Jump to content

Impeller bør den skiftes hvert år?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Det er stor forskjell på slitasjen på impellere på påhengsmotorer og innombordsmotorer. Påhengsmotorimpellere starter alltid godt neddynket i vann, innombordsimpellere noen ganger ikke, dvs de jobber en stund tørr før de blir smurt av vann.

 

Å skifte impeller på påhengsmotorer er sjelden nødvendig - i de vanlige vedlikeholdsmanualer (til sluttbrukeren) til påhengsmotorer kan jeg heller ikke huske å ha sett at det blir nevnt.

Link to post
Share on other sites

Forrige eier viste ikke noe om når impelleren min ble byttet.

Motoren er kjørt 5300 timer.

De eneste skadene på den gamle impelleren var de jeg lagde da jeg tok den ut.

 

Tok ut en original og satt inn en original impeller.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

- i de vanlige vedlikeholdsmanualer (til sluttbrukeren) til påhengsmotorer kan jeg heller ikke huske å ha sett at det blir nevnt.

 

Nja, det står i instruksjonsboken for min 15hk Suzuki 4-takter fra 2001 at vannpumpens skovelhjul skal skiftes hver 200 timer eller 12 måneder og i instruksjonsboken for min Suzuki 90hk 4-takter fra 2007 det samme (200 timer eller 12 måneder). På min 18hk Tohatsu fra 2003 kan jeg i farten ikke huske at det står noe om det, og jeg har da heller ikke skiften impeller på denne.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell på slitasjen på impellere på påhengsmotorer og innombordsmotorer. Påhengsmotorimpellere starter alltid godt neddynket i vann, innombordsimpellere noen ganger ikke, dvs de jobber en stund tørr før de blir smurt av vann.

Javel, kan du forklare litt nærmere om at impeller for innenbords motor blir tørrkjørt før den får vann. Dette skjønner jeg ikke. Til dags dato har jeg hatt nærmere 20 stk utenbordsmotorer i forskjellige størrelser og merker. Har enda tilgode å skifte impeller på en utenbords motor. De gangene jeg har skiftet impeller på innenbords motor har de vært svært lite slitt som regel. Så at det er stor forskjell på slitasjen på en utenbords kontra innenbords er i beste fall bare tull.

Link to post
Share on other sites

Bytt etter instruksjonsbokens anbefalinger. Bruk original impeller.

 

Forsøkes uoriginal impeller, sjekk og/eller bytt oftere enn instruksjonsbokens anbefalinger.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Å skifte impeller på påhengsmotorer er sjelden nødvendig - i de vanlige vedlikeholdsmanualer (til sluttbrukeren) til påhengsmotorer kan jeg heller ikke huske å ha sett at det blir nevnt.

 

Helt enig `trikola`, har hatt "påhengs" i "ørten år" og har ikke sett i noen av mine brukermanualer hvordan man skifter impeller i moderne tid. Kan derimot huske min "salige fader" som byttet Impeller på sin Scott Atwater (utenbords) annenhver uke i sommersesongen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Helt enig `trikola`, har hatt "påhengs" i "ørten år" og har ikke sett i noen av mine brukermanualer hvordan man skifter impeller i moderne tid.

 

Jeg har heller ike sett noen brukermanual som beskriver hvordan man skifter en impeller, men det står klart at man skal skifte etter så og så lang tid/brukstimer, i allefall i mine to Suzuki 4-taktere som vi jo alle er enige om er de klart beste motorene! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sjøvanns pumpen er en selvsugende impellerpumpe. Den må ikke kjøres tørr men en 30 sek ellers kan den ødelegges.

Skak kontrolleres hvert år (høst) sjekk. at impelleren er hel, ingen sprekker og er gummien myk gjør pumpen ren og ha på litt fett og sett på plass igjen.

 

Jeg skifter hvert 5 -6 år og da er den 10 - 12 år gammel og da kjøper jeg en ny som blir lagret i 5 - 6 år før den kommer i motoren.

 

Hvis gummi er (ferskvare) blir hardere med årene????????. Tror jeg skifte hvet 5 - 6 (10 - 12 egentlig ) år er ok.

 

De fleste impellere skal skiftes etter 3 mnd. ved kontinuerlig drift.

 

Påhengeren har gått siden 1982 uten skifte.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Byttet impeller i sommer på min Perkins etter 7år i digtig tjeneste. Den så nærmest ut som ny, litt slitasje men ingen sprekker og forstatt myk. Bør kjøpe meg ny loggbok med 2015 kalander til å notere næste impellerbytte :smiley:

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden har jeg den bestemte oppfatningen at det er noen båt eiere som byter for mye impellere. . . . .

Hei igjen.

