Jump to content

Hvilken sporty skjærgårdsjeep i 18-20 fots klassen?


sap_2000

Recommended Posts

Gratulerer så my Sap_2000!! :)

 

Regnet med at du kom til å følge hodet ditt... hehe.

 

Askeladden er utrolig fine båter, og etter min mening så har dem en mye høyere kvalitetsfølelse enn sine konkurrenter.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Veiledene havnet dette på nesten 370 båtpenger, og jeg ender opp med å betale en aning mindre enn veiledene på en båtpakke uten ekstrautstyr med Merc. F-115. :yesnod:

Det desidert laveste tilbudet jeg har fått, og i tillegg har jeg nå bare én forhandler og forholde meg til som jeg og ser på som et pluss.

 

Gratulerer! Og når man treffer på en forhandler som er så løsningsorientert og serviceminded så er det jo bare å slå til...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny flott båt, og ikke minst en god motor. Tror ikke jeg er alene om å tro at mange ville ha foretrukket en Yamaha på Askeladden.

Men så lenge Merkury er på eiersiden, vil vi ikke finne mange båter lik den du har.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så my Sap_2000!! :)

Regnet med at du kom til å følge hodet ditt... hehe.

 

Takker så meget!

Ja, det var nok det mest fornuftige valget selvom det nok hadde blitt V20 om den ikke hadde vært så forbasket ustødig :sailing:

 

Men når jeg fikk denne båten splitter ny og slik jeg ville ha den med utstyr og tilpassninger, samt Yamaha 150 på hekken til en bedre pris enn Demo V20 med 115, så tror jeg valget var bra :yesnod: Wasperen er jo litt mer tradisjonell enn V20, men fortsatt i "sporty-kategorien" IMO. Tror den blir sterk og god med 150 hesteren på hekken også... Gleder meg til å få prøvd den når den er klar...

 

Vi handlet vel på samme sted etter det jeg husker fra tråden din, Bjerknez?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så masse med ny båt, og jeg mener ivertfall at du valgte den fineste og tøffeste båten. :cool:

 

Takk så mye!

 

Gratulerer! Og når man treffer på en forhandler som er så løsningsorientert og serviceminded så er det jo bare å slå til...!

 

Ja, slikt betyr mye for meg, og her scoret denne forhandleren meget bra. Håper det fortsetter slik også :rolleyes: Når de også var Yamahaforhandler og i tillegg ga det beste tilbudet var det enkelt å slå til :smash:.

Det hjelper (for meg) ikke om tilbudet er aldri så godt om du ikke orker å forholde deg til personen du skal handle med :nonod:

 

Gratulerer med ny flott båt, og ikke minst en god motor. Tror ikke jeg er alene om å tro at mange ville ha foretrukket en Yamaha på Askeladden.

Men så lenge Merkury er på eiersiden, vil vi ikke finne mange båter lik den du har.

 

Takker!

Jeg fikk "drømmekombinasjonen" min. Hadde jeg ikke fått tak i en Wasper med Yamaha, hadde det blitt V20 isteden selv om den er ustødig.... -for Yamaha skulle det være uansett når det gjelder båt med utenbords... :smash:

Synes også det er gøy å ha noe som er litt spessielt som ikke alle andre har. Tror heller ikke det er noe minus når den en dag skal selges...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi handlet vel på samme sted etter det jeg husker fra tråden din, Bjerknez?

Handlet du hos Båtholm i Halden du også?

 

Jeg har vert innom en del forhandlere før jeg slo til, og båtholm er vel det eneste stedet dem hadde tid til å prate med meg.

Jeg snakket med en som hette Harald Berg. Veldig hyggelig mann, som satt inne med mye kunnskap.

 

Jeg spurte også om det gikk ann og få en askeladden med Yamaha helt i førsten (før jeg var med Kenbjork på en tur) men jeg var ikke i tvil om at det var Optimax jeg skulle ha.

Men... smaken er som baken :)

 

Uansett så mener jeg du har fått en fantastisk fin båt. Wasper var også i mine tanker når jeg skulle ha båt, sammens med 525 Excel.

Problemet var bare at jeg har fått for meg at jeg vil ut på litt lengre turer, ala vestfold/strømstad/Halden fra Fredrikstad, og da ble vi enige om at en konsollbåt ble litt luftig.

