Jump to content

Hvilken varmer til skjærgårdsjeep? Wallas, Eber, Webasto eller?


Tintin

Recommended Posts

Hvilken diesel- eller parafinvarmer el.l. er mest egnet til å varme opp under kalesjen på en skjærgårdsjeep? Fordeler/ulemper med tanke på holdbarhet, vedlikehold, støy, strømforbruk og drivstoff-forruk?

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

I hvilke temperaturer erden tenkt brukt?

 

Har selv en Wallas 1300 i Yamarinen, den gir 1200W og det er litt i minste laget når det er kaldt, selv om jeg har lukket kabin. Har ellers vært litt plaget med at den "spiser" glødetråder.

Men en kompakt og fin varmer når den fungerer, krever litt omtanke v/ montering, spenningstap i kabler, samt riktig fall på returslange er ting man må passe på. Ikke all verdens støy, og parafinforbruket er neglisjerbart. Strømforbruket har jeg ikke brydd meg om siden den stort sett alltid brukes med motoren igang.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Varmeren er tenkt brukt fra +10 til -5 grader. I øverste enden av skalaen for å motvirke at familien fryser på beina når vi er på vei heim fra litt lengre turer. Fra 0 og nedover trengs rett og slett litt lunk for å dra rimet av vinduene når det er supert fiskevær men litt kaldt.

 

En par stykker jeg kjenner benytter Wallas 2400 på samme båttype, og sier den funker bra, men godt kunne hatt ett effekttrinn til.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...