Jump to content

Hvordan "arve" naust billigs mulig?

Hydrox

Recommended Posts

Situasjonen slik den er i dag er at min far og selvfølgelig mor eier et naust som jeg disponerer. Hvordan overskrives dette naustet til meg på billigst mulig måte? Jeg tenker selvfølgelig på arveavgift som beregnes ut i fra markedsverdi, kan bli dyrt for meg siden markedsverdien ligger et sted mellom 1,5 til 2 mill. Kan vi ødelegge markedsverdien med å skrive tinglyst bruksrett til meg eller f.eks min far?

Mulig dette hører hjemme i OT, men naust er vel i bunn og grunn ikke helt OT. Er jo her jeg driver vedlikehold og utbedringer på båten min..

Kan ikke forstå at det skal ødelegge noen ting skal det selges må jo uansett den heftelsen fjernes. Det du ikke har ved en slik løsning er jo fordeler mht verdi når (eventuelt)du skal krangle rente ibanken. Skal tro om det går å legge frem teknisk verdi overfor ligningsmyndigheetene :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Uten å påberope meg å være spesialist på dette, men jeg har undersøkt litt selv da vi muligens kan komme opp i samme situasjon;

På 2 mill. blir fradrag for foreldrenes bruksrett maks 550-600 000 avhengig av hvor gamle de er.

Du kan arve kr 250 000,- fra hver av foreldrene er kr. 250 000 - altså til sammen 500 000 for ditt vedkommede - uten å måtte betale arveavgift (fribeløp er kr. 250 000,- pr. pers. du arver fra)

I tillegg finnes en mulighet til at dine barn arver sine besteforeldre direkte. Barnebarn vil de kunne arve verdier opptil kr 250 000 fra hver av besteforeldrene uten å betale arveavgift for det.

Tenkt eksempel:

Naust - verdi kr. 2 000 000,-

Minus ditt fribeløp - kr. 500 000,-

Minus 2 barns fribeløp - kr. 1 000 000,-

Minus for foreldrenes bruksrett - kr. 550 000,-

Og dermed slipper du å betale arveavgift.

Fordelen her er at barna allerede eier 2/3 av naustet og slipper å betale arveavgift for dette når det en gang blir aktuelt.

Hvis du ikke har barn:

- Utover fribeløpet ligger arveavgiften på 8 % på de neste 300 000,-

- Verdier utover dette vil utløse en arveavgift på 20 %

Jeg mener å ha hørt at dokumentavgift (som når du kjøper en eiendom) på 2,5 % kommer i tillegg når du overfører en eiendom som forskudd på arv (litt usikker på dette)

Edited by Solgangsbris (see edit history)

Forøvrig er det vel ting som tyder på at fribeløpsgrensa ved arv blir hevet til 400.000 til neste år. Så det vil uansett være greit å vente til neste år før man foretar en slik transaksjon for å redusere på avgifta.

Da jeg og mine søsken arvet hytta fikk vi først en meglertakst på 1.5 mill og jeg syntes det var litt for ille som grunnlag for arveavgift. Fikk da en mer teknisk takst på 700k og den ble godtatt som grunnlag for arveavgiften. Denne taksten ble tatt av en som driver med skadetakter o.l. og han fikk beskjed om å lage en så lav takst som mulig men at han likevel kunne stå inne for den og han ble jo så klart fortalt hvorfor taksten skulle være slik.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er god grunn til å regne med at fribeløpene i forhod til arv vil bli hevet betraktelig så kanskje greit å vente litt til dette er avklart. Snakk om å heve fribeløpet til 400.000, kanskje 500.000 og deretter ha en flat avgift på 12%. I sum er ikke regjeringen villig til å redusere den totale inntekten for staten på arv.

Tror ikke det er dokumentavgift ved arv, i allefall har ikke vi betalt det ved nylig arvet eiendom, rett oppadstigende linje.

Erfaringsmessig så kan man nok få en takst av godkjent takstmann som vil være gunstig i forhold til markedsverdi hvis man bare finner rette mann og lar ham forstå hensikten med taksten. Taler av egen erfaring, men det er ikke snakk om juks, svindel eller bestikkelse, kun prat!

Det står mere om arv, bruksrett og besparelse her;

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...&ArtKey=278

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

men husk bare at verdigrunnlaget for beregning av arveavgift vil dersom et senere salg er skattepliktig være det som benyttes som inngangsverdi.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Her blir det ikke snakk om noe senere salg, man lar enkelt og greit ikke noe slikt gå ut av familien.

Ser ut for at det kan lønne seg å snakke med en jurist om dette for å gjøre det på den riktige og beste måten.

Hvis min far skriver en bruksrett til meg på dette naustet vil vel markedsverdien være spolert siden jeg er 31 år gammel. Hvem kjøper et naust som de ikke kan bruke før om 30, 40 kansje 50 år? Det er fullt mulig å selge noe som det ligger en bruksrett i, men verdien er jo da veldig lav. Spørsmålet er jo om dette har noe å si siden jeg da har bruksrett og vil arve naustet uansett.

Få en lav takst

Sett opp en kjøpskontrakt hvor du kjøper naustet av din far, gjerne med en tinglyst bruksrett som trekker ned salgssummen som en heftelse.

På selvangivelsen fører du opp ett privat lån fra din far på kjøpesummen.

Over f.eks ti år fører du opp på selvangivelsen at du har betalt din far f.eks kr 50.000,- tilbake pr år

Han må også oppgi dette i sin selvangivelse som tilbakebetaling på lån.

Naustet er ditt, man kan via selvangivelsen vise til at det har foregått en tilbakebetaling hvis det skulle bli spørsmål.

