peterka Startet 28.August.2008 Del på Facebook Startet 28.August.2008 Eg vurderer å kjøpe meg ein Uttern D55 med 115 Optimax, men eg har høyrt at det er mykje feil med denne motoren. Stemmer dette? Ser også ein test i Vimenn at den får bare terningkast 2 http://www.klikk.no/motor/baat/article301743.ece Annet alternativ er å kjøpe F100 EFI 4 takter Mercury. Denne er 3000 kr. billigere. Kva hadde dere gjort Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Jeg ville valgt firetakteren fremfor Optimaxen. Har hatt begge deler , men har funnet ut at firetakteren har en roligere vibrasjonsfri gange kontra totakteren. Nå kommer det naturlighvis noe an på hva båten skal brukes til. Skal den brukes til vannskikjøring, litt "røffere" kjøring etc. kommer Optimaxen bra ut med hensyn til akselrasjon ol., men den støyer jo noe mer, pluss litt mere vibrasjon (3-syl.) i forhold til firetakteren (4-syl.). Bruker du båten til mer "kosekjøring", fisking etc. på mye lave turtall, ville jeg absolutt anbefale firetakteren. En annen ting er at de nye firetakterene til Mercury (80-100-115) er veldig enkle og vinterkonservere hvis man gjør dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Hvis du er helt allergisk mot støy så ville jeg gått for F100`n. Selv om forskjellen er liten. Men du kanke sammenligne Uttern D55 og Yamarin 59 Cabin som de brukte i testen. Ta deg en tur til forhandler og prøv båten. Lite vits i at noen forteller deg hva du skal kjøpe. At 115 optimax har mye feil er jeg ikke enig i, men noen hick-ups har de jo. Som alle andre motormerker.:-) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 (redigert) Eg vurderer å kjøpe meg ein Uttern D55 med 115 Optimax, men eg har høyrt at det er mykje feil med denne motoren. Ser også ein test i Vimenn at den får bare terningkast 2 Har hatt 115 hk Mercury Optimax i 4 sesonger og har bare positive erfaringer. Har ikke hatt et feilslag, så dette er nok sterkt overdrevet. Jeg ville ikke valgt F 100 EFI 4 takter på denne båten som blir langt tregere enn 115 Optimax. Når det gjelder tester vil du finne ut at ingen har de samme resultater. Ellers kan du lese ,hvis du har tid, en lang tråd her på BP vedrørende test av 115 hk. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39149 Lykke til med valg av motor. P.S. Her er en link til en test på BåtmagasinetL: http://80.239.2.218/baatweb/bm.nsf/c125626...ac?OpenDocument Redigert 28.August.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 (redigert) Jeg har også Mercury Optimax 115hk, 2007 modell. Tatt i bruk juli. Har ikke hatt noe tull. Dog det er jo bare litt over ett år, men samtidig har jeg kjørt den nå snart 240timer. Hva med det Chagall, er din kjørt mange timer den? just wondering Redigert 28.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Hei KenBjork, fint det er liv i deg. Du er nok en mer flittig bruker av Optimaxen enn jeg er. Har vel kun 180 timer, men det kommer av at jeg varierer mellom en With 442 m/25 hk Tohatsu som brukes til fisking og Ryds èn som benyttes stort sett som forsyningsbåt på hurtige turer fra hytta i Hurum til Vinmonopolet i Holmestrand. "White wine to the fish". Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 En jeg kjenner kjøpte ny 175 hk optimax i år. Veiven forsvant i sjøen etter noen timer......... Vel vel, han fikk ny motor ganske kjapt på garantien da men.... Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Hei Yankee, nå handlet denne tråden om 115 Optimax, som er en 3 sylinder og ikke en 175 hk som er en seksser. Allikevel er det ikke til å unngå at selv i de beste familier kan man få noen "sorte får". Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Ser også ein test i Vimenn at den får bare terningkast 2 Sjekket ViMenn testene på klikk.no , virket som at terningkastene kom litt i hytt og pine der, og ikke alltid i samsvar med (den ofte sterkt nedkortede) teksten. Og har selv en Yamarin 5940 som er samme båt som 59C, med Yamaha F115. Slike kabinbåter vil fungere som resonanskasser, jeg har også enkelte turtall der det er mye støy. Og sikkert jevnt over mer støy enn i en åpen tilsvarende båt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Hei KenBjork, fint det er liv i deg. Du er nok en mer flittig bruker av Optimaxen enn jeg er. Har vel kun 180 timer, men det kommer av at jeg varierer mellom en With 442 m/25 hk Tohatsu som brukes til fisking og Ryds èn som benyttes stort sett som forsyningsbåt på hurtige turer fra hytta i Hurum til Vinmonopolet i Holmestrand. "White wine to the fish". Så du har ikke brukt han nesten altså Det er det du sier til fru ja for å få en rasertur til polet Jammen kjære vi må jo ha "Wwttf" Ja det er fredag også, venter på at ungene legger seg og tiden er inne for en Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ola dunk Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 har en135 2 takt. må si at jeg er veldig skuffet over manges uttalelser (ikke her inne) om hvor mye støy den gir. klart du hører den men absolutt ikke noe problem. kan fint føre samtaler ombord. sitter rett foran motoren. og den drar godt også. og bruker selvfølgelig bensin på stram vajer. Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 30.August.2008 Del på Facebook Svart 30.August.2008 Enig med siste taler! Har også en 135 optimax, og klarer ikke å se at denne støyer så mye mer enn så mye annet - i alle fall ikke i fart!? På tomgang og dorgefart er nok en 4-takter roligere, men forskjellen er på langt nær så dramatisk som enkelt innlegg i forumet (hver gang denne diskusjonen kommer opp) vil ha det til... Har kjørt min i to sesonger nå, og jeg er strålende fornøyd med alt - inkl forbruk. Anbefales! Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
peterka Svart 30.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2008 No ser eg at det blir levert med 19 aluminium propell til 115 Optimax på Uttern D55 på bakken motor, men når dei selger motoren sepparat så er alle optimaxene med stålpropell. Kvfior? Er det lurt å gå rett på stålpropell? Eller er det ikkje behov? Kva bør eg gjøre viss eg kjøper ein slik båt? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 30.August.2008 Del på Facebook Svart 30.August.2008 Ja, som jeg tidligere har påpekt her på Bp , så blir omtrent alle 115 Optimax levert med 19 P stigning. Kjenner ikke Uttern D 55 selv, men etter utsagn fra eiere av samme båttype og motor, kan nok 17P være mer riktig. Bakken Motor er nok behjelpelig, hvis du må bytte propell. Syntes det var litt merkelig når du nevner at hvis du kjøper motoren separat får du stålpropell på kjøpet hvis jeg forstår deg rett. Har nettopp fått tilbud om en separat motor fra Bakken, med en ekstra kostnad på 5700.- kr. for stålpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.