Jump to content

Forseil - hva skal en velge?


bjoris

Recommended Posts

Ja, jeg har også begynt å tvile på disse seilmakerne som påstår at det er plass til en 108%, slik jeg ser det så er det ikke plass til mer enn høyst 106%, kanskje bare 105%. Det er nok ikke uten grunn at North har spesiallagd en selvslående fokk til Hanse som er 97-98%. Hvor stor dagens er vet jeg ikke, men neppe mer enn 80%.

 

Det er mulig at seilmakerne tenker på 370 og 400 når de svarer. På 350er masten plassert litt mer akterover. J = 4,15 på en 370, men J= 4,20 på en 350. Når jeg ser på seilplanen for 350 går skjøtehjørnet på en 105% bak vantene. Det går foran vantet på en 370.

 

Var det dette bildet du ønsket å vise?

sailplan350.gif

Link to post
Share on other sites

:smiley: Bjoris, du kan sjekke med Jørn på Nelson Marine Vest om det er støpt inn alu. forsterkninger til en ekstra skjøteskinne i ytterkant av hyttetaket. Dette er gjort på både Hanse 370 og 400. Da vil du kunne skru en skinne rett i denne plata og få en maximal skjøtevinkel på kryss.

 

Takk for tipset, men det orker jeg ikke. Det får holde med det som er, enten selvslåer eller genoaskinnen.

 

Hei igjen Bjoris,

 

fokka har forskjellig form fra gennaker, og vil tviste når du flytter skjøtepunktet bakover. Prøv neste gang du er ute å seiler :)

 

 

Ja, ser poenget, nå er det lenge siden jeg drev å seilte med spridde genoa. Fokka på Hansen er nesten umulig å spri med bare selvslåeren så det blir enten at noen må holde den med båtshaken eller så har vi rullet den inn, alternativt lagt om kursen. Nå får vi montert spinnakerbom så dermed blir dette mulig, da forsvinner litt av den muligheten du nevner som jeg nå er med på. Da vil jo nedhalet brukes mer enn skjøtepunktet på genoaskjøtet.

 

Det er mulig at seilmakerne tenker på 370 og 400 når de svarer. På 350er masten plassert litt mer akterover. J = 4,15 på en 370, men J= 4,20 på en 350. Når jeg ser på seilplanen for 350 går skjøtehjørnet på en 105% bak vantene. Det går foran vantet på en 370.

 

Var det dette bildet du ønsket å vise?

sailplan350.gif

 

Her var tegningen ja, du har Snagit eller noe slikt du da? Har ikke det på denne PCen. Selv om masten står lengre bak så er det J-målet som er 100%, hvis 105% går foran på 370en må riggen være mer bakovervinklet? Rart...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Slutt på å få redigere nylig innlaget emner ser jeg...

 

Det var dette med seilkvalitet igjen. Leverandøren av gennakeren min, Fareast sails lager ikke laminatseil så dermed ble det ikke lett å finne noe sammenlignbart grunnlag for disse seilene om en tar sjansen i Asia, men jeg har fått to priser på Dacron fra andre leverandører og Helvig var desidert rimeligst med ca 13.000, men da vet jeg ingenting om kvalitet og cut. En annen tilbyr Cross-Cut til 17.000. DET må være det dårligste tilbudet til nå. Da er 22.900 for Gran sin sinnsykt mye bedre, det er et laminatseil med 3 spiler, pustende seilpose, 3 års gratis service mv...

 

Fra HongKong, FareastSails er det 9000 fritt levert Norge for Cross-Cut, Contender duk

 

Performance Genoa Retail USD$2398.00, minus 45% rabatt ved direkte kjøp

> 8.4oz Contender Supercruise Sailcloth

> Luff Hardware

> Draft Stripe, Telltails, Triple Stitched

> Sailbag

> I=14.1m J=4.2m LP=4.60m

> Sail Area - 35.10 m2 - cross cut

 

Tilsvarende med Challange SailCloth Radial Cut 8.3 High Modulus, blir ca 12.000. Det føler jeg meg bra sikker på at er et meget bra Dacronseil... Det hevdes iallefall at dette er den heftigste Dacron duken du kan få kjøpt for penger. Det er iallefall det jeg leser ut av reklamen:

 

Challenge Sailcloth's High Modulus Weaves are high performance

racing, and highest end cruising fabrics. They feature tight weaves

of very high counts of warp yarns (high sleys), and highest modulus,

highest shrink Dacron® 52 or Honeywell (AlliedSignal)

1W70 fill yarns in most weights (where available). These superior

fibers (the finest that money can buy) best resist high leech loads

in Crosscut Sails. High Modulus Weaves compare extremely

favorably to the top constructions made by our competitors, who

use little to no Dacron 52 and 1W70.

