Jump to content

Hvilken sporty skjærgårdsjeep i 18-20 fots klassen?


sap_2000

Recommended Posts

Da er det klart for henting :flag:

 

Var litt usikkerhet om den ble klar til helgen pga at de hadde problemer med å få tak i girspaken... Men Båt-Holm ringte for 5 min siden og sa at den var kommet inn døra nå, og at båten var klar i ettermiddag :cheers:

 

Da er det bare å komme seg avgårde før rushen ut av Olso tetter seg til. Må innom i Mysen og plukke opp hengeren på veien ned.

Kjenner jeg er litt spent i magen... :crazy:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Din Jæ.... heldiggris!! hehe.

 

Det må være en fantastisk følelse!

Skal du sjøsette den med det samme og prøve den eller?

 

Vil mer enn gjerne ha tilbakemeldinger om hvordan den går i vannet og evt. hvilken fart du får den opp i.. hehe.

 

EDIT:

Jeg ser han postet forrige post kl. 11:30, så jeg tipper han står i båtbutikken akkurat nå, siden han måtte hente en henger på vei ned...

Skal vi se.. regner man ca. 3 timer hjem igjen (rask sjøsetting og test medberegnet) så bør vi få ett svar ca. kl. 16:30 om hvordan opplevelsen var... hehe.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Din Jæ.... heldiggris!! hehe.

 

Hehe. Tålmodighet har aldri vært min sterke side, så den MÅTTE bare hentes så snart den var klar.... :lol:

 

Tok litt lenger tid enn planlagt alt sammen. Ting var ikke helt ferdig når når jeg kom ned, så det ble et par timer på verkstedet sammen med mekanikkerene mens de siste tingene ble ordnet. Veldig hyggelige og kunnskapsrike gutter som jobber på verkstedet der. Helt klart genuint båtinteresserte karer som likte det de holdt på med. Han ene som jobbet der var Yamahafrelst og synes det var gøy at det endelig kom en "ordentlig" motor på en Askeladden, sa han :wink::lol:

 

Fikk ikke dratt før i halv syv tiden og det var mørkt innen jeg kom hjem, så sjøsettingen får vente til i morgen. Blir vel utpå ettermiddagen en gang tenker jeg. Må ut og handle noen småting først. Skal også prøvestarte hjemme med hageslangen før jeg drar, siden den bare ble startet med ekstern tank hos Båt-Holm. Var innom å fyllte bensin på JET'en på veien hjem sinden tanken var helt støvtørr. Så skal det vaskes litt for byggestøv i kriker og kroker, samt hadde tenk å få polert inn- og utvendig så gelcoaten får en fin start på livet og er rustet mot møkk, nedbør etc.. Virker som den er avfettet for å få bort slippmiddelrester fra støpeformen, for den kjentes ganske "tørr" ut når man drar hånden over...

 

Toppfart og slikt må nok vente litt til innkjøringen er over, dessverre... Viktig å ta det litt pent i begynnelsen, men det blir ikke helt lett å mostå fristelsen å legge spaken i horisontal stilling, hehe :tongue:

 

Noen "snags" er det dessverre, så båten må en tur ned igjen til forhandler. Transportpresseningen var ikke kommet. Speedsensorengiver var ikke kommet så loggen fungerer ikke, manglet lys i 2 brytere og det analoget trimmeteret fungerte ikke sammen med det digitale multifunk. instrumentet så begge viste feil verdier når begge var tilkoblet. Koblet bort en av de, så ble alt OK. Skal byttes i et annet type instrument.

Ellers var det et litt matt felt på ca. en meter i den svarte stripa på BB side. Antagelig fra transportplasten som har ligget og gnisset med vann og skitt under transport fra fabrikken. De skulle få en plastfyr til å fikse det når båten skal tilbake for de andre tingene som mangler... Kan jo hende det dukker opp noe mer når jeg får kjørt den så da kan alt orn\dnes i en smell nå den likevell skal tilbake en tur....

