Jump to content

Plassering av stropper ved løft med kran.


Janef

Recommended Posts

Det er kranførerens ansvar :sailing: Du bare passer på at han ikke ødelegger noe :nono:

For sikker heving må han bruke skrev som holder enden av løftestroppene fra hverande i bredde samt i avstand. Som regel brukes et firkant-skrev.

Kranfører plasserer stroppene slik at antatt tyngdepunkt blir liggende midt mellom stroppene. Ved å løfte forsiktig ser kranfører om stroppene hekter eller om båten vipper over. Da må løftet senkes og stroppene justeres i lengde eller plasseringsmessig. Båten skal komme jevnt ut av vannet. Dersom noe stikker ut i vannet fra skroget (sumlogg av propelltype, propellaksel etc.) bør du vite hvor dette er slik at du kan gi råd om dette til kranføreren.

Husk at kranfører er ansvarlig for løftet og sikkerheten. Det du sier må komme i kategorien "anbefalinger og gode råd". Dersom løftet mislykkes fatalt, og du har hatt "lead" på arbeidet, kan du risikere å få alvorlige erstatningsmessige problemer.

Link to post
Share on other sites

Ved å studere bunnen innvendig ser du jo hvor gjennomføringer til disse tingene er tatt, slik at du unngår skader.  Jeg ville imidlertid tro at ingen plasserer slikt utstyr der det er naturlig å legge en løftestropp, men jeg er svært familiær med tanken din.  Første gang jeg løftet min båt var jeg redd for at to propellakslinger skulle bli bøyd om stroppen kom for langt bak, men frykten var helt ubegrunnet.  Skulle man gjort det ville stroppet legges så langt bak at båten ikke ville kunne løftes.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker, dog med et smil, at jeg skulle ha opp en Fenix jeg eide for noen år siden og kom litt for sent i forhold til hovedopptak på Blommenholm. Når jeg forklarte hva slags båt jeg hadde, skrek havnesjefen "j**la vinglemus", ga meg huden full, forklarte meg at her måtte løftestroppene sitte helt inn til kjølen på begge sider ellers var det "helt Bambi på isen". Jeg gjorde i buksa, han satt båten trygt på land... men det var visst et poeng det med stroppene og kjølen og Fenix. Fenix'en hadde jeg i 7 år, og hadde aldri et problem med verken sjøsetting eller landkjenning. Lykke til, ta det med ro og det går sikkert bra!

Link to post
Share on other sites

Husker med gru en opplevlse jeg så her i Trondheim. En trebåt av nesten type "Svensk pen krysser" blank og fin og et ungt ektepar med store håpefulle øyne ble lastet av land og skulle sjøsettes. Hvorpå stroppene sklir av og båten faller 4 meter rett ned med bauen først. Traff bunnen med et brak. ( jeg lå rett utenfor i en annen båt) Båten tok inn vann og ekteparet som haddde kjøpt sin første båt og brukt lang til og masse penger på opppussing hadde tårer i øynene når de prøvde å få på stroppenen igjen før båten sank. Vi hoppet i sjøen og fikk hjulpet de på med stroppene, men de lille jeg så av revnen i båten kunne de nok bare kondemnere den etterpå. Jeg vet ikke hvem som ble belastet for dette eller hvordan deg gikk, Men et skremmende syn var det virkelig,,

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det er kranførerens jobb og fulle ansvar å få båten din opp av vannet uansett hva du sier til han eller ikke, dvs at det er han/hun som må feste stropper eller gi deg beskjed om hvordan du skal feste de, han/hun vil nok bruke et kjettingskrev(med 4 lengder) som festes i et løfteåk(firkantetramme) i den kommer det nok to stropper som der må flytte litt frem og tilbake for å finne det riktige tyngdepunkt, uansett er det en såkalt krokforsikring som er påbudt for allle typer kraner, den dekker alle mulig skader som oppstår ved et løft.  Bare sørg for å oppdage de vist uhelle skulle være ute, å skriv skademelding med føreren. selv de små skadene!!!

Link to post
Share on other sites

Takker for rådene.

