JRK Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) Spørsmålet kom egentlig opp under tråden "strøm og diskusjoner" Hei, Om du klipper jordledningen, og vi forutsetter at alt er i orden på din båt, så forhindrer du at jordfeil på nabobåten går inn til dine metalliske deler under din båt, og returnerer til landstrømsanlegget via landstrømskabelen. Dette vil redusere faren for korrosjon. Om du klipper jordledningen, og får jordfeil selv, så vil ikke jordfeilen returnere via landstrømskabelen, men gå via dine metaliske deler over til nabobåt eller til sjøbunn alt etter hvor motstanden er minst. Dette vil øke faren for korrosjon. Om du koster på deg en skilletrafo, isolerer du deg totalt i forhold til omgivelsene og det kan ikke oppstå noe korrsjonsproblematikk rund landsrømmen. Men som flere har hevdet skilletrafo er dyrt og tungt Edited October 28, 2008 by JRK (see edit history) Quote Link to post
flex Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) Spørsmålet kom egentlig opp under tråden "strøm og diskusjoner"Hei, Om du klipper jordledningen, og vi forutsetter at alt er i orden på din båt, så forhindrer du at jordfeil på nabobåten går inn til dine metalliske deler under din båt, og returnerer til landstrømsanlegget via landstrømskabelen. Dette vil redusere faren for korrosjon. Om du kutter jordledningen, vil ikke dette øke korrosjonen Metalliske deler korroderer i sjøvann visst disse ikke er sikret via anoder. Dette skjer også via strømninger i vannet. Kutter en jordledningen / forbindelsen til anoden, vil en få større korrosjon på egen båt. Edited October 28, 2008 by flex (see edit history) Quote Link to post
avsluttet Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Om du vil klippe jordledningen må du selvfølgelig ha jordfeilbryter. Du burde lese de emnene det er skrevet om dette på nytt, JRK. Quote Link to post
Frøken Fryd Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Det er farlig å starte en tråd med en konklusjon Men jeg liker at man inviterer til å komme til en god løsning. Jeg tror dessverre denne løsningen ikke kommer helt frem i lyset så lenge det finnes de som ønsker å gjøre penger på at man ikke får utføre arbeidet selv, en får iallefall spredd usikkerhet... Quote Link to post
trikkern Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) Med fare for å bli hakkekylling: Landstrømmen er ikke den store synderen når det gjelder korrosjon. Det går helst på personsikkerhet. Dersom 230V (110V) anlegget ditt er i orden (og det skal det jo) skjer det neppe noe korrosjon. Som kjent er det likestrømmen som er synderen i så måte, ikke vekselstrømmen. Overledning på 12-Volten kan få fart på korrosjonen. Derfor er det like viktig at 12V-anlegget (24V) også er i forskriftsmessig stand. Så De som "gjør penger" på dette er gjerne de som vet hvordan i følge forskriftene, og har "lov" til å utføre elektroarbeid . Alle båteiere burde ha en elektriker til kompis. Men jeg kjenner flere "hobbyelektrikere" som har skjønt poenget og er flinke til å holde elanlegget sitt i orden. Edited October 28, 2008 by trikkern (see edit history) Quote Link to post
BMP Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Forutsetningen for at du på lovlig vis skal kunne kute jordledingen er at du har etablert en forskriftsmesig lokal jording det gjøres enklest med og montere en godkjent jordelektrode under båten. Det beste er uansett og montere en skilletrafo de er nå blit både lettere og biligere en de var tidligere. Noratel lager nå en flot ringkjernetrafo som leveres ferdig kapslet med innebygde sikringer og softstart, prisen er heller ikke avskrekkende. Quote Link to post
JRK Posted October 28, 2008 Author Share Posted October 28, 2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Quote Link to post
Gurba Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 (edited) Dette er et stor omfattende emne det er like mange svar som folk på. Men en ting er sikkert, det er ikke lov til å kutte noen jordforbindelse og sette opp en jordfeilbryter eller separat jording for å kopensere. Og om du kutter jordledningen er det feil og si at ikke du vil merke noe til det i egen båt om nabo båten får feil. På et it anlegg som vi har i Norge vil all jordstrøm gå tilbake til nullpunktet i trafoen uansett, og strømmen går den letteste veien. Om du har koblet i fra jordingen eller ikke, treverk våte tau, alt er en form for leder. Jeg var på jordfeil i en båt senest i fjor, der