Jump to content

Dreggvalg ?


Mazo

Recommended Posts

Kanskje et litt dumt spørsmål men jeg fyrer det avgårde alikevell.

 

19 fots Skjærgårdsjeep. Veier 600 kilo + motor så totalvekt er ca: 800,-

Ligger aldri på aker over natten men kun på dagtid mens man er i land.

Jo lettere anker jo enklere er det jo og dra opp,, Men det skal jo ikke være for lett heller.

 

Har noen en formening om hvike anker og til hvilke kilo jeg skal kjøpe ?

 

Mazo

Link to post
Share on other sites

Etter anbefalinger i en tidligere tråd i dette forumet valgte jeg en "Bruce"-kopi på 7,5 kg fra Biltema (kr 298,-). Min båt er på 2500 kg, så du kan nok klare deg med et lettere anker. Jeg mener å ha sett en test i Båtmagasinet som viser at dette ankeret setter seg best fast, samtidig som det er enkelt og få opp igjen. Så, min anbefaling er å søke etter tidligere innlegg om dette temaet.

Link to post
Share on other sites

Et bruceanker med samme vekt som en parablydregg vil alltid feste bedre. Legg så til at bruce er et greit allround anker, selv om en del andre ankere er mye bedre enn bruce på enkelte bunnforhold.

 

Før trodde jeg at min bruce var noe av det beste. Det er det ikke. Men det er et anker bedre enn gjennomsnittet og anvendelig på svært varierende bunnforhold. Og i særklasse bedre enn en paraplyderegg eller et skålanker med samme vekt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Et bruceanker med samme vekt som en parablydregg vil alltid feste bedre. Legg så til at bruce er et greit allround anker, selv om en del andre ankere er mye bedre enn bruce på enkelte bunnforhold.

 

Før trodde jeg at min bruce var noe av det beste. Det er det ikke. Men det er et anker bedre enn gjennomsnittet og anvendelig på svært varierende bunnforhold. Og i særklasse bedre enn en paraplyderegg eller et skålanker med samme vekt.

 

Lotus

Jeg hadde Clas Ohlson Bruce kopi sist sesong. Jeg begynte å lure litt på dreggen etter noen gangers bruk. De gangene vi lå på sandbunn og vannet var klart snorklet jeg for å se hvordan ankeret reagerte. Ved belastning la ankeret seg på "ryggen" og tok ikke i bunnen. Vi lå også på svai en natt med dette ankeret i Sandspollen - vindstille, ingen sjø: Vi skrubbet hele natten og jeg fikk svært lite søvn.

Flere Bruce kopier ble testet sammen med andre ankere i Yachting World (Dec 2003 eller Jan 2004) med samme, skremmende resultat som jeg hadde erfart. Dregge legger seg på ryggen ved belastning, og griper ikke i bunnen.

 

Nå har jeg Engbo skålanker og blytau (+ daumann om det trengs) samt en paraplydregg med kjetting og tau i baugen. Så får vi se om det er bedre enn Bruce kopien.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet ut paraplydreggen min med en Danforth type fra biltema for et par år siden.

Jeg har hittil vært veldig fornøyd med den.

Den graver seg fint ned i sand-/mergelbunn, men kan av og til sitte "for godt" på plasser med bunnforhold av type "steinur"

198 penger på Biltema for 7,5 kilo

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt i ytterkanten av åpningstemaet for denne tråden, men…:

 

Jeg har noen ganger opplevd at paraplydreggen har satt seg så fast på bunnen (stein, råtne trestammer osv.) at jeg ikke har klart å få den løs med håndmakt. Eneste mulighet har vært å ”slepe/dra” i diverse retninger med båt og rå motor-kraft inntil dreggen har sluppet taket.

