Jump to content

Styrbord og babord

Sarping

Recommended Posts

Jeg er enig med dem som mistenker at noen trekker deg etter nesa. I motsatt fall viser dette hvor lett konvensjoner kan misforstås hvis man tar ordene bokstavelig. Analogien til den "rette" handa (engelsk right) og "gale" (left - til overs) blir jo tydelig. Før bestikk (til å spise med) ble innført og håndsåper ikke var i flittig bruk, var jo den rette handa hjelpemiddel ved næringsinntak, og den tiloversblevne hjelpemiddel når man sanerte sluttproduktet i andre enden. Dette er fortsatt svært synlig i en del andre kulturkretser. Synd da for de som er født kjeivhendte - for dem vil det være naturlig at venstre hand er "rett". Men konvensjonen sier at høyre er "rett".

Så for alle praktiske formål; står roret på babord side er det styrebordet, men etter konvensjonen heter det fortsatt babord. Jeg tror kompisen din tøyser med deg... :rolleyes:

HF: LB3GH

Vi skal i tillegg til de humoristiske innleggene om SB og BB også huske at noen faktisk har vansker med å erindre hva som er BB og SB. Da en ivrig tjenestemann i politiet avslutttet sin karriære som inneholdt mye maritim kontakt kunne vi lese på innsiden av garderobeskapet:

"Husk:

SB = høyre

BB = venstre"

Det er en god del (jeg husker ikke prosentandelen) som sliter med en umiddelbar forståelse av høyre og venstre. Studier tyder på at det er enda værre å skille mellom SB og BB ombord i båt. Det har forundret meg mange ganger når jeg drøfter seilas med andre seilende hvor vi benytter papirkart, at de ikke klarer å "reversere" hva som er SB og BB i forhold til seilasretningen?

Styrbord og babord er da enkelt? Du stiller deg opp midt i båten og strekker armene fremover. Da peker tommelen (dersom du ikke er kjevhendt altså) på som du har på babord side mot styrbord!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jøss...viste ikke at det faktisk var voksne mennesker som sliter med å oppfatte forskjellen på høyre og venstre. Men det stemmer sikkert....

Må nermest være en form for rettnings-dysleksi.

Selv sliter jeg med navn og talldysleksi - ja det er faktisk noe som heter det,

Sliter forferdelig med å huske navn på folk....og telefonr, personnr og lignende har jeg gitt opp å huske....

Men jeg husker navnet på båten min..... :yesnod:

Selv sliter jeg med navn og talldysleksi - ja det er faktisk noe som heter det,

Sliter forferdelig med å huske navn på folk....og telefonr, personnr og lignende har jeg gitt opp å huske....

Men jeg husker navnet på båten min..... :yesnod:

Dæven, seriøst? Da er det muligens noe sånt jeg har også. Regner med selv for så nogenlunde oppegående. Men spessielt navn har jeg skremmende dårlig husk på. Dette er noe jeg alltid har plundra med, og det har ikke blitt noe bedre med årene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Herre mirakel....

Jeg har selv ikke båtførerbeviset (ennå) eller eid/kjørt en båt siden jeg var i tenårene, men jeg har aldri vert i tvil om hva som er babord/styrbord på sjøen.

Dette blir vel så dumt at jeg vanskelig kan forestille meg at dette kan være noe annet enn en spøk.... ?

Støtter meg til komentaren "Dette måtte være en sarping"...

Målløs....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Har hatt en diskusjon :discuss: med en kompis (som har "kyst skipper`n) om styrbord og babord. Han mener bestemt at han har lært at en båt som har styreposisjon på venstre side (sett akter fra) har dette som sin styrbord side. :headbang: Jeg mener dette må være feil. Ønsker synspunkter.............

Styrmenn blir værre og værre jo høyere sertifikater de er innehaver av. Er vel ikke uten grunn at styrehustaket har fått navnet MONKEYTOPPEN..:lol:

Babord er den siden av båten man entrer/border båten etter å ha vært på bar, r'en er med tidens tann blitt stum og i tillegg blitt utelatt i skrivemåten. Opprinnelig het det barbord... :smiley:

Takk for oppklaringen Hydrox. Her har jeg gått rundt i villfarelsen og trodd. At ett Barbord var det lille runde bordet i baren. Det er det jeg sier.

Bra at vi har Baatplassen. Maken til kunskap på skribentene her inne skal en lete lenge etter. :lol:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Man skal ikke "flese" av skipperkursene. Har selv vært på et, og fikk fortalt en historie hvor det var en som jukset. Kunne aldri lære seg forskjellen på rød/grønn og hadde derfor tatt på seg en rød og en grønn sokk (forhåpentligvis på riktige føtter). Tror mange på disse kursene er pappagutter som trenger det formelle for å kjøre sin nye båt.....og kunnskapen er det deverre ikke lett for. Noen må ha huskeregler for høyre/venstre, andre må ha farger på sokkene. Men nonen har også en huskeregel på styrbord side er hvor rattet er.....som "stort sett" stemmer.... *kremt*

Hva med en jolle som ikke har ratt i det hele tatt, men hvor man styrer med motoren på akterenden....er akter da styrbord og baug babord? Dette blir spennende.......

Serriøst, om det virkelig er en som er så treig i nøtta, og som i tillegg har fått opplæring på dette...han gjør sammfundet en stor tjeneste ved å klippe dette kortet i to, selge båten og holde seg til bil...hvor man tross alt kjører på motsatt side av hvor man har rattet.

Redigert av Larspo (see edit history)

Det heter seg at ved den store folkevandringen kom det en gjeng til sarpefossen. De som kunne lese fulgte skiltinga til Fredrikstad, mens resten ble igjen ved fossen. Kan virke som om dette er noe mer en bare ett gammelt sagn ja.... :lol:

Da jeg flyttet fra Fredrikstad til Særp, økte gjennomsnittlig IQ på begge steder... :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...