Jump to content

Konsulenter,hva skulle vi gjort uten dem?


rogeri

Recommended Posts

Fikk denne mailen idag!

Ble ganske irritert og svarte med nokså store bokstaver! :discuss

Har vel aldri bedt om noen "konsulenttjeneste" og denne kategorien må vel trygt kalles for snyltere og kostnadsdrivende parasitter! Hva synes dere? (Det hører med til historien at jeg forlanger 250.000,-)

 

 

------------------------------------------------------------------------------

Hei, viser til annonse på Finn.no

 

Jeg har en kunde som er svært ivrig etter en slik, eller tilsvarende båt.

 

Hvor rask er båten? – Kunden er på jakt etter en båt med marsjfart 12-14 knop.

Har båten ligget ute hele året?

Er motor jevnlig vedlikeholdt av mekaniker?

 

Hvis kunden vil bese båten, hvor og når kan dette arrangeres? (Kunden er bosatt på vestlandet).

 

XXXkonsulenten vil beregne seg en formidlingsprovisjon på 5% av oppnådd salgssum (normalt 6%), Minimumsprovisjonen utgjør kr 10.000 eks.mva, og vi kan evnt. benytte oss av denne.

 

Kunden er beredt på å gå opp til ca kr. 300.000.- for en godt vedlikeholdt båt.

 

Håper på tilbakemelding, da kunden min er svært ivrig.

 

 

Vennlig hilsen

XXXkonsulenten

Link to post
Share on other sites

I anstendighetens navn!

Hvis jeg ønsket å overprise båten,skulle jeg fint kunne klare dette selv, uten å dele med "blårussen"! :sailing:

De løfter ikke en finger, hvertfall var det ikke opplyst om det i mailen (jo når de skriver salæret).

Synes det blir en vesensforskjell om jeg som selger hadde bedt om denne tjenesten (hos en seriøs

megler)!

Håper inderlig og tror at de aller fleste som skal kjøpe båt klarer å lese anonnsene selv!!!

Link to post
Share on other sites

....beregner seg minst 450.- Kr pr  påbegynt time for å gjøre det!!!

Grei definisjon det der, men det var nå en rimelig konulent til kr 450.- :sailing::flag::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I anstendighetens navn!

Hvis jeg ønsket å overprise båten,skulle jeg fint kunne klare dette selv, uten å dele med "blårussen"! :sailing:

De løfter ikke en finger, hvertfall var det ikke opplyst om det i mailen (jo når de skriver salæret).

Synes det blir en vesensforskjell om jeg som selger hadde bedt om denne tjenesten (hos en seriøs

megler)!

Håper inderlig og tror at de aller fleste som skal kjøpe båt klarer å lese anonnsene selv!!!

Spørsmålet er om 300.000 virkelig er overpris. På brukte båter pleier man vel å si at prisen er det markedet er villig til å betale eller ? Slik jeg oppfatter mailen du fikk, er konsulenten engasjert av kunden for å finne en båt, og kunden er villig til å betale konsulenten for oppdraget.  Forstår derfor ikke helt hva som er problemet.

Link to post
Share on other sites

Skjønne problemet?

Problem kan det bli hvis denne formen for tjenester blir ament akseptert og velsignet av oss båtfolk!

 

Mitt anliggende er vel mer å synligjøre  hvordan konsulenter av ymse slag i grådighetens navn og med fordekt iver etter å "hjelpe kunden", "beriker" seg på å innkassere en gevinst som igjen presser båtprisene opp for deg og meg. Konsulentens  bidrag begrenses her til å stikke neven ned i oppgjørspotten og hente et urimelig stort beløp uten NOEN form for forpliktelser. Mulig at velstanden i Norge har nådd det stadium

hvor man velger å outsource annskaffelse av ny (gammel) bruktbåt,? :cheers:

Istedet for å lese annonsene selv? Ikke vet jeg!

 

Jo, mulig jeg kunne solgt båten for noen kroner mer,men jeg har det gjerne slik at jeg skal ha det

godt med meg selv, også ETTER at båten er solgt.

En gammel båt,med gammel motor blir fort "advokatmat" hvis noe skulle skje!

Du sier "det markedet er villig til å betale", i motsetning til konsulenten er det du og jeg som

er annsvarlig ei goooood stund,etter at skuta er solgt!

Konsulenten er jo like skadefri uansett!

Tror nok du skjønner tegninga Lasse!