 

Nei, nå må jeg se å komme meg i seng om jeg skal få noe ut av morgendagen :sleep:

 

Her er et par bilder fra hentingen:

 

wasper__side.jpg

 

 

 

wasper__yamaha.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ojojojojoj.....

 

Jeg misunner deg veldig nå!

 

Herregud for en deilig følelse det må være!

Kanskje litt mer vanlig for deg, da du faktisk har hatt båt før, men tenk på meg da, som ikke har kjørt en båt på hele 15 år!!

Tror du JEG gleder meg til min første helt nye båt over 10 fot på 15 år eller?? hehe.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ja... hva har morgendagen gjort med deg? hehe

 

Hehe.

Den har hvertfall sørget for at jeg er rimelig støl i armene etter 8 timer med gnikking samt litt sjekk og kosemekking :lol: Nå er hver eneste kvadrat cm. inn og utvendig polert, selv rekkene og plexiskjermen... :cool:

Kom litt sent i gang så innen jeg var ferdig var det i seneste laget og det var surt og kalt, så jeg måtte utsette det til i morgen.... :sad:

 

Gjorde om litt på styringen så utslaget ble litt bedre. Fikk startet motoren på båtens tank. Den malte som en katt, og lyden er grom på land. Ryddet også opp en liten el. feil i kontakten til hengeren, så nå er alles in ordnung til i morgen :yesnod:

 

 

 

42 knop er med 135 hk. De oppgir 45 med 150 hk, men det ryktes at den gjør et par knop mer. Time shall show.. :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kan man spørre hva slags polish som er anbefalt og som har skikkelig holdbarhet?

 

Jeg har prøvd mye rart opp gjennom årene og har så langt ikke funnet noe vidundermiddel... Den jeg har best erfaring med er Selaclean boat polish elns. som er Autoglym sin båtserie. Fin og jobbe med, og jeg synes den varer lengre enn mye annet jeg har prøvet. Etterfølges gjerne av gelcoatforsegler/ hardvoks fra samme merke som legger en ekstra hinne som forlenger holbarheten og gir en aning mer glans.

 

Ny båt kan med fordel poleres så fort som mulig for å mette gelcoaten med voks så skitten ikke trenger inn og fester seg. Mange nye båter i dag er faktisk avfettet for å fjerne slippmiddelrester fra støpen, og mange tar seg ikke bryet med å polere før båten overtas av kunden. Tørr gelcoat er som en svamp for skitt og UV stråler.

Vil man ha en båt som altid er blank og fin, og som skitten ikke fester seg på bør man vaske min annehver uke og polere 3-4 ggr. ila. sessongen. Gir man litt f*** i dette trekker møkka inn og gelcoaten blir etterhvert matt og oksidert. Og da er det forsent å få det helt 100 igjen IMO.... Er man derimot litt petimeter med dette kan båten være tilnærmet like fin som ny i gelcoaten etter 10 år...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått kjørt litt båt i dag :flag:

Hadde ingen flere påskudd med ting som måtte gjøres, så da var det bare og hekte på hengeren og kjøre til havna :yesnod:

Det blåste endel og var litt surt og kaldt, så det ble ikke noen kjempelang tur dessverre :cryin:

 

Alt fungerte helt fint, bortsett fra de tingene jeg allerede visste om.

Lunket rundt mellom øyene i Asker og Bærum i sakte fart og koste oss med boller og brus mens vi så timeteller krype seg oppover. De første 2 timene skal være under hhv. 2 og 3 tusen o/min. Etter det kan man kjøre som man vil, også kortere perioder på WOT.

Etterhvert krøp vi opp i sakte planingsfart og økte litt etter litt. Det var her jeg ble glad for at jeg valgte 150 hk. Motoren er råsterk og nærmest kaster båten i plan. Lavt turtall i cruisingfart og motoren går bare og rusler helt uanstrengt og lydsvakt med et fornuftig forbruk. 20 knop på 2800 o/min og 25 kn. på 3300 om jeg husker rett. Forbruket ligger ca. 0,75 l/nm i dette området som er helt OK.

