Jump to content

Hvilken sporty skjærgårdsjeep i 18-20 fots klassen?


sap_2000

Recommended Posts

Er ute etter skjærgårdsjeep i 18-20 fots klassen med sporty preg og bra finnish/ kvalitet.

Fikk kikket på endel under Båter i Sjøen sist helg og fikk skarvet ned listen til noen få aktuelle.

"Problemet mitt er at jeg helst vil ha Yamaha på hekken, og da er jo ganske mange båter utelukket, dessverre...

 

Så langt er GH V20 favoritten. Liker utseendet veldig godt og kvalitet og finnishen virker best av alt jeg har sett på så langt i klassen. Og så er det jo stort sett Yamaha på hekken, så det er jo greit :yesnod:

Men V20 har et stort minus i mine øyne. Minusen er det samme som bidrar til å gjøre den så frisk og sporty, -det at den er veldig følsom for vektplassering sideveis pga veldig dyp V-bunn (24 grader) og at den er smal i vannlinjen gjør at den krenger mye bare om en person står ved siden av styrekonsollen.

Den flyter faktisk så høyt i vannet at chinen eller bunnen av skrogsidene ikke er nedi vannet, selv helt akter.

Skal prøvekjøre en V20 hos forhandler i slutten av uka, så vi får se om fordelene veier opp ulempen :wink:

 

Har også kikket litt på Askeladden 565 Wasper. En båt jeg liker veldig godt og som er sporty samtidig som den er vesentlig stødigere enn GH'en.

Bare et problem, og det er at jeg helst vil ha Yamaha.

Mercury 4-takt kunne vært aktuelt og kjøpe, men største 4-T er 115 hk som ryktes å være litt snaut på wasper.

2-takt (optimax) vill jeg helst ikke ha, og Verado er uaktuell pga. høyt forbruk og mye leamikk med kompressor etc.

 

Det er klart at det beste for meg ville vært å kjøpe Wasperen uten motor/ rigging for å så kjøpe en Yamaha 150 4-T å få montert det hos en Yamaha forhandler.

Så spørsmålet er om det er mulig å få kjøpt Askeladden uten motor? Noen som har hørt om det? Har tenkt meg innom en Askeladden forhandler en av dagene, men tenkte det kunne være lurt å høre litt her først...

Askeladden kjører gunstig kapanje en uke etter messa. 18% gir de på båtpakker. Antagelig for å bli kvitt noe av det store antallet 2008 båter som er på lager for øyeblikket. Utenfor Wave Oslo Marine kunne jeg sist uke telle ikke mindre enn 6 Waspere innpakket i plast, så det er jo ikke tvil om at de er intr i å bli kvitt de.

 

Skulle jeg måtte vike på kravet om sporty jeep, så er andre alternativ Yamarin 56 SC / CC, 59 CC og Sessa Key Largo 20.

Noen som har forslag til andre kandidater?

 

Slenger opp bilder av kandidatene....

 

GH V20 (legg merke til hvor høyt den går i vannet)

25_883620314.jpg

 

 

Askeladden 565 Wasper:

73_-1541606277.jpg

 

 

Yamarin 56 SC

20_-416624830.jpg

 

 

Yamarin 59 CC

67_1219759440583.jpg

 

 

Sessa Key Largo 20

51_1504761580.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Buster har veldig fine sjøegenskaper også i høyere hastigheter. De er faktisk mere fartsbåt enn hva de ser ut til men personlig så ville jeg gått for GH V20. Også veldig fine fartsskrog med veldig bra cut. Wasper er litt mer familieorientert men har typisk Askeladden skrog med allsidige egenskaper. Litt kompromiss men den mest praktiske, mener JEG.:-) 115 4-takt blir litt pinglete på de ja men skal du ha "brute force" fra bunnregisteret så er det 150 opti eller Verado som gjelder. 150 4-takt Yamaha er en grei allrounder men du får bare håpe på at du får en som ikke låter så altfor mye fra balanseaksel. Lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

kimosabi,

hva mener du med

veldig fine fartsskrog med veldig bra cut
? , et uttrykk jeg ikke har hørt før...

