Bjerknez Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 (edited) Sitter ¨å kjeder meg litt på kvelden og tenkte jeg skulle legge ved bilde av fem Bowridere og spørre dere om hvilken av disse dere synes SER best ut på bilde. Jeg lurer altså IKKE på hvilken båt dere ville hatt, men hvilken båt som rett og slett SER "tøffest" ut i dine øyne. Her er kandidatene: Yamarin 53BR: AMT 185BR: Askeladden 535BR: Bella 530 Excel: Uttern T55: Selv så liker jeg utseende til Askeladden best, da jeg synes den ser litt mer sportslig ut (uten at den nødvendighvis bør være det) Edited October 21, 2008 by Bjerknez (see edit history) Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Ingar Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Askeladden. Synes de "nedsvingte" fenderlistene begynner å bli utdatert. Quote Link to post
Bjerknez Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 (edited) Er enig med deg der. Det ser ut til at det er Askeladden som skiller seg mest fra mengden rent utseendemessig. Yamarin/AMT er jo nærmest identiske rent fassongmessig. Bella er også ganske lik de andre rent fasongmessig, men har noe større vindskjerm. Uttern er jo også en flott båt, men jeg synes det er Askeladden som strekker det lengste strådet hva utseende angår. Mye på grunn av det litt sportslige utseende og kanskje enda mer for RIKTIG fargevalg(!) Veldig tøft kremhvit og sort/grått. Passer liksom sammen og gir båten ett helhetlig inntrykk. Edited October 21, 2008 by Bjerknez (see edit history) Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 (edited) Jeg har gått en del rundt på brygger og marinaer i det siste sammens med madammen, men kan overaskende nok ikke si at jeg har sett en eneste Askaladden 535 Bowrider av nyere type, mens det florerer av Uttern D55/T55. Yamarin 53BR er det også en del av. Er jo kanskje ingen tvil om at det er Yamarin/AMT som har de beste sjøegenskapene (ifg. tester) så dette forsvarer jo kanskje at det finnes en del av nettopp Yamarin 53BR (av båtene avbildet over) At det er så voldsomt mange av Uttern D55/T55 er jeg mer forundret over. Mange sier jo at sjøegenskapene til Uttern T55/D55 er gode, men at den får litt pepper for at den slår hardt grunnet flatere V-bunn. Kanskje det er utstyrspakken og prisen som lokker mest? (holdt jo på og velge T55 selv grunnet dette) Bella 530 Excel har jeg heller ikke sett så mange av, men fler enn Askeladden 535. Nå har jeg kun sittet på mr. Kenbjork i forumet her som har en slik båt, men kan ikke si at jeg kan kommentere sjøegenskapene på denne, da jeg ikke har noe å sammenligne med. Askeladden er jo faktisk LITT lengere enn Yamarin 53BR samt LITT bredere. Men jeg synes den er litt mindre innvendig. Spesielt plassen mellom førerstoler og akterbenk.... Egentlig ganske rart at jeg ikke har sett en eneste Askeladden 535 Bowrider på de stedene jeg har vert. Altså av nyere årgang. 2006-2008. Men rent utseendemessig utevendig må jeg si AMT 185 kommer på en veldig god 2.plass. Edited October 22, 2008 by Bjerknez (see edit history) Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ivar Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Enig i at Askeladden har et harmonisk og fint utseende, og at det tar seg bra ut med moderat nedsving på fenderlista. AMT/Yamarin ser ut som de kommer fra samme forma, Bella syns jeg har elegante båter. Uttern syns jeg virker en tanke mer klumpete, ser høyere ut enn de andre. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hansi Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Stemte blankt. Har aldri likt bowridere. Quote Link to post
Boywonder Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Stemte blankt. Har aldri likt bowridere. Selv om det sikkert er praktisk, synes jeg det er rart med et hull der dekket burde vært... Quote En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Sydvesten Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Synes den gule Viksunden litt i bakgrunnen var finest jeg da, men fant den ikke blant alternativene... De andre jollene har jeg ikke noen mening om siden de ser like ut... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
