Honduras Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Siden BP har mange dyktige medlemmer, her er en problemstilling jeg som legmann innen båtkonstruksjon lurer på. Alle fortrengningsskrog har en max skrogfart. Skal man over den må man bruke uøkonomisk mye krefte og drivstoff. Eller er dette en sannhet med modifikasjoner? For å gjøre det enkelt kan vi bruke et PanaMax skip som utgangspunkt. Dvs 294m lang, 32m bred og 12m dyp. Vil alle skip i denne klassen ha identisk skrogfart og slik sett seile i samme hastighet med samme krysningspunktet for fart/økonomi. Eller kan konstruktørene gjøre grep innenfor rammene av skroglengden for å øke skrogfarten? Antar at dersom en båt rekker en ekstra T/R kina/USA i løpet av året kontra konkurenten vil dette bety mye rent økonomisk. Noen som har innspill.... Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Gunga Din Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Hej Honduras er det bare toppfart på ett visst skrog du er intressert i ? minst like intressant er motstandet i vannet, dvs brensleforbruk vid en angiven fart ! hele skrogets form har betydelse men spes forskipets og akterskipets utformning. Hydrodynamiken! Quote S/Y Gunga Din Link to post
Fjellbonden Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Hvis farten dobles, kan man i grove trekk si at friksjonen i vannet firedobles. Masse unntak her, som f eks planingsterskelen. Quote Link to post
Herman Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 planingsterskelen. På en Pamamax Det skulle jeg likt å se! Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Honduras Posted September 5, 2008 Author Share Posted September 5, 2008 (edited) Før det sporer helt ut i planingsterksler osv etter noen innlegg. Jeg spør om skrogfart på ett deplasementsskrog. For å gjøre det enkelt hvis noen vil regne på ett eller annet satte jeg opp målene på en PanaMax, dvs max størrelse på skip som skal gjennom Panama-kanalen. Tenkte det var greit siden det sikkert finnes ett gitt antall skip som fyller dette kriteriet akkurat på centimeteren. Så lenge man skal fylle målene til en Panamax, antar jeg igjen at friheten til å utforme skroget helt etter eget hode er begrenset. På ett containerskip ønsker man vel å ha max deplasement innenfor den "boksen" som er til rådighet, og at skipet vil bli rimelig "firkantet" med unntak av baug og bakk. Eller er det rom for mye finpussing? Man kan selvsagt dra på med masse motor og fart så lenge bunnlinjen i regnskapet går i pluss, men mitt spørsmål var om kryssningspunktet for fart/drivstoff-forbruk vil være det samme for samtlige båter med samme lengde/bredde/dybde. Eller kan to båter med samme lengde/bredde/dybde og med samme motorkraft tilgjengelig kunne ha forskjellig skrogfart, og vil avviket kunne være flere knop? Edited September 5, 2008 by Honduras (see edit history) Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
M/S Malene Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Tviler vel på at samme formel kan brukes på en Panamax og en snekke. Har sett en slags formel et sted for mindre båter. Fasiten var hvertfall at jo lengre skrog, jo høyere skrogfart. Så kan jo selvfølgelig konstruktøren kødde det til med stor bredde, tverrhekk og stort dypg. slik at det blir variasjoner innenfor samme lengde. Quote Link to post
SF Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 (edited) Jeg har sett en slik formel som viser optimal maksfart for båt med deplasementsskrog som funkjson av båtlengde i vannlinja men finner den ikke nå. Veldig forenklet pleide vi si at en snekke gikk 1 knop pr lengdemeter. Edited September 5, 2008 by SF (see edit history) Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gunga Din Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Eller kan to båter med samme lengde/bredde/dybde og med samme motorkraft tilgjengelig kunne ha forskjellig skrogfart, og vil avviket kunne være flere knop? Svar Ja....... skrog A ser ut som en skoeske.......helt firkantet... skrog B er strömlinjeformet (skrog A o B har samme lengde/bredde/dybde) du kommer att få helt olik fart med samme tillgänglig motorstyrke ! Quote S/Y Gunga Din Link to post