Åsså er det vel en del prinsipper ute og går for mitt vedkommende!

 

:lol: Er derimot en j...el til å prute! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det der kan da vel ikke väre noe å hisse seg opp over?

 

Noen har engasjert en person som sannsynligvis har greie på båter til å finne en båt personen er på jakt etter. Kanskje kjöper ikke har tid, lyst, kompetanse på bruktbåter eller av andre grunner ikke vil gjöre denne jobben selv.

 

Selv gidder jeg oftest ikke å klippe meg selv - jeg pleier å leie inn noen andre med bedre kompetanse til å gjöre det. Og så betaler jeg en slant, for jeg er overbevist om at resultatet blir bedre. Samme sak - begge selger en tjeneste.

Link to post
Share on other sites

Sitat:

Det der kan da vel ikke väre noe å hisse seg opp over?

 

Noen har engasjert en person som sannsynligvis har greie på båter til å finne en båt personen er på jakt etter. Kanskje kjöper ikke har tid, lyst, kompetanse på bruktbåter eller av andre grunner ikke vil gjöre denne jobben selv.  :wink:

------------------------

Jobb? sa du jobb? :nono:

 

Selv gidder jeg oftest ikke å klippe meg selv - jeg pleier å leie inn noen andre med bedre kompetanse til å gjöre det. Og så betaler jeg en slant, for jeg er overbevist om at resultatet blir bedre. Samme sak - begge selger en tjeneste.

-------------------------

Du er i nærheten av problemstillingen med "hårklippen, men hvis noen kom løpende etter deg med saksa så snart du stakk hauet ut av døra....og du ble snaua UTEN at du hadde bedt om det ,og i tillegg betale ågerpris...... :lol: :lol:

 

Foresten hvordan endre kulør på sitatene?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg ser jeg faktisk noen av poengene til rogeri. Vi er inne i kanskje det beste året noensinne for båtbransjen. Det er skrikende mangel på nye båter og folk er altså villige til å betale svært høy pris for bruktbåt. At ikke flere ser ulempene som rogeri ser, skjønner jeg ikke.

1.

At disse konsulentene dukker opp nå, er det tilfeldig? Nei det er selfølgelig at nå er fløtelaget tykkest. Hvorfor finnes ikke de samme konsulentene i bilbransjen i oppgangsår? For lite fløte!

2.

I flere innlegg skriker vi opp om seriøsitet av leverandører og forhandlere innen bransjen. Ønsker vi da frilansere, som vi da i utgangspunktet ikke vet noe om de har greie på båt.

Link to post
Share on other sites

En av grunnene til at vi har konsulenter er for å kunne kjøpe den kompetansen vi ikke har selv. Eller for å gjøre arbeid vi ikke selv har tid eller resurser til å utføre.

Båtkonsulent/megler/besiktigelsesmann kall det hva du vil.

Man kan selvfølgelig betvile kompetansen til denne personen, siden han oppgir at kunden er villig til å betale mer enn du forlanger. Det er ikke smart å gå inn i en forhandlings situasjon på denne måten. Jeg pleier ihverfall alltid å by under, og alle vet at det alltid er et visst prutningsmonn.

JRK: I flere innlegg skriker vi opp om seriøsitet av leverandører og forhandlere innen bransjen. Ønsker vi da frilansere, som vi da i utgangspunktet ikke vet noe om de har greie på båt.

Dette gjelder jo alle tjenester vi kjøper gjør det ikke det? Det er et spørsmål om tillit mellom leverandør og kunde.

 

Det jeg synes er rart er at denne konsulenten oppgir prisen til deg som er selger, det må jo være en totalt uinteressant opplysning.

Link to post
Share on other sites

En av grunnene til at vi har konsulenter er for å kunne kjøpe den kompetansen vi ikke har selv. Eller for å gjøre arbeid vi ikke selv har tid eller resurser til å utføre.

Båtkonsulent/megler/besiktigelsesmann kall det hva du vil.

Man kan selvfølgelig betvile kompetansen til denne personen, siden han oppgir at kunden er villig til å betale mer enn du forlanger. Det er ikke smart å gå inn i en forhandlings situasjon på denne måten. Jeg pleier ihverfall alltid å by under, og alle vet at det alltid er et visst prutningsmonn.

Dette gjelder jo alle tjenester vi kjøper gjør det ikke det? Det er et spørsmål om tillit mellom leverandør og kunde.