 

Noen innspill på dette? Ser at jeg først må få båten hjem og gjøre skikkelige målinger da det ikke er rom for å få feil på seilet hvis en kjøper slik. Hørte om en som f.eks fikk et seil som ikke passet i sporet på forstaget, men Fareast er veldig ok å maile med, forrige gang var de svært nøye med å få alle dataene og få kjøper til å bekrefte at detaljene før seilet går i produksjon...

 

Hvis jeg skulle være så "dum" å velge Dacron seil, lurer jeg litt på om det kanskje hadde vært smartere å velge ett større seil, det er først og fremst i lite vind jeg har problem med fart og høyde. I mye vind vil nok fort standard fokka bli like bra som et litt større Dacron seil...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Her var tegningen ja, du har Snagit eller noe slikt du da? Har ikke det på denne PCen. Selv om masten står lengre bak så er det J-målet som er 100%, hvis 105% går foran på 370en må riggen være mer bakovervinklet? Rart...

Foran vant, ikke mast. Salingshornene er vinklet bakover, og masta på 370 er høyere (og båten bredere). Da blir gjerne avstanden fra mast til røstjern større.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle være så "dum" å velge Dacron seil, lurer jeg litt på om det kanskje hadde vært smartere å velge ett større seil, det er først og fremst i lite vind jeg har problem med fart og høyde. I mye vind vil nok fort standard fokka bli like bra som et litt større Dacron seil...

Hvis du er ute etter lettvindsegenskaper er nok en stor genoua på 150% tingen, ja. Da vil det ihvertfall bli ordentlig forskjell og ikke bare nyanser.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Utrolig at det er nesten 500$ i forskjell i pris på 2 nesten like seil.

Her er tilbudet jeg fikk.

 

> 110% Performance Genoa Retail USD$2953.00

> 8.3oz Challenge High Modulus Sailcloth (less your discount)

> With Sunbrella Suncover

> Foam Luff

> Luff Tape

> Draft Stripe, Telltails, Triple Stitched

> Sailbag

> I=13.6m J=4.48m LP=4.928m

> Sail Area - 33.6 m2- cross cut

Link to post
Share on other sites

Foran vant, ikke mast. Salingshornene er vinklet bakover, og masta på 370 er høyere (og båten bredere). Da blir gjerne avstanden fra mast til røstjern større.

 

 

Hvis du er ute etter lettvindsegenskaper er nok en stor genoua på 150% tingen, ja. Da vil det ihvertfall bli ordentlig forskjell og ikke bare nyanser.

 

Er det et større poeng med formfast seil jo mindre det er, eller må en si at fordelen er like stor uansett størrelse på seil. Mener jeg har hørt at Hansen trenger en formfast seil siden det er så lite... Spør av min uvitenhet

 

Utrolig at det er nesten 500$ i forskjell i pris på 2 nesten like seil.

Her er tilbudet jeg fikk.

 

> 110% Performance Genoa Retail USD$2953.00

> 8.3oz Challenge High Modulus Sailcloth (less your discount)

> With Sunbrella Suncover

> Foam Luff

> Luff Tape

> Draft Stripe, Telltails, Triple Stitched

> Sailbag

> I=13.6m J=4.48m LP=4.928m

> Sail Area - 33.6 m2- cross cut

 

Mja, nei mitt tilbud med denne duken er 3237 dollar. Duken i mitt tilbud til 2398 er Contender SuperCruiser, hva nå det er. Tilbudet med 8,3 oz Challange High Modulus er 3237 så der er din pris bedre, seilet ditt er også noe større. Spørsmålet er om det er Cross Cut eller RadialCut, det står ikke noe om. Crosscut er billigere enn Radial Cut... Når fikk du ditt tilbud, det var snakk om 7% tillegg dersom de ikke hadde duken jeg ville ha på lager...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det et større poeng med formfast seil jo mindre det er, eller må en si at fordelen er like stor uansett størrelse på seil. Mener jeg har hørt at Hansen trenger en formfast seil siden det er så lite... Spør av min uvitenhet

Har hørt om folk som har valgt dacron crosscut på hardvindsfokk for å spare kroner siden det seilet alikevel er av så lite kvadrat og så har de kommet hjem etter griseseiltur og seilet er bakbuset (utblåst) etter få dagers bruk , altså seilte de det i stykker på første tur.