 

Er det også problemer med støy fra balanseakselen(e) på F150?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Cut= skjær i vannet. GH V20 har veldig fine og stødige skjær i forhold til størrelsen. Mye pga. at de ikke har spart på langsgående step.:-) Noen F150 Yamaha har en hvinelyd fra balanseakslene pga. litt snau klaring. Ikkeno farlig men den er der. Av en eller annen grunn så gjelder ikke det ALLE Yamaha F150.

Link to post
Share on other sites

Har du noe erfaring med V20'en, kimosabi? Siden du kjenner til skroget mener jeg....

 

Ja, skroget på V20 er veldig spessielt, og jeg vil si at skroget er båtens største fordel og ulempe på en gang. Tydelig at man ikke får både i pose og sekk :lol:

Se på bildene i post #1 av V20 og Wasper tatt fra siden i fart og se forskjellen, og hvor mye mer av undervannskroget du ser på V20'en. Den går så høyt at det nesten ser ut som den skal falle ned på en side :lol: Ikke mye som er i kontakt med vannet, og ingen tvil om at skroget er lettdrevet når en 20 foter gjør 40 knop med bare 115 hk og 50 kn med 150 hk.

 

Ser ut som jeg skal prøve V20 med 115 hk. på Fredag. Er spent om om 115 er nok. Er ikke mest opptatt av selve toppfarten, men viktig at den oppleves som sterk nok med 4-5 personer ombord samt uanstrengt marsj på 30 tallet...

 

Ellers noen som har synspunkter ang. det å få kjøpt Askeladden uten motor?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bildet av V20, så mistenker jeg at det lyver litt, ser ut til at båten ligger ørlite over til venstre..? Mens bildet av f.eks Wasperen ser ut som den heller mot fotografen.

 

V20 skroget er vel signet Egil Ranvig, så de dynamiske egenskapene er nok iorden..!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

At Hr. Ranvig kan dette med å konstruere gode fartsskrog og lekre linjer er Cormate T27 et bevis på. Den lekreste båten i sin klasse i mine øyne, samtidig som den er fullspekket med praktiske løsninger og detaljer. Kanskje neste gang.....

 

Gleder meg til å prøvekjøre V20'en og finne ut skroget er for ekstremt til kosebruk, eller om det er til å leve med :smiley:

 

2 bilder til i fart...

25_1794565043.jpg

 

25_-889132186.jpg

 

Ser ikke ut som den slenger spes. mye med rumpa i krapp sving heller... :lol:

25_1202973528.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg helt klart valgt Askeladden Wasper, med 150 Optimax.

Noe spesiell grunn til at du ikke vil ha Optimax?

Her er noen fakta om Optimax:

 

1. Den bruker vesentlig mindre drivstoff enn 4-takteren (bortsett fra på tomgang og fart opp til 3knop)

2. Bedre akselerasjon enn 4-takter.

3. I decibel målinger går den også stillere enn 4-takteren (bortsett fra på tomgang) Noen hevder dog at den opplevde "støyen" er mer fremtredende på Optimax, men personlig så hørte jeg ikke særlig forskjell.

4. Den er billigere i innkjøp enn 4-takteren.

5. Det er også billigere å utføre servicer på en Optimax (ifg. forhandler)

 

Leser du tester rundt om på nett, samt prøvekjører en Optimax, kan det nok hende du ikke synes det er så ille alikevel.

Siden du skal bruke båten til mer sportslige ting, så hadde jeg ikke nølt med å velge Optimax i det hele tatt.

 

Men jeg respekterer sef. ditt valg av 4-takter hvis det er det du vil ha, det er bare det at det er mange som tror at Optimax bråker/rister/spyr ut oljelukt etc etc.

Dette er så feil som det kan få blitt.