Det viktigste er å kontrolere at logg og seildrev ikke skades. Har nå merkert hvor  disse er uvendig på båten. Så holder jeg stroppene klar merkene.

Håper kranfører er sitt ansvars bevist og lar det stå til.

Dette med båt er følsomme greier...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hva gjør man? Nå har jeg stått i en uke og sparklet, rubbet, vasket, polert og forseglet etter alle kunstens regler. I dag var det sjøsetting av tidenes blankeste Kornelia. MEN Hva hjelper det med en blank skrogside, når stroppene som skal sjølsette meg er fulle av drit og smører møkk og gammelt bunnstoff utover skroget. Det er neppe en option å kreve at truckføreren renser stroppene sine før han heiser meg ut. Hva da? Bruke en time på å pakke inn stroppene, finne en annen marina/truck, eller rett og slett bite det i seg og fjerne skiten med med jolla etter sjøsetting? Hva gjør dere?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ta med fire gamle laken eller lignede neste gang og heng de der stroppene kommer, mulig at kranføreren/truckføreren er like forbannet på de som griser til stroppene hans

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Akkurat det der er et vanlig problem, på den ene siden riper og merker i skroget - og på den andre siden rester av ymse kjemikalier og stoffer som bunnstoff.

 

Heldigvis er båten gammel og har en viss patina, så jeg pleier kun å vaske bort det som lar seg fjerne etterpå.

 

Hadde jeg derimot hatt en ny båt, og kanskje blå i skroget - da måtte tiltak iverksettes.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hadde en ubehagelig opplevelse for 4 år siden da han som skulle ta opp båten hadde fått plassert stropper og åket og løftet båten (22 fot tresnekke, åpen) opp fra vannet. Når den var kommet 1,5 m over vannflaten, litt over bryggkanten, løsnet et av de fire aluminiumsrørene i åket med den følge at den bakre stroppen falt av og båten rutsjet ut av åket og ut i vannet igen. Baugen falt ned på bryggekanten (1m over vannflaten) og ble hengende her mens akterenden lå på bunn. Vi fikk dyttet båten ut i vannet og etterhvert tak i en 220v pumpe, men båten lå under vann i ca 1-2 timer før vi fikk ut alt vannet. Nå var heldigvis vannet så godt som ferskvann (I Porsgrunn, kanalen nedenfor Down-Town), så det ødela ikke så mye. Heldigvis ble det ikke skader på skroget og motoren var en SABB type G, 10 hk, så intet vann kom inn i motoren, bortsett fra dynamo/starter og kabler som jeg måtte skru opp og overhale. Kranbilfører sa at egenandelen hans var så høy at det ikke lønte seg for han å ta det på forsikringa, og ba meg gi en pris der og da på hva jeg krevde i erstatning for å få reparert skadene, og det er ikke lett å gjøre. Jeg var vel snill og sa 1500 kr (Ble jo totalt 2300 da han skulle ha hatt 800 for på ta opp båten) + at han ordnet det slik at vi fikk fraktet båten til et sted hvor de hadde tilgang på høytrykksvask så vi fikk rengjort båten før vinteropplaget.

 

Siden dettte hendte har jeg vært veldig nøye med at de 4 rørene sitter ordentlig på plass før noen skal ta opp båten min.

Link to post
Share on other sites

En kranfører som veit hva han holder på med vet at stropper som er tilgriset/tilsmuttet med fett, maling eller andre kjemikalier SKAL KASSERES og ikke brukes igjen pga at løfte/bruddstyrken kan forringes enormt mye.

 

Blir det forsikringssak etter et løft med slike stopper kan kran/truckfører få regress fra evnt. forsikringsselskap på skadeutbetaling.

 

Loven/forskriften for bruk av løfteutstyr er streng og det fires ikke på noen krav når det gjelder stroppeutstyr.

 

Jeg vet selv av erfaring at man ikke bryr seg så mye om dette når man står og skal løfte en båt eller hva det skal være, man satser på at det skal gå bra denne gangen også, og det gjør jo som regel det også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...