Det koster så utrolig lite ekstra å få skikkelig duk så jeg ville droppet dacron planene

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er vi tilbake i "kjøpe seil modus". Hadde slått det fra meg, men akkurat nå føler jeg at det kommer til å bli kjiipt en hel sesong til med selvslåeren. Har vurdert å få spiler i fokka og gå ett år til, men nå er jeg altså i siget.

 

Det som er dumt er at prisene har gått opp ca 20% siden i høst pga valutakursen, pt har jeg fått tilbud fra Gran om at de kan gi meg samme pris som i høsttilbudet, som i tillegg var marginalt rimeligst, men mulig flere kan tilby dette, venter på svar, får hive meg på tlf i morgen. Hvis ikke blir det nok HPC pga prisen og seilet er nok ok, selv om det er veldig vanskelig å vurderer. Doyle snakker om at de i motsetning til de fleste bruker 3 duktykkelser i seilet slik at det ikke blir tyngre enn nødvendig, mange bruker samme tykkelse i hele seilet og vekten blir betydelig høyere pga at en da får for tykk duk enkelte steder der dette ikke er nødvendig.

 

En ting jeg er skeptisk til er at Gran ikke bruker skum som revekompensator slik alle andre gjør, de skriver at de bruker tykkere forlik på midten som dermed ved rulling vil rulle inn mer av seilet på midten enn over og under. Dette skal ha flere fordeler, blandt annet at forliket ikke blir så tykt som på de med skum i utrullet tilstand, bedre vindstrøm, i tillegg skal det ikke blir presset sammen slik skummen blir ved reving i mye vind... Høres fantastisk ut, spørsmålet er bare, hvorfor er de da alene om løsningen? Det er jo en vesentlig faktor at seilet kan stå bra også delvis innrullet...

 

Ble vi ellers enig om genoaskinnen min er lang nok til 108% seil (Gran sier de kan få plass til 108%), skal passe på få med i avtalen at de er ansvarlig for at seilet passer, andre sier at det bare er 105% det er plass til og på tegningen ser det slik ut, men Gran mener de kan få 108%, det er jo vesentlig at seilet blir helt tett på vantene, den lille overlappen er svært viktig for at seilet skal fungere bedre enn selvslåeren, det er alle enig om. Alle er (Quantum, Elvstrøm, Gran, North og Doyle). Krevende med så mange tilbud og produkter å sette seg inn i. Nå har jeg kommet til at jeg tror laminat-polyester produktene disse anbefaler (unntatt Quantum som har Pentex) er ganske like, jeg håper iallefall det for det er umulig å finne ut hvilket som er best utfra tilbudet og Internett... Quantum har antakelig ett litt mer påkostet seil, men så er jo prisen den klart høyeste også...

 

sailplan350.gif

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som har bilder av løsning for barbehal til innhal av fokka? Ser ikke helt for meg hvordan dette skal gjøres, har jo ikke noe fornuftig sted på hyttetaket å feste noe slikt, bortsett fra i mastefoten, men det blir neppe ideell vinkel... Grønn på barberhal kan du si, men har jo sett og brukt det på spinnaker...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du trenger neppe være bekymret for forliksskummet/duken. På en treer skal ikke seilet rulles mange rundene før du har redusert det vesentlig.

 

Når det gjelder barberhal/innhal blir jo det vanskeligere jo større fokka er. Blokkene må gjerne festes i dekk et stykke bak masten på en 108%. Du kan også risikere at akterliket kommer i konflikt med undervanten. Og dessuten blir det også vanskelig holde akterliket stramt når det hales inn. Derfor er det viktig at seilet ikke er for lavt skåret hvis du skal gjøre dette. Ja, det er mye å tenke på. Altarnativt kan du vurdere en skinne på hyttetaket slik som sf 37 har. Personlig holder jeg en knapp på 150% genoua hvis du vil at det virkelig skal monne i lite vind. Hanse er jo ikke av de letteste båtene og kan trenge det ekstra arealet... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Du trenger neppe være bekymret for forliksskummet/duken. På en treer skal ikke seilet rulles mange rundene før du har redusert det vesentlig.

