Jump to content

Askeladden, Uttern, Yamarin, hva er det beste valget?


Bjerknez

Hva mener du er det beste valget?  

169 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ut fra det du skriver er det kanskje akkurat det du trenger:

 

Full hendel :)

 

 

 

Hvis du er på båt-prøving er det absolutt verdt å teste en buster også. Jeg ville ikke byttet XL-en med en yamarin til samme pris. Men det er nå til mitt bruk da, og til tross for at den verken går fortere eller er vakrere enn yamarinen.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Makan til surr for å velge seg båt. Du må ut å prøvekjøre ikke sitte her å demitere alle råd du får....... Høsten er den beste tiden for prøvekjøring.

Hvis min tilstedeværelse her i forumet ikke passer deg, så kan du jo bare ignorere postene mine, eller evt. sende meg en PM?

 

Trodde det var derfor man hae ett slikt forum jeg...

 

Hvis det er flere som har problemer med dette her inne, så er jeg ikke sen med å melde meg ut herfra.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hvis det er flere som har problemer med dette her inne, så er jeg ikke sen med å melde meg ut herfra.

 

Her finnes alle typer mennesker så det kan godt være flere, men ikke bry deg om det! Tror du befinner deg i samme "situasjon" som svært mange andre har opplevd når avgjørelsens time har kommet, eller i allefall nærmer seg. Noe av det mest spennende med ny båt er jo den prosessen du nå gjennomgår med blanding av frykt for å velge feil, glede ved å se frem til bruk av ny båt osv osv Det er jo først når båten har blitt innkjøpt at problemene oppstår og regningene kommer? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bjerknez: Nå har jeg ingen anelse om hva å demitere betyr, men det er sikkert et marint uttrykk som vi får lære etter hvert. Når det er sagt er det ingen tvil om at du bør ut og prøve båter.

 

Jeg synes trådene dine er både morsomme og lærerike. Og det skal du ha: Du har virkelig vett til å spørre om det du lurer på :smiley:

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Når det er sagt er det ingen tvil om at du bør ut og prøve båter.

 

... tror det er akkurat det flere her har prøvd å uttrykke! Endeløs internett-debattering kan ikke erstatte praktisk utprøvning, og selv en kort prøvetur med et par båter vil nok gi langt flere nyttige svar (og kanskje noen nye spørsmål).

Link to post
Share on other sites

Det er ingenting annet jeg vil enn å prøvekjøre.... men som mange andre så jobber jeg fre 08:00 - 16:00 hver dag, samt at jeg er ute å reiser (i jobbsammenheng) 1-2 uker i mnd. Da blir det lite tid til overs for prøvekjøringer.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg syns at det må gå ann å spørre om andres meninger når man er usikker på hvilken båt man vil ha. For det første kan man høre om hvordan andre opplever båten etter å hatt den i lengre tid, alle vet at når man har hatt en ting over lengre tid så finner man gjerne positive ting og negative ting med denne som man ikke visste eller tenkte på fra starten av. I tillegg er det ikke alle som har peiling på alt selv, jeg har feks ingen peiling på motorer da jeg er jente og aldri har hatt noe interesse på dette feltet så der må jeg nok bare la mannen få avgjøre hva som er ok :)

 

Nå har vi en Askeladden Invader og er fornøyd med den så langt, men den er ikke med i alternativene dine, men Askeladden Bowrider er jo samme type båt bare åpen foran, så jeg ville selvfølgelig gått for den, men det er jo fordi jeg liker Askeladden best av båtene, båtmotor har jeg som sagt ikke så mye peiling på, men stoler såpass på mannen i huset at motoren er ok den også :) Har ivertfall ikke opplevd noen problemer med den enda og jeg syns båten går godt.

Link to post
Share on other sites

58 er en Bowrider og 59Dc er en daycruiser.

 

Dessuten så har jeg ikke bruk for en så stor båt.

Så vidt meg bekjent kan ikke en 59DC ha større motor enn 115 HK'er..... (?)

 

Da ville jeg mye heller gått for en 58BR med 150 HK'er.

 

Flott båt dette... men ikke noe for meg i denne omgang.

 

Har jo heller ikke sagt at jeg skal ha en 58.... Er jo en båt ala 53BR jeg er ute etter. Skulle jeg ha større båt (58BR) så er det kun forde man kan sette på større motor for å få større fart. Selve plassen man får i en større båt enn 53BR er jeg altså ikke villig til å betale for.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Angående de båtene som er nevnt i undersøkelsen ja....

 

Greit at det kan spore av litt noen ganger, men jeg trenger altså ingen råd hva daycruiser angår, da det er en Bowrider jeg skal ha....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg oppfatter deg rett Bjerknez - så er du i markedet for en bowrider ?

Tenkte bare å gi deg min erfaring med Askeladden 535 Bowrider.

Har nå hatt en slik siden høsten 2004 - med en 90HK Mariner Optimax på hekken.

Meget fornøyd.

Tåler mye sjø - meget stabil - litt følsom for tung last i baugen -

Tåler masse last akter.

Godt og solid bygget - meget praktisk kalesjeløsning .

Med to personer ca 33 knop på full guffe målt med GPS

Bruker ca 24 -25 som marsjfart - bruker da ca 16-18 lite i timen.

Bruker den til turer og fiske .

Setter garn - line og teiner.

Trygg og solid båt.

Anbefales

 

Lykke til

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har hengt meg veldig opp i fart her, men jeg fikk nettopp mail fra wave båtforhandler som fortalte meg at en Askeladden 535 Bowrider med 115 Optimax gjørde mals 37 knop med 2 personer om bord.

 

Var med å testet båten til Kenbjork i går og denne gjorde 41 knop med oss to i båten... (GPS)

 

Går båten bedre enn det som blir oppgitt av forhandlere, eller er det så stor forskjell på Bella'en til Kenbjork og en Askeladden 535 Bowrider med samme motor?

 

Jeg ble vertfall overbevist om at Optimax'en er ett godt valg. Overhodet ingen ubehagelig støy. Det tok også bare noen sekunder før toppfart var nådd.

Ikke noe eksos/oljelukt.

 

Men jeg spør igjen folkens:

Er det noen her med Askeladden 535 Invader/Bowrider m/Mercury 115 Optimax som kan fortelle hvor mange knop denne båten gjør på toppfart?

 

Edit:

Du sier at din Askeladden gjør 33 knop med 3 i båten med 90 HK'er...

Men på finn.no ser jeg det er mange som skriver 40 knop med 115 HK'er... http://www.finn.no/finn/boat/used/result?s...7994&sort=9

 

Er det folk som skryter på seg fart her, eller er det 40 knop som er vanlig med 115 Optimax?

For meg så høres da det mer naturlig at ut at båten gjør 40 knop med 115, kontra 36-37.... ?

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Det ser slik ut ja... uten at jeg helt skjønner hvorfor egentlig....

 

Forde en Yamarin gjør (i følge produsenten) 38-39 knop med Yamaha F-100, og en Askeladden 535 BR gjør 34 knop med 100HK'er. ...

 

Greit at Askeladden veien 50 kg. mer enn Yamarin'en, men dette skal da ikke utgjøre så mye?

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...