Jump to content

Impeller bør den skiftes hvert år?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Nå glemte vel jeg i farta å nevne at jeg kjøpte båten høsten 2006, slik at dette var første impellerbyttet jeg utførte på denne motoren. Med tanke på status på den impelleren som ble byttet ut nå, er det ikke usannsynlig at jeg klarer å ha litt mer is i magen til neste bytte skal skje, Halcyon. :wink:

Link to post
Share on other sites

Impelleren er jo raskt og billig å skifte (hvis det er god plass, noe det ikke alltid er). Sett den inn med medfølgende impellerfett også, så holder den seg myk.

 

:yesnod: Men noe som også er viktig er medbringeren til impelleren. Denne sitter i feste til impellerakslingen. Klok av skade i år, vil jeg skifte denne med noen års mellomrom. Ifølge La-Sa (VP forhandler og verksted i Oslo) sa de at medbringeren var en slitedel som burde skiftes med noen års mellomrom.

 

På min gamle motor (VP AQ151A) er den lett å skifte. Kun å demontere impellerhuset, ta ut akslingen til impelleren, så ser man medbringeren inn mot motorblokka. Smart også å skifte simringen som sitter mellom aksling og impellerhuset i samme slengen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte både mcPeller og pinneskruer som jeg byttet med de originale messingskruene. Så, etter impellerbytte, var det bare å tre lokket på plass på pinneskruene ute å være redd for å miste en av de små originalskruene ned i "dypet" av kjølen. :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Både McPeller og pinneskruer er nytt for meg. Hvor kjøpes denne mcpelleren? Det er vel kanskje den som Arvid A har bilde av. Og pinneskruer hørtes jo nyttig ut. Er alltid "nervøs" for å miste skruene ned i det store intet. Har noen et bilde av slike pinneskruer, eller en passende link

Link to post
Share on other sites

Takk for info. Her blir det nok kjøp før neste impellerskifte. Min gamle impeller var helt uskadd etter 2 sesonger. Men jeg hadde jobbet så fælt med å få den ut, så jeg tok ikke sjansen på å sette den inn igjen. Så neste gang blir det McPeller og sannsynligvis pinneskruer. Det gjør jobben med selve impelleren, og også montering av lokket, vesentlig enklere, ser det ut til  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg skiftet impeller som jeg egentlig hadde tenkt å gjøre sist høst. Bortkastet arbeid egentlig, impeller ble sist skiftet i 2005. Impeller var like god som ny, kunne hverken se eller kjenne noen forskjell på gummien. Legger ved et bilde av den som ble skiftet ut. Men er nå greit og få sjekket ut med jevne mellomrom at alt er ok.

 

19.05.09_008.jpg

 

19.05.09_007.jpg

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

OBS her må det bemerkes at mercry optimax skal ha ny impell kvert år, dette på grunn av at disse er svært ømfintlige for varmgang, kan nevne at dette er selv opplevd på mange optimax`er. Ellers er det etter min meining på innbord eit livspenn mellom 250 til 500 timer og da kan problemer med impeller nesten utelukkes!! Har selv skiftet impell som har som hadde vert med i 6000 timer, her er endte historien med å plukke ned store deler av kjølesystemet på leiting etter gummi lepper... Kansje ein ide å ikkje kjøre så lenge.... Tilslutt vil eg si at erfarings messig holder orginal impell mye lenger enn billig impellere. :smiley:

Redigert av skipsbygger (see edit history)

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Hvor ligger impelleren? og var den lett å skifte?

Hadde samme motor er vel kanskje korrekt å si, FordSabb 2728 TIM, båt er solgt. De blå motorene er marinisert av Sabb, Bergen vil jeg tro. Ihvertfall var min 87 modell det.

Sjøvannspumpa med impeller ligger helt nede på styrbord side av motor. Rimelig enkelt å komme til litt avhengig av hvor god plass du har i motorrommet. Forholdsvis greit å skifte, men litt :cryin: må en regne med under en slik jobb.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell på slitasjen på impellere på påhengsmotorer og innombordsmotorer. Påhengsmotorimpellere starter alltid godt neddynket i vann, innombordsimpellere noen ganger ikke, dvs de jobber en stund tørr før de blir smurt av vann. Å skifte impeller på påhengsmotorer er sjelden nødvendig ...

Enig i dette. Det er vel også som regel enklere å skifte på innenbordsmotor. Har en -99 Honda 115 hk utenbordsmotor og skiftet i vår - for sikkerhets skyld. Den gamle så ut som ny, så det var neppe nødvendig å skifte.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hei

OBS her må det bemerkes at mercry optimax skal ha ny impell kvert år, dette på grunn av at disse er svært ømfintlige for varmgang, kan nevne at dette er selv opplevd på mange optimax`er.

 

Hei, i min manual står det 300 timer eller 3 år. Skiftet min impeller etter 4 år nå i høst. Denne kunne sikkert ha gått et par år til. Min erfaring med Optimax er at de kan gå for kalde. Termostaten setter seg i åpen stilling etter noen år. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Stemmer det Chagall. Samme prosedyre på min 115efi (som nå er solgt). Spurte om dette på flere lokale Wave forhandlere/verksted, og svarene var stort sett det samme, impelleren ble anbefalt skiftet etter tre til fem år. Naturligvis båter som blir brukt veldig mye bør vel skifte noe tidligere, men med "normalt " bruk så anbefalte "ekspertisen" slike intervaller.