 

De siste par sesongene har jeg for akterdreggen benyttet en patent bestående av ei tynnere line festet til øyet i ”hodet” på dreggen, festet andre enden av lina til ei plastflaske, som jeg så har snurret lina rundt. Lina er tilstrekkelig lang for de dybder hvor jeg bruker dreggen. Når jeg slipper ut dreggen, kastes også plastflaska med lina over bord. Flaska ligger så i overflata, ”snurrer” av seg lina etter hvert som dreggen synker, og blir så liggende og flyte. Det er klart at denne patentet kun kan benyttes når det ikke er mange andre båter i nærheten, ellers ville nok ”sikkerhetslina” mi ganske raskt bli fanget av en snurrende propell. Hvis dreggen så skulle sette seg fast, er tanken at det skal være lettere å dra den løs etter ”hodet” enn andre veien. Jeg har imidlertid ikke satt fast dreggen etter at jeg tok i bruk patentet, så jeg har ikke fått testet hvordan dette virker i praksis :confused:.

 

Har noen andre bedre løsninger på dette?

Link to post
Share on other sites

Har noen andre bedre løsninger på dette?

En vanlig patent er å feste tauet i "bunn" av dreggen. På alle paraplydregger jeg har sette er det et øye der også. Man legger deretter tauet opp langs dreggen, og surrer det fast med en "hyssing" i øvre øye. Denne surringen i toppen må være så "svak" at man klarer å slite denne ved tilfeller der dreggen henger fast. når denne så ryker, vil man enklere kunne trekke opp dreggen siden man trekker den opp med "bunnen" først.

 

Har tenk å gjøre dette selv, men har ikke blit enig med meg selv om hvor kraftig / svak surringen i toppen skal være. Kanskje noen som har erfaringer her ??

 

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Link to post
Share on other sites

Har tenk å gjøre dette selv, men har ikke blit enig med meg selv om hvor kraftig / svak surringen i toppen skal være. Kanskje noen som har erfaringer her ??

Tja........ Har prøvd den patenten en gang i tiden selv, men fant vel aldri ut noen skikkelig løsning på bruddstyrken. Enten ble det for sterkt, eller så røk surringen når den helst ikke skulle ryke. Dvs. når vinden dro på og det ble en del belastning på dreggen. Syntes ikke løsningen var noe god, og festet kjettingen i toppen igjen.

Tror løsningen til Arvid A er bedre hvis en først skal gjøre noe med innfestingen. Da er det ihvertfall mindre sjanse for at dreggen slipper når man ligger og sover.

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt i ytterkanten av åpningstemaet for denne tråden, men…:

 

Jeg har noen ganger opplevd at paraplydreggen har satt seg så fast på bunnen (stein, råtne trestammer osv.) at jeg ikke har klart å få den løs med håndmakt. Eneste mulighet har vært å ”slepe/dra” i diverse retninger med båt og rå motor-kraft inntil dreggen har sluppet taket.

 

De siste par sesongene har jeg for akterdreggen benyttet en patent bestående av ei tynnere line festet til øyet i ”hodet” på dreggen, festet andre enden av lina til ei plastflaske, som jeg så har snurret lina rundt. Lina er tilstrekkelig lang for de dybder hvor jeg bruker dreggen. Når jeg slipper ut dreggen, kastes også plastflaska med lina over bord. Flaska ligger så i overflata, ”snurrer” av seg lina etter hvert som dreggen synker, og blir så liggende og flyte. Det er klart at denne patentet kun kan benyttes når det ikke er mange andre båter i nærheten, ellers ville nok ”sikkerhetslina” mi ganske raskt bli fanget av en snurrende propell. Hvis dreggen så skulle sette seg fast, er tanken at det skal være lettere å dra den løs etter ”hodet” enn andre veien. Jeg har imidlertid ikke satt fast dreggen etter at jeg tok i bruk patentet, så jeg har ikke fått testet hvordan dette virker i praksis :wink:.

 

Har noen andre bedre løsninger på dette?

Jeg leste en gang om noen som hadde opplevd at en annen båt brukte denne "sikkerhetslina" som ankringsbøye. :smiley:

 

Det er kanskje større risk for dette hvis du bruker en fin oransje blåse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...