffebordene i båten som ser ut som er hentet rett fra en togvogn).

 

Jeg satt på Kenbjork sin Bella 530 Excel her om dagen når vi kjørte i rundt 41 knop innaskjærs med litt bølger. Jeg må vel si at dette var mer enn fort nok i disse relativt små bølgene vi kjørte i, selv om det humpet godt. Man kjenner dte godt i ryggraden etter noen minutter med slik kjøring, og denne båten skal ha en V-bunn på rundt 18 grader. Men da var det jo bare å slakke av litt så var det myye behageligere.

 

Det samme gjelder vel også en Uttern... Men ofte så er det jo også fint vær og lite vind (noe det ofte er når man tar båten med ut på tur om sommeren) og lite bølger, og da mener jeg da at en Uttern med 135 Optimax kanskje kan være litt morsommere og kjøre. Det att den "sladder" litt gir vel bare en litt "sportslig" følelse...?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

vi kjørte i rundt 41 knop innaskjærs med litt bølger. Jeg må vel si at dette var mer enn fort nok i disse relativt små bølgene vi kjørte i, selv om det humpet godt. Man kjenner dte godt i ryggraden etter noen minutter med slik kjøring, og denne båten skal ha en V-bunn på rundt 18 grader. Men da var det jo bare å slakke av litt så var det myye behageligere.
Dette gjelder jo alle båter og er vel også forklart tidligere i denne tråden.

 

Sladding kan sikkert være moro det men sikkert litt skummelt første gangene. Og kanskje irriterende etterhvert.

Jeg har bare sett en båt som gjorde det og det var en Terhi Micro Fun med 10 hk

Eieren synes dette var skikkelig moro.

Jeg kan forestille meg situasjoner jeg absolutt ikke hadde likt det. Men er man vant til det så manøvrerer man jo deretter.

 

Var det i hele fartsregisteret den sladder? eller kun på toppfart?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Usikker.. jeg bare leste at det var noen her inne som hadde opplevd dette.

Men jeg kan da ikke levende forestille meg at slike sladder forekommer i halvplan....?

 

Mente sikkert toppfart regner jeg med....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Liker slett ikke båter som"sladder" , det gir en mer uforutsigbar oppførsel i sving, og i enkelte tilfeller kan båten sladde for så å ta tak temmelig brått...

Foretrekker at båten oppfører seg mest mulig forutsigbart dersom jeg må ta en unnamanøver i høy fart....!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men hvis vi stikker fingeren litt i jorden....

 

Gjør en 1,5 grad flatere bunn såpass mye at båten sladder uhemmet?

Jeg bare spør....

 

Ja... at den "sladder" lettere enn en Askeladden som har 18 grader V-bunn er jo greit, men er det såpass graverende at båten er mindre sjødyktig?

Er jo ingen tester som sier noe om "sladding" (så vidt jeg har sett) Faktisk så sier testene at denne båten er minst like sjødyktig som sine konkurrenter og at den går mykt i sjøen. Men det står også at dette er en båt man ikke bør "hoppe fra bølge til bølge" med. Ordet "bør" er jo ett ganske relativt ord, da det også sies at man ikke BØR røyke eller BØR kjøre over fartsgrensen på landeveien. Men dette blir jo gjort stadig vekk, uten at den enkelte mann tar noe skade av dette.

 

Litt dårlig sammenligning kanskje... men det virker som om det fortsatt er mye overdrivelser ute å går her. Sef. kan jeg være enig i at en båt med flatere bunn slår mer i sjøen enn en med spissere bunn, men det blir liksom litt som om man monterer feite felger med lav profil på en senket bil.... All komfort forsvinner, men veiegenskapene økes betraktelig.

 

Der Uttern ligger bak på kjørekomfort, tar den altså igjen i fartsressurser...

