Jump to content

Hvilken av disse båtene ser best ut?


Bjerknez

Hvilken av disse båtene ser best ut?  

243 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Sitter ¨å kjeder meg litt på kvelden og tenkte jeg skulle legge ved bilde av fem Bowridere og spørre dere om hvilken av disse dere synes SER best ut på bilde.

Jeg lurer altså IKKE på hvilken båt dere ville hatt, men hvilken båt som rett og slett SER "tøffest" ut i dine øyne.

 

Her er kandidatene:

 

Yamarin 53BR:

yamarin.jpg

 

AMT 185BR:

amt.jpg

 

Askeladden 535BR:

askaladden1.jpg

 

Bella 530 Excel:

bella.jpg

 

Uttern T55:

uttern.jpg

 

Selv så liker jeg utseende til Askeladden best, da jeg synes den ser litt mer sportslig ut (uten at den nødvendighvis bør være det)

Edited by Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Er enig med deg der.

 

Det ser ut til at det er Askeladden som skiller seg mest fra mengden rent utseendemessig.

Yamarin/AMT er jo nærmest identiske rent fassongmessig.

 

Bella er også ganske lik de andre rent fasongmessig, men har noe større vindskjerm.

 

Uttern er jo også en flott båt, men jeg synes det er Askeladden som strekker det lengste strådet hva utseende angår. Mye på grunn av det litt sportslige utseende og kanskje enda mer for RIKTIG fargevalg(!)

Veldig tøft kremhvit og sort/grått. Passer liksom sammen og gir båten ett helhetlig inntrykk.

Edited by Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Jeg har gått en del rundt på brygger og marinaer i det siste sammens med madammen, men kan overaskende nok ikke si at jeg har sett en eneste Askaladden 535 Bowrider av nyere type, mens det florerer av Uttern D55/T55. Yamarin 53BR er det også en del av.

 

Er jo kanskje ingen tvil om at det er Yamarin/AMT som har de beste sjøegenskapene (ifg. tester) så dette forsvarer jo kanskje at det finnes en del av nettopp Yamarin 53BR (av båtene avbildet over)

At det er så voldsomt mange av Uttern D55/T55 er jeg mer forundret over. Mange sier jo at sjøegenskapene til Uttern T55/D55 er gode, men at den får litt pepper for at den slår hardt grunnet flatere V-bunn. Kanskje det er utstyrspakken og prisen som lokker mest? (holdt jo på og velge T55 selv grunnet dette)

 

Bella 530 Excel har jeg heller ikke sett så mange av, men fler enn Askeladden 535. Nå har jeg kun sittet på mr. Kenbjork i forumet her som har en slik båt, men kan ikke si at jeg kan kommentere sjøegenskapene på denne, da jeg ikke har noe å sammenligne med.

 

Askeladden er jo faktisk LITT lengere enn Yamarin 53BR samt LITT bredere. Men jeg synes den er litt mindre innvendig. Spesielt plassen mellom førerstoler og akterbenk....

 

Egentlig ganske rart at jeg ikke har sett en eneste Askeladden 535 Bowrider på de stedene jeg har vert. Altså av nyere årgang. 2006-2008.

 

Men rent utseendemessig utevendig må jeg si AMT 185 kommer på en veldig god 2.plass.

Edited by Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Enig i at Askeladden har et harmonisk og fint utseende, og at det tar seg bra ut med moderat nedsving på fenderlista.

 

AMT/Yamarin ser ut som de kommer fra samme forma, Bella syns jeg har elegante båter. Uttern syns jeg virker en tanke mer klumpete, ser høyere ut enn de andre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Synes den gule Viksunden litt i bakgrunnen var finest jeg da, men fant den ikke blant alternativene... De andre jollene har jeg ikke noen mening om siden de ser like ut...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
At det er så voldsomt mange av Uttern D55/T55 er jeg mer forundret over. Mange sier jo at sjøegenskapene til Uttern T55/D55 er gode, men at den får litt pepper for at den slår hardt grunnet flatere V-bunn. Kanskje det er utstyrspakken og prisen som lokker mest? (holdt jo på og velge T55 selv grunnet dette)

 

Som du sier så har Uttern en meget bra utstyrspakke , så dette kan nok være en medvirkende årsak til et bra salg her i landet. Når det er sagt så har vel også en enorm PR kampanje fra importør /forhandlere vært med på å gi båten en "puff" oppover på salgstatistikken. :yesnod:

Link to post

Personlig ville jeg heller hatt en Nor-Dan, som jeg synes er mye finere:

44_-1214195848.jpg

 

Men det er vel strengt tatt amerikanerne som kan BR konseptet best. Her en Mariah..

29_-1239096242.jpg

 

Synes de nordiske BR stort sett har dårlige puteløsninger særlig foran vindskjermen sammenlignet med amerikanerne. Nå skal det sies at amerikanerne har en litt annen smak når det kommer til fargevalg i forhold til de europeiske båtene, men det har bedret seg betraktelig de siste åra :yesnod:

 

Noen liker ikke BR. Det spørs hva man sammenligner med. Skal man ha overnattingsmuligheter er det selvsagt dumt at dekket er "vekk". Men som hytte/dagstur båt mener jeg konseptet er totalt overleget alle skjærgårdsjeepene det går 13 på dusinet av. Den er like åpen som en SJ når sola skinner, og skulle man få litt ruskevær er det bare å knappe igjen kalesjen og slå igjen vinskjermen, så har man en tett båt. De som har fraktet en familie til/fra hytta i regnvær vet hvor stas det er. Da hjelper det ikke at de to som sitter bak vindskjermen er nogenlunde tørre på magen... :nonod:

Link to post

Stemte også blankt, ser ikke Nordkapp 500/600 Avant eller Hydromarin :wink: ...

