Jump to content

Impeller bør den skiftes hvert år?


Pelle Parafin

Recommended Posts

  • 5 år senere...

QSD 2,0 med Sherwood impeller etter tørrkjøring. Noen hadde glemt vannet...

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Bytter impellere i år på mine VP-D6'er.

 

Iht. servicemanual er det ikke fastsatt noen bytteintervall på disse, det står kun at de skal kontrolleres hvert år.

 

Nå har de kjørt i 6 sesonger så nå kjennes det helt greit å bytte for å ta evt. problemer på forskudd. Ingen tvil om at disse Jabsco impellerne som VP bruker som originalt kan kjøre lenge når de har gode sjøvannsfiltere foran seg, rene varmevekslere etter seg samt aldri tørrkjøres. Frostvæske tåler de utvilsomt også fint da jeg har konservert via SV-filter etter hver sesong.

Link to post
Share on other sites

Min far har den den samme impelleren som sto i når han kjøpte båten i 1995!  Jeg byttet for han et år, men den ble tørr kjørt med engang etter uttak, så jeg satte inn den gamle igjen, og den har han kjørt med siden  :giggle:  Iveco 220Hk.

Må innrømme at jeg har blitt litt sløv etter dette, kanskje jeg skal ta en sjekk, i år eller iallefall til neste år..

Link to post
Share on other sites

Min far har den den samme impelleren som sto i når han kjøpte båten i 1995!  Jeg byttet for han et år, men den ble tørr kjørt med engang etter uttak, så jeg satte inn den gamle igjen, og den har han kjørt med siden  :giggle:  Iveco 220Hk.

Må innrømme at jeg har blitt litt sløv etter dette, kanskje jeg skal ta en sjekk, i år eller iallefall til neste år..

 

Har man tomotors får det jo ikke de store konsekvensene om den ryker såfremt man har kjølinga under kontroll forøvrig og ikke skader motor. Er jo helst dette samt uønskede deler flytende rundt i systemet og lager blokkasje etter evt. havari som er årsaken til litt føre var her. Men vil ikke bli forbauset av å høre at noen har kjørt 20 år problemfritt på en kvalitetsimpeller om de aldri har tørrkjørt.

Link to post
Share on other sites

Sjekker impeller hvert år men jeg har sluttet å bytte hvert år. Ser impelleren bra ut (ikke sprekker og hel) bytter jeg ikke. Etter ca. 500 timer bytter jeg uansett. I 2006 hadde Volvo en serie med impeller til D1 motorene som var dårlige. Min hadde kun to blader igjen etter 40 timer på en helt ny motor. Brukte Biltema impeller tidligere på en VP TAMD 30A og det funket fint. Har nå kjøpt reserveimpeller på Biltema til min D1-30 og er ikke bekymret for kvaliteten på denne. Det som jeg ikke liker er at jeg ikke har giver/klokke hvor jeg kan følge med driftstemperaturen. Kommer til å montere det, men rekker det ikke før utsett dette året.

Link to post
Share on other sites

 I 2006 hadde Volvo en serie med impeller til D1 motorene som var dårlige. Min hadde kun to blader igjen etter 40 timer på en helt ny motor.

For D6 benytter Volvo Jabsco Impeller. Den er ikke noe de produserer selv.

 

Den kommer i original VP forpakning men er påstemplet Jabsco og har Jabsco sitt serienr. innpreget. Er det ikke samme til D1.?

Link to post
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig på egen prosedyre. Undersøkelsen viste at Hulda ikke har noen prosedyre som er verd offentlighetens lys akkurat på dette punktet. Sjøsatt år 2000. I 2005 og 2006 ble impeller skiftet. Endelokket planslipt i samme slengen. Det er også en overhaling av pumpen i denne perioden, lekkasje fra tetningene. Det var nok mye sand i vannet i Sonsbukta. Nå er det installert sjøvannsfilter nedstrøms pumpen. Så fra 2006 til 2013 ble det ikke gjort noen ting. Da var motoren ute for å bytte blant annet bunnpanne fra bil- til marin bunnpanne. Da installerte jeg ny pumpe. Den gamle lakk ikke, men jeg antok at den var mer slitt nå enn i 2006. Ny pumpe installert, og ikke sett på siden. Og slik kan den fortsette å leve sitt utilgjengelige liv nedi der. Jeg har endre på settingen av motoren, slik at motoren må skyves noen centimeter akterover for å få av pumpen. Hvilket blir om en 10-års-tid.

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at man ikke har oversikt over hva slags impeller man monterer. VP lager ikke impeller selv. Impellerfabrikkene lager ikke gummien selv. Det er mange kilder til feil. De fleste fabrikker har serier hvor noe ikke stemmer med gummi, produksjon etc. Har du en impeller som er hell og uten sprekker vet du at du har en som virker. Setter du inn en ny vet du ikke om den er ok før etter endel timer. Derfor har jeg kommet til at jeg sjekker impeller for å se om den er ok og har alltid en i reserve. Det hører med at den impelleren med to blader pumpet nok til at jeg ikke så noen åpenbar forskjell på eksosen. Alt virket normalt. 

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at man ikke har oversikt over hva slags impeller man monterer. VP lager ikke impeller selv. Impellerfabrikkene lager ikke gummien selv. Det er mange kilder til feil. De fleste fabrikker har serier hvor noe ikke stemmer med gummi, produksjon etc. Har du en impeller som er hell og uten sprekker vet du at du har en som virker. Setter du inn en ny vet du ikke om den er ok før etter endel timer. Derfor har jeg kommet til at jeg sjekker impeller for å se om den er ok og har alltid en i reserve. Det hører med at den impelleren med to blader pumpet nok til at jeg ikke så noen åpenbar forskjell på eksosen. Alt virket normalt. 

 

Jo men dette gjelder jo for alt av deler i en motor. Fabrikken sluttmonterer jo i hovedsak kun deler som er produsert andre steder av underleverandører. En dårlig serie kan man ha av mange ting i motoren, sensorer, slanger etc. og jeg tror nok ikke impellere er så mye mer utsatt enn andre originaldeler. Jeg tror at for VP's vedkommende så er det en kvalitetssikring at det er innpreget produsentens navn (Jabsco) og originalt serienr. i impellergummien slit at disse kan spores direkte tilbake til opphav av kunde.

 

Men om du enkelt kan komme til for å sjekke kan jeg forsåvidt være enig i filiosofien din. Kjør videre på den du har om tilstanden er ok og behold en stk. i reserve ombord. Dog må du huske å lagre denne på en måte slik at du ikke ødelegger gummien over tid. Kaldt og mørkt. Om ikke kan du risikere at du setter den inn en dag behovet melder seg. Så ryker den etter relativt kort tid og du vil være overbevist om at du har fått en dårlig serie uten å ha tatt i betraktning feil lagring.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skiftet i dag impeller på min Mercery Verado 2007mod. 420timer 225Hk

Den Impeller jeg byttet var produsert i 2006. Dvs. Ikke byttet før.

Impeller hadde ingen sprekker. Kun nok ha kjørt noen sesonger til med den.

Begynte og bli litt slitt og rundt i endene. Det var det jeg kunne se.

Kommer nok til og kjøre mange år før jeg sjekker dette igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...