Jump to content

Hvilken sporty skjærgårdsjeep i 18-20 fots klassen?


sap_2000

Recommended Posts

bjerknez, har du i det hele tatt prøvd din nye båt?

 

Første gang du spurte om tips så var det "yamaha, ingen over ingen ved siden av".. Skal si ting snur :smiley:

Nei jeg har ikke prøvd akkurat min båt... men det er jo ikke akkurat båt det er snakk om her nå, men motorvalg...?

 

Vel.. når jeg meldte meg inn i dette forumet, så synes jeg at jeg burde ha en avatar, og siden jeg da befant meg i ett båtforum, samt at den eneste motoren jeg har hatt er en Yamaha (gammel 2-takter. 79mod.) som jeg forøvrig ikke hadde noe som helst problemer med, så forsvarte jeg på en måte det merket, frem til jeg ble overbevist om noe annet. Og det ble jeg etter en tur med båten til Kenbjork, som da hadde en Optimax på hekken. Jeg er sef. fullstendig klar over at man ikke kan sammenligne en 79mod. 2-takter og en splitter ny Optimax, men jeg må innrømme at jeg faktisk trodde at Optimax bråket og ristet like mye som min gamle traver helt i begynnelsen når jeg begynte og kikke på båt og før jeg registrerte meg her i forumet.

 

Jeg har også vert med en kammerat som har en Yamarin 17 foter med Yamaha F80 2007 for ikke så lenge siden. Jeg klarte nærmest ikke å høre forskjell på denne motoren og Optimax'en til Kenbjork. Derfor så ble jeg enda sterkere dratt mot Optimax kontra en Yamaha.

 

Som det blir sagt her i forumet, så er erfaring ved hjelp av prøvekjøring uunværlig, og det er slik man får testet skikkelig.

 

Jeg antyder på ingen måte at Yamaha er noen dårlige motorer. Men jeg fikk en veldig god følelse når jeg satt på Kenbjork en tur i litt grov sjø utenfor Kristiansund.

Man hørte nesten ikke motoren ved gassen i bånn. Men man hørte vindsus/sjø mot skrog. Klart man hørte motoren, men det var på ingen måte ubehagelig, og Yamaha F-80 2007mod. var på ingen måte noe stillere enn Optimax'en.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

40_aars_lag_vinterferie_og_sommerferie_tall_ship_race_131.jpg

 

Har hatt Yamarin 5910 cc i 3 år. Utstyrt med teakdørk, hydraulisk styring kartplotter og solseng. Båten er meget god i sjøen. Men hakket opp til 6-serien merkes. Du får en båt med tyngde som er enda bedre i sjøen. Uansett er 5910 et godt valg, kanskje ikke mest spennende, men har gode sjøegenskaper- Også benk akter gjør at flere kan sitte bak vindskjermen. Den virker robust bygget. Ingen ting løsner, godt sammenskrudd.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med Skibsplast 605. Denne har ett konsept som ligger mellom daycruiser og skjærgårdsjeep. Du har et dekk som kan benyttes til å sitte på samtidig som det er såpass høyde i cabinen at det går an å sitte bra på dass! I tillegg har den en sporty og lun førerplass hvor det er fint både å stå og sitte når du kjører.

Redigert av ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde selvfølgelig valgt Askeladden, det fordi den er tøffest. :cool: Men skjønner jo at du er mest opptatt av motoren så da er vel ikke denne båten aktuell uansett, hvis du ikke får kjøpt den uten motor da. Men jeg regner med at båten er billigere sammen med motor pga de lager pakketilbud, men kan jo være fullt mulig at du får bedre tilbud nå som båtmarkedet er slik det er. :wink:

 

Bjerknez var jo også veldig opptatt av motoren, men han gikk for Askeladden til slutt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Personlig så mener jeg selv at jeg traff midt i blinken hva motor/båtvalg angikk.

 

Det eneste lille kjente ankepunktet jeg hadde, var at toppfarten ikke var på mer enn 34knop med 100HK'er i følge brosjyren til Askeladden.

Dette må ifølge de forhandlerne jeg har snakket med enten være trykkfeil, eller så er dette med full vanntank/bensintank og 4stk. i båten.

 

De fleste jeg har snakket med sier at denne båten gjør godt over 40 knop med 115 Optimax. Dette bekrefter også en test av 535 Invader som er testet av baataktuelt. De fikk en topphastigehet på 41,6 knop, med orginal propell.

Men da med 1 person i båten. Vil vel tro at jeg muligens vil oppnå det samme.

 

Menneh... dette hadde vel egentlig ikke så mye med saken å gjøre..... :rolleyes:

Bare understreket det Tommelise sa jeg....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Da er Sessa og V20 prøvekjørt... :sailing:

 

Har kjølnet litt ang Sessaen. Ikke helt det jeg var ute etter fant jeg ut.

V20 imponerte veldig hva kjøregenskapene angår og 115 hk virket som tilstrekkelig for båten. Fikk prøvet en god tur i Larviksfjorden med litt sjø og nådde greit 40 knop.