 

Jeg mener at Askeladden er en klasse over feks. Yamarin hva kvalitet angår. (de andre båtene du har med her, vet jeg ikke noe om, så der skal jeg ikke utale meg)

Så det er veldig synd at du ikke vil ha Optimax.

 

Jeg ville nok gått for Yamarin 59CC hvis det blir en Yamarin. 150HK'er på denne slår ikke feil.

 

Ellers så har du jo ogsp Askeladden 525 Excel.... som du kan ha maks 115 HK'er på, og dermed så kan du gå for en Mercury 4-takt.

Men Excel er kun 17 fot da....

 

Ellers så har du jo denne:

Yamarin 62CC. Nyyyydelig båt!

 

imagegallery_6210_2_tcm35-73038.jpg

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg helt klart valgt Askeladden Wasper, med 150 Optimax.

Noe spesiell grunn til at du ikke vil ha Optimax?

 

Hei Bjerknez og grattis med ny båt :flag:

 

Det går stort sett på mine personlige preferanser om 2-T generelt og ikke Optimax i seg selv..., og handler ikke nødvendigvis hva som er rett eller galt, bare så det er sagt.

Men liker ikke lyden på 2-T, spes på lavere turtall hvor man befinner seg en veldig stor del av tiden, røyken/ lukta (selv om den er betraktlig redusert de siste år), og det at jeg føler at det er litt gårsdagens teknologi som er billig å produsere for produsentene da 95%(?) av motoren og teknologien er lik som de gamle 2-T som har blitt produsert i flere 10år.

Er heller ikke sikker på at en 2-T konstruksjon i lengden har godt av å bli strupet ned så mye på bensin og olje for å klare dagens utslipskrav.

 

Men som sagt handler det mest om følelser, og er egentlig derfor jeg er så fan av Yamaha. Har hatt mange forskjellige båter opp gjennom årene fra 10-35 fot. Av de med utenbords har jeg hatt Suzuki, Evinrude/ Johnson, Merc og Yamaha. Tar jeg med bekjente, har vel flere av alle påhengsmerker vært eid innen vennekretsen de siste 25 årene. Mange har vært fornøyd med andre merker påhengere også, men det har også vært endel problemer med påfølgene frustrasjoner og spolerte sommerdager..

Med Yamaha har jeg vel nesten tilgode å høre om noe negativt som også stemmer overens med egen erfaring med 6-7 stykker opp igjennom årene.

Ellers er min oppfatning at Yamaha har klart best rykte generelt blandt folk og følgelig lettest å bli kvitt når ting en gang skal selges...

Jeg tror helt sikkert jeg kunne blitt fornøyd med Merc, men har som sagt mest lyst på Yamaha så sant det lar seg gjøre, om du skjønner...?

 

Leser du tester rundt om på nett, samt prøvekjører en Optimax, kan det nok hende du ikke synes det er så ille alikevel.

Siden du skal bruke båten til mer sportslige ting, så hadde jeg ikke nølt med å velge Optimax i det hele tatt.

 

Tviler ikke på det. Hører Optimaks oppleves som veldig frisk og livlig.

Jeg har aldri lagt så mye lit til hverken bil eller båttester...

Disse testene er stort sett en prøvekjøring på i beste fall noen timer hvor en journalist hopper i en flett ny båt eller bil og kjører "gla' gutt" i beste fall noen timer. I denne settingen fungerer jo alt bra, og det er kun små forskjeller som skiller. Da handler det mest om koppholdere, "hvor rått" ting er, at den ene er 1/4 sek rasker opp i plan og om hvordan ting oppfører seg når man i maksfart legger inn full sving (selv på 40-50 fotere) etc.... Mao. ting som er totalt uvesentlig for sikkert 90% av leserene.

Det testene ikke sier noenting om er hvordan produktet faktisk er å eie, problemer relatert til kvalitet som ikke synes på en 2-timers tur, kosekjøring, møte med serviceapparat, annenhåndsverdi osv. osv.

