Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

På vår vei til St. Peterburg er vi nå på høyde med den estiske øyen Saaremaa(Øsel på norsk).

Saaremaa er Estlands største øy. Øyen ligger i Østersjøen, sør for øyen Hiiumaa. Saaremaa har et areal på 2 673 km², og høyeste punkt er 54 moh. Administrasjonssentrum på øyen er byen Kuressaare med 16 000 innbyggere. Øyen har ca. 39 000 innbyggere. Arkeologiske funn viser at øyen har vært bebodd i 5000 år.

Link to post
Share on other sites

Ikke det at jeg(Teeny) har noen ambisjoner om god plassering, men like forbannet er det når jeg åker rett på land og ikke det akkurat på et skvalpeskjær.

Denne gangen var det den estiske øyen Osmussaar som stod i veien. Øyen har fått sitt navn etter den norrøne guden Odin, og sagnet sier at Odin ligger begravet her.

bilde

Link to post
Share on other sites

Men om du ikke hadde gjort den kursendringen 1,5 NM før du gikk på, ville du strøket forbi uten å gå på.

 

Selv var jeg 400 meter fra å gå på grunn på Örö. Heldigvis har de akkurat opphevet forbudet ( fra og med 1/1 2015) mot å gå iland. Det hadde vært forbudt siden 1915.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål angående sailonline.org og VMG: Etter å ha gått fra aktiv til passiv seiling i WOR fra Sanya til Auckland passerer jeg omtrent akkurat nå mållinjen. I den sammenheng la jeg på nytt merke til en detalj som jeg har stusset på tidligere. Se på VMG på denne skjermdumpen:

 

bilde

 

Her er jeg rett før målgang, gjør 2 knops fart, men min VMG er -1.99. Hvordan har de regnet ut VMG, eller hvilket geopunkt er VMG regnet ut fra? Jeg burde hatt en positiv VMG all den tid jeg nærmer meg mållinjen...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Etter noen dager med undring over VMG i starten av min SOL-karriere (tilsvarende problemstilling som du har) fant jeg fasiten;

 

VMG regnes ut i forhold til vinden. Når du seiler MOT vinden vil den være positiv. Optimal kryssvinkel er den vinkelen hvor VMG er høyest. Når du seiler FRA vinden er VMG alltid negativ. Da er målet å ha så høy negativ VMG som mulig. Hvis du bruker "rattet" til å sette kursen vil VMG vises nedenfor polardiagrammet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

 

Her er jeg rett før målgang, gjør 2 knops fart, men min VMG er -1.99. Hvordan har de regnet ut VMG, eller hvilket geopunkt er VMG regnet ut fra? Jeg burde hatt en positiv VMG all den tid jeg nærmer meg mållinjen...?

 

Som Herman sier, så angir VMG (Velocity Made Good) hastigheten målt i forhold til vindretning. Det du etterspør er hastigheten i retning et gitt punkt (i dette tilfellet mållinjen). På SOL kalles det VMC (Velocity Made good to Course). Det kan du få fram ved å holde nede Alt-tasten og klikke to eller tre ganger på instrumentpanelet. På SOL angir VMC til enhver tid hastighet mot neste rundingspunk, og til slutt mållinjen.

 

SOL har altså 4 ulike modus på instrumentpanelet, som du roterer mellom ved å holde nede Alt-tasten og klikke på panelet til du får ønsket modus.

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Start klokken to om natta (norsk tid) når man skal på jobb neste dag er ikke veldig optimalt. Det blir litt finnavigering etter start, selv når starten er flyttet.

 

Noen som kjenner årsaken til at starten er flyttet til midt på natten?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Starten legges normalt sett til dagtid lokal tid.

På dagtid lokal tid er greit, men 0100 UTC er 1400 på New Zealand. Det hadde ikke vært noe problem å ha starten 3-4 timer tidligere. De eneste delene av verden som da har natt ligger i Stillehavet Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...