hadde kunden klippet jordingen i stikkontakten, han klagde på at han fikk strøm når han bevegde seg i motorrommet. Vi målte spenninger opp i mot 150 volt i mellom diverse ledende deler i motorrommet. Grunnen til dette var at det var en jorfeil på den trafokretsen marinaen var tilkoblet og da fanges dette opp overalt. Det som ble gjort her var å tilknytte alle ledende deler som har gjennomgang i skroget, med jordingsanlegget i båten og legge dette til en felles jordskinne. Når det gjelder motstanden i mellom ledende del og vannet ( sikkert noe fancy forklaring med elektroner og protoner eller noe ) som gjør at det tærer, zink er en bedre leder til saltvann og strømmen går jo som sagt letteste vegen tilbake til sitt null punkt i trafoen og derfor puste...pese.. setter inn en punktum og begynner på ny setning. Derfor laget vi en felles jordskinne i båten der alle utjamningsforbindelser ble tilkoblet og en felles kabel derifra og ut til en anode under båten. Problemet med tæring i nagler, propellgjenomføring og berøringsspenning i motorrommet ble borte. Men som sagt, like mange meninger om dette emnet som det er båteiere... Det er ihvartfall farlig å klippe vekk jordingen. Er det jordfeil på trafokretsen i fra før og du får en egen jordfeil i din båt kan man i værste fall få 230 volt ved å ta i 2 forskjellige metalliske deler.... Edited October 29, 2008 by Anders Haaby (see edit history) Quote Link to post
logget av Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Ja Anders. Budskapet er vel at de elektriske anleggene bør kontrolleres av fagfolk av og til. Arbeider dere i fritidsbåt og marinaer eller er det mer tilfeldige oppdrag dere har når et problem allerede har oppstått? Har du peiling på når anlegget i denne marinaen sist ble kontrollert? Quote Link to post
Figaro Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Dette er et stor omfattende emne det er like mange svar som folk på. Men en ting er sikkert, det er ikke lov til å kutte noen jordforbindelse og sette opp en jordfeilbryter eller separat jording for å kopensere. Det var for en tid siden en lang diskusjon her på BP om dette var lov eller ikke. Og konklusjonen ble etter hva jeg husker at det før var forbudt, men at forbudet nå er opphevet, hvis man etablerer lokal jord. Er jeg på "jorde" her? Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Gurba Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Hei igjen !! Jeg er en avdanket elektrikker så jeg driver mer på kamerat basis :-) Har holdt på med jordingsanlegg på 230 volt og batterianlegg da jeg har gått mye på internkontroller og elsjekker i fra lokale e.verker. Det er et omfattende fag med en del uforklarlige fenomener :-) Når det gjelder klipping eller frakobling av jord og oppretting av lokal jording har ikke jeg fått med meg at det skal være lov. Jordingen av et elektrisk anlegg er faktisk det som er mest viktig pga sikre liv og helse. Opprettelse av lokal jord noe som det blir gjort ved et hvert elanlegg i norge. Jordingen er som regel ikke tatt med i tilførselen så det blir opprettet lokal jord ved å bruke kobberwire i bakken eller jordspyd. Men man har ikke anledning til å opprette flere lokale jordinger i et anlegg... dvs at skal man ha en jordet kontakt i garasjen så legger man kable m/jord i fra sikringskapet. I gode gamle dager kunne det stå et jordspyd i garasjen med egen jord til stikkontakten der ikke det var dratt med jord i kabelen i fra før. Sitter i kassa i butikken og skriver som bare,, dårlig med gramatikk sjekk i etterkant :-) Setter man opp en skilletrafo er man derimot helt isolert i fra alle andre. Men her har jeg ikke den store erfaringen å slå i bordet med. Lenge siden jeg satt på skolebenken. Men etter det jeg husker så har man fraskilt jord og spenningstilførsel. Quote Link to post
Nemo Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Hei Anders. Du kjenner da sikkert til nyhetsbladet Elsikkerhet fra DSB. Dette kan du og finne på DSB sine sider. Legger ved en link her. Når du har åpnet denne kan du velge Elsikkerhet nr 66, der finner du informasjonen om å kutte jordledningen og etablere lokal jord på side 15. Quote Link to post
Gurba Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Se på den du.. Det var jeg jammen ikke klar over. Man lærer. Uansett vær forsiktig og ta gjerne en kontroll måling med et volmeter i mellom ledende deler før man stikker tunga borti formye :-) Quote Link to post
Recommended Posts