 

Jeg mener at Askeladden er en klasse over feks. Yamarin hva kvalitet angår. (de andre båtene du har med her, vet jeg ikke noe om, så der skal jeg ikke utale meg)

Så det er veldig synd at du ikke vil ha Optimax.

Jeg ville nok gått for Yamarin 59CC hvis det blir en Yamarin. 150HK'er på denne slår ikke feil.

Ellers så har du jo ogsp Askeladden 525 Excel.... som du kan ha maks 115 HK'er på, og dermed så kan du gå for en Mercury 4-takt.

Men Excel er kun 17 fot da....

 

Enig med at Askeladden er et hakk over Yamarin i kvalitet. I tillegg er de IMO også friskere utseendemessig som ikke er noe minus heller...

Har kikket på Excel. Lekker båt, men synes den var litt i trangeste laget, dessverre. Prismessig er den også ganske gunstig med 18% kampanjen de kjører om dagen.

 

59 CC er et helt greit valg, men ikke mer. Liker ikke helt den høye, runde hekken dog... Kvalitet er OK, skrog er OK, løsninger er OK og motoren er kjempebra :lol: , men skulle gjerne hatt noe som var litt mindre kjedelig utseendemessig. Synes faktisk 56 SC/ CC er penere enn 59'en. Men 59 CC er fortsatt en fin allrounder som jeg tror jeg kunne blitt fornøyd med.

Synes Yamaha godt kunne teamet seg opp med litt mer spennende båtprodusenter enn Finnmaster og Yamarin. Der har Brunswick helt klart gjordt det bedre.... :smash:

 

Ellers så har du jo denne:

Yamarin 62CC. Nyyyydelig båt!

 

Enig. Definitivt Yamarins peneste jeep med god margin.

Ulempen er at den begynner å bli litt stor i forhold til de andre mtp. å fraktes hit og dit på henger osv. Skulle V-20 falle fra etter prøvekjøring, rykker nok denne noen hakk opp på lista, ja :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei, Ryds har en 568 Gti som får bra omtale. Se link: http://www.ryds.se/modeller/Utombordare/568gti.aspx

 

Kikket på den messen sist helg. Helt grei båt, men faller for meg i "litt kjedelig" kategorien sammen med Yamarin, og Yamarin har jo Yamaha som den største fordelen, så.... :wink::lol:

 

Takker for tips! Håper det dukker opp noe spennende jeg ikke har sett så langt, gjerne i kombinasjon med Ya**** :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Med tanke på motorvalg er kanskje testen i http://publish.hm.kunder.linpro.no/kastlos...ticle149756.ece klargjørende, selv om den ikke er så kategorisk med tanke på enkelte motorers fortreffelighet innenfor alle områder.

 

Flotte båter som er nevnt her i tråden. Jeg anbefaler likevel å teste en av de siste Busterne når du likevel er i prøvemodus. Arbeidsbåtpreget er i stor grad borte. Det som henger igjen er at byggemateriale og -metode gir ekstra plass ombord - plass som i tilsvarende båter av plast er brukt til å stabilisere og avstive konstruksjonen i stedet for å være til glede for dem som skal bruke fartøyet. Dette gir stor fleksibilitet med tanke på innredning: benker og skap er der du vil ha dem hvis og fordi du trenger dem og ikke fordi de får båten til å henge sammen. En annen ting er at Buster ikke har solgt seg til en enkelt motorleverandør. Her kan du velge fritt og finne den beste motoren selv om du har bestemt deg for båttype :smiley:

 

Marint aluminium har absolutt en del fordeler som ikke er til å stikke under en stol. Les gjerne følgende betrakning: http://www.langemaritime.com/general_html/..._OLI_051212.pdf

 

 

buster-xxl_gallery_1_tcm36-22046.jpg

buster-xxl_gallery_6_tcm36-248065.jpg

 

1207143095432_918.jpg

buster-xxl_gallery_7_tcm36-248069.jpg

buster-xxl_gallery_3_tcm36-61406.jpg

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Hei ny på forumet vil gjerne dele litt erfaringer:

vurderte selv Buster XXL, GH V20, Askeladden, Ibiza og Sessa i våres. De er ganske forskjellige...