...Personlig holder jeg en knapp på 150% genoua hvis du vil at det virkelig skal monne i lite vind. Hanse er jo ikke av de letteste båtene og kan trenge det ekstra arealet... :wink:

 

Takk for tipset, jeg velger ikke 150%, det blir både dyrt, tillegg i LYS og tungt å håndtere. Er ellers fult innenforstått med at det trengs for å seile opp til LYS i mindre enn 4-5 m/s. Problemet i dg er egentlig ikke bare størrelsen på seilet, det er også slik at std. fokka er skikkelig dårlig, nå har jeg valgt å oppgradere denne også samtidig som jeg velger enn 108% (jepp, nå skal det visst nok være mulig å få til en 108% fokk likevel).

 

Gran er 1235 kr billigere enn Doyle, Elvstrøm er 4500 dyrere enn Gran. Holder kanskje en knapp på Doyle, men tror egentlig ikke at det er noe stor forskjell så HPC til Gran ligger godt ann pt. Må bestemme meg på mandag, men skal ringe Gran nå så kanskje jeg bare tar dem så er valget tatt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, jeg velger ikke 150%, det blir både dyrt, tillegg i LYS og tungt å håndtere. Er ellers fult innenforstått med at det trengs for å seile opp til LYS i mindre enn 4-5 m/s.

Hvor har du mindre enn 4-5 m/s fra? Jeg ville heller sagt mindre enn 7-8 m/s. Opptil det er det jo "enerføre". Eller?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ja, da ble det HPC fra Gran, fant ut at det var like greit å velge den som hadde lagt seg lavest i pris, en seilmaker mente at Gran brukte bare en duktykkelse og at seilet derfor ble for tungt, men Gran bruker 3 tykkelser de også, Contender CL 50, 65 og 75 i forsterkninger så jeg vet ikke, det er sikkert forskjeller, men jeg klarte iallefall ikke å bli overbevist om at noen var bedre enn Gran, heller tvert i mot..., syns jeg fikk mye god hjelp av Gran, de er også eneste som har sagt at det går å få 108% er, de andre har sagt 105-107%. Gran påstår de har det mest avanserte programmet for design og dermed kan de få ut mer, akkurat det gjenstår jo å se, men, men... Det er jo viktig at seilet er maksimert foran vantene...

 

Fikk også en deal av dem at jeg prøver med vertikale spiler først og så får jeg sydd inn horisontale dersom jeg ikke er fornøyd, mot kostpris...

 

Har du ikke snakket med hovdan ?

 

Nei, glemte dem gitt...

 

Hvor har du mindre enn 4-5 m/s fra? Jeg ville heller sagt mindre enn 7-8 m/s. Opptil det er det jo "enerføre". Eller?

 

Det er gjengs svar fra seilmakerne. Erfaringen er også tilsvarende med selvslåeren, 10-12 knop vind og jeg holder følge med tilsvarende båter, men har hatt noe lavere høyde, håpet er at dette bedres med nytt seil, i tillegg et par tideler til på loggen, og enda mer i lettvind. Det blir spennende, kan jo bli skuffet selvsagt...

 

Det blir også svært interessant å se hvilken forskjell jeg opplever med selvslåeren som jeg nå har bestilt 3 vertikale spiler i... Vel, som alltid vil jeg komme tilbake med erfaringene, ca 10 uker går det nok før seilet er klart

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris!

 

Tror du har gjort et bra valg! Selv om jeg er noe partisk (har en del seil fra Gran...). Mitt siste seil fra dem er en 110%, og den er jeg veldig fornøyd med! Tipper det er mye samme modell som du har kjøpt, og den er mitt foretrukne seil til det meste! Flott shape, stabil, passe dyp og lett og jobbe med. Jeg valgte uten spiler, for å gjøre bytte til 150% enklere (er noe dritt med spiler når en er to i båten og skal bytte seil under regatta!) Min båt går høyere med denne enn med Gran sin HPC 150%, og det er lettere å trimme max ut av storseilet. Spalten blir veldig fin med god gjennomstrømning. Og siden jeg har campingvogn og du seilbåt er nok potensialet ditt enda større!

 

Og det som er min beste erfaring med Gran er service! Henning og gutta legger mye ære i å få ting til å funke, og er ikke redd for å gjøre dyre endringer om det viser seg å være løsningen!

 

Spent på å høre dine praktiske erfaringer!!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris!

 

Tror du har gjort et bra valg!

 

SE

 

Det høres bra ut, en blir jo litt i tvil. Mange gode selgere ute å går som vanlig... Klarer du å skjøte 110% foran vantene? Isåfall forklarer vel det ekstra høyde. Kunne vært spennende å høre dine erfaringer med nytt seil kontra standardseilene. Tenker fart og høyde i sånn passe vind, feks 5-7 m/s samt krenging...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...