chagall Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 At det er så voldsomt mange av Uttern D55/T55 er jeg mer forundret over. Mange sier jo at sjøegenskapene til Uttern T55/D55 er gode, men at den får litt pepper for at den slår hardt grunnet flatere V-bunn. Kanskje det er utstyrspakken og prisen som lokker mest? (holdt jo på og velge T55 selv grunnet dette) Som du sier så har Uttern en meget bra utstyrspakke , så dette kan nok være en medvirkende årsak til et bra salg her i landet. Når det er sagt så har vel også en enorm PR kampanje fra importør /forhandlere vært med på å gi båten en "puff" oppover på salgstatistikken. Quote Link to post
Honduras Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Personlig ville jeg heller hatt en Nor-Dan, som jeg synes er mye finere: Men det er vel strengt tatt amerikanerne som kan BR konseptet best. Her en Mariah.. Synes de nordiske BR stort sett har dårlige puteløsninger særlig foran vindskjermen sammenlignet med amerikanerne. Nå skal det sies at amerikanerne har en litt annen smak når det kommer til fargevalg i forhold til de europeiske båtene, men det har bedret seg betraktelig de siste åra Noen liker ikke BR. Det spørs hva man sammenligner med. Skal man ha overnattingsmuligheter er det selvsagt dumt at dekket er "vekk". Men som hytte/dagstur båt mener jeg konseptet er totalt overleget alle skjærgårdsjeepene det går 13 på dusinet av. Den er like åpen som en SJ når sola skinner, og skulle man få litt ruskevær er det bare å knappe igjen kalesjen og slå igjen vinskjermen, så har man en tett båt. De som har fraktet en familie til/fra hytta i regnvær vet hvor stas det er. Da hjelper det ikke at de to som sitter bak vindskjermen er nogenlunde tørre på magen... Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
TrondT Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Askeladden det er bilde av har vel dekk? Eller er det synet mitt Liker ikke bowridere og stemte Askeladden fordi den har dekk på bildet... TrondT Quote Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Tintin Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Jeg stemte på yamarin, men det er mest på grunn av den stilige symaskinen i hekken. Quote Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Kjetil1 Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Stemte også blankt, ser ikke Nordkapp 500/600 Avant eller Hydromarin ... Når båtene er så små, er bowrider-løsningen mye bedre enn dekk-løsningen. Kabinen blir ofte for liten til annet enn vest-lagerplass. Da går veldig mye plass bort... I en bowrider kan man site bra med putene i setene bak vindskjermen, mens andre kan bruke plassen framme til fisking og med det grapset det fører med seg... Kjetil S Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bjerknez Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 Husk at jeg snakker ikke om hvilken kobinasjon man vil ha av båt/motor. Bare hvilken av båtene som ser best ut. Askeladden jeg la inn bilde av har dekk ja... men jeg fant ingen bilder av den som BR som var noenlunde lik de andre. Men Askeladden er ko klin lik daycruiseren. Om man liker bowrider eller ikke er jo smak og behag, så den diskusjonen begir jeg meg ikke inn på nå. En daycruiser i den størrelsen angitt over er jo totalt ubrukelig. Vertfall til å overnatte i. Jeg la meg inn i en Uttern D55 for litt siden, og må innrømme at jeg ALDRI hadde giddet å overnatte i en slik båt. ALT for liten! Vertfall ikke hvis det skal være to personer der fremme. Men er jo fint å ha rommet til andre ting.... men da vill jeg heller ha plass til ett par mennesker til. Skulle jeg hatt en daycruiser (som tillater behagelig overnatting) så må man jo opp i en såpass størrelse at man vertfall får plass til ett lite kjøkken og ett toalett. Da regner jeg med at man brått må opp i langt over 20 fot, og da stiger også prisen betraktlig. Sammtidig som vi da snakker om en helt annen båt som ikke kan sammenlignes med Bowridere. Personlig så synes jeg en Bowrider i den størrelsen som over 17-18 fot ser bedre ut enn Daycruiseren av samme modell. Ser litt dumt ut synes jeg og komme cruisene med en 17 fots daycruiser med luke i dekket, som ikke kan brukes til annet enn lufting av teltutstyret. Skulle jeg over all formodning velge og overnatte på sjøen alikevel, så kjøper jeg heller ett telt. Selfølgelig kunne jeg tenkt meg en "hurtigbåt" med overnattingsmuligheter som er stor nok til at det blir behagelig, men da snakker man som sagt helt andre priser. En 17-18foter er ikke stor nok til å overnatte i vertfall. Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Baywatch Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 De var nå fryktelig like da. Stemte Askeladden. Ett eller annet gjør den en tanke mer elegant enn de andre, men klarer ikke helt å peke på hva. Quote Link to post