Skulle det komme noen 2-3 meters bølger, så er det da bare å slakke av litt... som man også bør gjøre med hvilken som helst annen båt...?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

1,5 grad flatere bunn betyr ingenting eller alt for mye, alt etter hvilken bruk man har. En analogi er at Toyota Avensis er mykere i bakstellet enn de beste av konkurrentene. Betyr det noe? Overdrivelser? Jeg dro 1000kg+ båthenger 40 mil etter denne bilen uten at dette ble et irritasjonsmoment i det hele tatt og mente derfor at problemet var en sterk overdrivelse. Jeg dro samme hengeren med full-lastet bil en annen tur. Gjør det heldigvis ikke igjen.

 

Tilbake til båt:

 

Busteren jeg leker med har 19 grader v-bunn (2,5 grader mer enn utteren) og en av de første tingene jeg kjøpte ekstra til den var fjæring til setene. Det hadde jeg ikke tatt meg råd til før, men merket etter noen turer at frisk bris imot ble plagsomt for ryggen etter en stund. Dette må du teste for å se hva som er akseptabelt. For meg bør det på ingen måte bli hardere slag enn det er i dag på de transportetappene jeg har innimellom. Det har mye å si for bruken av båten at den oppleves behagelig i fint driv også når det ikke er flatt hav.

 

Når det gjelder sladd, er det mest plagsomme når båten går brått ut av sladd - båten tar tak. Dette er en av de tingene som under lek i godvær kan oppleves som mest voldsomt. Hvis man er obs på det og holder seg godt fast også i det som fram til rykket oppleves som gøy og kontrollert, er det nok ikke farlig. Men de som er passasjerer kan oppleve det som skremmende.

 

Jeg tror du må bestemme deg om du vil ha den båten som går fortest under ideelle forhold (analogi til 'rett fram på asfalt'), eller den som går fortest og tryggest på litt mer utfordrende underlag ('grus og svingete vei'). Du får ikke begge i samme båt til den prislappen.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke sladd avhenger av v bunn eller flat bunn.

Jeg tror heller det avhenger av hvor mye vekt du har bak og hvor mye bæring det er i hekken

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Bra skrevet Tjeh,

 

Virker som at Bjerknez er ute etter 2 ting: Fartsopplevelse og kjøreegenskaper/kjøreglede. 2 sider av samme sak men kan også være motstridende. Det jeg mener er at en båt som gir bra fartsopplevelse ikke nødvendigvis trenger å ha bra kjøreegenskaper - og vice versa , en båt med topp kjøreegenskaper kan virke litt "udramatisk". Cluet blir da å finne en båt som gir begge deler, et skrog som gir brukbart med fart og fartsfølelse - og samtidig sjøegenskaper og kjøreglede.

Hvilken av de overnevnte båtene som best oppfyller det tør jeg ikke svare på da jeg ikke har kjørt noen av de.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skulle det komme noen 2-3 meters bølger, så er det da bare å slakke av litt... som man også bør gjøre med hvilken som helst annen båt...?

 

Hvis du er ute i en båt på 16/17 fot i to/tre meters bølger så har du to alternativer:

 

1. slå av mye på farten

 

eller

 

2. kjøpe nytt målebånd!

 

 

:eek:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skal man oppfylle kravene til Bjeknez kreves mer penger på bordet.

 

Sisteutgaven til Båtmagasinet viser halvparten av en langtest av Gozzi 23. Den oppfyller kravene, men koster med 265hk VW diesel 880.000,-

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for mange gode svar her folkens!

 

Men hvor mye koster slike seter med dempere?

 

En Uttern med slike seter må jo være midt i blinken....?

 

Ja.. jeg er nok mer ute etter fart og morro enn "trygge" kjøreegenskaper som gjør turen kanskje litt kjedelig.

 

Fikk forresten mail fra en forhandler nå som sa at en Askeladden Bowrider 535 med 115 Optimax gjør ca. 38 knop.....

Til sammenligning gjør Yamarin 53BR det samme med F-100....

 

Uttern derimot gjør som sagt 46 knop med 135 Optimax.... noe som jo er myyye morsommere... hehe.

