Viking.1 Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 (redigert) Når du sier rutescenarier, er dette noe du beregner selv eller har du dataprogrammer som regner ut de forskjellige scenarioene? Det er noe jeg beregner selv, basert på hva ruteren regner ut. Jeg har til enhver tid oversikt over hvor lang tid det tar fra ethvert punkt innenfor GRIB-filen vi seiler etter og til et selvvalgt veipunkt, gitt at værmeldingen holder. Ruteren tegner opp isokronlinjer og reversisokroner for meg. Jeg velger hvor jeg vil være på disse linjene basert på stabiliteten i værmeldingen. Jeg har som en regel alltid å ha et par tre ulike veipunkter og ruter til dem, avhengig av værutviklingen. Kanskje unødvendig å si, men ett av disse punktene er alltid neste runding og/eller mållinjen. Siden jeg har disse linjene kan jeg lett se hvordan konkurrentene ligger an ved å se hvilken isokronlinje de ligger på. Redigert 15.Februar.2015 av Viking.1 (see edit history) Link to post
Careka Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Ja, du har nok mer kontrol en de fleste her :) Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
moosewine Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Det hadde vært interessant å lære mer om dette! Derfor jeg spør...isokroner og reversisokroner??? skjønner ikke bæret . Link to post
moosewine Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Sitter her og vurderer om jeg skal stramme inn skjøtene for å komme høyere en Jawik(den gamle reven)...tror han sover nå, så lurer på om jeg ikke skal gjøre det ;-) . Link to post
Viking.1 Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Det hadde vært interessant å lære mer om dette! Derfor jeg spør...isokroner og reversisokroner??? skjønner ikke bæret Isokronene forteller hvor langt du kan komme fra nåværende posisjon i en hvilken som helst retning i løpet av et gitt tidsrom. Reversisokronene forteller deg hvor lang tid du vil bruke fra en hvilken som helst posisjon til et valgt veipunkt. Se bildet under. De røde konturlinjene sier hvor langt du kommer i en retning med et intervall på 12 timer for hver linje. De turkise linjene regner ut hvor lang tid du bruker til et valgt veipunkt i intervaller på 12 timer (intervallene kan velges). Figuren viser den optimale veien langs 4 ulike ruter mot alternative veipunkter som jeg har satt. I dette tilfellet er reversisokronlinjene beregnet mot mållinjen og angir altså ETA fra et hvilket som helst punkt til mål. Legg ikke særlig vekt på det nå, ettersom det er langt til mål og været 14 dager fram i tid i beste fall kan karakteriseres som usikkert. Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Legger du inn polardiagrammer for baaten din slik at programmet kan regne ut disse isokronene ? Link to post
Gunga Din Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 ser du tar sydover Gunga, tar du en MOOOSE,,, storsirkel seiling :) jepp o raste fra #6 ned til #194 men ser nå att du kommer etter tror ikke vinden kommer å hålle til å ta seg ut av dette 'hullet' ! S/Y Gunga Din Link to post
Viking.1 Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Legger du inn polardiagrammer for baaten din slik at programmet kan regne ut disse isokronene ? Ja, beregningene er basert på båtens polardiagrammer. Her ser du polardiagrammet til VOR-båtene i ruterens polar editor. Link to post
Careka Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 skal være i mål, ca 1 mars mellom kl 1600 og 2000. Får se hvor bra eg he målt nå :) Det blir sikkert litt seinere :) Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Viking.1 Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Hehe. Den var ikke verst, Careka. Er du sikker på at det ikke er mellom 15 og 19? Velvel. Optimist er du i hvert fall. Link to post
Zitt Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 skal være i mål, ca 1 mars mellom kl 1600 og 2000. Får se hvor bra eg he målt nå :) Det blir sikkert litt seinere :) I 2015? Det er det jeg lurer på om jeg klarer, men kanskje ut på høsten en gang! Link to post
Zitt Svart 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 Nå nærmer jeg meg kysten av øyen Ny-Guinera(verdens nest største øy etter Grønland). l den lndonesiske delen av øyen ligger en landsby oppe i fjellene som heter Kasonweja. Om det er stor velstand her er vel mere tvilsomt, men flyplass har de skaffet seg. Dessuten ser det ut til at det er svømmebasseng i hver eneste hage, men de blå flekkene....... .....er faktisk hustak. Fine hus har de iallfall, og nok av skog å ta av har de også. Jeg tipper sagbruket er hjørnesteinsbedriften. Link to post
Jawik Svart 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 men de blå flekkene er faktisk hustak. Det var vel det året de fikk tak i et lass med maling fra et norsk skip, men det viste seg beklageligvis å ikke være nok til alle hustak så krangling og uvennskap har foregått siden The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 Mistet kontakt med SOL Android Client før helga og dere har forflyttet dere ganske bra MEN nå kommer speady consales etter eller gamle reven som moose nevner The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 Vi har noen luringer på vestsiden av Papua som kan forrykke teten. Det var vel hit Careka og GD skulle seilt i stedenfor å pakke seg inn på østsiden The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Ja det var nok ikke så lurt o gå mot Papua....såg ut som litt vind, men ligger i bakkant hele tiden.....skulle vart her for ett par dager sen S/Y Gunga Din Link to post
VannTro Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 (redigert) Hele denne etappen er et kaos av vinder som virkelig gjør det til en utfordring å finne de "gode rutene". Tror ikke det finnes en eneste rute som gjør at man slipper å passere stilla minst et par ganger. Det er enorme avstander også....... Redigert 18.Februar.2015 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
moosewine Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Jøss VT...har du seilt helt opp der bare for å rote deg rett inn i et stillebelte? Et sånt hadde du funnet her nede også... . Link to post
Gunga Din Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 VT har gjort en moose² .........men det kan sikkert vare lurt det oxo ! S/Y Gunga Din Link to post
VannTro Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Hehe....jeg er egentlig ikke på vei ned til dere da gutter, men jeg må gjennom denne 6-9m/s vinden ett eller annet sted og det passet bra det nærmeste døgnet. Skal østover så fort jeg er gjennom :-) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gunga Din Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 det haster ikke VT....ta den tid du trenger S/Y Gunga Din Link to post
gasebo Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Hyggelig å har dere i nærheten Moose og Jawik, det har vært litt ensomt en stund... Link to post
VannTro Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 det haster ikke VT....ta den tid du trenger Hehe....det tar vel den tiden det vil tenker jeg. Av og til kunne det vært fristende med "vinger". Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gunga Din Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 .....'jeg skal kjøpe vinger for pengene'...... S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Hyggelig å har dere i nærheten Moose og Jawik, det har vært litt ensomt en stund... Ensomt Moose er 24 nm bak meg og det er så vidt jeg aner han der ute og du er på vei ut i periferien The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn