Pelle Parafin Startet 25.September.2008 Link til dette innlegget Startet 25.September.2008 Hvor ofte bør impeller skiftes,og hvordan merker du at den bør skiftes?Det er vel ikke slik du skal merke det att enten holder den temp.eller så koker den,eller bør den skiftes hvert år uansett?Noen som har erfarig med Biltema sine impellere? Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 jeg bytter etter 2 år. har hørt at biltema sine impellere er av dårlig kvalitet,di blir harde og går i oppløsing Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Man kan sjekke impelleren ved å ta den ut og bøye bladene/vingene. Det skal ikke være noen sprekker. Impellere kan vare i flere år - på den annen side kan det bli store problemer hvis en vinge faller av og blir med inn i systemet. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Ronald Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) ...har hørt at biltema... Har hørt....? Kjører min Biltemaimpeller på femte eller sjette året. Riktignok ikke så mye mer enn rundt 100 timer i sesongen/året. Tipper folk har mange oppfastninger om dette, akkurat som så mye annet... Til trådstarter: For det første kommer det an på type motor? Er det innenbords eller utenbords? Hvis innenbords, så er det relativt enkelt å kontrolerer tilstanden. Jeg ville sjekket den hvert år, ser den bra ut så kan du sikkert bruke den et nytt år. I alle fall i "noen år". Og andre veien - i fall du skulle være usikker: Noen kontroll/utskifting oftere enn én gang i året trenger du ikke å legge opp til (såfremt ikke noe unormalt har skjedd, at du har kjøleproblemer etc.) Redigert 25.September.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir_M. Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Skifter hvert tredje år, ikke noe slitasje å se men gummien er noe hardere. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hvert 4 år er en god regel har jeg hørt. Greit å ha en liggende i reserve men det er ikke nødvenig å skifte før du merker endringer i temperaturen på motoren. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
alma Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hvert 4 år er en god regel har jeg hørt. Greit å ha en liggende i reserve men det er ikke nødvenig å skifte før du merker endringer i temperaturen på motoren. Men har man kjørt så lenge at man begynner merke endringer i tmepraturen er det vel gjerne i seneste laget. Er jeg det minste i tvil om jeg skal skifte, så skifter jeg. En annen ting er jo det at man skifter jo stort sett aldri impeller på en påhengs. den er da ikke så forskjellig som en inenbords. Sitér dette innlegget Link to post
Reinell Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hvor mye koster en impeller? Hvor mye koster et motorhavari? Bytter hvert år jeg, føler jeg kan ta meg råd til det. Fast jobb og greier. Og fjorårets ligger i båten,i tilfelle. Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
roaldbj Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Impellere varierer nok mye i utforming og kvalitet. Eksempelvis er impelleren til Yanmar 6 LYA-STE ganske bred (tror den koster ca 800 kr) og varer etter min erfaring gjerne 4 år og mer (minst 600 timer). Noen har visstnok en rutine hvor de tar ut impelleren ved opptak hver høst - jeg vet ikke om dette har noen betydning for varigheten. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hei. Dette er en så viktig komponent så den bør høre til oljeskift intervallen er min mening. Har alltid vært vant til å skifte den hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Jeg bytter impellere og reimer hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Servicemanualen til Yanmar 6LP sier visuell kontroll av impeller hvert 4. år (eller etter 1000 timer) og regelmessig skifte etter 2000 timer. Dette forutsetter at original impeller benyttes. Derfor synes jeg ikke den originale er dyr (ca. kr. 800) tatt i betrakning bytteintervaller og forventet levetid. Redigert 25.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Byttet impeller og reimer høsten 2005 og skal bytte igjen i neste måned. Kjører med original impeller pga kvaliteten. Har bestandig ekstra impeller, reimer og filter liggende ombord i tilfelle noe skulle skje. Å bytte impeller hvert år ser jeg ikke noe behov for med mindre motor har blitt tørrkjørt. Men får bli opp til hver enkelt hva en ønsker å gjøre. Redigert 25.September.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Har samme motor som Hansi og jeg byttet i våres. Forrige eier hadde IKKE byttet og hadde eid båten i 5 år. Jeg merket ikke noe problem med kjølingen, men når jeg tok ut impelleren var den sprukket i overgangen til "vingene". Jeg vil tro denne impelleren var 6-7 år gammel grunnet en "servicebok" som fulgte båten hvor eieren før han jeg handlet av hadde ført opp siste impellerbytte i høsten 2001. Dette sier meg at for min del bør jeg skifte hvert 4-5 år. Satte for øvrig inn original impeller kjøpt fra Sabb. Siden reimer er nevnt av Hansi vil jeg påminne ALLE om å slakke dynamoen under opplag for å hindre at reimene får "fasong" etter reimhjulene ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pelle Parafin Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Siden reimer er nevnt av Hansi vil jeg påminne ALLE om å slakke dynamoen under opplag for å hindre at reimene får "fasong" etter reimhjulene ! [/quote Takk for bra tips,har aldri tenkt på det,har båten ute hele året,men har en mindre båt som jeg tar på land,så der skal jeg slakke reimene. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Siden reimer er nevnt av Hansi vil jeg påminne ALLE om å slakke dynamoen under opplag for å hindre at reimene får "fasong" etter reimhjulene ! Har jeg aldri tenkt noe spesielt over. Takker for tipset. Hadde egentlig tenkt å ha båtene ute i vinter. Men pga diverse prosjekter i både jobb og privat sammenheng går båtene på land i månedsskiftet oktober / november for innendørs lagring. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Jeg har byttet impeller på min Yanmar 30GM3F en gang på 21 år, og det var etter 18 år. Motoren har nå gått ca 3900 timer. Det var ikke noe galt med impelleren, men litt slitt og litt myk i gummien. Den gamle ligger nå ombord som reserve. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
mhemil Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Hadde nettopp full service og vinterkonservering på min 1 år gamle D6-310, gått 120 timer. Mekaniker fra VP sjekket impeller og sa den var helt fin, ingen grunn til å skifte denne hvert år (hvis ikke du vil kaste bort penger). Vel, jeg stoler på han Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Jeg har byttet impeller på min Yanmar 4JHE en gang på 22 år, og det var etter 17 år. Motoren går ca. 100 timer pr. år. Det var ikke noe galt med impelleren da jeg skiftet den, men etter et uhell med 5 minutters tørrkjøring skiftet jeg den for sikkerhetskyld. Den så da ut som ny. Bilde ligger et eller annet sted her på forumet, men finner det ikke i farten. Den gamle ligger nå ombord som reserve. Og impelleren sitter selvfølgelig i båten året rundt. Det er ingen grunn til å plukke den ut for vinteren med derpå mulig skade på impeller og pumpehus, - mener nå jeg da. Lars H. Redigert 26.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
krl Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 For å forlenge levetiden på impeller vesentlig bør du ta den av hvert år, vaske godt i varmt vann og oppbevare den i lukket pose. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Tull! Se mitt innlegg ovenfor ditt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hansi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Det er ingen grunn til å plukke den ut for vinteren med derpå mulig skade på impeller og pumpehus, - mener nå jeg da. Lars H. Kunne ikke sagt det bedre selv. Å ta ut impeller for å vaske den, kan gjøre mer skade enn nytte. Sitér dette innlegget Link to post
fritidsbåtkjører`n Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 snakker dere om impelere på påhengsmotor eller innenborsmotorer? nettopp kjøpt meg båt så er litt usikker på hvordan det gjøres og om det er nødvendig! er det mye arbeid med å bytte på 04mod evinrude 115hk? hvor er den? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 er det mye arbeid med å bytte på 04mod evinrude 115hk? hvor er den? En som kan det bruker en times tid på jobben. Selv kunne jeg ikke tenke meg å prøve på det med mine mange tommeltotter, dessuten har jeg aldri hatt bruk for å bytte impeller enten det har vært en 10hk eller en 115hk utenbordsmotor. Båten jeg solgte ifjor hadde en 115hk Johnson fra 1997 og det ble aldri byttet noen impeller på denne. Har nå en 90hk Suzuki fire-takter fra ifjor og i følge produsent skal impeller skiftes hvert 3 år. Kanskje jeg gjør det etter tre år, men da mest av hensyn til garanti/reklamasjon. Spurte verkstedet i høst ved service/vinterkonservering og da sa de at det var en jobb de brukte 45 minutter på. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 snakker dere om impelere på påhengsmotor eller innenborsmotorer? Jeg snakker om innenboardsmotor, Yanmar 4JHE 44Hp dieselmotor. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.