Derfor så falt vi for en Bowrider, hvor man kan trekke kalesje helt fra vindskjermen, samt montere ett bord helt bak.

 

Kalesjen på en båt med konsoll er mer en nødløsning mener jeg... da en konsollbåt er en mer godværsbåt i mine øyne.

Men at Wasper er en fantastisk tøff båt er det ingen vil om! :)

 

PS! For 6.000,- så får du ferdig montert stereo i båten fra Båtholm.... Mange meninger om stereo i båt, men noen ganger så mener jeg dette er ett must. Feks. når amn kjører mutters aleine fra Strømstad til Fredrikstad.

Da er det full guffe med yndlingsmusikken og spaken i vannrett tilstand :)

 

Uansett... jeg gleder meg vertfall som en liten unge til sommeren!!!

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Handlet du hos Båtholm i Halden du også?

 

Ja. Måtte helt til Halden før det ble årnings på sakene :lol:

Han jeg pratet med het Holm til etternavn. Tror han er en av eierene og dagelig leder.

Hyggelig og imøtekommende fyr som turde å ta beslutninger på stedet. Ikke så mye "om og men" "jeg må sjekke ditt og datt og komme tilbake til deg" som jeg har opplevd andre steder når det gjalt dette med Yamaha og de andre tilpassningene jeg ville ha.

Var smart av han det da jeg signet kontrakt under en time etter at jeg kom inn døra. Han skjønte nok på meg at det ble handel om prisen var riktig og jeg fikk ting som jeg ville ha det.

Så langt en positiv opplevelse. Håper det holder seg slik :yesnod:

 

PS! For 6.000,- så får du ferdig montert stereo i båten fra Båtholm....

 

Ja, Lurer litt på å få de til å sette inn en stereo. Han skulle gi meg en pris på oppsettet jeg ville ha. Er den god, så går jeg for det så jeg slipper å sage hull i dashen og sidene til høytalere selv.

Tenkte meg et opplegg med spiller under vanntett lokk under girspaken og fjernkontroll med display godt synlig ett sted på dashen og vanntette høytalere i sidene.

 

Uansett... jeg gleder meg vertfall som en liten unge til sommeren!!!

 

Det skjønner jeg godt :yesnod:

Ikke skjønner jeg at du orker lå den stå der i over et halvt år før du får prøvd den, når du vet den står der helt klar og skriker etter å bli kjørt :lol:

Et annet aspekt som andre har nevnt i tråden din, er dette med om det skulle gå på dunken...

 

Jeg kommer til å hente den hjem så fort den er klar så jeg får prøvd og sjekket at alt er som det skal, samt registrere den. Etter det er det mulig jeg tar i mot tilbudet om lagring gjennom vinteren. Var lagringen du ble tilbudt innendørs?? Jeg glemte å spørre i farta...

Skulle (gud forby) noe skje ila. vinteren med firmaet, har båten vært i min besittelse og er 100% eid av -og registrert på meg...

Bare en tanke....

 

Fj. Kontrollen jeg lurer på her:

RM-X55M.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ikke skjønner jeg at du orker lå den stå der i over et halvt år før du får prøvd den, når du vet den står der helt klar og skriker etter å bli kjørt lol.gif

Hehe... saken er den at båten ikke er ankommet butikken dems ennå.

Den var vist på vei fra Bergen når jeg skrev kontrakten, men har i ettertid fått greie på at det vil ta noe lenger tid da dem skulle vente til det skulle sende flere båter.

Uansett, så har jeg ikke noe båtplass ennå, og heller ingen båthenger (eller bil med hengerfeste for den saks skyld) så før båten ankommer båtholm og blir ferdig klargjort er det nok vinter allerede.

 

Uansett så står det i kontrakt at båten skal leveres seneset mars/april neste år, ferdig sjøsatt hos dem. (da er det en liten halvtime hjem til Fredrikstad via sjøen)

 

Wasper er så absolutt en knalltøff båt!

