Jump to content

Knop, ms, sjømil,nautiske mil, hva bruker vi egentlig ?


Enzo

knop,ms,sjømil,nm  

318 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ombord i Astor står et eldre instrument som viser favner. Det bekymrer meg lite så lenge jeg vet hva den viser.

Det er en Navman multiinstrument. 3000 serien tror jeg? Om den kan stilles til meter så vil jeg gjerne vite hvordan. Mange båtfolk som har vært ombord har forsøkt uten hell.

 

Jeg hadde prøvd et google søk om du finner nøyaktig modellbetegnelse. Ville forundret meg om det ikke er mulig å forandre enhetene via kombinasjon av tastetrykk eller som Mulligan sier med små vippepinner på baksiden.

 

Uansett er det jo tryggere at den viser favner enn fot

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

idag blåser det utav helvete....sikkert 18-19 'meter'
Hei.

 

Dette har jeg for det meste hørt i Sverige. Er det mer vanlig å si at det blåser f.eks. 18-19 'meter' i Sverige enn i Norge.? I Norge synes jeg at svært mange snakker om 'sekundmeter'.

Men uansett, om en sier 'meter', 'sekundmeter' eller 'meter pr. sekund', forstår vi det vel alle? Litt mer forvirrende med kvartmil, sjømil, nautisk mil eller bare mil.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Favn er en gammel enhet for lengdemål som har blitt benyttet mange steder i verden. Under unionen med Danmark tilsvarte en favn ca. 188 cm (3 alen, 6 fot eller 72 tommer) i Norge, men den egentlige lengden varierte til ulike tider. Om vi fortsatt hadde brukt favn som lengdemål i Norge ville den i dag ha utgjort 182,88 cm (basert på engelske tommer som vi nå bruker, 2,54 cm). Favnen forsvant imidlertid egentlig da metersystemet ble innført i 1887.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På enkelte kart har jeg sett det står "Depths are in fathoms and feet". Altså at en dybdeangivelse angitt som 5,3 betyr 5 favner og 3 fot, dvs ca 10 m. Blei litt :confused: før jeg skjønte det.

 

Føvrig er det forskjell på hvor jeg er om jeg angir vindstyrke i m/s eller Beaufourt. Britisk værmelding bruker Beaufourt-skalaen, og da er det greit å holde seg til det når man er på de kanter. I Norge bruker jeg m/s.

 

Avstand og fart angir jeg selvfølgelig som nautisk mil og knop.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
For meg er indre Oslo fjord fra Aker Brygge til sydtuppen av Hurum landet. Deretter begynner ytre Oslofjord. :yesnod:

 

Nå printer jeg ut for harde livet. I morgen skal jeg gå i gang med å finne meter.

Tusen takk!

 

Lagt til: jeg ser at det jeg fikk tilhørte Navman MDepth 3100 og Navman Repeat 3100

Jeg har Navman 3100 Multi og Navman 3100 Repeat.

 

navman_multi.jpg

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lagt til: jeg ser at det jeg fikk tilhørte Navman MDepth 3100 og Navman Repeat 3100

Jeg har Navman 3100 Multi og Navman 3100 Repeat.

 

Hei Astor!

Her er manualen for 3100 Multi

Manualen for repeateren er den samme som i inlegget 2 hakk over.

 

Håper det fungerer :smiley:

 

Edit: Så at manualen også finnes på Svensk om du foretrekker det...

 

aa002600lg.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

bruker knop på vind, og nautiske på avstand.

så værmellinga blir omgjort i hode , på vind fra m/s til knop.

 

noen like dattera, andre mora.

går du til Tyskland så går vindt i Baufour.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slags hang-up på at ting bør sies og skrives lettfattelig og, ikke minst, entydig. Derfor heier jeg på dem som påpeker at nautisk mil har forkortelsen nm - altså med liten n. M (stor m), som Gunga Din nevner, er sikkert også entydig - jeg finner iallfall i farten ingen kollisjoner med andre kjente benevnelser.

 

Kollisjonene vi bør prøve å unngå er jo

1) den mellom Nm (Newtonmeter) og nm (nautisk mil)

2) den mellom ms (millisekund) og m/s (meter pr sekund).

 

Mange synes sikkert dette er unødig pirk, men jeg observerer at det stadig blir mer og mer forvirring, f.eks. i media omkring særlig tekniske fakta. For noen år siden skrev Aftenposten en lang artikkel om kraftverk, strømforsyning og strømforbruk. Der brukte de konsekvent betegnelsen kw/t for kilowattimer (kWh) - ett av de få tekniske begrepene det store flertallet av oss omgås i dagliglivet. Og stakkars CO2 får jo aldri lov å være den ikke giftige gassen den egentlig er (riktignok med en ganske skummel virkning som drivhusgass) - den omtales ofte som den skulle være den drepende giftige gassen kullos, CO.

 

Det finnes sikkert flere andre eksempler også. Mitt poeng er i denne omgangen at noen av oss antagelig bør gidde å passe på at sånne ting som m/s og nm blir riktig skrevet hver eneste gang vi bruker dem.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...