 

Helt enig, men vent ikke 17 år som jeg skrev at jeg gjorde litt lenger oppe i tråden med inspeksjon/bytte. Motoren min er fra 1986 og da jeg skiftet impeller i 2003 (etter tørrkjøring), trodde jeg impelleren var skiftet ifb. en større motoroverhaling i 1995.

 

I bruksanvisningen til motoren, Yanmar 4JHE står det et skiftintervall på 600 timer. Dette tilsvarer for meg hvert 6. år. Så kanskje jeg skal ta jobben når båten kommer på land en gang senere i år. Selv om det er trangt å komme til, tror jeg at det skal gå greiere nå når jeg har en MacPeller uttrekker.

 

Her er forresten bilde av impelleren etter 17 års bruk, - like hel, myk og spenstig som ny!

 

impeller_17aar.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Impeller vil jeg anbefale å sjekke vært eneste år.. Service rutiner sier at du må iallefall skifte vært 3år (Hos Cummins merruiser) men det er noe du må ta med en klype salt... Impellere kan bli stiv å sprekke før den tid, og visst du ikke har skiftet impeller iløpet av 3 år (eller hva som er rutine hos ditt merke) så kan du få problemer med garanti/forsikring om dette ikke er gjort. Og biltema impellere? Hvorfor ta en sjans, når du får kjøpt det merket som er ment for din motor til en billig peng hos din lokal forhandler? Som har blitt sagt tidligere; Hva koster en impeller? Og hva koster ett motorhavari? Enkelt mattestykke...

 

Har du en båt til 200 000,- ++++ Hvorfor vær gnien på noen hundrelapper for å holde verdien?

Link to post
Share on other sites

Hvis produsenten sier bytte etter 1000 timer og samtidig lever av å selge mest mulig deler, må man være komplett idiot om man likevel velger å skifte etter 100 timer. Alternativt at man har alt for mye penger og alt for mye fritid og elsker å fomle nedi et trangt maskinrom.

 

Hadde jeg vært det minste i tvil om at min kvartmillionmotor trengte en ny impeller, ville jeg selvsagt ha gitt den det.

Når jeg med sikkerhet vet at den ikke trenger ny impeller, må jeg kunne betraktes som en idiot hvis jeg likevel velger å skifte den. Det er tross alt en del andre ting som kan gå galt ved impellerskifte enn selve impelleren.

 

Jeg tørrkjørte impelleren en liten stund det 5. året, og kjøpte en ny for å være på den sikre siden. Den ble imidlertid aldri skiftet og fungerer helt utmerket. Skifter den når den begynner å bli dårlig. Det tar nok ikke 17 år. Etter 12 år skifter jeg antagelig, selv om det skulle vise seg å ikke være nødvendig når jeg skrur pumpa fra hverandre.

 

Og hvorfor skal man sjekke hvert år? Det er jo ikke som en registerreim som lager katastrofe i det den ryker. Yanmar sier sjekk etter 500 timer, er de da amatører som er helt på viddene og ikke på havet i hele tatt? Tydeligvis mener mange det. Om impelleren mister en skovle, hva så? Dere vet jo utmerket godt hvordan impellerpumper funmgerer!

Link to post
Share on other sites

De fleste som skifter impeller hvert år, gjør det nok for å "være på den sikre siden" selvom de nok har erfart at den de tar ut er like hel som den de setter inn------------Og dette tjener produsentene av slike "slitedeler" grovt på :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Har tidligere hørt, og trodd på, at impelleren tåler forstvæske dårlig. Skal altså tas ut ved vinterkonservering. I følge manualen til min VP-D6 står det ingen ting om dette, selv om vinterkonserveringen med frostvæske er utførlig forklart. Så nå får impelleren sitte der, til neste gang jeg stikker innom huset dens. Skal vistnok kontrolleres hvert annet år, men det står ikke noe om når den må skiftes. Håper jeg har forstått rett.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid hatt frostvæske på saltvannsløyfen når båten står på land om vinteren. Så den impelleren jeg viste bilder av ovenfor og som ved en feiltakelse hadde stått i båten i 17 år og var like fin, - den hadde da stått like mange vintre i frostvæske uten å ta skade av det.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte dette med impellediskusjonen til en erfaren fisker der jeg kommer fra. At jeg kanskje burde bytte i år, siden det nok var en 5-6 år siden sist. Han rista på hodet, og skjønte ikke hvorfor i all verden.... Du kan i alle fall kjøre 10 år, sa han. Selv baserer han sin erfaring på en SABB som nok har et timetall langt over det som gjelder for de fleste av oss... (ok, det er selvsagt forskjell på motorer/pumper, jeg ser det - så jeg skal kanskje være litt forsiktig med å generalisere for mye)

 

PS! Også jeg har min impeller stående i frostveskeblanding hver vinter.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke rart det blir dyrt å ha servicer når man lar bukken styre :lol:

Følg anbefalte serviceintrevaller -da er men sikker. De er utarbeidet med svært gode tids-/time marginer. Virker som de fleste ikke stoler på hva fabrikanten anbefaler, men velger å sponse sin mekaniker med årlige, unødvendige bidrag. Flere motorer blir vel kanskje mer skrudd ihjel enn kjørt ihjel. :rolleyes:

Argumentet med å være føre var holder ikke her... .