Buster er robust men fortsatt ganske grov i finishen, bra i sjøen middels vbunn men lavt fribord.

GH V20 var min favoritt men ble oppfattet som for ustø av de andre i familien.

Askeladden er helt grei på alle måter men kanskje litt kjedelig.

Ibiza 20 "for mye" pakket inn på for lite plass, bra finish.

Sessa var jeg skeptisk til, Italiensk båt...

Sessa var derimot favoritt hos resten av familien og jeg synes den var grei nok så det ble en Sessa KL 20 med F150.

 

Mine erfraringer så langt:

Gjennomført kvalitet, også i detaljer som ikke synes til vanlig.

Jeg ønsket meg ikke toalett og dusj i en så liten båt, nå ville jeg ikke vært uten.

Båten har lavt akterspeil og gjennomgang til badestige uten å gå over puter og badestigen stikker dypt nok ned i vannet til å kunne brukes.

"Ingen" planingsterskel enten det er en eller syv personer i båten.

Stor solseng på fordekket, mulighet for å sove under fordekket i nødsfall (vanligvis brukt som bagasje og skifterom).

Konsolltrekk og anker i baugen er praktisk i godværsbåter.

 

- Litt flat bunn ved hard kjøring i krapp sjø

- 10 cm for lav vindskjerm ved stående kjøring

- Gass/gir kan ikke monteres horisontalt slik jeg helst ville hatt det

- Ligger litt dypt i vannet med fulle tanker 200+50 liter (sammen med motor og batteri er det nesten 500kg)

 

Vi er fornøyd med vårt valg, men det er bruken av båten som bør avgjøre valget, lykke til.

Link to post
Share on other sites

Marint aluminium har absolutt en del fordeler som ikke er til å stikke under en stol. Les gjerne følgende betrakning:

 

Sikkert, men har inntrykk av at noen av de fordelene har blitt litt redusert etter at man begynte med innerliner i glassfiber og lakkerte skrogene utvendig? Spurte en som jobber med båter/motorer, en verkstedsmann av den "gamle typen", og han var i allefall meget klar på at de "gamle" og enkle aluminiumsbåtene var veldige greie og bortimot vedlikeholdsfrie, mens de nye variantene var det ikke og man kunne like gjerne kjøpe en båt i glassfiber.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et kriterie jeg ville vektlagt eller satt som absolutt krav er at det er mulighet for solseng i baugen (uten for mye ommøblering.)

I fart eller stille... i sol eller overskyet.....min solseng blir brukt veldig ofte av store eller små. Man har rett og slett behov for å strekke ut ryggen isteden for å bare sitte i båtseter hele dagen.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte båter som er nevnt her i tråden. Jeg anbefaler likevel å teste en av de siste Busterne når du likevel er i prøvemodus. Arbeidsbåtpreget er i stor grad borte. Det som henger igjen er at byggemateriale og -metode gir ekstra plass ombord - plass som i tilsvarende båter av plast er brukt til å stabilisere og avstive konstruksjonen i stedet for å være til glede for dem som skal bruke fartøyet. Dette gir stor fleksibilitet med tanke på innredning: benker og skap er der du vil ha dem hvis og fordi du trenger dem og ikke fordi de får båten til å henge sammen. En annen ting er at Buster ikke har solgt seg til en enkelt motorleverandør. Her kan du velge fritt og finne den beste motoren selv om du har bestemt deg for båttype :smiley:

 

Gode poenger tjeh. Takker for dine synspunkter :yesnod:.

 

Jeg synes Busterbåtene har kommet seg veldig de siste årene, og jeg ser helt klart fordelene med styrke, fleksibilitet og enklere vedlikehold. Dessverre er jeg ikke helt komfortabel med utseende sammenlignet med de andre.