Når båtene er så små, er bowrider-løsningen mye bedre enn dekk-løsningen. Kabinen blir ofte for liten til annet enn vest-lagerplass. Da går veldig mye plass bort... I en bowrider kan man site bra med putene i setene bak vindskjermen, mens andre kan bruke plassen framme til fisking og med det grapset det fører med seg...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Husk at jeg snakker ikke om hvilken kobinasjon man vil ha av båt/motor. Bare hvilken av båtene som ser best ut.

 

Askeladden jeg la inn bilde av har dekk ja... men jeg fant ingen bilder av den som BR som var noenlunde lik de andre.

Men Askeladden er ko klin lik daycruiseren.

 

Om man liker bowrider eller ikke er jo smak og behag, så den diskusjonen begir jeg meg ikke inn på nå.

 

En daycruiser i den størrelsen angitt over er jo totalt ubrukelig. Vertfall til å overnatte i.

Jeg la meg inn i en Uttern D55 for litt siden, og må innrømme at jeg ALDRI hadde giddet å overnatte i en slik båt. ALT for liten!

Vertfall ikke hvis det skal være to personer der fremme.

 

Men er jo fint å ha rommet til andre ting.... men da vill jeg heller ha plass til ett par mennesker til.

 

Skulle jeg hatt en daycruiser (som tillater behagelig overnatting) så må man jo opp i en såpass størrelse at man vertfall får plass til ett lite kjøkken og ett toalett.

Da regner jeg med at man brått må opp i langt over 20 fot, og da stiger også prisen betraktlig. Sammtidig som vi da snakker om en helt annen båt som ikke kan sammenlignes med Bowridere.

 

Personlig så synes jeg en Bowrider i den størrelsen som over 17-18 fot ser bedre ut enn Daycruiseren av samme modell.

Ser litt dumt ut synes jeg og komme cruisene med en 17 fots daycruiser med luke i dekket, som ikke kan brukes til annet enn lufting av teltutstyret.

 

Skulle jeg over all formodning velge og overnatte på sjøen alikevel, så kjøper jeg heller ett telt.

Selfølgelig kunne jeg tenkt meg en "hurtigbåt" med overnattingsmuligheter som er stor nok til at det blir behagelig, men da snakker man som sagt helt andre priser.

 

En 17-18foter er ikke stor nok til å overnatte i vertfall.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Hehe... sennepsgul båt er sprekt.. :)

 

Sikkert noen som liker disse også, men det er jo ingen bowrider da...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
  • 2 weeks later...

Ser att denne pollen har vart en stund nå og man kan vel konkludere med at Askeladden gikk av med en klar seier hva utseende angår. Noe jeg er helt enig iåten i forhold til pris, men det praktiske går på bekostning av utseende..

 

Noe overaskende var at Uttern fikk fler stemmer enn AMT...

 

Bella 530 kom helt til sist, men personlig liker jeg utseende til Bella godt. Det som drar ned mye er fargene på siden. Blir litt for mye farger synes jeg. Selve vindskjermen er jo genial, siden den er ganske stor og faktisk skydder en del for vær og vind. Min mening er altså att Bella er kanskje den mest praktiske båten. Bare så syne att det praktiske går på bekostning av selve utseende.

 

AMT er vel kanskje den båten som har fått mest skryt i det siste (av båtene som er nevnt).

 

En ideel båt hadde kanskej vert en Askeladden 535 med LITT større plass og sjøegenskapene til AMT.... ?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Men det er viktig å nevne at utseende på Askeladden går litt på bekostning av det praktiske.

 

Jeg tror mye av det som gjør at den ser litt "sportslig" ut er den lave buede vindskjermen. Noe som gir deg LITT mindre beskyttelse bak denne. Personlig er ikke dette så viktig for meg, men dog.

En annen ting som får den til å se så bra ut er rett og slett noe så genialt som fargevalget. Gudsjelov så kvittet de seg med blåfargen med den gule stripen. Mye farger synes jeg ikke er fint på båt. En offhvite farge på skrog og en mørke grå stripe på siden får bare båten (2008-modellen) til å se mye bedre ut.

 

Inni båten så har man ett litt påkostet ratt, samt hydraulisk styring. putetrekkene som også er grå er skikkelig tøffe og får båten til å se enda bedre ut. Den virker faktisk veldig påkostet.

 

For dere som ikke vet det, så blir Askeladden (fra modell 525 Excel) levert med stereo og kartplotter som standard. Dette gjelder 2009-modellene.

Edited by Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
For dere som ikke vet det, så blir Askeladden (fra modell 525 Excel) levert med stereo og kartplotter som standard. Dette gjelder 2009-modellene.

 

Og prisen hvor mye øker den?

For de gir man det ikke, må betales det også.

 

Hvilken plotter? Tipper det er NAVMAN/NORTHSTAR

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...