Hebbe Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Synd ikke Mariah var med i denne pollen. Det er en riktig lekkerbisken....... Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
KenBjork Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 (edited) Du er bra båtsyk nå Bjerknez Edited October 22, 2008 by KenBjork (see edit history) Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
johnson Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 stemte askeladden, den har utenbords, dekk og ser litt mer amerikansk ut pga den rette fenderlisten :D Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Bjerknez Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 Du er bra båtsyk nå Bjerknez Hehe... hvordan vet du det? hehe... Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Gullfisk Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Likte best den bakenfor Askeladden jeg Quote Link to post
Bjerknez Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Hehe... sennepsgul båt er sprekt.. :) Sikkert noen som liker disse også, men det er jo ingen bowrider da... Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Posted October 31, 2008 Author Share Posted October 31, 2008 Ser att denne pollen har vart en stund nå og man kan vel konkludere med at Askeladden gikk av med en klar seier hva utseende angår. Noe jeg er helt enig iåten i forhold til pris, men det praktiske går på bekostning av utseende.. Noe overaskende var at Uttern fikk fler stemmer enn AMT... Bella 530 kom helt til sist, men personlig liker jeg utseende til Bella godt. Det som drar ned mye er fargene på siden. Blir litt for mye farger synes jeg. Selve vindskjermen er jo genial, siden den er ganske stor og faktisk skydder en del for vær og vind. Min mening er altså att Bella er kanskje den mest praktiske båten. Bare så syne att det praktiske går på bekostning av selve utseende. AMT er vel kanskje den båten som har fått mest skryt i det siste (av båtene som er nevnt). En ideel båt hadde kanskej vert en Askeladden 535 med LITT større plass og sjøegenskapene til AMT.... ? Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
enter4u Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Askeladden er klart den tøffeste. Enig med In gar i at de nedsvingte fenderlistene er ut. Ikke er det pent heller. Quote Link to post
Bjerknez Posted November 1, 2008 Author Share Posted November 1, 2008 (edited) Men det er viktig å nevne at utseende på Askeladden går litt på bekostning av det praktiske. Jeg tror mye av det som gjør at den ser litt "sportslig" ut er den lave buede vindskjermen. Noe som gir deg LITT mindre beskyttelse bak denne. Personlig er ikke dette så viktig for meg, men dog. En annen ting som får den til å se så bra ut er rett og slett noe så genialt som fargevalget. Gudsjelov så kvittet de seg med blåfargen med den gule stripen. Mye farger synes jeg ikke er fint på båt. En offhvite farge på skrog og en mørke grå stripe på siden får bare båten (2008-modellen) til å se mye bedre ut. Inni båten så har man ett litt påkostet ratt, samt hydraulisk styring. putetrekkene som også er grå er skikkelig tøffe og får båten til å se enda bedre ut. Den virker faktisk veldig påkostet. For dere som ikke vet det, så blir Askeladden (fra modell 525 Excel) levert med stereo og kartplotter som standard. Dette gjelder 2009-modellene. Edited November 1, 2008 by Bjerknez (see edit history) Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
KenBjork Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 For dere som ikke vet det, så blir Askeladden (fra modell 525 Excel) levert med stereo og kartplotter som standard. Dette gjelder 2009-modellene. Og prisen hvor mye øker den? For de gir man det ikke, må betales det også. Hvilken plotter? Tipper det er NAVMAN/NORTHSTAR Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.