Smaken er jo forskjellig, heldigvis. Men at det er en fin kvalitetsbåt er det ingen tvil om. Bare ikke helt "i min gate", dessverre... :cheers:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei ny på forumet vil gjerne dele litt erfaringer:

vurderte selv Buster XXL, GH V20, Askeladden, Ibiza og Sessa i våres.

*klipp*

Sessa var derimot favoritt hos resten av familien og jeg synes den var grei nok så det ble en Sessa KL 20 med F150.

*klipp*

Vi er fornøyd med vårt valg, men det er bruken av båten som bør avgjøre valget, lykke til.

 

Hei Molan og velkommen til forumet :flag:

 

Kjempefint med dine erfaringer da dere gikk gjennom mye av det samme som jeg nå vurderer.

 

Det med din families vurderinger med V20 VS Sessa høres ut som en blåkopi av det jeg opplever. V20 er klar favoritt, men den bedre halvdelen synes den var ubehagelig ustødig å bevege seg i (som sant er). Jeg tror nok jeg greier å leve med det, men ser helt klart ulempen også... Frøken vil helt klart ha KL 20 etter å ha tråkket litt rundt i GH'en :crazy:

Plusset med V20 er egentlig alt bortsett fra at den er rank... Utseende, linjer, skrog/ kjøreegenskaper, kvalitet, lettdrevet osv...

 

 

Har også hatt samme oppfatning som deg vedr. Italiensk (skeptisk :lol: ). Men Sessa KL 20 har seilet opp som en sterk kandidat ved siden av V20 etter at jeg fikk kikket på KL 22'en som var på messen sist helg... Kvaliteten virker mange hakk over andre Italienske jeg kikket på som Capelli og spes Lamberti som var den største nedturen jeg har sett på lenge.

I tillegg ser den jo veldig bra ut med de nye fargene på skrog og puter. Ser også fordelen med å ha en mulighet til å gå på do og et relativt stor rom til oppbevaring av pikkpakk etc.

 

Forhandleren jeg skal til i morgen for å prøve V20 har også en Sessa KL 20 m/ Yamaha F150 som demo båt som også er til salgs. så planen var hele tiden å slå to fluer i en smekk. Kjempemulighet å få vurdert å prøvet begge disse båtene side ved side :yesnod:

 

Fint om du kan svare på et par spørsmål ang. Sessaen:

 

Hva får du av toppfart/ turtall med godt lastet båt (fulle tanker etc?

Hva bruker du som marsjfart/ turtall og forbruk på marsj?

Er det også dreggrom bak på plattform?

Har du henger til båten? I så fall hvilken type?

Hvordan er du fornøyd med utforming av dashbord og mulighet for plassering av plotter/ stereo etc?

Hvordan er det med tilgang til teknisk utstyr som kraner, bensintank/ mannhull/ giver, batteri etc.

 

Endel av dette ser jeg jo i morgen, men fint å høre dine synspunkter :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fint om du kan svare på et par spørsmål ang. Sessaen:

 

Hva får du av toppfart/ turtall med godt lastet båt (fulle tanker etc?
39-41 knop / 5700-5900 o/min
Hva bruker du som marsjfart/ turtall og forbruk på marsj?
22-30 knop, forbruk rundt 1 nm/l
Er det også dreggrom bak på plattform?
Nei
Har du henger til båten? I så fall hvilken type?
Nei
Hvordan er du fornøyd med utforming av dashbord og mulighet for plassering av plotter/ stereo etc?
Plotter går greit å plassere dersom du skal felle den ned må kompasset fjernes (og det vil jeg ikke)
Hvordan er det med tilgang til teknisk utstyr som kraner, bensintank/ mannhull/ giver, batteri etc
. Grei tilgang til det meste men mange skruer å løsne for å komme til baksiden av dashbord / el. anlegg.

 

Anbefaler anker foran (ikke dregg) med blytau.

Hvis du skal til Larvik for å prøvekjøre hils Tore og Gary.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...