 

Før vi satte nesa hjemover måtte hendelen prøves i horisontal stilling et lite øyeblikk :yesnod: Fikk nesten 46 knop v/ 5700 o/min på GPS'en med to pers ombord og full tank (150 liter). Tror skroget begynner å nærme seg grensen der da jeg merket at den begynnte å bli ustabil og "chine-walke". Tipper det skal være mulig å få noe mer med riktig trim og noen flere sekunder på WOT etter at innkjøringen er over... Men for å være helt ærlig bryr jeg meg ikke så mye om toppfart annet enn at det kjelt å vite at man har den der... :lol: 20-30 knop er fin og uanstrengt marsfart med veldig lavt lydbilde og bra forbruk :yesnod:

 

Synd vi går mot feil årstid nå. Hadde liksom vært så mye bedre om vi var i April og hadde hele sommeren foran oss... Men det er jo bare litt over et halvt år igjen... :headbang:

 

Slenger ut et par bilder fra i dag...

 

Nettopp får vann under kjølen

28092008.jpg

 

Motoren varmer seg opp...

28092008003.jpg

 

Ett øyeblikks svakhet - 45 knop...

28092008009.jpg

 

Trygt fortøyd og tildekket

28092008012.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ett lite spørsmål til deg sap_2000:

 

Er det 2008 modellen du har?

Hvis JA:

 

Er båten helt hvit (der den i utgangspunktet skal være hvit sef.), eller er 2008-modellen en litt mer dus farge. Altså litt mer kremfarget liksom?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Er det 2008 modellen du har?

 

Er båten helt hvit (der den i utgangspunktet skal være hvit sef.), eller er 2008-modellen en litt mer dus farge. Altså litt mer kremfarget liksom?

 

Ja, 2008 modell båt og motor.

 

Fargene på 2008 er endret til en slags svak krem/ off-white aktig hvitfarge samt antrasitt på det fargede feltet samt gråsvarte puter og trekk/ kalesje.

 

Stort løft opp fra de tidligere modellene som var hvit nederst med lyseblå stripe og gråaktig gelcoat over fenderlista IMO.

 

Gled deg, du :wink:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra tre til plast nå nylig da vi stort sett skal til og fra hytta med båten.

Valget falt på en AMT 185 (se efeks kellox.no)

Vi valge den fordi den er laget av samme folka som lager Yanmarin båtene - nordisk båt bygget for nordiske behov.

Det er haugevis av "middelhavsbåter" i vårt området og blir aldri helt overbevist av kvalitet og diverese praktiske løsninger som efeks lanterne føring på de.

 

En annen viktig ting var at det er nok stuerom ombord og en kallesje løsning.

Veldig deilig når man vil hjem fra hytta el. i skikklig drittvær med famile og all bagasjen.

 

AMTene har en filosofi at båten skal leveres som en komplette pakke så alt fra tau og fendere til bunnstoff fulgte med.

Tror vi fikk med kallesjen også. Betalte vel kun for kartplotter\ekkolodd og vannski bøylen(veldig praktisk rekke når man er på badeplattformen på en liten båt!)

 

Med en helt ny motens 90hk 4.takt på hekken og 22 grader V bunn er den stillegående og fin; og god for 40 knop.

Ja også er den akkurat under 2,5m bred så man får den i div "jolleplasser" ved behov, praktisk når det er trangt i havna du kommer til.

 

Ulemper?

Ingen mulighet for solseng, kun benk på en side foran og ikke noe bord.

Trekket til stolene kostet 1300+moms og de synker når de flyr ut av båten. :crazy:

 

Nå mangler vi bare en stålproppell i stedet for den nåværende tullipanen etter at fattern sjøsatten i år :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, 2008 modell båt og motor.

