Astor Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Astor! måler du dybden i famn oxo....jeg har ett gammelt sjökart over Oslofjorden med dybder i famn...du kansje vill låne det ! annars begynnte man 1929, efter en konferens i Monaco, definiere en sjömil=seamile=nautisk mil till 1852m Hvordan visste du det? Mitt måleinstrument ombord viser desverre favner, Gunga. Jeg hadde gjerne sett at det viste meter. Men er det ikke værre en at man lever med det. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Det forekommer meg at jeg hørte om en som hadde satt kartplotteren til å vise fot istedetfor meter. Jaja. Favner gir jo god margin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Når jeg er i båten sier jeg mil, men snakker jeg med folk på land så pleier jeg å huske at det heter nautiske mil. Når det gjeldervind er jeg muligens litt sær, men jeg har satt opp instrumentene mine til å vise knop og kommer til å fortsette med dét. Grunnen er enkel: Båtens hastighet måles i knop, strøm måles i knop, og når jeg skal regne fram og tilbake på alle kreftene som virker på båten så er det like greit at alle hastigheter er i knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Det forekommer meg at jeg hørte om en som hadde satt kartplotteren til å vise fot istedetfor meter. Jaja. Favner gir jo god margin. Er det denne (#233) du tenker på? Må være et utrolig sjokk å gå på grunn et sted man trodde det var god margin. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Sistestyrmann Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 I båten hjemme bruker jeg stort sett knop og nautisk mil . Har dessverre ikke vindmåler i båten , så vi bruker også svært ofte Brynjar sin vind skala : Her går det i vindstille, litt vind, endel vind, j£vla møkkavind og fyyy f@@n kor det bløs!!! På jobb ifm survey og annet subsea arb brukes ofte km , meter for dybde,distanser etc . For hastighet brukes ofte m/sek og m/min . Vind oppgir vi i knop , m/sek event baufort alt etter hvor det skal føres og hva klienten måtte ønske. Kvart mil og sjømil hører vel seilskute tiden til ??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingeborgimevind Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Jeg bruker knop om hastighet, både fartøy- og vind-. Avstand er nautisk mil. Mindre å holde rede på. Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Her går det nok på nautisk mil/meter pr. sekund. Når det gjelder fart, så er det knop som gjelder. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 fart; knop, strekning; nm, vind; ms-1 jeg teller på knappene om å gå over til knop også for vindhastighet, men da må jeg få inn i ryggmargen hva de ulike hastighetene i knop tilsvarer i Beaufort (eks tilsvarer 21 knop frisk bris eller er det liten kuling....) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Pussig det der med kn og m/s og hjernen. Blåser det 12 kn så vet hjernen min hvor mye det blåser. Blåser det 6 m/s så sier det meg ingenting men etter den brøkdelen av et sekund det tar å gange med 2 - Er det alderen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 hvis det er noen trøst så er det i hvertfall marginalt lettere å gange med 2, mens jeg for min del må dele på 2.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMalin Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 I dagligtalen bruker jeg sekundmeter om vind og nautiske om distanse. Når jeg seiler liker jeg at vindhastigheten vises i knop på instrumentene, og da bruker jeg også knop om vindhastigheten. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 m/s og knop (nautisk mil/time). Det er forsåvidt det samme hva man benytter sålenge enheten oppgis og samsvarer med talllet. Eks. distanse per tidsenhet for hastighet. Det blir feil å benytte enheten mil for å angi hastighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Vindhastighet er jeg fortrolig med både m/s, knop og beufort. Men når journalistene begynner å snakke om km/t må jeg begynne å regne om. Distanse uten tvil Nm. Her blir det også forvirring når journalistene bruker km. Sjømil brukes vel nå bare av folk som egentlig mener Nm? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 I en av manualene jeg har til min Bavaria står hastighet oppgitt i km/t........noe jeg ble litt forundret over.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Ja kmt er jo helt håpløst , orkan i New Orleans og på TV melder de 200kmt , hva i alle verden betyr det ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Vindhastighet er jeg fortrolig med både m/s, knop og beufort. Men når journalistene begynner å snakke om km/t må jeg begynne å regne om. Hvis en klarer med sånn ca så er det enkel regel å gange med 2 her også: 1 ms = 2 knop = 4 km/t 3 ms = 6 knop = 12 km/t sikkert kjent stoff for alle som seiler... Lagt til: 200 km/t blir altså 100 knop eller 50 m/s (den er litt verre siden en må dele..) Redigert 16.Oktober.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Ja kmt er jo helt håpløst , orkan i New Orleans og på TV melder de 200kmt , hva i alle verden betyr det ? Hei. I båten bruker jeg knop for hastighet på båten, Nm for avstand og m/s for vindhastighet (slurver nok litt og sier "sekundmeter" eller "meter" iblant). Men hadde vindhastigheten i New Orleans blitt oppgitt til 100knop eller 56m/s hadde jeg mistet alle begrep om hvor mye disse uhyrlige hastighetene virkelig er. Men 200km/t tilsvarer å stikke hodet ut av en bil som kjører i 200km/t. Det tror jeg en vil kjenne godt, selv om jeg ikke har testet noe særlig over 150-160km/t (kjører kun i Norge!) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Jeg bruker de samme betegnelsene som deg Lars, til og med sekundmeter vind. Jeg avviker når det gjelder nautiske mil, den forkorter jeg alltid til 'nm', dvs liten bokstav både for 'n' og 'm'. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Jeg bruker stort 'M' for nautiskmil=sjömil Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Støtter med til roaldbj sin forklaring her og nm skrives med liten n og m... Når det gjelder vandhastighet oppgitt i knop, m/s eller km/t så er dette etter mitt syn greie verdier å forholde seg til så lenge man takler matematikk fra 5 klasse.... (etter skolereformen fra 1973).. Dog unngår jeg normalt å bruke "sekundmeter" i min tale og ikke minst skrivemåte... men har ikke noen problemer med å skjønne hva som menes når noen sier det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 självklart om to sejler möts...o den ene säger idag blåser det utav helvete....sikkert 18-19 'meter' så skjönner man vad som menes! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Gunga, du må huske på at det ikke bare er seilere her på forumet, det finnes de som kjører båt også.... "so we may have to translate" eller være helt spesifikke i angivelsene... Redigert 16.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Når vi er inne på vindhastighet: jeg har glemt i hvilke land det er vanlig å oppgi verdier i Baufort og i m/s. Jeg mener at man i Tyskland oppgir vindhastigheten i Baufort, likeledes i Danmark?, mens Norge og Sverige benytter m/s? Dette vet sikkert Gunga Din svaret på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Er det denne (#233) du tenker på? Må være et utrolig sjokk å gå på grunn et sted man trodde det var god margin. Jeg var uheldig for noen år siden og fikk grunnstøting utenfor Koster. Dette var en av mine første plottere og den sto innstillt på fot. Ombord i Astor står et eldre instrument som viser favner. Det bekymrer meg lite så lenge jeg vet hva den viser. Det er en Navman multiinstrument. 3000 serien tror jeg? Om den kan stilles til meter så vil jeg gjerne vite hvordan. Mange båtfolk som har vært ombord har forsøkt uten hell. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Har du sett om det står noen dipswitcher bakpå? Er den noen år gammel ble det gjerne gjort slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.