Jump to content

Hvilken av disse båtene ser best ut?

Bjerknez

Hvilken av disse båtene ser best ut?  

243 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Og prisen hvor mye øker den?

For de gir man det ikke, må betales det også.

Hvilken plotter? Tipper det er NAVMAN/NORTHSTAR

Hei KenBjork!! Lenge siden sist!

Askeladden har vel generelt vert noe dyrere enn sine konkurrenter (?)... men hvor mye dyrere vet jeg ikke. Kjøper man 2009-modellen i dag, koster det nok ganske mye, da dem nok helst vil selge ut 2008-modellene først (noe jeg misstenker dem sitter med mange av på lager) Ingenting er gratis, og jeg vil nok tro at du uansett vil måtte betale ekstra for båten med dette som standard.

Det lureste er nok å kjøpe en 2008-modell (som du kan få knallgode priser på nå) for så og montere stereo/kartplotter selv.

Jeg skrev altså ikke dette for at det nødvendighvis skulle være ett kanonflott tilbud, men rett og slett bare for opplysningens skyld.

Ifg. hjemmesiden til asleladden så står det Northstar kartplotter og Sony Marine stereo. Noe mer står det ikke.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Det pussige med den nedbøyde fenderlista er at den får båtene til å se kortere ut :confused:

Askeladden ser ikke bare penere og mere sportslig ut men også lengre... Eller er det bare jeg som er trøtt?

Så vidt meg bekjent så er Askeladden den nest korteste båten i dette selskapet (mulig jeg tar feil nå)

Yamarin 53 er vist "hele" 2cm. kortere enn Askeladden.

Jeg tror Uttern er lengst av disse med sine 5,55m. og kan kalles for en 18'foter.

Uttern har den beste plassen av disse bak vindskjermen, men utseendemessig synes jeg Uttern får litt "danskebåt"-preg over seg.

Klaffebordene bak, samt "jukseteaken" ser veldig "billig" ut synes jeg. Dessuten så synes jeg ikke det akkurat lyser eleganse over de blå stoffputene.

Luken i dørken er ikke verdt og nevne flereganger, da denne uansett er ganske så skrøpelig. Desverre.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Hei KenBjork!! Lenge siden sist!

*snip*

Jeg skrev altså ikke dette for at det nødvendighvis skulle være ett kanonflott tilbud, men rett og slett bare for opplysningens skyld.

Ifg. hjemmesiden til asleladden så står det Northstar kartplotter og Sony Marine stereo. Noe mer står det ikke.

Heihei.

Ja skal bli interessant å se hvordan prisene blir på de 2009mod.

Stund siden nå ja, har vært noe fraværende på msn også i siste. En del overtid blanttanna.

Båt med "hull" der dekket skal være er risikabelt, kjørte i dag en tur på fjorden og måtte ta det rolig i bølgene da baugspydet perforerte hver bølge ved for stor fart :-) utrolig gøy første dag i november :smiley:

"slaskekladden" får min stemme :-)

Hehe.. du sier det jo selv... "for stor fart".

Ved for stor fart, så går det galt enten man kjører Formel1 eller rullestol.... Men tilpasser man farten, så går alt så mye bedre :)

• 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Alle båtene på bildet ser fine nok ut men blir neppe klassikere pga utseende sånn som gamle Draco og Fjord.

Bra med bowrider er bl.a at det er ypperlig å fiske der framme. I vår Uttern T55 står en fremme og fisker, og en sitter bak på motorkassa (Mercruiser diesel)med føttene på badeplattformen.

Jeg liker Uttern fordi den er litt røff og har høyt fribord. Du sitter godt nedi cockpiten og er alltid tørr og trygg i ruskevær. Fin enkel maritim design innvendig i båten.

Her på Vestlandet er Uttern T55/D55 veldig populær - nesten som en sjøens folkevogn. Sikkert delvis på grunn av lav svenskekrone og gode tilbud i sin tid! Men båten er god - etter 2 sesonger og 120 timer er det min fasit. Skroget er lettdrevent og økonomisk bl.a. fordi bunnen flater noe av bakover (vinkel ca 17 grader) - med mer markert V-form fremme. Man må venne seg litt til kjøreegenskapene i krapp mot/sidesjø - da har båten en tendens til å slå. Husk at båten bare er 18 fot. Løsningen er å trimme ned fronten, og tilpasse farten noe. Det er bare latterlig med folk som gir full pinne uansett vær og vind - det er noe med å lese sjøen.

I vår monterte jeg trimplan - såkalte Smart Tabs - da ble gangen i krapp motsjø mye roligere - en fin forbedring!

Hei Honduras!

Har kjørt 120 timer i mye ruskevær, jeg har ikke den erfaringen at ting skrangler løs. Er er forresten ikke så mye som kan løsne i denne enkle 18 fots båten. Å teite til noen skruer anser jeg for ganske normalt både ved innkløring og vedlikehold - jeg har hatt båt i 40 år.

Små forbedringer kan man gjøre underveis - det er litt av kosen!

Denne båten har vært produsert i tusenvis i over 10 år og den består prøven. Synd at produksjonen i Skelleftehamn er nedlagt og flyttet til Polen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...