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

I påvente av at havna skal bli klar for båtutsetting (bryggene er ikke på plass enda etter vårens mudring), må man jo finne på noe... :smiley:

Impelleren på motoren ble sist byttet våren 2006, dvs. for ca 400 driftstimer siden. I flg. Yanmars driftsinstruks anbefales det impellerkontroll hvert 2. år/500timer og bytte hvert 4. år/1000 timer på denne motoren (4JH3-DTE).

 

I dag hadde jeg fått mannet meg tilstrekkelig opp til å gyve løs på jobben. Impelleren sitter utrolig kronglete til på denne motoren, bakovervendt dypt nede på babordsiden, under/bak dynamoen og under varmeveksleren. Umulig å få øyekontakt med ovenfra. Som om ikke det var nok, er det på samme side av motoren i en avstand på 7-8 cm montert et skott hvor hovedfordelingsskinnene for forbruk og start, hovedbrytere, batteriskillerelè og hovedsikring er montert - se bildet nedenfor:

img_3505.jpg

 

Her var det bare å begynne å "grave seg veg". Kabeltilkoblingene til remediene på det omtalte skottet ble løsnet før skottet ble skrudd løs og flyttet utover mot siden. Fremdeles var imidlertid utsikten til impelleren altfor dårlig. Dynamoen måtte også ut, og etter at også tilførsels- og utløps-slangene fra impellerpumpa var fjernet, begynte det å hjelpe. Fremdeles måtte det speil til for å få oversikt over dekselsiden av impellerpumpa, men nå var det i hvertfall mulig å komme til med verktøy. Skuene til impellerdekselet løsnet lett og så var det tid for å teste ut den "MacPeller'n" som jeg kjøpte for et års tid siden. Resultatet av denne testen er enstemmig og uomtvistelig positiv! Kort og godt et fantastisk enkelt og effektivt verktøy som bare kan anbefales på det varmeste! Etter litt vrikking og lirking kom impelleren glidende ut så fint som bare det!

 

Impelleren ble inspisert fra alle bauger og kanter, og så helt "ny og ubrukt" ut. Den kunne sikkert ha gjort trofast tjeneste i minst 3-4 år til, så den jobben jeg gjorde nå, kunne dermed synes ganske unødvendig. På grunn av at impelleren sitter så kronglete til, er det imidlertid totalt utenkelig å gjøre byttejobben i rom sjø, så sånn sett er det greit å forebygge så godt man kan.

 

img_3516.jpg

 

Etter møysommelig rengjøring av anleggsflatene på impellerdekselet og tilsvarende på pumpehuset, hvor det sitter en liten gummiring-pakning i et spor, ble pumpehuset smurt innvendig med noe smøremiddel som fulgte med impellersettet. Deretter ble ny impeller montert; med en liten vri i riktig rotasjonsretning "gled" den på plass så lett som bare det. Blir spennende å se om den virker slik den skal og uten lekkasjer, når skuta kommer på sjøen!

 

Deretter var det "bare" å få på plass alt som var rigget ned, inkludert det omtalte skottet med tilhørende koblinger. Til slutt ble dynamoen montert og utstyrt med ny drivrem, før hobbymekker'n kunne konstatere at jobben var gjort og at den faktisk hadde tatt sine 5 timer. Utrolig så lang tid slike "småjobber" tar!

Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster en impeller?

Hvor mye koster et motorhavari?

Bytter hvert år jeg, føler jeg kan ta meg råd til det. Fast jobb og greier.

Og fjorårets ligger i båten,i tilfelle.

 

Bytter hvert år, det er et hellsike når det går i systemet...

Link to post
Share on other sites

Hvis man på en båt som den til Arvid_A bytter impeller hvert år, kan jeg garantere at man en eller annen gang i løpet av de neste 10 årene ødelegger en skrue eller en annen liten del...;)

Sannsynligheten for at en som bytter impeller hvert år, er små paranoid er vell også til stede Så da tipper jeg at alle bolter som blir skrudd til blir vel strammet litt ekstra så det ikke løsner.

 

Det og demontere ting til ingen nytte er bare tull, ikke fikse noe som fungerer!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...