Honduras Posted September 5, 2008 Author Share Posted September 5, 2008 (edited) skrog A ser ut som en skoeske.......helt firkantet...skrog B er strömlinjeformet (skrog A o B har samme lengde/bredde/dybde) du kommer att få helt olik fart med samme tillgänglig motorstyrke ! OK, la meg legge på en til da sammen med lengde, bredde, dybde, ....nemlig Deplasement Jeg snakker om containerskip bygget mot satte grenser for lengde, bredde, dybde. En som bestiller ett containerskip ønsker selvsagt max deplasement. Jeg er selvsagt klar over at en 40' skjærgårdkrysser har en annen motstand i vannet enn en 40' slepebåt. Så igjen: Vil man kunne få særlige avvik i max økonomisk fart (skrogfart) på to containerskip med samme lengde, bredde, dybde og deplasement... Nå, Gunga... Edited September 5, 2008 by Honduras (see edit history) Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Gunga Din Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 (edited) svar Ja igen för att åskådliggjöre........ tenk deg ett skrog som ser er strömlinjeformat A (fann ingen bedre bild enn denne) för akter så tar du o vender på dette , skrog B akterför både skrogen har nu samme leng/bredd/dyp =samme deplasement og samme motorstyrke....men dom vill gå olike fort ! (med fören på en båt vill man flytte punkten der vannet övergår fra laminär strömning til turbulent....så langt akterut det er mulig på skroget.... o med aktern vill man skape så bra 'slepp' som er mulig......man vil ikke ha en massa vannvirvler o turbulens eller 'hekksjö'...det er 'waste of energy') er det svar?? Edited September 5, 2008 by Gunga Din (see edit history) Quote S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Vi snakker vel her om deplasement og da må det flyttes unna like mye vann uansett hvordan skorget ser ut under forutsetning av at alt er likt som trådstarter sier. Skrogfarten blir lik for "alle" båter med samme lengde... men energimengden som går med kan avvike noe basert på utformingen... Skrogfarten er basert på elementær bølgeteori og avledet fra formelene for bølgelengde og bølgehastighet.... Denne teorien sier at bølgehastigheten er 1,25 ganger roten av bølgelengden... Setter vi en bølgelende lik vannlinjen på en båt og regner ut så kommer vi ut med bølgehastigheten som er den samme som skrogfarten pr. def... Enkelt og greit.. For ordens skyld så er denne formelen basert på SI enheter og dermed må en inn med meter og hastigheten kommer ut i m/s som må regnes om en vil knop Setter en inn 294 meter her så ender en opp med 21 m/s eller gode 40+ knop som skrogfart hvilket er formidabelt.... men dette er neppe realistisk, men muligens om en utsyrer denne med vanvittig med maskinkraft så er det vel mulig.... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 .... Denne teorien sier at bølgehastigheten er 1,25 ganger roten av bølgelengden... det er en strarkt förenklad formel.......... men vi snakker ikke om max skrogfart innen Panamax'en planer...... om det hade varit så enkelt som du gör gällande sydvesten så hade båter ikke sett ut som dom gör og ett fartyg hade gått like fort om du satt propellern i fören på båten o kjört skroget baklenges.... det gör ikke båter........ Quote S/Y Gunga Din Link to post
Honduras Posted September 5, 2008 Author Share Posted September 5, 2008 Vil det for ett knippe panamax-skip ha mer innvirkning hvordan "den siste bølgen" forlater akterskipet enn den totale lengden på båten når det gjelder hvilken fart den kan seile med for å oppnå det gunstigste fart/forbruks-punktet? Så lenge vi har en fast lengde på 294m vil vel bølgeteorien i utgangspunket kunne beregne punktet hvis vi snakker om at alle 294m er i vannet, altså at skipet har rett baug og hekk? Og at så lenge man ikke kan øke lengden kan det være aktuelt å lage skipet kortere for å få den gunstigste slippvinkelen bak. Eller bare roter jeg det til nå Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
B-P-Nimbus 350C Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 (edited) Link til werftetVerdens største Panmax skip er `Norwegian Jewel`Bygd av Pappenburger, Meyer Werft Farten på denne er 25,6 knop. Edited September 5, 2008 by W-945 (see edit history) Quote Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Gunga Din Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Og at så lenge man ikke kan øke lengden kan det være aktuelt å lage skipet kortere for å få den gunstigste slippvinkelen bak. Eller bare roter jeg det til nå nei du roter det ikke til! det er noe man måste......anners hade båterne sett ut som skoesker..... vad er det du vill......... kjöre containers så snabbt som mulig.......eller så ekonomiskt som mulig ? låter man fantasin flöde fritt..... så kunde du ju konstruere en kjkatamaran der man koppler loss skrogen fra varandra i Panama.... o sluser dom efter varandra.......... Quote S/Y Gunga Din Link to post
knutza Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Her er en link til en side som forklarer dette med skroghastighet grundig. Quote Link to post