 

Det jeg synes er rart er at denne konsulenten oppgir prisen til deg som er selger, det må jo være en totalt uinteressant opplysning.

Helt enig. Det virker utrolig klønete og uproft å blande inn pris, provisjon osv her. Konsulentens oppgave må jo utelukkende være å vurdere om båten kan være et godt kjøp for kunden, og spesielt merkelig er det at konsulenten opplyser om at kunden er villig til å betale mer enn det selger forlanger.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Det jeg synes er rart er at denne konsulenten oppgir prisen til deg som er selger, det må jo være en totalt uinteressant opplysning.

Har ikke det sammenheng med at konsulenten har en potensiell kunde, og så ønsker han å komme i posisjon for å megle et salg for selger? Det vanlige er jo at selger betaler salgsprovisjonen (5-6% +mva som andre har skrevet), og det tror jeg er selgers intensjon her også?. Ved å indikere at båten kan være mer verdt enn det selger mener/tror, og samtidig vise at salgsprovisjonen spiser såpass lite at det blir netto + for selger, virker det på meg som om konsulenten på denne måten prøver å få et salgsmandat hos selger - mao- skaffe seg en jobb.

 

Og det er vel greit? En løsning for selger var jo da å si til konsulenten: OK, men "no cure no pay", sette minimum salgspris høyt nok til at en fikk igjen min. 250', påse at konsulenten ikke hadde enerett på salg, og ta forbehold om mellomsalg, dvs. at selger selv stod fritt til å selge båten til andre hvis han fikk napp. Men det er altså mine tanker.  :wink:

 

Om dette er rett forstått vet bare rogeri.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det blir jo litt "snurrepipperier" dette her, men skal ikke konsulenten her opptre på vegne av kjøper? Eller er han ute etter å påta seg et oppdrag for selger?

 

Dersom det er det siste som er konsulentent intesjon er jeg enig med rogeri om at dette er "snylteri" Jeg har nok misforstått eller?

 

Når konsulenten snakker om kunde trodde jeg han mente oppdragsgiver.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Bra at noen av dere begynner å se lyset!

 

La oss for all del skille mellom anerkjente og seriøse meglere!

(Jeg for min del velger i det lengste å unngå dem også)

 

Rask summering av ordlyden i mailen fra "konsulenten":

------------------------

 

 

Hei, viser til annonse på Finn.no

 

Jeg har en kunde som er svært ivrig etter en slik, eller tilsvarende båt.

 

Hvor rask er båten? – Kunden er på jakt etter en båt med marsjfart 12-14 knop.

Har båten ligget ute hele året?

Er motor jevnlig vedlikeholdt av mekaniker?

 

Hvis kunden vil bese båten, hvor og når kan dette arrangeres? (Kunden er bosatt på vestlandet).

 

XXXkonsulenten vil beregne seg en formidlingsprovisjon på 5% av oppnådd salgssum (normalt 6%), Minimumsprovisjonen utgjør kr 10.000 eks.mva, og vi kan evnt. benytte oss av denne.

 

Kunden er beredt på å gå opp til ca kr. 300.000.- for en godt vedlikeholdt båt.

 

Håper på tilbakemelding, da kunden min er svært ivrig.

 

 

Vennlig hilsen

For XXXkonsulenten

 

 

 

 

I dette tilfellet,er det JEG som bærer/har bært  kostnadene ved anonnser!

 

Det er JEG /eller kjøper som må klargjøre,kartere båten, megle transport til Vestlandet hvor kunden befinner seg!

 

Det er JEG som står ansvarlig for evnt. feil eller mangler!(Jo mere en betaler for en vare , jo større sjanse for misnøye (reklamasjon),hvis noe ikke er som forventet!!!!

 

Her har vi faktisk ett ansvar uavhengig av hva markedet tilsier av prissettinger!

Det er kjøper som må ta turen til Bodø for å besiktige båten.

 

Noen som nevnte kompetanse og tjeneste ?????

Service og ytelse (forpliktelser) i forhold til kunden,hvem nå det måtte være ,er fra konsulentens side lik null!

 

Kompetansen til konsulenten ligger i evnen å grabbe til seg ett vesentlig beløp som kjøper eller selger kunne nyte godt av!

 

Klarere en dette er jeg ikke i stand til å formulere meg!

