Jump to content

Knop, ms, sjømil,nautiske mil, hva bruker vi egentlig ?


Enzo

knop,ms,sjømil,nm  

318 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

. Derfor heier jeg på dem som påpeker at nautisk mil har forkortelsen nm - altså med liten n. M (stor m),

Kollisjonene vi bør prøve å unngå er jo

1) den mellom Nm (Newtonmeter) og nm (nautisk mil)

2) den mellom ms (millisekund) og m/s (meter pr sekund).

Hilsen Hekksjø

 

jeg må ha det med tesje . hva mener du her hekksjø?? du bruker vel liten m i nm? men skriver at man skal bruke stor M.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber til daglig ombord i ett skip. For ganske få år siden brukte vi Bouford scala for å angi vind styrke, og den var grei. Men i dag brukes ms meter pr. sek. i skipsfarten. Når det gjelder fart så snakker man til daglig om knop. Distanse angis altid i N.M. Nautisk Mil. For all del ikke sjø mil. En N.M. angis med N.M. eller bare '.

Link to post
Share on other sites

jeg må ha det med tesje . hva mener du her hekksjø?? du bruker vel liten m i nm? men skriver at man skal bruke stor M.

Det er ikke verre enn at

1) noen oppi tråden her brukte benevnelsen Nm om nautisk mil.

2) så ble jeg nysgjerrig og fant nm, altså med liten n, i en lærebok jeg har.

3) så viste Gunga Din til at Sjøfartsverket bruker M for nautisk mil i "Symboler og forkortelser i norske sjøkart".

4) deretter takka jeg ham for henvisningen og den nye lærdommen.

Jeg dumma meg kanskje litt ut i måten å uttrykke meg på, men jeg håper poenget er klart nå, nemlig at for meg ser det nå ut som både nm og M er riktige benevnelser for nautisk mil.

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Det er ikke verre enn at

3) så viste Gunga Din til at Sjøfartsverket bruker M for nautisk mil i "Symboler og forkortelser i norske sjøkart".

 

Jfr. pkt. 45 er M sidestilt med n mil, dog med et kors foran. Er denne benevnelsen døende?

 

Uansett, jeg bruker konsekvent nautisk(e) mil og forkorter det med n mil.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...