Jump to content

Knop, ms, sjømil,nautiske mil, hva bruker vi egentlig ?


Enzo

knop,ms,sjømil,nm  

318 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Astor!

 

måler du dybden i famn oxo....jeg har ett gammelt sjökart over Oslofjorden med dybder i famn...du kansje vill

 

låne det ! :smiley:

 

annars begynnte man 1929, efter en konferens i Monaco, definiere en sjömil=seamile=nautisk mil till 1852m

 

:smiley:

 

Hvordan visste du det?

 

Mitt måleinstrument ombord viser desverre favner, Gunga. Jeg hadde gjerne sett at det viste meter. Men er det ikke værre en at man lever med det.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når jeg er i båten sier jeg mil, men snakker jeg med folk på land så pleier jeg å huske at det heter nautiske mil.

 

Når det gjeldervind er jeg muligens litt sær, men jeg har satt opp instrumentene mine til å vise knop og kommer til å fortsette med dét. Grunnen er enkel: Båtens hastighet måles i knop, strøm måles i knop, og når jeg skal regne fram og tilbake på alle kreftene som virker på båten så er det like greit at alle hastigheter er i knop.

Link to post
Share on other sites

I båten hjemme bruker jeg stort sett knop og nautisk mil .

Har dessverre ikke vindmåler i båten , så vi bruker også svært ofte Brynjar sin vind skala :

Her går det i vindstille, litt vind, endel vind, j£vla møkkavind og fyyy f@@n kor det bløs!!!

 

På jobb ifm survey og annet subsea arb brukes ofte km , meter for dybde,distanser etc . For hastighet brukes ofte m/sek og m/min .

Vind oppgir vi i knop , m/sek event baufort alt etter hvor det skal føres og hva klienten måtte ønske.

 

Kvart mil og sjømil hører vel seilskute tiden til ???

Link to post
Share on other sites

fart; knop, strekning; nm, vind; ms-1

 

jeg teller på knappene om å gå over til knop også for vindhastighet, men da må jeg få inn i ryggmargen hva de ulike hastighetene i knop tilsvarer i Beaufort (eks tilsvarer 21 knop frisk bris eller er det liten kuling....)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vindhastighet er jeg fortrolig med både m/s, knop og beufort. Men når journalistene begynner å snakke om km/t må jeg begynne å regne om.

 

Hvis en klarer med sånn ca så er det enkel regel å gange med 2 her også:

 

1 ms = 2 knop = 4 km/t

3 ms = 6 knop = 12 km/t

 

sikkert kjent stoff for alle som seiler...

 

Lagt til: 200 km/t blir altså 100 knop eller 50 m/s (den er litt verre siden en må dele..)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja kmt er jo helt håpløst , orkan i New Orleans og på TV melder de 200kmt , hva i alle verden betyr det ?
Hei.

 

I båten bruker jeg knop for hastighet på båten, Nm for avstand og m/s for vindhastighet (slurver nok litt og sier "sekundmeter" eller "meter" iblant). Men hadde vindhastigheten i New Orleans blitt oppgitt til 100knop eller 56m/s hadde jeg mistet alle begrep om hvor mye disse uhyrlige hastighetene virkelig er. Men 200km/t tilsvarer å stikke hodet ut av en bil som kjører i 200km/t. Det tror jeg en vil kjenne godt, selv om jeg ikke har testet noe særlig over 150-160km/t (kjører kun i Norge!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Støtter med til roaldbj sin forklaring her og nm skrives med liten n og m... Når det gjelder vandhastighet oppgitt i knop, m/s eller km/t så er dette etter mitt syn greie verdier å forholde seg til så lenge man takler matematikk fra 5 klasse.... (etter skolereformen fra 1973)..

 

Dog unngår jeg normalt å bruke "sekundmeter" i min tale og ikke minst skrivemåte... men har ikke noen problemer med å skjønne hva som menes når noen sier det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gunga, du må huske på at det ikke bare er seilere her på forumet, det finnes de som kjører båt også.... "so we may have to translate" eller være helt spesifikke i angivelsene... :wink:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det denne (#233) du tenker på?

 

Må være et utrolig sjokk å gå på grunn et sted man trodde det var god margin.

 

Jeg var uheldig for noen år siden og fikk grunnstøting utenfor Koster. Dette var en av mine første plottere og den sto innstillt på fot.

 

Ombord i Astor står et eldre instrument som viser favner. Det bekymrer meg lite så lenge jeg vet hva den viser.

Det er en Navman multiinstrument. 3000 serien tror jeg? Om den kan stilles til meter så vil jeg gjerne vite hvordan. Mange båtfolk som har vært ombord har forsøkt uten hell.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...