 

Fargene på 2008 er endret til en slags svak krem/ off-white aktig hvitfarge samt antrasitt på det fargede feltet samt gråsvarte puter og trekk/ kalesje.

 

Stort løft opp fra de tidligere modellene som var hvit nederst med lyseblå stripe og gråaktig gelcoat over fenderlista IMO.

 

Gled deg, du :wink:

NICE!!

 

De styggeste Askeladden-båtene må vel være dem med lyseblå stripe på siden, samt lysegrå fenderlist.

 

Men jeg er veldig glad for at jeg slipper den gule stripen under den blå på utsiden av båten (slik 2007-modellen hadde).

 

Åhh.. jeg bare elsker utseende til Askeladden!

 

Når det gjelder AMT 185BR:

Dette er også skikkelig pene båter mener jeg. Litt difuse liksom og ikke pakket inn i masse farger. Det liker jeg.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott ny båt med den motoren du vil ha. :flag:

 

Motormerke er for noen av oss veldig viktig, andre vet ikke hva som sitter bakpå engang.

 

Synes du har drevet mye fin research før du valgte, du fikk en topp kombinasjon. Liker når folk gjør oppgjør mot 'tvangsekteskapene' mellom båt og motor.

 

Yamaha 150 er en topp motor, har en kompis som har en slik. Veldig flott og lavt støybilde på denne, matcher nesten Suzukien min :wink:

 

Vet ikke om du har stålpropeller, dette kan jeg anbefale. Ikke så mye for toppfarten (1-2 knop), men bedre grep i vannet, akselerasjon, litt mindre forbruk etc er vel verdt å ta med seg. Også ser det jo gromt ut da... :cool:

Link to post
Share on other sites

Har vel som sagt fått med meg såpass at hvilket merke som henger på hekken hva motor angår er nesten det samme.

 

Men 4-takt kontra 2-takt har nok rom for litt heftigere diskusjoner.. hehe

Uten at vi bør dra denne diskusjonen inn i denne tråden.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott ny båt med den motoren du vil ha. :flag:

 

Takker!

 

Motormerket betyr mye for meg. For meg handler det mest om følelser, så det var viktig for meg å få den "riktige" motoren på hekken, selvom det ikke automatisk er noen garanti for at jeg aldri vil noe problemer med en Yamaha.

Når det er sagt, så tror jeg det meste fungerer bra i dag. I allefall de første årene. Etter noen år er det man virkelig får svaret på hva som er bra og ikke... Og der har jeg min egen mening basert på egne og bekjentes erfaringer om hva som funker etter nær 30 år i båt og maange påhengere.

Suzuki er for meg et veldig godt valg etter Yamaha. De får veldig mye skryt for støyen (eller mangel på sådan). Har eid et par tidligere, og de har fungert bra. De andre "annerkjente" merkene havner lenger bak på lista mi... :wflag:

Har aldri likt tvangsekteskap jeg heller :lol: Så er det jo litt gøy å ha noe som ikke alle andre har også :yesnod:

 

Propellen som sitter på er standard Yamaha stålpropell som er lakkert svart i 13 3/4 x 21 WOT er ca. 56-5700 o/min gir overkant av 45 knop det lille jeg prøvde.

Toppfarten er ikke så viktig for meg da dette går mer enn fort nok uansett, men finnes det en propell som reduserer forbruk på marsj og har de andre fordelene du nevner er det veldig interessant... Hvilken var du tenkte på??

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder stålpropell, så skulle du bestillt dette med det samme når du kjøpte båten.

 

Forde dem da bytter ut den orginale med stålpropellen, slik at du kun betaler mellomlegget.

Kjøper du stålpropell i etterkant, har du allerede betalt for standardpropellen som du aldri mer kommer til å bruke.

 

Sikkert ikke veeeldig mye å spare.. men litt er det da :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...