Sydvesten Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 (edited) det er en strarkt förenklad formel.......... om det hade varit så enkelt som du gör gällande sydvesten så hade båter ikke sett ut som dom gör og ett fartyg hade gått like fort om du satt propellern i fören på båten o kjört skroget baklenges.... det gör ikke båter........ Nå skrev jeg kun om definisjonen av skorgfarten til et skip... som kan gjengis på denne måten beskrevet over, men jeg er enig i at det er en enkel model, men som brukes svært mye i dag, ja sogar her på baatplassen...til å regne ut skrogfart på båtene.. Kan vel legge med forløpet til formelen også da... siden den er meget forenklet og jeg kun la ut resultatet sist.. .c= roten((g x Lamda)/2 x Pi) Her er c bølgehastighet i m/s, g er tyngdens akselerasjon (9,81 m/s2 ), lamda er symbol for bølgelengden og pi er 3,14. På jorda er denne bølgehastigheten kun avhengig av bølgelengden. Setter en båtens vannlinje lengde lik Lamda, så er skorgfarten pr. def. der... Trekker en ut roten av g/2Pi så har en 1,25... Om du setter propellen i baugen så går skipet akkurat like fort motsatt vei, med tanke på skrogfarten som er den samme uansett..... Det trengs kun mere energi for å oppnå skrogfarten... Bølgene som skipet danner vet ikke om skipet går med baugen frem eller akterstevnen frem... Dette er kun snakk om elementær bølgeteori... og det er det som definere skorgfarten og intet annet... Edited September 5, 2008 by Sydvesten (see edit history) Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 .... Det trengs kun mere energi for å oppnå skrogfarten... akkurat......... det er det vi diskuterer..... ikke noe maksfart !!!! Quote S/Y Gunga Din Link to post
ivar Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 (edited) Setter en inn 294 meter her så ender en opp med 21 m/s eller gode 40+ knop som skrogfart hvilket er formidabelt.... men dette er neppe realistisk, men muligens om en utsyrer denne med vanvittig med maskinkraft så er det vel mulig.... Cruiseskipet SS United States (som tok det Blå Bånd fra QEII) hadde vel en snittfart på over 35 knop på jomfruturen over atlanteren. Og hangarskipene til US Navy er jo også kapable til en anseelig fart (Som er "classified"). Er vel heller det at når båtene blir så store, så må det myye krefter til for å få dem opp i skrogfart, mye billigere å "lunke" rundt i 20 knop da... nei du roter det ikke til!det er noe man måste......anners hade båterne sett ut som skoesker..... Båtene ser jo ut som skoesker - med en baugseksjon foran og en hekkseksjon bakerst. Edited September 5, 2008 by ivar (see edit history) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MaLang Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 (edited) Skrogfart er skrogfart og regnes ut fra en fast definert formel basert på bølgehastighet i vann og lengden av skrog. Krefter og energier sier ikke skrogfart noe som helst om... Og faciter finnes det en del av på ebay:) - MartinL Edited September 5, 2008 by Langemannen (see edit history) Quote Link to post
alidal Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Her er en kalkulator for blant annet skrogfart. Quote Link to post
SamH Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 http://www.boatdesign.net/forums/showthread.php?t=1220 Quote Link to post
roaldbj Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 For fritidsbåter er den siden alidal viser til grei som et utgangspunkt: http://www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm . Den benytter formelen: Maximum Speed of a Single-Hull, Displacement Boat Hull Speed = 1.34 * (LWL)1/2 [LWL: length of the hull at the waterline - i fot]. Dette betyr at man må legge inn vannlinjen i fot. Jeg fikk for vår båt verdien 8.68 knop. Jeg har ved erfaring funnet at omlag 8.5 knop passer godt som skroghastighet. Men trådstarter tenkte nok på større skip. Quote Link to post
roaldbj Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Jeg har lyst til å legge til: Det er ganske lærerikt å se på henvisningen fra alidal og legge inn forskjellie skroglengder. Mange vil nok bli litt overrasket over at noen få fot i skroglengde ikke gir særlig økning i skrogfart? Quote Link to post
Gunga Din Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 http://www.boatdesign.net/forums/showthread.php?t=1220 en intressant artikkel SamH fann denne grafen....... MFS = Monohull Fast Ship http://en.wikipedia.org/wiki/Hull_speed Quote S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.