Skulle jeg hatt en båt av konsolltypen, hadde jeg helt klart gått for Askeladden. Skikkelig stilige båter, og jeg mener dem er hakket over Yamarin/Uttern hva opplevd kvalitet og førsteinntrykk angår.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg bedre. Hadde vel blitt værre å holde ut ventingen om du visste den stod der helt nøkkelferdig i det nydelige været som har vært i det siste :cool:

 

Ellers har jeg handlet henger i dag. Ble en HSS R1500P. 1160 kg nyttelast, 340 kg egenvekt (fri omreg ved evt. salg) og 1500 kg totalvekt. Skal kortes ned 2 fot i draget så totallengden blir litt mindre siden den i tar båter opp til 22 fot og denne er knapt 19..

 

Hadde også en samtale med Båt-Holm i dag som endte med bestilling av opplags/ transportpressenning og ferdig montert stereo med displayfjernkontroll som på bildet et par hakk over... Tror jeg må holde disse samtalene frem til båten er klar på et minimum så jeg ikke ender opp med både radar, autopilot og hydraulisk landgang... :lol:

 

Ellers har jeg og funnet ut at jeg trenger klasse BE i førerkortet for å holde meg på riktige siden av loven. Noen tips???

 

1500_300.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, tipset er å lese reglene en gang til og være helt sikker på at man har forstått rett. Tror det er billigst :wink: Har svart deg i OT tråden din. Men har du en virkelig svær bil kan det jo være at det er billigere å leie en litt mindre bil når du skal flytte båten. BE ser i grunnen ut til å bare være en kjøretime eller to og en oppkjøring

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers har jeg handlet henger i dag. Ble en HSS R1500P. 1160 kg nyttelast, 340 kg egenvekt (fri omreg ved evt. salg) og 1500 kg totalvekt.

Gratulerer med meeget bra henger! Denne vuggen fungerer utmerket. Et tips: Skal du veldig mye opp og ned med båten kan du forbedre denne til "norges beste båthenger": Ta av kjølrullene og putte inn litt grease i rørene slik at de ruller bedre rundt(det er en fals inni her som tar litt imot). HSS skaffer Bålstad luftfylte støttehjul av naturgummi - skift ut de standard støttehjulene med disse. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Noen her som vet hvilke hengermerker som er bra eller ikke forresten?

 

Brenderup, Bålstad, Fogelsta og Svela. Min mening.

 

Jeg brukt endel tid i det siste på å finne ut hva som er bra og ikke.

 

Slik jeg oppfatter det er Svela desidert best og dyrest, men hengeren som var aktuell for meg manglet dessverre 100 kg nyttelast og neste opp på lista ble fysisk alt for stor.

 

På andre plass: Tredal. Eneste med spiralfjærer og støtdempere. Vant testen i båtmagasinet. Ble desverre for lang for meg i 1500 kg utgave og kunne ikke forkortes.

 

Grei kvalitet og pris: som forrige innlegg. Men, selvfølgelig med HSS på lista siden jeg har kjøpt en... :lol::lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Liker Tysse båthenger med selvjusterende vugger jeg.. ingen som har nevnt dem?

Vannvittig stødig ved slep over lengre avstander, har ikke den std. gyngende 'hanefoten' med bare ett firkantrør til draget, og ved opptak/sjøsetting så følger rullene i vuggene skrogformen og støtter godt - uvant behagelig akkurat mellom henger og der båten legger seg stabilt på egen oppdrift..

Slepte en båt drøye 150 mil for en måned siden med en slik, fantastisk stabil og grei selv over alle veiarbeidsområdene på E6'en..

 

6233.jpg

Link to post
Share on other sites

Har og har hatt Brenderup og Fogelsta og brukt disse en god del siste 10 årene med båt/motor på rundt 900/1000 kg bakpå og kjørt 20/30 mil. Veldig fornøyd med begge, Fogelsta en tanke bedre da den hadde oppblåsbare gummihjul. Ulempen med gummihjul at bare litt luft slipper ut så er de på felgen og etter en del år i sola så må de skiftes ut og det koster litt. Begge har selvjusterende vugge.

Valgte ved kjøp av ny henger i fjor å sette på en ordentlig el-vinsj (Warn 3700) og det gjør både opptak og utsetting til en lek! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Grattis med Wasper og en bra motorkombinasjon! :cheers:

 

Takker!

Motoren var for meg avgjørende for at jeg skulle kjøpe båten. Har en bekjent som har eid en Wasper og andre Askeladden båter og han skrøt også av skroget. Tror dette blir bra :yesnod:

 

Ellers ramlet det inn et tilbud i dag fra Bakken Motor i Drammen.

