Enzo Startet 15.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2008 Ser det i mediene ofte refereres til sjømil , gjerne fra folk som skal kunne ha endel kompetanse på slikt også , de fleste vet vel at en sjømil ikke er det samme som en nautisk mil og da blir det nok noen ganger litt forvirring på hva som er korrekt avstand. Samme gjelder vi seilere med oppgivelse av vind , alle i min omgangskrets sier meter pr sekund mens jeg ser andre snakke i knop , ser endog folk snakke MS ene dagen og knop andre dager , forvirringen er da total når de sier det blåser 10 uten å si om det er knop eller ms vi snakker om. Hva sier du ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Meter pr. sekund og nautisk mil her i gården. Hastighet omtaler jeg som knop og ikke "mil" Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Jeg har hørt at i England bruker de furlongs per weekend. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Nm og m/s er de typiske norske betegnelsene og er vel de vi skal tenke på i det daglige ... men det blir brukt mye annet i utelandsland Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bjorngb Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Jeg maa si at jeg bruker sjoemil og nautiske litt om hverandre selv om jeg er klar over forskjellene. Ellers kan vel vind oppgis i beufort og?? Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 (redigert) På sjøen her i Oslofjorden sier jeg meter pr.sek. og farten går i knop. Men når jeg er i nord Norge og snakker med fiskere der blir vinden ofte omtalt i Beuford skala og farten bare "mil": Avtander omtales også bare med "mil" Redigert 15.Oktober.2008 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Tintin Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Bruker meter per sekund og nautiske mil, og en sjelden gang sjømil. Her nord bruker mange betegnelsen sekundmeter, selv om 'sekund gange meter' nødvendigvis må være betegnelsen på noe annet enn 'meter delt på sekund' (hastighet). Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
johnson Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Holder meg til m/s og knuter jeg Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Jawik Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Nm og m/s er de typiske norske betegnelsene Nm = Newton meter og ikke nautisk mil. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hansi Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 (redigert) Går vel mest i knop og nautiske mil her i gården. Redigert 15.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Nautisk mil og S/M Sjømil er en utgått måleenhet,men jeg tror de som bruker sjømil og kvartmil føler seg litt mer sjøulker. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Jeg har hørt at i England bruker de furlongs per weekend. Har selv hørt furlongs per forthnight... Bruker selv nautiske mil for avstand, knop for båthastighet og meter per sekund for vindhastighet. Mer konsekvent hadde nok vært knop for begge hastighetene. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
alidal Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 (redigert) 1 sjømil er 4 nautiske mil, så disse kan man ikke bruke om hverandre Redigert 15.Oktober.2008 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Godt å se at for en gangs skyld er de aller fleste enige om hva som er "riktig". Jeg har ellers registrert at man med trawler, må bruke mil...... Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Bruker Nm for distanse, knop for speed. Bruker så både knop og m/s for vind, avhengig av hvem som ønsker det oppgitt. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Penny Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Her nord bruker mange betegnelsen sekundmeter, selv om 'sekund gange meter' nødvendigvis må være betegnelsen på noe annet enn 'meter delt på sekund' (hastighet). Kan ikke m/s også skrives som sm^-1? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Hvis vinden beveger seg 5 meter på 2 sekund så blåser det 10 m/s. Det du skriver er sekund x meter oppøyd i -1, det vil jo bli 2 sekund x 5 meter ^-1 noe som blir 0,4, tror ikke det stemmer riktig Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 ms-1 er det riktige. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Brynjar Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Her går det i vindstille, litt vind, endel vind, j£vla møkkavind og fyyy f@@n kor det bløs!!! Avstand måles i nautiske mil, båtens hastighet måles i knop. Sånn ærebare. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
oddgeir Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Hvis vinden beveger seg 5 meter på 2 sekund så blåser det 10 m/s. Hmm. 2.5 m/s ? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Mouche Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Bruker meter per sekund, nautiske mil og knop. Kan nok hende at jeg forsnakker meg og sier sekundmeter (mange gjør det!), men har lært av erfaring her på forumet at da kommer det en sydvestlig vind og kaster seg over meg med en kraft som får en orkan av n'te grad til å virke som en fin liten bris! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Jeg stemte blankt. Jeg bruker meter pr. sekund om vind. Det er vel mest vanlig folk i mellom? Når det gjelder distanse bruker jeg kvartmil. Dette sitter fast fra den gang vi kjørte motorbåtregatta i Mossesundet. Kvartmila ble kjørt for å finne hastigheten på snekka. En kvartmil er som kjent en fjerdedel av en sjømil. Sjømil omtales som kjent svært sjeldent blant båtfolk her i Norge. Farten omtaler jeg som hvor mange mil båten gjør. Tror mange bruker denne omtalen rundt om. Lagt til: Jeg føler meg ikke mer som sjøulk av den grunn. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Enzo Svart 15.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 (redigert) Nå gjør du det vanskelig Astor , kvartmil av alle ting 402,33meter , så når jeg kaller deg opp på VHFn og spør hvor langt det er igjen før du er ved Hankø så sier du 4kvartmil istedt for 1min Obs , min kvartmil stammer fra landjorda (dragracing) Redigert 15.Oktober.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Astor! måler du dybden i famn oxo....jeg har ett gammelt sjökart over Oslofjorden med dybder i famn...du kansje vill låne det ! annars begynnte man 1929, efter en konferens i Monaco, definiere en sjömil=seamile=nautisk mil till 1852m Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjell E Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 (redigert) Kvartmil er også en eldre betegnelse på nautisk mil. Mvh, Kjell - som foretrekker vindstyrke og fart i knop, avstand i nautisk mil. Lagt til, replikken var til Enzo, men så kom Gunga Din inn i mellom. Redigert 15.Oktober.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.