Link to post
Share on other sites

Iflg Yanmar's Vedlikeholdsskjema skal impelleren kontrolleres hver 500. time( eller hvert 2. år) , og byttes hver 1000 time (eller 4 år).

 

Imidlertid er det såpass mye pez å bytte den hos meg, at det blir til at jeg bytter den når jeg først går i gang med dette. Kan sikkert være eksempler på at BT impellere holder, men min erfaring med BT er at noe er bra og noe mindre bra, så når det er gjelder impeller, kjøper jeg ikke noe det kan være tvil om. Konsekvensene av en sammenbrutt impeller er for store. Samme gjelder olje.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Ser at mange mener impellerne kan holde i mange år, og det er sikkert riktig! ....men jeg fikk i sommer erfare at det er viktig å sjekke dem jevnlig. Jeg har en Kad300 2004mod som jeg sjekket impelleren på i 2007 og som da var helt fin. I sommer la jeg merke til at tempraturen var litt høyere en vanlig, og ved en rask kontroll så viste det seg at impelleren var full av sprekker og at den var i ferd med å gå i oppløsning. Jeg hadde heldigvis en ekstra ombord, og på denne motoren er det lett å kome til :smiley: , og jobben var gjort på 15 min. PS den har ikke hvert tørrkjørt!

Jeg kommer til å bytte hvert 3-4 år i fremtiden :wink:

 

Sydnes

Link to post
Share on other sites

Riktig, sjekk den grundig årlig. For øvrig er det ikke mulig å gi noe generelle råd --forskjell mellom de ulike motormerker. F.eks. noen Volvomotorer bør en bytte årlig. På min Perkins er den fremdeles bra etter tre år. Dette handler sikkert også om utformingen av pumpehuset- noen sliter impeller andre ikke.

Link to post
Share on other sites

Dette handler sikkert også om utformingen av pumpehuset- noen sliter impeller andre ikke.

Dette er helt sikkert riktig. Pumpen på min Yanmar motor er utført som på bildet under. Der er akslingen ikke plassert i senter, og vingene blir kun klemt sammen da det blir 'trangere' på den ene siden. I andre pumper er akslingen i senter med en liten 'klump' skrudd fast inne i huset som klemmer sammen vingene. En slik løsning skulle vel kunne slite mer på selve impelleren. Og hvordan åpningene for vann inn og ut er utformet (skarpe kanter/avrundete kanter) skulle vel også ha betydning for slitasjen på impelleren.

 

pumpe.png

 

Lars H.

skiftet impeller (og da uten skader) på min Yanmar 4JHE to ganger siden motor ny i -86

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Impelleren til en bekjent gikk fløyten i sommer. Han oppdaget det så sent at motoren var blitt forferdelig varm (Ford motor - den tålte det). Det hadde den konsekvens at han fikk det rimelig travelt når en venn i båtforeningen heldigvis hadde overnattet i havna og ringte ham tidlig morningen etterpå og fortalte at båten lå svært svært svært tungt i vannet. Eksosbendet hadde tydeligvis utvidet seg i varmen, og presset ut eksosklemma på overgangen til eksosslangen. Og denne overgangen lå omtrent i vannlinje-høyde, med halve eksos-utløpet også i vannlinja. Og vannet rant inn. Så sviktende impeller er ingen spøk. Denne impelleren hadde kun en sesong bak seg, så her hadde kanskje noe søppel eller lignende tettet inntaket fra utsiden, men selve impelleren var i allefall fullstendig istykker-revet når den ble tatt ut.

Link to post
Share on other sites

Riktig, sjekk den grundig årlig. På min Perkins er den fremdeles bra etter tre år. Dette handler sikkert også om utformingen av pumpehuset- noen sliter impeller andre ikke.

Men pettersand da, husker du dårlig, eneste svakheten med Perkins var jo impelleren.

Vi måtte jo bytte den etter 3000 TRETUSEN TIMER :lol:

 

Det blir mange år det.

Jeg bytter hvert 6 år selv om den ser like god ut.

 

Impelleren til en bekjent gikk fløyten i sommer. Denne impelleren hadde kun en sesong bak seg, så her hadde kanskje noe søppel eller lignende tettet inntaket fra utsiden, men selve impelleren var i allefall fullstendig istykker-revet når den ble tatt ut.

 

Vet du om han hadde sjøvansfilter?

Og så er det da å høre alarmen da.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

impeller1.jpg

Impeller som den så ud, da jeg overtog båden i 2006.

Hvor gammel den var, ved jeg ikke, motor fra 1990.

Motoren kørte hele sommeren med "feber" så snart omdrejningstallet steg til over 2500 o/m.

Den blev skiftet i maj 2007 og var som ny i maj 2009.

OG JA, de resterende skovlblade er efterhånden skyllet ud af oliekøleren ved "baglæns" skylning af saltvandskølesystemet hver forår.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...