Jeg var innom og ba om et tilbud for et par uker siden....

Tilbudet var på 313.240,- med Mercury F115. Stod ikke noe om tilbud på båt uten motor som jeg egentlig spurte om.... :nonod:

Jeg skrev høflig tilbake at jeg avslo tilbudet da jeg hadde kjøpt meg en Wasper med Yamaha F150, Topline og Sea-Star styring ferdig montert for en god slump mindre penger...

 

Deilig å være kjøper om dagen... :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Deilig å være kjøper om dagen... :yesnod:

Min erfaring er at selgerne stritter i mot. Det er akkurat som om de ikke vil forstå at det er dårlige tider med få kjøpere. En Bella forhandler ble nesten sur da jeg nevnte at jeg kanskje kunne kjøpe raskt om vi fikk en god pris. Samme for meg sa jeg - vil du ikke selge skal jeg ikke tvinge deg. De hadde minst 20 usolgte båter i butikken.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at selgerne stritter i mot. Det er akkurat som om de ikke vil forstå at det er dårlige tider med få kjøpere. . De hadde minst 20 usolgte båter i butikken.

 

De samme erfaringer har jeg også. Har sjekket litt rundt hos forskjellige forhandlere som fortsatt ser ut til å tro at det er SELGERS marked . Regner med at "pipa" får en annen lyd utover høst/vinter. :wink:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at selgerne stritter i mot. Det er akkurat som om de ikke vil forstå at det er dårlige tider med få kjøpere. En Bella forhandler ble nesten sur da jeg nevnte at jeg kanskje kunne kjøpe raskt om vi fikk en god pris. Samme for meg sa jeg - vil du ikke selge skal jeg ikke tvinge deg. De hadde minst 20 usolgte båter i butikken.

 

En god selger med service-instilling tar deg da med og viser deg aktuell båt feks. og forhandler med deg. Er altfor mange arrogante selgere i båtbransjen. Stor skam.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært innom en god del forhandlere den siste tiden, og jeg har erfart det samme som dere hos noen av de. Ikke skjønner jeg hvordan de tør å ha den holdningen i dag... :confused: Blir litt "komiske Ali" over hele greia...

 

Han på Bakken prøvde litt å gi meg det inntrykket, som ble understreket av "tilbudet" jeg fikk på mail i dag.... -Jo, han var jo utsolgt for waspere, men skulle sjekke med Askeladden evt. andre forhandlere om "vi kunne være så heldige" å få tak i en båt i år. :rolleyes: Dette samtidig med at vi leser om hundrevis av båter Askeladden har på lager og ute hos forhandlere. En annen forhandler jeg var innom hadde 5-6 Waspere stående på tomta pakket i plast, så de er nok ikke helt umulig og oppdrive :lol:

 

Men... Det er jo bare å legge disse forhandlerene i kjølevannet bak seg. Gidder man å sjekke litt aktivt, finner man garantert noen som er instillt på å få solgt til riktig pris i dag...

Disse som prøver å holde maska og gir deg inntrykket av du nærmest er heldig om de skal selge deg en båt tror jeg kommer til å gå på en smell :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mener selv jeg fikk en ganske god pris på Askeladden.

 

Synes ikke 298.000,- var så mye for en 535 Bowrider med 115 Mercury Optimax og følgende utstyr:

 

- Ferdig montert kartplotter

- Full bunnbehandling....

- Puter i baug

- Ballistic stålpropell

- Kjøleboks

- Teakdørk (laminat)

- Stereo Boss Marine

- Hydraulisk styring

 

Dette er da den nye typen, som blir levert med svart kalesje og svarte (antrasitt) striper på siden.

 

Jeg fikk beskjed om at Askeladden hadde noen båter liggende (men fikk ikke beskjeden før jeg spurte) og at dem hadde fått lov til å selge 2stk. 2008mod. for tilbudspris. Båtene skulle bli sendt til dem i løpet av en uke. Men dette ser nå ut til tar litt lenger tid, da dem vil samle opp en større mengde båter før dem sender. Dette har uansett ikke noe betydning for meg.

 

298.000,- for denne pakken synes jeg rett og slett var ett godt kjøp :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...