 

God helg! :flag:

 

(Han hadde sikkert til og med mobiltelefon,denne karen!) :flag:

Link to post
Share on other sites

(Han hadde sikkert til og med mobiltelefon,denne karen!)

 

ja se det ja, det forklerer vel det meste..... :flag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Beklager, men dette er prisen vi betaler for markedsliberalisme. Jeg er helt enig med Rogeri, disse menneskene er der kun for å tjene penger på andre, uten å gjøre så mye til gjengjeld, dog, sikkert, med noen hederlig unntak.

 

Vi har selv bedt om utviklingen ved å kaste oss på globaliseringens hjul, med fri flyt av varer, tjenester og kapital. Ønsker vi ikke dette, får vi stemme anderledes om halvannet år. Vi må reise oss og si nei. Da forsvinner slike folk, og andre som kan ta ågerpriser ene og alene fordi det en nok folk som er villige til å betale, så lenge det varer.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Merkelig så politisk denne diskusjonen ble da. Jeg synes slike politiske yttringer ikke har noe her på dette forumet å gjøre. At slike konsulenttjenester har noe som helst med globalisering å gjøre forstår jeg ikke - men det er mulig jeg ikke forstår hva globalisering er. Noen ønsker seg tilbake til tiden da det var 3 års ventetid på å få telefon og da det var rasjonering på biler, mens andre synes tiden vi lever i nå er OK. Med rogeri's siste innlegg forstår jeg jo også hvorfor han reagerer på henvendelsen fra megleren.

 

Jeg visste ikke at det gikk an å gå til en megler å be han finne den type båt man ønsker. Jeg synes dette er en veldig interessant tjeneste som jeg godt kunne tenke meg å bruke. For meg gir den da to ting jeg ikke har så mye av og som jeg er villig til å betale for:

1. tid til å søke etter en passende båt

2. kompetanse til å vurdere tilstanden på båten

 

Om jeg hadde vært selger av en båt hadde jeg også opplevd dette som seriøst og bra. Det jeg reagerer på er at tjenesten skal finansieres som en % av kjøpesummen. Det gjør at megleren har interesse av å presse prisen i været - hvilket ikke er i oppdragsgivers interesse. Således hadde jeg nok sørget for å ha en avtale som sikret meg mot dette om jeg skulle engasjere en megler til å finne en båt for meg.

 

Alle mennesker er forskjellige med ulike behov, interesser og muligheter. Jeg tror det er viktig at vi i utgangspunktet har respekt for det, og at vi ikke dømmer mennesker ut i fra hvilke tjenester de velger å kjøpe. At noen personer ser en forretnignsmulighet i dette synes jeg er helt OK så lenge noen er villige til å betale for tjenesten og det ligger innenfor lovene våre.

Link to post
Share on other sites

Beklager, men dette er prisen vi betaler for markedsliberalisme.

 

Vi har selv bedt om utviklingen ved å kaste oss på globaliseringens hjul, med fri flyt av varer, tjenester og kapital.

 

Ønsker vi ikke dette, får vi stemme anderledes om halvannet år.

 

mvh

 

M.

Skal vi begynne å diskutere politikk her også???

 

mvh

 

Barsk II :flag:

Link to post
Share on other sites

Det gjør vi da stadig vekk, med debatter om Burmateak og angiftskåte politikere. Jeg tok den muligens litt kangt ut, og er ikke det passende får jeg jo høre det  :yesnod:, helt i orden.

 

Men av og til er det slik at den politikk som føres i et land får utslag som ikke er ønskelig. Slik jeg leser Rogeri er denne meglerenkonsulenten et typisk barn av vår markedsliberalistiske tid, i dette tilfellet med, for noen, negativt utslag for båtfolket.

 

For ordens skyld, det er ingenting i mitt innlegg over som antyder at jeg vil tilbake til 60-tallet, det er å tillegge meg synspunker jeg ikke har.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Noen ønsker seg tilbake til tiden da det var 3 års ventetid på å få telefon og da det var rasjonering på biler, mens andre synes tiden vi lever i nå er OK.

Bare for å oppklare: Dette var ikke ment å tillegge deg meninger - det var ment som en generell betraktning.

 

At du mener dette er et utslag av politikk du mener er uheldig er OK for meg. Jeg ser ikke sammenhengen mellom omtrent 50 års sammenhengene sosialdemokratisk styre og at vi får konsulenter som tilbyr folk å finne båter de er interesserte i - me det er jo mitt problem :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...