Noen her som vet om Uttern T55 kommer med hvitt skrog i 2009?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg har sendt en del mailer som jeg venter svar på .... så får vi se...

 

 

 

Det det står igjen med da når det gjelder Uttern er følgende:

 

1. Den "flate" bunnen som mange mener slår voldsomt i mye sjø....

2. Samt at det var en her inne som sa at man ikke kunne ha noe særlig mindre fart enn 20 knop før båten gikk ut av plan...

3. Att båten "sladder" i svingene...

 

Når det gjelder punkt 1., så nekter jeg også og tro at Uttern kan være sååå mye hardere i bølgene enn sine konkurrenter grunnet dette. Punkt 2., er kanskje den mest alvorlige, hvis dette stemmer? Punkt 3., synes jeg kanskje ikke er så voldsomt farlig...

 

 

D55 planer rundt 10 knop.

Link to post
Share on other sites

Fikk forresten mail fra en forhandler nå som sa at en Askeladden Bowrider 535 med 115 Optimax gjør ca. 38 knop.....

Til sammenligning gjør Yamarin 53BR det samme med F-100....

 

Uttern derimot gjør som sagt 46 knop med 135 Optimax.... noe som jo er myyye morsommere... hehe.

Noen her som vet om Uttern T55 kommer med hvitt skrog i 2009?

 

Ser at "Emmer" får ca 37 knop på sin D55, har mine tvil om at T55 vil gjøre 10 knop mer m/ 20hk mer....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

D55 planer rundt 10 knop.

Flotte greier! :)

 

Da var den saken besvart.

 

Noen her som forresten vet om Uttern T55 2009 mod. blir levert med hvitt skrog?

 

Prøvekjørte forresten en Uttern T55 i dag, og ble veldig overasket faktisk.

Nå har ikke jeg prøvd mange båtene, men har sittet på Kenbjork med sin Bella og jeg synes ikke den "slår" noe mindre i bølgene enn den Uttern jeg prøvde i dag. Vertfall så kan det umulig være noe en førstegangsbruker som meg merker....

Jeg synes også at alt satt godt fast og det var ingen antydning til skramling i båten. (Bortsett fra klaffebordene som lett kan festes med borrelås eller noe) Uansett så skulle det veldig mye til før klaffebordene beveget seg.

 

Vel... da har jeg altså prøvd båten, og synes slett ikke den fortjener all "dritten" den har blitt servert her inne....

Ryggraden er også i god behold :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Tja... jeg må si at jeg fortsatt er åpen for forslag... men Fartsressursene/pris/utseende drar meg mot Uttern T55...

 

Men jeg lurer veldig på om Uttern blir levert med hvitt skrog til neste år.... ?

 

Det ENESTE som gjør at jeg ikke velger Askeladden/Yamarin (noe som for mange sikkert virker litt patetisk) er fartsressursene...

Kunne jeg fått en Yamarin med 115 HK'er eller en Askeladden med 135 Optimax, slik at dem bikket 40 knop, tror jeg at jeg ville gått for en Yamarin 53BR (grunnet pris)

 

Det er jo ett stykke fra 38 knop som Yamarin gjør med største motor til 46 knop som Uttern gjør.

Askeladden er så vidt meg bekjent endra tregere med en toppfart på 37 knop med 115 optimax.

 

Som sagt... det er svært lite som skal til for å vippe meg av pinnen her... hehe.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Tja... jeg må si at jeg fortsatt er åpen for forslag... men Fartsressursene/pris/utseende drar meg mot Uttern T55...

Men jeg lurer veldig på om Uttern blir levert med hvitt skrog til neste år.... ?

 

Hei `Bjerknez`, du har vel fått så mange forslag fra medlemmer og meninger via din gallup at du burde kunne kommet til en konklusjon.

Sitter igjen med en følelse av at du driver mest med "fleip", når du du spør om hvilken farge Uttern blir levert med til neste år. Har du forresten noen båterfaring fra tidligere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...