Men det er fortsatt det med at den er så ustabil ved stilleligge at det er plagsomt å bevege seg rundt i den. Nesten så man må tenke på om man setter fra seg brusen i høyre eller venstre koppholder :lol: Bortsett fra det punktet (som dessverre er et stort sår i gleden) er båten egentlig alt jeg er ute etter for øyeblikket.

 

Med 150 hk. blir den visst et villdyr som gjør ca. 50 knop og som må "gjetes" når den nærmer seg topphastighet. Ulempen med 150 hk er at den ligger dypere bak så selvlensen må stenges med en gang man hopper ombord og at motoren ikke kan tiltes helt opp da motorlokket krasjer i vannskimasta og vil sprekke om man glemmer seg. Mye av undervannshuset blir også liggende i vannet utsatt for groe.

 

Avventer et tilbud på demobåten som jeg skal få til uka. Båten var sjøsatt i Juni og gått 50 timer. Den var noenlunde hel og pen, men noe hakk og riper var det dessverre blitt, samt at teak, puter og trekk ikke så helt nytt ut lengre. Det var på ingen måte ille, men den er heller ikke å betrakte som "eske-ny" noe jeg mener bør reflekteres i prisen, dagens marked tatt i betraktning, samt at det er høst.

Tilbudet bør være bra om jeg skal slå til nå, noe jeg også gjorde klart for selgeren. Ellers vil jeg evt. vente til våren å gå for en "nagel neu" 09 modell på båtmessa f.eks.

 

Ellers har også vært innom to forhandlere og kikket på Askeladden 565 Wasper. 08 modellen av Vasper har fått gråsvart stripe og puter samt at gelcoaten over fenderlista har blitt hvit istedenfor gråaktig som den var før og tar seg bedre ut IMO.

Begge forhandlere sa seg faktisk villig selge uten motor og tilhørende utstyr. Har sikkert noe med dagens markedsituasjon å gjøre...

Venter på et tilbud fra den ene. Den andre antydet i farta noen rundt 160' med Top-line pakken.

En 115 hk Yamaha koster rundt 120' og en 150 hester ca. 150' med kabler, kontrollboks, LAN instrumenter, propell osv. Så må det sikkert legges til 5-10k i montering og nødvendige småduppeditter som gir en ferdig ca. pris på hhv. 290' og 320' for ferdig båt som ikke er så hakkanes gale i forhold til høstkampanjen (18%) på Wasper med Merc 115 4-t og Verado 150.

Forhandlerene mener 115 hk kan bli i slappeste laget med lastet båt, så 150 hk er nok mest aktuelt her...

 

V20 er godt utstyrt som standard: Hydr. styring (sea star), vannskimast, overtrekk til benk bak, stoler og konsoll, puter i sunbrella, høytalere og vanntett boks for spiller osv.

En ustoffet V20 med 115 hk koster veil. 340' + 18k for teak som er det den trenger av utstyr om du ikke skal ha bauglys etc. For en med 150 hk som er litt overkill, må det legges til 30k ekstra. Regner man med rundt 10% rabatt så blir tot. pris ca. 322' med 115 hk. og 350' med 150 hk.

Til sammenligning ligger demobåten med 115 hk. (som riktignok er stoffet) ute for 339' som jeg da mener er noe i høyeste laget for å si det forsiktig...

 

Målene på pre-rigging av boltfester for motor (merc), skulle iflg. både Yamaha og Askeladdenforhandler være standariserte mål og være likt på begge merker. Noen som kan bekrefte det?? Samme med hulldiameter for instrumentene visstnok. Gass og girkabel var visst forskjellig, men de følger med i valgfri lengde med Yamaha.

Stemmer dette vil det vel være rimelig "straght forward" og montere på Yamahaen eller hva??

 

Jeg får se når alt av tilbud er på bordet til uka... Hjertet sier V20 mens hodet sier Wasper.... :crazy: Ikke lett dette her... :nonod::lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til kjærlighet så er det vel greit å bruke hjertet, men skal man velge båt så bør man vel kanskje tenke litt mer med hodet hehe. :wink: Av de to båtene du står igjen med så må du vel kunne si at Askeladden er det beste valget, kremt. Den er jo bare finest og du vet du får kvalitet for pengene. Nå når du også kan få den motoren du ønsker så er jo ikke det et hinder heller. :smiley:

Lykke til med valget ivertfall! Du blir nok fornøyd uansett hva du velger.

Link to post
Share on other sites

Sjekk båtene fra Anytec http://boats.anytec.se/ har litt erfaring med disse og er imponert.

 

Var dette med "arbeids-looken" da. Kjempefine båter, men blir ikke tiltalt av utseendet dessverre....

 

Følg hodet ditt du :cheers:
Når det kommer til kjærlighet så er det vel greit å bruke hjertet, men skal man velge båt så bør man vel kanskje tenke litt mer med hodet hehe. :wink:

 

Hehe. vet ikke hva som er lurest å følge, jeg.... :rolleyes:

Båter har jo visse fellestrekk med damer: Begge er dyre i drift. Begge krever vedlikehold, oppmerksomhet og litt "TLC", og det er et sant helv*** hver gang noe er galt :lol:

 

Takker for innspill allesammen :flag:

 

Kunne tenkt meg å prøvekjøre Wasper, men ingen av forhandlerene hadde båt på vannet.

Noen med en Wasper i rimelig avstand fra Oslo som kunne tenke seg en liten høsttur...? :rolleyes:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er vel smak og behag som alt annet....

 

Men det er vel ingen tvil om at båter nordpå i større grad blir brukt i komersiell virke. Dermed så blir egenskapene litt viktigere enn strømmlinjer og utseende.

Personlig liker jeg ikke alubåter, men som min første linje refererer: "Er vel smak og behag som alt annet"

 

Selv så har jeg lite lyst til å bevege meg rundt i ett blikkfat...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Kan nok godt hende jeg hadde blitt veldig overasket bindaling...

 

Men det forandrer ikke det faktum at JEG synes alu.båter er stygge.

Man får liksom litt ferge/industri/redningsskjøyte preg liksom....

 

Men at de er solide og liggr godt i sjøen har jeg overhodet ingen grunnlag for å si noe på...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ja, vi godtar selvfølgelig alle smak og behag. Kanskje viktig ja, at flest mulig av smakene og behagene får se dagens lys i samme diskusjon. For å være litt sånn uhøytidlig kan jeg gjerne si at nyresvikt er det første jeg tenker på etter å ha kjørt i litt bølger med et par av de merker som gjentas her.

Link to post
Share on other sites

Da ble det båt :smiley:

Ny Askeladden 565 Wasper med Yamaha F150 :yesnod:

V20'en ble til syvende og sist valgt bort pga. stabiliteten.

 

Har i det siste snoket litt rundt a få kjøpt en Wasper uten motor, for så å få montert på en Yamaha.

Et par forhandlere sa seg villig til å selge løs båt ribbet for Mercury pre-riggingen etter litt om og men. Så sjekket jeg opp hos noen Yamaha forhandlere ang. en F150, og fant fort ut at det ville bli relativt kostbart da alt tilbehøret til motoren var ekstrautstyr, som kontrollboks, kabler, LAN instrumenter osv.. Var også noe vanskelig å få eksakt pris på monteringen da de ikke visste eksakt hvor mye tid som ville gå, samt hva som trengtes av ting og tang til montering...

 

Sjekket hos en Askeladdenforhandler i nærheten som også er Yamahaforhandler og ba om et tilbud. Der virket det litt "vanskelig", men han skulle se om han fikk lagd sammen et tilbud og sende meg en mail.

Hørte ikke noe tilbake.... :nonod:

 

Havnet litt tilfeldig innom en forhandler i Østfold i går som også selger Yamaha. Tenkte jeg kunne høre om han hadde et godt tilbud på det jeg ville ha, men hadde ikke de store forhåpningene ref. de andre erfaringene.

Men her var det annerledes... -Jo da. Selvfølgelig kunne han lage et tilbud til meg på en Wasper han hadde stående ny i plasten, fiks ferdig montert med Yamaha motor. Ikke noe problem!

Tilbudet ble etterhvert så bra at det bare var å signere med en gang.

Han viste også stor velvilje til å montere/tilpasse ting etter mine ønsker.

 

Slik ble bestillingen (så langt :wink: ):

-08 Askeladden 565 Wasper med de nye fargene

-Top Line pakke (Teak style, vannskistang, ekstra puter mm)

-08 Yamaha F150 med stålpropell

-Kontrollboks/ kabler, startpanel, og monteringsutstyr.

-2 Yamaha digitale LAN instrumenter

-3 valgfrie små Yamaha instrumenter (trim, vanntrykk og volt) for å fylle opp hull fra Merc. instrumentene som var tatt ut (fuel, trim og volt)

-Ombygging til Sea-Star 300 hk hydr. styring (Bay-Star 150 hk originalt)

-Han tilbød uoppfordret å stoffe båten en runde med Hempel Mille Ultimate da de hadde fått endel klager på bunnstoffet (sprøytet) alle båtene kommer med ifm. med pre riggingen.

-Båten kunne også vinterlagres om ønskelig til våren. Jeg kommer til å ta den hjem for å prøve litt, samt og få registrert den, men kommer kanskje til å benytte meg av tilbudet senere i høst...

 

Og tilbudet....?

Veiledene havnet dette på nesten 370 båtpenger, og jeg ender opp med å betale en aning mindre enn veiledene på en båtpakke uten ekstrautstyr med Merc. F-115. :yesnod:

Det desidert laveste tilbudet jeg har fått, og i tillegg har jeg nå bare én forhandler og forholde meg til som jeg og ser på som et pluss.

 

Båten er klar til neste helg eller uka etter, så da har jeg noen dager på å bestemme meg for henger som ikke er helt lett det heller.... :lol:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...