Man kan ikke kreve kopi av bankinnskudd e.l. så lenge kontanter er ett lovelig betalingsmiddel.

I virkeligheten har det ikke forekommet noen transaksjoner.

Du skal ikke betale arveavgift på noe som er ditt.

Varianter av dette er det de store gutta benytter for å overføre eiendom og verdier til neste generasjon uten å belaste resten av samfunnet med mye avgifter :cool:

Mange som starter med overføring av verdier når poden fyller 18.

Edited by Honduras (see edit history)

Arveavgift er jo den avgiften som er mest irriterende av alle avgifter. Verdier som allerede er beskattet skal beskattes enda mer..*rister oppgitt på hodet* Nei, kan man lure noe unna her på en lovlig måte så er det jaggu meg bare på sin plass.

Versjonen til Honduras ser jo smart ut, men det kan tenkes jeg har dårlig tid. Mine foreldre ventet i lengste laget med å øke antallet familiemedlemmer så i prinsippet mangler det en generasjon mellom meg og mine foreldre.

Spørsmålet er om du er enearving eller ikke. Dersom du etablerer ovennevnte ordning og dine foreldre skulle falle fra før alt er "tilbakebetalt" vil boet ha ett lånekrav mot deg som det må gjøre gjeldende. Dersom du er enearving er det selvsagt ikke ett tema, for da er jo alt ditt og du vil neppe kreve tilbakebetaling fra deg selv. Naustet er i alle tilfelle ditt i og med at du tidligere har kjøpt det.

Dersom du har søsken vil man kanskje kreve at "restgjelden" trekkes fra din del av arveoppgjøret. Men det kan dere jo bli enige om hvis noen "kjøper huset" samtidig som du "kjøper naustet".

I tillegg finnes en mulighet til at dine barn arver sine besteforeldre direkte. Barnebarn vil de kunne arve verdier opptil kr 250 000 fra hver av besteforeldrene uten å betale arveavgift for det.

Bare vær klar over at den store stygge ulven (overformynderiet) vil blande seg inn hvis barn under 18 år disponerer verdier for over kr. 75.000 (?).

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Gavebeløpet er vel også hevet til 1G (ca 55-60tusen) per år. Det er vel også per forelder, slik at de skattefritt kan gi deg ca 100tusen per år.

Tenker på evt restlånet.

Bare tanker , noen andre må gjerne bekrefte idèen.

Det kommer etter all sansynlighet nye retningslinjer for arv, se Arveavgift NOU 2000:8, i forbindelse med offentliggjøring av statsbudsjettet 2009 7. okt. Det er forventet at arv opptil kr 400 000 eller 500 000 fra hver av foreldrene blir uten avgift samt at avgiften for all arv settes til ca 12 %.

Trond

Over f.eks ti år fører du opp på selvangivelsen at du har betalt din far f.eks kr 50.000,- tilbake pr år

Han må også oppgi dette i sin selvangivelse som tilbakebetaling på lån.

Siden dette er et privat lån/formue så vil dette ikke fremkomme i den ferdig utfylte selvangivelsen vi alle får tilsendt. Man må derfor føre opp gjeld (gjeldspost) og gjeldsrenter (hvis noen slik er betalt) på selvangivelsen til den som har lånet og på den som yder lånet må det føres opp en utestående fordring (formuespost) og eventuelle renter som er mottatt. Man behøver ikke å føre opp beløpet som er nedbetalt eller mottatt da dette jo vil fremkomme når man sammenholder selvangivelsene for de respektive år. Det finnes vel heller ikke noen post i selvngivelsen hvor man kan/skal fylle ut dette.

Om man de facto nedbetaler gjelden ved overføring av penger, eller ikke, blir neppe etterprøvet så lenge beløpene ikke er for store slik at det blir "for store" endringer i gjeld/formue fra år til år som gjør at myndighetene reagerer.

Tør jeg nevne at jeg her taler av egen erfaring? :rolleyes:

Når det gjelder å yte en årlig gave på 50/60000 så er vel det en konstruksjon som gjelder ved barns utdannelse og også her ligger det vel i kortene at det vil komme endringer?

http://arkiv.na24.no/Nyhet/250051/Spar+arv...utdannelse.html

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Arveavgift regnes på det man har fått fra foreldre i løpet av de siste 5 år før de dør.

Om dine foreldre gir deg naustet som gave, og de lever i 5 år til, så er det ikke grunnlag for arveavgift...

Det burde ikke være noe problem og få overført hjemmelen til naustet og tomten til deg i fra din far vederlagsfritt som en gave.

Når så eiendommen skal tinglyses, settes verdien til minimum 2 X ligningsverdien, og dette legges til grunn for gavemeldingen som sendes skattemyndighetene. Denne summen blir da grunnlaget for avgiftsberegningen.

Prøv å unngå å blande markedspriser ol inn i dette, det er jo tross alt en form for driftsbygning og ikke en bolig....

Bruk en advokat på dette, så går det nok bra, sal du se.... :smiley:

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

En annen tanke er kanskje å vente til statsbudsjettet for 2010 kommer. Meg bekjent så får vi ny regjeringen neste år og da skal alt som heter arveavgift opphøre i alle fall i henhold til politikerene.........

Kan naturligvis tenkes at det igjen er rom for hestehandel men..... :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

. Meg bekjent så får vi ny regjeringen neste år og da skal alt som heter arveavgift opphøre i alle fall i henhold til politikerene.........

:lol:

Hadde vært på tide å fjerne den mest forhatte avgiften av dem alle. Kanskje ta med formueskatten i samme slengen..... :wink: